3,5 week Schotland eind januari

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Finn_TCS
Nieuwkomer
Nieuwkomer

3,5 week Schotland eind januari

Ongelezen berichtdoor Finn_TCS » 11 Nov 2024, 14:58

Eind januari is het eindelijk weer tijd voor een mooie whiskyreis naar Schotland met mijn vrouw! Na veel op Islay en in de Speyside te zijn geweest is het nu tijd voor wat anders. We vertrekken met de boot vanuit IJmuiden naar Newcastle en hebben dan het volgende plan:

- 1 nacht Glasgow (Clydeside Distillery bezoeken)
- met de ferry naar Arran waar we vier nachten blijven en de twee distilleerderijen willen bezoeken
- de andere ferry naar Tarbert en dan 1 nacht in Campbeltown waar we de Cadenhead Warehouse Tasting willen doen. (We hebben twee jaar geleden de normale Springbank en Glen Scotia tour gedaan).
- 1 nacht Oban
- 's ochtends de ferry naar Mull voor drie nachten waar we Tobermory Distillery willen bezoeken
- De ferry vanuit Tobermory en dan via Ardnamurchan Distillery en Mallaig naar Skye
- Hier slapen we 6 nachten bij vrienden. Deze vriend werkt bij Torabhaig dus die laten we natuurlijk niet liggen. Daarnaast is ons plan om een nacht in de Raasay Distillery.
- Daarna gaat het voor 1 nacht richting Pitlochry waar ik erg graag Edradour zou willen bezoeken maar weet iemand of zij überhaupt ooit weer bezoekers toelaten?
- De volgende dag via Lindores Abbey Distillery naar Edinburgh waar we 4 nachten slapen
- In Edinburgh is het plan om de nieuwe The Port of Leith Distillery en de Holyrood Distillery te bezoeken maar ik weet niet of dit al de moeite waard is?

Nou zijn we een behoorlijk tijd in Schotland en kunnen de route aardig aanpassen qua het aantal nachten per locatie. Hebben jullie ervaringen bij deze distilleerderijen? En wat echt gave tastings zijn? Of juist totaal niet? We vinden het vooral leuk om niet de standaard tours maar meer warehouse tastings/grain to bottle etc.

Daarnaast zijn tips voor gave restaurants/pubs/hotels/whisky winkels enorm welkom! We kijken weer erg naar de trip uit en het lijkt me leuk om hier verslag te doen van de avonturen in januari en februari!

Alvast bedankt!
2 x
Afbeelding
O Islay! sweet Islay! Thou green, grassy Islay! Why art thou lying so far o'er the sea?
O Islay, dear Islay! The daylight is dying, And here am I longing, And longing for thee!

Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Re: 3,5 week Schotland eind januari

Ongelezen berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 11 Nov 2024, 15:08

Enige tips welke ik kan geven is betreft wandelen bij Tobermory.
Wandeling naar waterval is erg tof. Ik heb daar "een douche genomen". En de andere kant uit richting de vuurtoren, fantastisch mooi daar. Qua distillery kon ik niets meer boeken. Bij zowel Oban als Tobermory alles behoorlijk aan de prijs.

Alvast ontzettend veel plezier met de voorpret gewenst :yes
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 11 Nov 2024, 17:17

Klinkt als een mooie trip!
Er zijn momenteel best wat problemen met de verschillende ferry's aan de westkust. Uitval, vertragingen enz.
Ik zou je sowieso aanraden om deze tijdig te reserveren om teleurstelling te voorkomen als je bij de pont aankomt en deze staat vol is ook niet prettig.

Buiten Lochranza ligt een goede B&B (Butt Lodge) op wandelafstand van de distillery. Op het terrein waar je overheen wandelt ligt (of lag) een goed restaurant (Stags Pavilion) maar ik begreep onlangs dat de eigenaar ermee gestopt is?

Bij de ferry naar Kintyre staat een goede broodjeszaak (the Sandwich Station).

Edradour is voor zover ik weet nog gesloten voor bezoekers ivm remodeling. Blair Athol is zeker een mooi alternatief.
In Pitlochry vind je ook een leuke slijter (Robertsons of Pitlochry) Ewan heeft altijd genoeg open staan om te proeven en verzorgt ook tasting is zijn proeflokaal.

Geen idee welke tastings ze bij Lindores aanbieden op het moment, toen ik er twee jaar geleden was zijn we gestart met een 'shared platter' als lunch en daarna alle tijd om overal te kijken afsluiten met een tasting met 5 verschilende drams waarvan 3 distillery exclusives. Zeer de moeite waard!

