Christmas special :D

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
bates
Actief lid
Actief lid

Christmas special :D

Ongelezen berichtdoor bates » 25 Dec 2011, 14:51

Vrolijk kerstfeest iedereen,

Gisterenavond met heel de familie lekker getafeld en onder de boom lagen voor de ooms en papa enkele flessen whisky.
In goede traditie, natuurlijk geproefd en toen ging het slapen eens zo goed.
Ik beschrijf de diverse whisky's kort en niet in volgorde:

Jura Delmé Evans select 59.98°: een fijne whisky met een zeer aangename geur. Ook een mooi okerkleurig. Medium geturfd, ook een lekkere turfsmaak in de mond met een zilte nasmaak. Ik ben niet echt een Jura fan maar deze beviel me wel.

Nikka Pure Malt white 43°: Vorige week de Nikka Red geprobeerd en nu de White. Qua kleur is het identiek als de Nikka Red.Geurt ook zeer zoet en stroperig. Als je hem het eerst proeft, krijg je eerst een onverwachte turfsmaak en nadien een lekker zoete nasmaak. In tegenstelling tot de Nikka Red heeft de Nikka White, niet echt een suiker zoete smaak maar eerder fruitig. Wat in combinatie met de geturfde smaak dit echt wel een speciale whisky maakt die diverse smaken naar boven laat komen.

Caol Ila 8Y 64,5%: fantastisch mooie fles en een heel heldere whisky. De turfgeur is dominant als je een eerste maal ruikt. Qua smaak was het vooral de turf smaak die overheerst ( komt ook door het hoge alcohol %) maar nadien een lichte zilt smaak. Op nieuwjaarsdag vraag ik aan mijn vader nog een glaasje en zal ik er wat water bijdoen. Ik hoop stiekem om nog meer elementen in deze whisky te ontdekken.

Yamazaki Single Malt 12 Y43°: Een japaner waar ik lang naar heb uitgekeken. Op aanraden van Piet toch een Nikka verkozen en Piet had gelijk. De geur is eerder subtiel, lichtjes geturfd. De smaak is in volledige harmonie met de geur. Een lichte turf smaak, ook wat fruitig maar is zeer snel uit de mond. Blij dat ik deze whisky geproefd heb. Maar niks speciaal.
0 x

StefanVdHeuvel
Senior
Senior

Re: Christmas special :D

Ongelezen berichtdoor StefanVdHeuvel » 26 Dec 2011, 00:04

Klinkt als een zalige en rokerige avond!

Leuke tastenotes! Ik wil zeker een keer de Yamazaki proberen!
0 x

bates
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bates » 26 Dec 2011, 12:36

Het was ook een zeer fijne avond.
Daar ik nog niet zolang in het whisky tasten zit, hoop ik dat mijn notities duidelijk zijn.
Als je van milde, subtiele whiskies houdt dan is de Yamazaki een aanrader. Ikzelf ben meer een turf liefhebber. :duimop
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 26 Dec 2011, 13:46

Ik ben ook wel 'n peatfreak, maar hoe langer je "in de whisky zit" hoe groter de kans bestaat, dat je - op 'n bepaald moment - je interesse ook op andere typen whisky's gaat richten, bijvoorbeeld de meer zoetige, sherry-achtigen, of de bourbon-achtigen! Mark my words ;) Whisk(e)y is a never ending story :D

:Slainte
René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

StefanVdHeuvel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor StefanVdHeuvel » 26 Dec 2011, 14:18

I_SPEY schreef:Mark my words ;) Whisk(e)y is a never ending story :D

Memories....
0 x

bates
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bates » 26 Dec 2011, 17:25

I_SPEY schreef:Ik ben ook wel 'n peatfreak, maar hoe langer je "in de whisky zit" hoe groter de kans bestaat, dat je - op 'n bepaald moment - je interesse ook op andere typen whisky's gaat richten, bijvoorbeeld de meer zoetige, sherry-achtigen, of de bourbon-achtigen! Mark my words ;) Whisk(e)y is a never ending story :D

:Slainte
René

Kan ik wel inkomen, maar als ik de meer afwisseling zou zoeken dan zie ik me toch eerder op zoek gaan naar fruitige whisky met een lichte zurige smaak ( zoals ik eerder vandaag las, iemand die een Ardbeg van 15 Y geproefd had en er van die heerlijke zure appeltjes in proefde hmmm). Zoete whisky is ook lekker, maar ik ben niet echt een zoetekauw.
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”