2 weken Schotland - April 2026

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Snowy
Actief lid
Actief lid

2 weken Schotland - April 2026

Ongelezen berichtdoor Snowy » 08 Aug 2025, 12:37

Er begint hier rustig aan weer een planning gemaakt te worden voor onze volgende trip naar Schotland! :yes
Waar wij de vorige keer enkel Speyside gedaan hebben, gaan wij nu langer en uitgebreider..

Whisky en fotografie zijn de hoofddoelen van onze reis. Tips, ervaringen en aan- / afraders zijn erg welkom!
Ook benieuwd hoe mensen de ferry naar Islay is bevallen met een huur auto.

3 nachten te lang op Islay?

De ruwe planning zoals deze nu ligt :

Vroeg aankomen in Glasgow of Edinburgh, huurauto ophalen en vertrekken naar Loch Lommond, natuur ontdekken en hier overnachten.
Richting Campbeltown, 2 nachten. (Springbank, Cadenhead, Glen Scotia)
Richting Islay, 3 nachten totaal. (Ardbeg, Bunnahabain, Bruichladdich, Bowmore)
Terug naar het vaste land, en 3 nachten Isle of Skye. Tussenstop in Glencoe.
Hierna richting Dornoch Castle, 1 nacht.(Thompson Bro's)
Toch weer terug naar het speciale stukje Schotland genaamd Speyside. 2 nachten en weer verblijven in de Highlander Inn.
Via Cairngorms naar Edinburgh.
1 of 2 nachten in Edinburgh.
Terug richting NL.. :Cry
1 x

Iain87
Senior
Senior

Re: 2 weken Schotland - April 2026

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 08 Aug 2025, 13:59

Poe, dat lijkt mij wel heel veel in 2 weken. Het is misschien wel te doen maar je vliegt wel een beetje van stop naar stop, ik zou overwegen om iets meer te focussen op een paar van die gebieden. Zijn er specifieke plaatsen waar je heel graag heen wil of benieuwd naar bent?
0 x

Snowy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Snowy » 08 Aug 2025, 14:42

Ja het tempo ligt vrij hoog zo, iets waar wij over het algemeen nooit vies van zijn maar het is zeker goed om er even realistisch naar te kijken.
Ook de opties aan het onderzoeken om het laatste deel te skippen en Campbeltown, Islay, Isle of Skye en Dornoch te doen, en daarna terug te vliegen vanaf Iverness.
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 09 Aug 2025, 10:39

Ziet eruit als een prima trip. Alleen de rit Islay / Skye is wat lang, verder goed te doen denk ik :goedgedaan
1 x

Snowy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Snowy » 16 Aug 2025, 13:57

Alles is geboekt! :duimop
Isle of Skye is van het programma, het programma is nu als volgt....

Dag 1, Loch Awe – eerste overnachting, mooi meer met kasteelruïne.
Dag 2, 3, 4 - Campbeltown (Springbank, Glen Scotia, Cadenhead)
Dag 5, met de boot naar Islay! Overnachten in Islay House.
Dag 6, 7 Bunnahabhain, Bruichladdich, Laphroaig, Ardbeg, Lagavulin
Dag 8, terug naar het vaste land, richting Oban.
Dag 9, op naar Glennfinnan via Glen Coe en Fort William.
Dag 10, vanaf Fort William naar Loch Ness.
Dag 11, vanaf Loch Ness naar Dornoch Castle via Glenmorangie en de mooie kustlijn.
Dag 12, 13, Highlander Inn en de omgeving ontdekken. Spijt dat wij vorig jaar geen tasting hebben gedaan bij Glenfarclas, dus die gaat op de planning..
Dag 14, terug naar huis.. :Cry

Wat zijn volgens jullie dingen die ik niet moet missen, en eventuele tastings die ik moet overslaan?
Wat nu in de planning rond hangt, maar er gaan er zeker wat sneuvelen want nu is het erg prijzig en vol.. :-)

- Cadenhead Warehouse Tasting
- Glen Scotia Dunnage Warehouse Tasting
- Springbank Tour (Helaas Barley to Bottle een beetje aan de prijs..)
- Ardbeg Stillhouse Tour (is dit de moeite? Zijn er ervaringen?)
- Bruichladdich Warehouse Tasting
- Bunnahabain Warehouse 9 Tasting
- Bowmore Cask Discovery Tasting
- Glenfarclas Connoisseur's Tour & Tasting
2 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 16 Aug 2025, 14:09

Als je de Kilkerran Warehouse Tasting er nog in kunt squeezen: doen.
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Aug 2025, 15:21

Wat Nick schrijft: de Kilkerran Warehouse tasting is echt de moeite waard!

Ik zou bij Glenfarclas altijd voor de Five Decades kiezen. Tour veel uitgebreider en de afsluitende tasting is écht een belevenis.
Begreep wel dat Steve daar inmiddels weg is, met pensioen.... maar werkt nu bij Ballindalloch. Hij is echt een prachtkerel en was een heuse ambassadeur voor Glenfarclas.
1 x
Afbeelding

Snowy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Snowy » 17 Aug 2025, 15:57

Glen Scotia maakt bij deze plek voor Kilkerran, benieuwd naar!

