Weekendje Schotland

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Weekendje Schotland

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 20 Apr 2023, 21:07

Graag wil ik met mn schoonpa een weekendje (2-3 dagen) naar Schotland. We hebben beide nog nooit een distilleerderij bezocht (shame on me). Wat belangrijk is dat we een mooie wandeling, prachtige vergezichten, een goede/mooie distilleerderij en goede whisky kunnen combineren.

Iemand de gouden tip? :hoedaf
0 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Re: Weekendje Schotland

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 20 Apr 2023, 21:16

Arran is waar je dan zijn moet, het hele Schotse landschap op een eiland.
Maar dat zal qua logistiek lastig worden dank ik. Waar vlieg je op of ga je met de auto?
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Apr 2023, 21:16

Mijn tip zou zijn: vlieg voor zo’n korte trip op Inverness (of anders Aberdeen), niet op Edinburgh of Glasgow. Dan zit je meteen vol in de Hooglanden waar jullie je een ongeluk kunnen wandelen, de natuur prachtig is en je omkomt in de distilleerderijen.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 20 Apr 2023, 22:11

Vliegen op Inverness, verblijven in/nabij Dufftown (+/- uurtje rijden). Met maar 2-3 dagen heb je anders teveel spreiding. Of overwegen om iets langer te gaan, bv 4 dagen, maar dan zou ik nog steeds bovenstaande kiezen.

Dichterbij whisky county kan je niet landen en in Dufftown zit je in the heart of Speyside en heb je aldaar de distilleries voor het uitzoeken. Onderweg naar Dufftown zou je Tomatin al mee kunnen pakken. Pak vervolgens bv een tour bij Balvenie. Mega uitgebreid en ze hebben (bijna) alles on site: actieve moutvloeren, kiln, peat enz enz enz. Ook zit je vlakbij de Speyside cooperage waar je kan zien hoe vaten gemaakt en hersteld worden. Neem een tripje naar Macallan zodat je kan zien hoe een tour niet hoort te zijn om vervolgens naar b.v. Glenfarclas om weer meer traditie te zien. Maar er zitten natuurlijk veel meer distilleries daar. Balvenie is hoe dan ook een dikke aanrader.
2 x
Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 20 Apr 2023, 23:05

@Arthur: Klinkt goed! Nog tips voor een goede/leuke betaalbare verblijfplaats. Goed bed is al voldoende ;)

@Thijs: welke distilleerderij(en) daar zal jouw voorkeur hebben?

@Nederland-Paraat: zal hoogstwaarschijnlijk vliegen worden, of kan je met de auto ook aanraden (voor zo’n kort tijdbestek). 4 dagen zou ook te doen moeten zijn.
0 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 20 Apr 2023, 23:30

Al een paar prima tips om uit te kiezen. Mijn eerste trip naar Schotland met mijn vader zijn wij op Edinburgh gevlogen en met een huurauto in de buurt van Aviemore verbleven. Dan zit je in de Cairngorms en dat is prachtig om te wandelen en op een steenworp van Speyside/Dufftown. Wij moesten toen wel een stukje rijden naar de distilleerderijen.
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 20 Apr 2023, 23:33

Lekker met de eigen auto, en helemaal vol laden met “peciallekes” ;)
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Apr 2023, 07:19

2-4 dagen is echt veel te kort om met eigen auto te gaan. Je bent al dik 2 dagen volledig kwijt aan de reis. Dus dat is echt een no go.

Wij verbleven in Dufftown pal naast de beroemde clock tower in een B&B genaamd Morven. Wij vonden dat echt een super host met dik prima kamers en top ontbijt. Maar er zitten daar tal van goeie plekjes hoor ;)
2 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 21 Apr 2023, 10:52

Als je hoofdzakelijk voor de wandelingen en het landschap gaat met daarnaast een bezoek aan 1 of 2 distilleries - tenminste, zo begrijp ik het toch - dan zou ik niet bepaald in Dufftown verblijven, zeker niet tijdens je eerste bezoek aan Schotland. Je zou denken "malt whisky capital, wow" maar dat valt behoorlijk tegen. Die kloktoren waar Arthur het hierboven over had is zowat het enige wat in het "dorp" te zien is, en ook The Whisky Shop daar is eigenlijk maar een trieste zaak. Dan verblijf je beter ergens tussen Aviemore en Grantown-on-Spey (waar wij ons appartement hebben) - de natuur is er veel mooier, er is meer te zien/doen/beleven, een pak meer voorzieningen (restaurants, winkels, etc) en je zit nog steeds op amper een een half uurtje rijden van Speyside. Plus je zit dicht bij de A9, wat het makkelijk bereikbaar maakt.
1 x

Smede77
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Smede77 » 21 Apr 2023, 12:09

