Reis naar en verkennen van Islay

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Fred
Actief lid
Actief lid

Reis naar en verkennen van Islay

Ongelezen berichtdoor Fred » 05 Aug 2012, 13:10

Hey,

Samen met enkele vrienden zouden we graag eens het eiland Islay (en bijhorende distilleerderijen) bezoeken. Heeft iemand hier ervaring mee, hoe hebben jullie het aangepakt (vliegtuig, boot,..) (verblijf).

grts

Fred
:Slainte
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Islay

Ongelezen berichtdoor Matti » 05 Aug 2012, 13:11

Ik ben ook wel geïnteresseerd in wat info op dit vlak al moet ik ook die whisky-minnende reislustige vrienden nog even bij elkaar zoeken ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Reis naar en verkennen van Islay

Ongelezen berichtdoor totalatool » 05 Aug 2012, 14:23

Als je whisky wilt kopen is vliegtuig een onpraktische oplossing. Bovendien ben je dan op Islay aangewezen op het onpraktische openbaar vervoer.
De tocht met auto op de boot is prachtig, en geeft je direct de gelegenheid het hele eiland en alle mooie uithoekjes op te zoeken met je auto. Ik zou nooit anders overwegen!

Er zijn vrij veel b&b's te vinden, specifieke tips heb ik eventueel ook nog wel. M'n ervaringen met het White Hart hotel in Port Ellen zijn niet briljant. De kamer waar ik ooit op terechtkwam was erg klein en had geen eigen badkamer, al moet ik toegeven dat het ook het laatste was dat toen nog beschikbaar was voor tijdens de Feis Ile week.

Zorg dat je van tevoren zeker weet dat je enkele rondleidingen of proeverijen kunt doen, dus een telefoontje vooraf kan zeker geen kwaad. Ook daarbij willen de diverse b&b-uitbaters je overigens graag helpen. Het zijn vrijwel zonder uitzondering allemaal zeer vriendelijke mensen.
0 x
Afbeelding

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 06 Aug 2012, 12:56

Hoi Allen,

We zijn er nu 2 keer geweest, het beste is om een huurauto te nemen van de veerhaven(port askaig of port ellen), en gewoon een aantal b&b te regelen die bijna tegen de distilleerderij ligt, (hoef je niet ver te lopen), bekijk de special tours en stem daar je bezoek op af en leg alles al vast bij de distilleerderijen., neem 1 dag om bijzondere flessen aan te schaffen en rijd dan het hele eiland rond, vergis je niet, 45 min. om van lagavullin naar bruichladdich te komen is een nette reistijd. Verhuurbedrijf bij het vliegveld is een goed, correct en net verhuurbedrijf, we hadden daar goede ervaring mee.(ook halfautomaat)
ps: vergeet niet Jura voor 1 dag.

pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 06 Aug 2012, 13:01

pim schreef:Hoi Allen,
neem 1 dag om bijzondere flessen aan te schaffen en rijd dan het hele eiland rond, vergis je niet, 45 min. om van lagavullin naar bruichladdich te komen is een nette reistijd.

Twee vragen:
- Waarom niet gewoon die flessen kopen als je er toch al bent voor een tour of proeverij? ;)
- Hoe krijg je al die flessen veilig mee terug naar Nederland als je met het vliegtuig naar Schotland bent gevlogen?
0 x
Afbeelding

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 06 Aug 2012, 19:18

heb al verschillende keren tot 12 flessen meegenomen op het vliegtuig, gewoon een kwestie van een stevige koffer en goed in je kleren wikkelen. tot dusver nog niks gebroken gehad.

wij vliegen altijd naar Edinburgh vanuit Zaventem en huren daar een auto. vanuit Nl uiteraard niet zo interessant.

Als wandelen en "birdwatching" ook dingen zijn die je interesseren is islay een fantastische bestemming indien dit je niks zegt en je enkel voor de whisky gaat is een weekje waarschijnlijk ruim genoeg.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 07 Aug 2012, 10:22

liefmans schreef:heb al verschillende keren tot 12 flessen meegenomen op het vliegtuig, gewoon een kwestie van een stevige koffer en goed in je kleren wikkelen. tot dusver nog niks gebroken gehad.

Als ik even snel reken dan ben je per fles toch al snel een kilo bagage rijker, dus als je dan geen kleren achterlaat ;) omdat je die nodig hebt om de flessen in te wikkelen, dan heb je denk ik een bijzonder zware koffer, niet? Ik zou met geen mogelijkheid onder de 20kg kunnen blijven volgens mij, en als ik dan bovendien die gasten soms met die koffers zie smijten, nou, ik weet het niet hoor...
Goed om te horen dat jij in elk geval goede ervaringen hebt tot nu toe.
0 x
Afbeelding

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 07 Aug 2012, 12:37

Twee vragen:
- Waarom niet gewoon die flessen kopen als je er toch al bent voor een tour of proeverij?
- Hoe krijg je al die flessen veilig mee terug naar Nederland als je met het vliegtuig naar Schotland bent gevlogen?

vraag1= Het is altijd lekker om nog eens op je gemak terug te komen en de lekkerste van een proeverij voor een 2e maal te proeven zodat je geen "miskoop" doe, omdat je de juiste keuze heb gemaakt. Het is een kwestie van keuze's maken betreft gewicht en geld(nl is soms goedkoper).
vraag2= Gewoon 2 koffers meenemen, half vullen, dan heb je zeker 20 kilo "ruimte over" om op te vullen met flessen whisky, is vorig jaar ons goed bevallen en alles is heel aangekomen, dit hebben we ook met vazen en kristal gedaan uit Malta. Tot heden is alles heel gebleven. Dit is gewoon een zaak van goed inpakken.