Veel plezier met voorbereidingen en voorpret!!
1 x
Afbeelding

Finn_TCS
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Finn_TCS » 11 Nov 2024, 17:34

Aaaan taaaaaafel schreef:Enige tips welke ik kan geven is betreft wandelen bij Tobermory.
Wandeling naar waterval is erg tof. Ik heb daar "een douche genomen". En de andere kant uit richting de vuurtoren, fantastisch mooi daar. Qua distillery kon ik niets meer boeken. Bij zowel Oban als Tobermory alles behoorlijk aan de prijs.

Alvast ontzettend veel plezier met de voorpret gewenst :yes

Dat klinkt erg mooi, we gaan zeker veel wandelen op Mull! Alleen is een douche onder de waterval in januari misschien een beetje fris haha.

Bedankt voor de tips!
0 x
Afbeelding
O Islay! sweet Islay! Thou green, grassy Islay! Why art thou lying so far o'er the sea?
O Islay, dear Islay! The daylight is dying, And here am I longing, And longing for thee!

Finn_TCS
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Finn_TCS » 11 Nov 2024, 17:41

Fat Bastard! schreef:Klinkt als een mooie trip!
Er zijn momenteel best wat problemen met de verschillende ferry's aan de westkust. Uitval, vertragingen enz.
Ik zou je sowieso aanraden om deze tijdig te reserveren om teleurstelling te voorkomen als je bij de pont aankomt en deze staat vol is ook niet prettig.

Buiten Lochranza ligt een goede B&B (Butt Lodge) op wandelafstand van de distillery. Op het terrein waar je overheen wandelt ligt (of lag) een goed restaurant (Stags Pavilion) maar ik begreep onlangs dat de eigenaar ermee gestopt is?

Bij de ferry naar Kintyre staat een goede broodjeszaak (the Sandwich Station).

Edradour is voor zover ik weet nog gesloten voor bezoekers ivm remodeling. Blair Athol is zeker een mooi alternatief.
In Pitlochry vind je ook een leuke slijter (Robertsons of Pitlochry) Ewan heeft altijd genoeg open staan om te proeven en verzorgt ook tasting is zijn proeflokaal.

Geen idee welke tastings ze bij Lindores aanbieden op het moment, toen ik er twee jaar geleden was zijn we gestart met een 'shared platter' als lunch en daarna alle tijd om overal te kijken afsluiten met een tasting met 5 verschilende drams waarvan 3 distillery exclusives. Zeer de moeite waard!

Veel plezier met voorbereidingen en voorpret!!

Dankjewel voor de mooie tips en het advies! De ferry's gaan we zeker snel boeken, ik heb twee jaar geleden al een keer vastgezeten op Islay (nou was dat niet het ergste van de wereld!).

De restaurants en de B&B op Arran zien er super uit, dankjewel! En ik was Blair Athol helemaal vergeten, zijn daar bepaalde tours die erg aan the bevelen zijn?

En gaaf dat Lindores zo goed bevallen is, ik ben erg benieuwd naar die distilleerderij, veel over gehoord maar nog weinig van geproefd.

Nogmaals bedankt, daar kunnen we zeker veel mee!
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 11 Nov 2024, 18:22

Klinkt als een toffe trip; veel plezier met het voorwerk!

Vwb jouw bezoek aan Campbeltown twee dingen:
- We hebben en kleine twee jaar geleden de Glen Scotia Dunnage Warehouse Tasting gedaan en die was erg de moeite waard.
- Kilkerran heeft nu ook een Warehouse Tasting die de moeite waard moet zijn. Ik heb 'm zelf nog niet gedaan (dat gebeurt in april), maar hoor goede verhalen.

(En, wellicht het belangrijkste, altijd de tips van (not so) Fatty opvolgen. Die zijn altijd puik. Die broodjes op Arran zijn bv echt de moeite waard en de Butt Lodge is ook een puike plek voor een bezoek aan Arran.)
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Nov 2024, 19:38

Dinner tip; hou je van een absurd goed stuk vlees dan mag The Spanish Butcher in Edinburgh (en Glasgow) niet ontbreken. Jezelf even in hun concept verdiepen (wat op is zorgt voor minder keuze) en beslist reserveren want hier is het altijd aardig vol.
Qua whisky; als je dan toch in Campbeltown bent zou ik de Barley to Bottle tour bij Springbank meepakken. Is waar voor je €€€!
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 12 Nov 2024, 09:17

Finn_TCS schreef:Dankjewel voor de mooie tips en het advies! De ferry's gaan we zeker snel boeken, ik heb twee jaar geleden al een keer vastgezeten op Islay (nou was dat niet het ergste van de wereld!).