Krijg gelijk weer heel veel zin van al deze berichten en tips maar wat zitten de meeste van jullie gelijk redelijk noordelijk. Heb Loch Lomond nog niet voorbij zien komen. Ben zelf ooit met mijn Pa budget gevlogen op Glasgow Prestwick (van waaruit Arran ook prima te doen is trouwens als het een beetje meezit met veerdiensttijden) en met een huurauto vanuit Loch Lomond hebben we de Glengoyne distillery bezocht. Prachtige kust aan die kant van Schotland omgeving Loch Lomond is super om te wandelen en voor een stukje cultuur heb je Stirling in de buurt met het Wallace monument en Stirling Castle met het Robert the Bruce standbeeld. Rij je dan weer een stukje door over de A9 dan heb je Perth met de Tullibardine Distillery. Heerlijk :Pipersmile

:schotland
1 x
Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 21 Apr 2023, 12:52

Smede77 schreef:Krijg gelijk weer heel veel zin van al deze berichten en tips maar wat zitten de meeste van jullie gelijk redelijk noordelijk. Heb Loch Lomond nog niet voorbij zien komen. Ben zelf ooit met mijn Pa budget gevlogen op Glasgow Prestwick (van waaruit Arran ook prima te doen is trouwens als het een beetje meezit met veerdiensttijden) en met een huurauto vanuit Loch Lomond hebben we de Glengoyne distillery bezocht. Prachtige kust aan die kant van Schotland omgeving Loch Lomond is super om te wandelen en voor een stukje cultuur heb je Stirling in de buurt met het Wallace monument en Stirling Castle met het Robert the Bruce standbeeld. Rij je dan weer een stukje door over de A9 dan heb je Perth met de Tullibardine Distillery. Heerlijk :Pipersmile

:schotland

Ik had het eerst bij mijn reactie getikt en weer weggehaald. Omgeving loch Lomond en de kust aldaar is inderdaad prachtig. En met Auchentoshan en Glengoyne heb je wat keuze qua distilleerderijen.

Reden dat ik het had weggehaald is dat Loch Lomond toch nog wel een stukje rijden is vanaf Glasgow en mijn ervaring bij Glengoyne is wat mij betreft hoe tours niet moeten zijn. Vandaar dat ik eerder omgeving Aviemore + Speyside zou pakken.
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 21 Apr 2023, 13:32

Cask1988 schreef:B&B genaamd Morven. Wij vonden dat echt een super host met dik prima kamers en top ontbijt

Uitkijken voor je kop bij die lage deurtjes boven. Lee & Zoe zijn toppers idd :bigsmile
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Apr 2023, 11:05

Suggesties en opties genoeg zie ik wel.
2 opmerkingen:
Vliegen op Inverness is qua aanvlieg- en vertrektijden niet gunstig. Wil je meer uit die twee dagen halen kan je beter op Aberdeen vliegen en daar een huurauto pakken.
De Speyside Cooperage is tot nader bericht nog niet te bezoeken ivm verbouwing. Wij hadden daar een tourtje geboekt voor onze trip over 4 weken maar hebben een mail ontvangen dat ze dan nog niet gereed zijn voor heropening.

Aanvullend, ongeacht naar welk gebied je gaat, op deze site vindt je per regio/plaats een mooi overzicht met wandelingen daar: https://www.walkhighlands.co.uk
2 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 22 Apr 2023, 11:50

Fat Bastard! schreef:S
De Speyside Cooperage is tot nader bericht nog niet te bezoeken ivm verbouwing. Wij hadden daar een tourtje geboekt voor onze trip over 4 weken maar hebben een mail ontvangen dat ze dan nog niet gereed zijn voor heropening.[/url]

Ah dat wist ik niet! Hopelijk pakken ze in de verbouwing ook mee dat de experience wat dichter op de actie komt. Vanaf dat balkon is leuk om te zien maar op de vloer des te toffer. Al zullen ze dat niet heel snel doen vrees ik, omdat de Coopers die daar werken betaald krijgen per vat dat ze maken. Dus als daar om de haverklap toeristen tussendoor lopen dan zal de productiviteit en dus hun salaris daar wellicht niet vrolijk van worden. Overigens vond ik die video met geur beleving wel heel tof gedaan. Als je dan toch een video moet kijken, dan maar met een extra dimensie! :lekker

Gelukkig bij Loch Lomond in hun cooperage op de vloer mogen zijn en een uitgebreide masterclass gehad over het slopen, maken en herstellen van vaten. Het is 1 van de meest robuuste ambachten die ik van dichtbij gezien heb. Zeker als je er naast staat dan zie je hoe het vakmanschap ervan af spat :bigsmile
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Apr 2023, 15:08

Voor degene die er wel langs komen maar niet naar binnen gaan, aan de achterkant van de cooperage loopt ook een weg en vandaar kan je ongestoord echt gave foto's trekken van de stapels met vaten.
2 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”