Trip Mull & Arran

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
JoachimV10
Senior
Senior

Trip Mull & Arran

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 23 Jan 2025, 11:27

De trip is volledig gepland, het wordt de eerste optie :cool:

Volgende bezoekjes gepland ondertussen:

Bij Tobermory de 'Warehouse 1 Tasting Experience' (50p),
bij Lagg de 'Lagg Select Tasting' (40p)
en bij Lochranza de 'Journey through the ages tasting' (80p).

Wou bij de Lochranza distillery eigenlijk gewoon de 'Select tasting' doen zoals bij Lagg, maar dat viel eigenlijk niet te combineren omdat het op dezelfde dag was. Ga dus maar all te way met de 'Journey through the ages tasting' bij Arran.

Vervelende is dat die tasting wel midden in de dag is, van 13u30 tot 16u. Dus dat moet ik nog rustig even aan boord brengen bij mijn reisgezel ;)
Misschien dat ik op weg van Glencoe naar Tobermory nog even stop bij Ardnamurchan voor een mini standaard tour, maar geen idee of dat een ommetoertje (ook qua omgeving) waard is.

Vorige herfst deze trip gedaan Weekje rondtrekken met auto in Schotland (Edinburgh, Speyside, Inverness, klein stukje Skye en Glencoe)

Nu zit ik in de laatste fase bij het overtuigen van mijn vriendin om opnieuw komende zomer 10 dagen naar Schotland te gaan. :bigsmile

Ik zit voorlopig met 2 routes in het hoofd:

Optie 1: Glasgow(1n) - Arran (3n) - Oban (1n) - Mull(3n) - Glencoe(1n) en via Loch Lomond (1n) terug naar Glasgow

Optie 2: Glasgow(1n) - Inverness (1n) - NC 500 (6n) en terug naar Glasgow. Ik had ook even gekeken voor een oversteek naar Orkney, maar dat is nogal duur en dan ben je weer 2 dagen kwijt.
Vliegen op Inverness is hier niet echt een optie, vanuit België volgens mij enkel vluchten naar Edinburgh en Glasgow.

Aangezien hier velen al redelijk wat ervaring hebben met het rondtrekken/verkennen van Schotland, wat is het meest de moete, vooral qua bezienswaardigheden en natuur? Wordt sowieso juli of augustus en dus het hoogseizoen, maar ik sta in het onderwijs en dus kan ik niet anders ;)

Andere opties zijn zeker ook mogelijk! (Lewis en Harris lijken mij ook wel wat, maar dan moet je terug door Skye en ik vrees dat het erg druk zal zijn in de zomervakantie)
Laatst gewijzigd door JoachimV10 op 03 Feb 2025, 11:31, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Nieuwe trip Schotland plannen

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Jan 2025, 12:40

Ik heb zelf geen ervaring met de NC500 maar reken maar dat het daar in die periode aansluiten is in de rij met campers en caravans.
uiteraard zal het overal druk(er) zijn in de periode waar je aan vast zit maar de meeste toeristen trekken naar Skye en die noordkust route.

Arran is absoluut een aanrader wat mij betreft, wordt niet voor niets 'Schotland in het klein' genoemd. Je hebt dan ook meteen 2 opties voor een distillery bezoek ;-)
Mull 3 nachten is misschien 1 dag te veel. Je kan, zeker als je ook van natuur houdt, beter een extra dag in de buurt van Loch Lomond (Trossachs national park) verblijven.
1 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 23 Jan 2025, 12:48

En vanuit Loch Lomond een dagtripje Campbeltown doen :bigsmile ..
1 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 23 Jan 2025, 14:57

Ik lees even mee - we plannen hier zelf ook een NC500 trip voor begin juni :bigsmile

In die context heb ik al heel wat leesvoer gevonden maar dat is niet per definitie whiskyinfo. Mocht je daar interesse in hebben en/of evt ideeen uit willen wisselen geef gerust een gil. Maar ik zal nog ff wachten met hier ongevraagd, potentieel non-relevante info te delen :D
1 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 23 Jan 2025, 15:25

Wij hebben de NC500 al gedaan - het is mooi maar inderdaad zeer toeristisch dus ik vermoed in het hoogseizoen niet echt prettig om te doen, tenzij je er geen probleem mee hebt om enkele mijl achter een rij caravans te zitten of iemand die geen idee heeft hoe hij op single track roads moet rijden. Het westelijke deel is het mooiste, ik zou me daar op focussen.
1 x

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 23 Jan 2025, 16:03

NC500 in zomer 2015 gedaan, prachtig en viel heel goed mee qua toeristische hoeveelheid, althans in 2015. Ik raad aan 'm in wijzerzin te doen (noordwaarts aan de westkust rijden).
Orkneys ook meegenomen, ferry Scrabster.

14 dagen kamperen deden wij incl rijden vanaf FR-Dover.
1 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 23 Jan 2025, 16:54

Casketje schreef:Wij hebben de NC500 al gedaan - het is mooi maar inderdaad zeer toeristisch dus ik vermoed in het hoogseizoen niet echt prettig om te doen, tenzij je er geen probleem mee hebt om enkele mijl achter een rij caravans te zitten of iemand die geen idee heeft hoe hij op single track roads moet rijden. Het westelijke deel is het mooiste, ik zou me daar op focussen.