De restaurants en de B&B op Arran zien er super uit, dankjewel! En ik was Blair Athol helemaal vergeten, zijn daar bepaalde tours die erg aan the bevelen zijn?

Verplicht vast zitten op Islay lijkt mij zeker ook geen straf :lol:
Nog een aanvulling, de ferry van Lochranza naar Kintyre zit snel vol, weet even niet hoe vaak deze heen en weer vaart maar als je een bepaalde tijd in Campbeltown moet zijn zou ik zeker ruim van tevoren opstellen daar.
Toen wij er waren (2019?) konden we met geluk als laatste aan boord en toen de klep achter onze huurauto dicht ging kon er geen schaamhaar meer tussen deze klep en de bumper :shock:

Blair Athol is voor mij ook al weer een aantal jaar geleden, geen idee welke tastings ze daar nu aanbieden. Meen onlangs ergens hier te lezen dat iemand de Alt Dour (naam van de waterbron meen ik) tasting heeft gedaan. Bij de tasting die ik geboekt had kreeg ik toen een aantal verschillende bottelingen van Blair Athol en Diageo te proeven voordat we twee drams uit een ouder sherry en bourbon cask mochten tappen.

Wat Nick schrijft, de Dunnage Warehouse Tasting bij Glen Scotia houd ik ook mooie herinneringen aan! Wij gaan mei volgend jaar op herhaling daar.

Als je ook graag wandelt en een wandeling zoekt in de omgeving van je accommodatie is dit misschien nog een handige site: https://www.walkhighlands.co.uk.
Zoek op plaats of streek bij je in de buurt en je krijgt een opsomming van mogelijke wandelingen in de buurt. Gesorteerd op afstand, moeilijkheidsgraad en of deze wel of niet bewegwijzerd is.

Wat Edwin schrijft geldt tegenwoordig eigenlijk bij bijna alle restaurants: vooraf reserveren is sterk aanbevolen!
1 x
Afbeelding

Finn_TCS
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Finn_TCS » 12 Nov 2024, 09:57

Bedankt allemaal voor de super tips.

dan ga ik de Dunnage Warehouse Tasting van Glen Scotia zeker erbij boeken! De Barley to Bottle is ook erg interessant maar we zijn van plan om eind komend jaar met een klein groepje een keer de 'Eat, Sleep, Dram, Repeat' tour te boeken bij Springbank en daar zit deze ook bij in volgens mij.
Ik zal vandaag de ferry's gaan boeken om zeker van een plek te zijn :D

De Butt Lodge heeft helaas een winterpauze denk ik want ze hebben pas later in het jaar weer beschikbaarheid dus ik zal daar even verder zoeken wat een mooi plekje is. Volgens mij gaat er ook een bus rond het eiland naar de beide distilleerderijen?

Heel erg bedankt voor de wandel website, deze kende ik nog niet! Maar zo'n vergelijkbare website gebruik ik ook in Nederland dus dat is perfect!

Oef The Spanish Butcher klinkt heerlijk, daar ga ik een tafel reserveren! Nogmaals bedankt voor alle tips, nu heb ik er nog meer zin in! :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 12 Nov 2024, 12:46

3,5 week Schotland, om jaloers van te worden! Hierbij een paar tips (sommigen zijn al genoemd maar toch :))