Hopend je vragen duidelijk te hebben beantwoord.
pim
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Kris
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kris » 07 Aug 2012, 16:57

Laatste keer met het vliegtuig naar Islay geweest (Zaventem, Londen, Glasgow, Islay) op de luchthaven auto gehuurd (wel op voorhand reserveren want meestal is er niemand aan de desk) Een aanrader voor B&B is bij Joy Prentice in Port Ellen (op Frederick Crescent), kan even niet meer op de naam komen, iets met Askernish geloof ik. Super gastvrouw en lekker ontbijt. Ze doet ook echt alles voor haar gasten. Als je gewoon bent van wat te stappen kan je Laphroaig vandaar makkelijk te voet bezoeken (wij hebbben ook Ardbeg en Lagavulin te voet bezocht). Als je het eiland met de auto wil verkennen moet je zeker genoeg tijd nemen, het is maar een scheet groot maar je kan heel lang over korte afstanden doen. Heel veel wegen zijn single track en je kan al eens tussen de koeien of de schapen terecht komen.

Normaal gezien gaan we volgend voorjaar nog eens op bezoek bij Bruichladdich om ons vat te checken :-)

BTW vorige keer 9 flessen meegebracht met het vliegtuig, no sweat.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 07 Aug 2012, 19:47

Kris schreef:Een aanrader voor B&B is bij Joy Prentice in Port Ellen (op Frederick Crescent), kan even niet meer op de naam komen, iets met Askernish geloof ik. Super gastvrouw en lekker ontbijt. Ze doet ook echt alles voor haar gasten.

Klopt, zeer vriendelijke vrouw en haar B&B heet inderdaad Askernish. Nadeel daar vond ik echter dat onze douche zonder enige vorm van privacy of scherm in de hoek van onze slaapkamer stond, wat met twee mannen toch niet helemaal fijn is.
Ik ben in Port Ellen meer fan van de Trout Fly van Mary en Don Mackay. Eveneens bijzonder vriendelijke mensen, Mary maakt een fantastisch ontbijt en ze doen echt moeite om het je naar je zin te maken. Dat belletje naar Lagavulin of waar dan ook maakt ze graag voor je, een lift kun je ook krijgen. Kleine kamers, maar perfecte bedden en alle comfort dat ik me kan wensen.

Als je gewoon bent van wat te stappen kan je Laphroaig vandaar makkelijk te voet bezoeken (wij hebbben ook Ardbeg en Lagavulin te voet bezocht). Als je het eiland met de auto wil verkennen moet je zeker genoeg tijd nemen, het is maar een scheet groot maar je kan heel lang over korte afstanden doen.

Zo klein is Islay niet hoor, je doet er ook over de grotere wegen gewoon vrij lang over om van Port Ellen naar Bruichladdich of Caol Ila / Port Askaig te komen. Laat staan mooie uithoeken zoals Portnahaven wat toch snel 45 minuten rijden is... mits je niet achter een trage toerist of relaxte Ileach terechtkomt. ;)
Een wandeling van Port Ellen naar Laphroaig kost een klein half uur. Lagavulin is dan nog een 20 minuten verder, en Ardbeg nog eens een kwartiertje.

Nog een niet te missen tips:
- lunchen bij de Old Kiln bij Ardbeg
- Saligo Bay en, jawel, Machir Bay net voorbij Kilchoman
- Kildalton Cross en de route er naartoe voorbij Ardbeg
- wandeling rond Ardnave
- wandeling langs de rotskust naar het Amerikaans monument op de Mull of Oa
- etc ;)
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Aug 2012, 21:08

Super interessant!

had dat ook graag gedaan volgend jaar ergens eind mei!

Christof, mijn vrouw houdt wel van birdwatchen, zijn er bijzondere plekjes?

groetjes
Bart
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 07 Aug 2012, 21:27

Yapi schreef:Super interessant!

Dat heet dan Feis Ile en dan ben je niet de enige. ;)

... mijn vrouw houdt wel van birdwatchen, zijn er bijzondere plekjes?

Misschien heb je hier iets aan...
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Aug 2012, 21:49

totalatool schreef:
Yapi schreef:Super interessant!

Dat heet dan Feis Ile en dan ben je niet de enige. ;)

... mijn vrouw houdt wel van birdwatchen, zijn er bijzondere plekjes?

Misschien heb je hier iets aan...

wow, nu zal ze zeker meewillen :schotland
0 x
Afbeelding

Fred
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Fred » 09 Aug 2012, 16:27

Merci voor de info, nu staan we al wat verder.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 25 Aug 2012, 12:56

Ja, eens wat dieper op ingekeken, ik denk dat ik er een 10daagse van maak, met ongeveer de helft op Islay, en een dagje Campbeltown en Jura. Voor de rest een dagje of 3 Engeland. Het wordt waarschijnlijk een Mobilhome, zo'n stevig exemplaar voor 2 of 4 personen. De kosten daarvan lijken goed mee te vallen, en vanuit Brugge is het niet ver naar Calais. Beetje rusten tijdens de oversteek, en weg zijn we weer!

Tenzij Mobilhomes niet welkom zijn op Islay? :o
Zou direct heel wat vrijheid geven op invullen van dagen op Islay, en whisky drinken zonder nog te moeten verplaatsen...
(ik ga er een beetje van uit dat er op Parkings of in stadjes niet al te streng wordt opgetreden op een kleine mobilhome die daar een nachtje staat?)
ga er wel eens meer voor informeren!

periode zal ongeveer van 18 mei zijn tot 28 mei

Altijd bereid een kleine forummeeting te organiseren indien voldoende personen en animo :Slainte
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”