Ardbeg is van de planning, toch veel teleurgestelde ervaringen gelozen… Bunnahabain en Bruichladdich gaan zeker gebeuren op Islay, Bowmore als het past..
0 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 17 Aug 2025, 17:46

Bowmore wel écht doen hoor ;) !
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 17 Aug 2025, 17:49

Wij hebben South Islay met het fietsje vanaf Port Ellen gedaan. Als het weer het toelaat - wat bij ons zo was - hartstikke leuk om te doen. Bij Lagavulin vond ik de tasting p/q-wise de minste van de reis, Ardbeg lunchen is wel leuk. Bij Laphroaig de standaardtasting is p/q-wise wel goed!
1 x
Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 28 Aug 2025, 14:23

Misschien heb je wat aan mijn verslag van dit jaar Komende whisky trip - nu met verslag. Trip vanaf Edinburgh, Inverness, Skye, Islay.

Met de auto op de ferry is prima te doen, wel even (ruim) van te voren boeken. We hebben terplekke fietsen gehuurd dit jaar, vorig jaar met de taxi van distillery naar distillery gegaan. Als je de kans hebt, zou ik zeker voor fietsen kiezen, ondanks dat we echt pokke(n)weer haddden.

Als je nog wat specifieke vragen hebt, laat gerust weten! (oh, de Bruichladdich warehouse tasting vond ik echt heel erg leuk en lekker). Eigenlijk viel van de trip alleen die bij Talisker tegen. (we mochten niet eens een glaasje houden). Ook de rondleiding / tasting bij Kilchoman vond ik de moeite waard (maar misschien ook omdat ik stiekem een beetje verliefd werd op de guide :sst )
1 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

Snowy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Snowy » 13 Okt 2025, 15:49

Zo! Nog lekker aan het plannen hier...Een combinatie tussen mijn landschapfotografie en whisky passie.. Gaat leuk worden!
In grote lijnen :

Aankomst Glasgow, rijden naar Loch Awe, overnachting in een pod midden in de natuur op 20min rijden van Glen Coe af, perfect voor zonsopkomst.
Die dag door naar Campbeltown, hier 3 nachtjes. Maandag Cadenhead Warehouse Tasting in de ochtend, middag Kilkerran Warehouse Tasting.
Dinsdag gaat het dan toch gebeuren, de Barley to Bottle tour, we zijn er, en we gaan er niet meer snel komen gok ik, dus meteen uitpakken.. Mijn vriendin kan whisky waarderen gelukkig en keek vooral gigantisch uit naar de blending op het einde van de tour.

Op woensdag richting Islay!
Een dag Bruichladdich warehouse tasting, een dagje "vrij" (richting Ardbeg, Laphroaig en Lagavulin), en een dagje Bowmore Warehouse of Bunnahabhain Warehouse, nog niet 100% zeker, ik heb van beide leuke sampletjes gekocht en mijn vriendin mag na een kleine flight binnenkort de keuze maken waar ze liever heen gaat, soms is het beter om iemand anders te laten beslissen.. :-)
We verblijven in Bowmore Hotel dus we gaan hoe dan ook wat drams doen bij Bowmore.

Hierna terug naar het vasteland, stukje rijden naar Glencoe waar wij wederom verblijven in een huisje aan Loch Linnhe, hier verblijven wij 3 nachten zodat ik lekker veel zonsopkomst en ondergang mee kan pakken in de natuur, en wij s'avonds met uitzicht op het water wat driver drams open kunnen trekken.

Daarna door naar Lochness voor 1 nacht, om daarna door te rijden naar Dornoch Castle, ook gigantisch benieuwd naar als groot Thompson fan.
Dagje erna op naar Speyside, nog niet zeker welke tour wij daar gaan doen, even kijken wat de agenda toe gaat laten, hopelijk Glenfarclas..
Verblijven in de Highlander Inn, dus met whisky komt het zeker goed..

Nog 194 nachtjes slapen :bigsmile
9 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 13 Okt 2025, 18:54

Snowy schreef:Dagje erna op naar Speyside, nog niet zeker welke tour wij daar gaan doen, even kijken wat de agenda toe gaat laten, hopelijk Glenfarclas..

Je bent redelijk op tijd. Misschien kun je in Speyside de Balvenie tour nog boeken?
1 x

Snowy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Snowy » 13 Okt 2025, 19:44

Rien68 schreef:
Snowy schreef:Dagje erna op naar Speyside, nog niet zeker welke tour wij daar gaan doen, even kijken wat de agenda toe gaat laten, hopelijk Glenfarclas..

Je bent redelijk op tijd. Misschien kun je in Speyside de Balvenie tour nog boeken?

Vorig jaar al gedaan! Erg tof, maar nu op naar een andere :)
1 x

Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 13 Okt 2025, 20:57

Aan het enthousiasme gaat t niet t liggen!
1 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”