- De Kilkerran Warehouse tasting heb ik onlangs gedaan en dit was een topper. Nou ben ik groot fan van Kilkerran dus het was misschien een inkoppertje maar de drams waren top en het wordt ook echt in een warehouse gegeven. Je kunt ook flessen kopen van de vaten, enige manier om ze te krijgen is door eerst de tasting te doen. De Cadenheads warhouse tasting is verplaatst naar een soort faux-warehouse, dit doet voor sommigen wel af aan de ervaring.
- Cadenheads heeft sinds een tijdje ook een blending sessie die ze aanbieden, dit heb ik gedaan en ik vond het een erg leuke ervaring.
- Number 42 is het beste restaurant waar ik in Campbeltown heb gegeten.
- Alltrails vind ik de meest handige website/app voor wandelingen, erg makkelijk om via de kaart routes te vinden en aan de hand van fotos of reviews eentje uit te kiezen die past bij waar je die dag zin in hebt (https://www.alltrails.com/).
- Arran is prachtig, goed dat je daar meerdere dagen bent want ik was er maar 1 nacht en dat was veel te kort. Ik heb de Lochranza Select tasting gedaan die erg leuk was, een volgende keer zou ik misschien de Journey Through The Ages Tasting willen doen.
- Ik heb de Port Of Leith Distillery bezocht en vond het zeker de moeite waard, je kunt hun whisky nog niet drinken want ze zijn nog niet lang genoeg bezig maar dat compenseren ze in mijn mening wel met het proeven van de new make spirit en diverse sherry/port van de bodegas waar ze hun vaten ook vandaan halen. Verder vond ik het gewoon een erg goede tour en het gebouw en de inrichting van hun processen zijn vanuit een architectonisch en werktuigbouwkundig hoekpunt heel interessant.
- Er zijn op dit forum al een paar goede topics met tips voor Edinburgh, ik zal alleen even benoemen dat ik een paar maanden geleden bij The Ensign Ewart was en het een erg leuke pub met een goede selectie drams vond.
4 x

Finn_TCS
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Finn_TCS » 13 Nov 2024, 10:06

Iain87 schreef:3,5 week Schotland, om jaloers van te worden! Hierbij een paar tips (sommigen zijn al genoemd maar toch :))

- De Kilkerran Warehouse tasting heb ik onlangs gedaan en dit was een topper. Nou ben ik groot fan van Kilkerran dus het was misschien een inkoppertje maar de drams waren top en het wordt ook echt in een warehouse gegeven. Je kunt ook flessen kopen van de vaten, enige manier om ze te krijgen is door eerst de tasting te doen. De Cadenheads warhouse tasting is verplaatst naar een soort faux-warehouse, dit doet voor sommigen wel af aan de ervaring.
- Cadenheads heeft sinds een tijdje ook een blending sessie die ze aanbieden, dit heb ik gedaan en ik vond het een erg leuke ervaring.
- Number 42 is het beste restaurant waar ik in Campbeltown heb gegeten.
- Alltrails vind ik de meest handige website/app voor wandelingen, erg makkelijk om via de kaart routes te vinden en aan de hand van fotos of reviews eentje uit te kiezen die past bij waar je die dag zin in hebt (https://www.alltrails.com/).
- Arran is prachtig, goed dat je daar meerdere dagen bent want ik was er maar 1 nacht en dat was veel te kort. Ik heb de Lochranza Select tasting gedaan die erg leuk was, een volgende keer zou ik misschien de Journey Through The Ages Tasting willen doen.
- Ik heb de Port Of Leith Distillery bezocht en vond het zeker de moeite waard, je kunt hun whisky nog niet drinken want ze zijn nog niet lang genoeg bezig maar dat compenseren ze in mijn mening wel met het proeven van de new make spirit en diverse sherry/port van de bodegas waar ze hun vaten ook vandaan halen. Verder vond ik het gewoon een erg goede tour en het gebouw en de inrichting van hun processen zijn vanuit een architectonisch en werktuigbouwkundig hoekpunt heel interessant.
- Er zijn op dit forum al een paar goede topics met tips voor Edinburgh, ik zal alleen even benoemen dat ik een paar maanden geleden bij The Ensign Ewart was en het een erg leuke pub met een goede selectie drams vond.

Alweer zulke goede tips! We hebben er maar een nachtje Springbank achteraan geplakt zodat we wat meer tijd hebben voor de tastings! Wat jammer dat Cadenhead verplaatst is, maar de whisky zal vast nog wel lekker smaken :D De blending sessie zal ik eens naar kijken, dat is ook wel een hele gave ervaring denk ik.

Ah ja Number 42 waren we de vorige keer ook, erg lekker en volgens mij ook 1 van de weinige wat gezelligere plekken in Campbeltown?

Yes die 'Journey through the Ages' ziet er erg tof uit, de tijden/dagen voor komend jaar staan helaas nog niet online maar ik zal ze eens contacteren of ze dat in januari aanbieden.

Port of Leith lijkt me ook interessant, weer echt totaal wat anders in vergelijking met de distilleerderijen in de Speyside/highlands. The Ensign Ewart ga ik opslaan!

Dankjewel :duimop
1 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”