Nog tips om daar te doen in het westen? Ik hou de NC 500 ofzo dan eens voor later in het Paasverlof ofzo. Teveel toeristen kunnen -voor mij althans- toch wat van mijn vakantie afdoen.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 23 Jan 2025, 17:04

De NC500 zou ik sowieso eerder of later doen. Niet alleen minder druk, maar zeker ook minder last van de midges
2 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 23 Jan 2025, 20:42

Fat Bastard! schreef:
Arran is absoluut een aanrader wat mij betreft, wordt niet voor niets 'Schotland in het klein' genoemd. Je hebt dan ook meteen 2 opties voor een distillery bezoek ;-)
Mull 3 nachten is misschien 1 dag te veel. Je kan, zeker als je ook van natuur houdt, beter een extra dag in de buurt van Loch Lomond (Trossachs national park) verblijven.

Op Arran is meer te doen/zien dan op Mill?
Ja haha sowieso probeer ik dan Lagg, Arran en Tobermory te doen. En misschien nog 1tje dan om af te sluiten.
Maar ik ga me wat meer 'concentreren' op de warehouse tastings, want in oktober had ik het proces wel gehoord na 3/4 keer.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

JoachimV10
Senior
Senior

Re: Trip Mull & Arran

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 03 Feb 2025, 11:30

Zo, alles netjes gepland en geboekt ondertussen :bigsmile
0 x
Afbeelding
(open flessen)

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 02 Apr 2025, 11:10

Ik twijfel nog om een omweg te maken naar Campbeltown als ik van Oban naar Lochranza rijd.

Er is een Kilkerran warehouse tasting om 3u30 en dat zou willen zeggen dat ik dan de laatste overzet om 19u van CLAONAIG naar LOCHRANZA (Arran) moet nemen.
Ik kan voor de overzet daarvoor enkel een dagticket kopen, dus niet op uur.

Iemand die weet of dat een risico is om de laatste overzet te nemen? Ik veronderstel dat zo'n overzet wel vol kan zitten?
Ik wil namelijk niet tegenkomen dat ik op de laatste overzet niet meer meekan zodat ik niet op mijn slaapplaats op Lochranza geraak.. :Help
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 02 Apr 2025, 15:09

Lastig. 100% garantie dat een specifieke ferry uberhaupt gaat heb je al niet, ik heb al meerdere malen het eea moeten afzeggen/omgooien onderweg naar en terug van Arran. Het is bij deze ferry ook wie het eerst komt, wie het eerst aan boord mag dus als je pech hebt en er zijn te veel mensen voor je dan kun je buiten de boot vallen (sorry...)

Om het nog vervelender te maken, ik vond de Kilkerran tasting wel echt de moeite waard, top drams gehad en van 5 van de 6 een half flesje gekocht.

Kortom: het blijft een risico, je kunt het doen en wellicht verloopt het allemaal zonder probleem, maar je zult er ook vrede mee moeten kunnen sluiten en een backup plan hebben als je niet met de ferry mee kan. Of de plannen veranderen voor iets meer marge.
1 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 02 Apr 2025, 16:28

Iain87 schreef:Lastig. 100% garantie dat een specifieke ferry uberhaupt gaat heb je al niet, ik heb al meerdere malen het eea moeten afzeggen/omgooien onderweg naar en terug van Arran. Het is bij deze ferry ook wie het eerst komt, wie het eerst aan boord mag dus als je pech hebt en er zijn te veel mensen voor je dan kun je buiten de boot vallen (sorry...)

Om het nog vervelender te maken, ik vond de Kilkerran tasting wel echt de moeite waard, top drams gehad en van 5 van de 6 een half flesje gekocht.

Kortom: het blijft een risico, je kunt het doen en wellicht verloopt het allemaal zonder probleem, maar je zult er ook vrede mee moeten kunnen sluiten en een backup plan hebben als je niet met de ferry mee kan. Of de plannen veranderen voor iets meer marge.

Oké, bedankt voor je reactie! :goedgedaan
Ik heb m'n tripje ondertussen al wat aangepast. Ga nu 1 nacht in Campbeltown slapen en 2 nachten op Arran (ipv 3 nachten Arran).
's Morgens dan op tijd vertrekken in Campbeltown om de Lagg tasting te halen om 12u.

:cool:
1 x
Afbeelding
(open flessen)

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 02 Apr 2025, 16:32

JoachimV10 schreef:Oké, bedankt voor je reactie! :goedgedaan
Ik heb m'n tripje ondertussen al wat aangepast. Ga nu 1 nacht in Campbeltown slapen en 2 nachten op Arran (ipv 3 nachten Arran).
's Morgens dan op tijd vertrekken in Campbeltown om de Lagg tasting te halen om 12u.
:cool:

Lijkt me een goed plan! Kun je ook wat meer genieten van de proeverijen zonder te haasten.
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 02 Apr 2025, 18:07

De laatste dag Arran afsluiten in het Lochranza hotel, die hebben een leuke selectie :Slainte
2 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”