Advies gevraagd voor Mull/Skye/Lewis-Harris

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
fjharms
Moderator
Moderator

Advies gevraagd voor Mull/Skye/Lewis-Harris

Ongelezen berichtdoor fjharms » 09 Feb 2023, 12:19

Wij gaan in juni naar Schotland: Mull, Skye en Lewis/Harris
Deze eilanden zijn niet uitgekozen vanwege de whisky, maar vanwege de natuur. Maar als we toch hier zijn, kunnen we ook wel een distillerderij bezoeken, mits er een interessante tour of tasting is.
Heeft iemand ervaring met een of meer van onderstaande? Interessant, goede prijs/kwaliteit, afrader, ...?

Mull Tobermory:
a) Warehouse 1 Experience (prijs: GBP 40)
b) Tobermory And Ledaig Tastings (prijs: GBP 25)

Skye Torabhaig:
Distillery tour (prijs: GBP 12)
(Talisker ben ik ooit al geweest, ik was toen niet onder de indruk van de tour. En de Cask Draw and Tasting experience voor GBP 150 is me toch te gortig...)

Raasay distillery:
a) Distillery Tour & Tasting (prijs: GBP 15)
b) Whisky, Gin & Chocolate Tour & Tasting (prijs: GBP 20)

Lewis Abhainn Dearg Distillery:
Distillery Tour & Taste (prijs: GBP 10)

Harris distillery:
Distillery Tour (prijs: GBP 15)

Misschien ook tips over het café bij de Harris distillery? Goede lunchplek?
:schotland
2 x
Afbeelding

Hubert
Senior
Senior

Re: Advies gevraagd voor Mull/Skye/Lewis-Harris

Ongelezen berichtdoor Hubert » 09 Feb 2023, 13:09

Klinkt goed. Vorig jaar juni zelf bij Tobabhaig geweest. Op zich zeker aardig om te bezoeken als je in de buurt bent, maar geen “must see”. Ik schreef er destijds dit over:

Torabhaig: ivm regendag op het laatste moment besloten om hier heen te rijden. Bij deze jonge distillery speelt de marketing een duidelijke rol. De bouw van de distillery heeft bijna 4 jaar geduurd, en hoewel ik meestal geen fan ben van iets nieuws in een oude stijl herbouwen moet ik zeggen dat het er wel prachtig uit ziet. De opzet van het geheel is vrij compact. De gids hield een heel duidelijk maar standaard verhaal. Op wat meer inhoudelijke vragen kwam maar weinig antwoord. Bij deze distillery geen warehouse. De spirit wordt ergens in het zuiden in vaten gedaan en opgeslagen. Na afloop een glaasje Alt Gleann. De enige whisky die ze tot nu toe uitgebracht hebben. Er mochten geen foto’s gemaakt worden.
1 x

Smede77
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Smede77 » 21 Mar 2023, 19:42

Drie jaar geleden een mooie dagtocht gemaakt waarbij we van Oban op Mull zijn gevaren, mooie rit over het eiland gemaakt naar Tobermory waar we overgestoken zijn en in de richting van Ardnamurchan distillery zijn gereden. We verbleven een week in een huisje in de buurt van Port Appin. Helaas door Corona was de Ardnamurchan Distillery gesloten voor publiek maar het was wel echt een prachtige dag, heerlijk over het water met Caledonian, Tobermory is echt een leuk plaatsje, en echt spectaculaire (soms te krappe :bigsmile ) weggetjes in prachtige natuur. Absoluut een aanrader.
0 x
Afbeelding

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 21 Mar 2023, 20:14

Dat Mull prachtige natuur heeft en Tobermory een leuk plaatsje is dat weet ik, ik ben al eens eerder op Mull geweest.
Maar is een van de distillery tastings ook leuk, krijg je waar voor het geld?
En welke van de 2 is dan het beste?
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Mar 2023, 20:46

Tsja. Ligt er aan wat je zoekt. Vindt je het leuk elke x min of meer hetzelfde te zien met een tour door de distillery en vervolgens wat uit de core range in je glas dan zijn die basic tours prima. Wil je echt wat bijzonders te proeven krijgen dan altijd de warehouse tastings pakken. Dan krijg je tenminste echt wat moois in je glas en vaak hangt er ook ‘recht’ aan flesjes handfilled te kopen die voor de ‘pauper’ tour mensen niet zijn weggelegd. :lol:
Ardnamurchan kun je overslaan. De weg er naartoe is mooier als de distillery zelf en omdat het een jong bedrijf is valt er eigenlijk niks echt moois te proeven wat ook al niet bij de slijter te proeven is.
Ik zou 100% Tobermory/Ledaig pakken, daar kun je ook handfilled kopen.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 21 Mar 2023, 21:01

WhiskyDudes schreef:Tsja. Ligt er aan wat je zoekt. Vindt je het leuk elke x min of meer hetzelfde te zien met een tour door de distillery en vervolgens wat uit de core range in je glas dan zijn die basic tours prima. Wil je echt wat bijzonders te proeven krijgen dan altijd de warehouse tastings pakken. Dan krijg je tenminste echt wat moois in je glas en vaak hangt er ook ‘recht’ aan flesjes handfilled te kopen die voor de ‘pauper’ tour mensen niet zijn weggelegd. :lol:
Ardnamurchan kun je overslaan. De weg er naartoe is mooier als de distillery zelf en omdat het een jong bedrijf is valt er eigenlijk niks echt moois te proeven wat ook al niet bij de slijter te proeven is.
Ik zou 100% Tobermory/Ledaig pakken, daar kun je ook handfilled kopen.

Heb jij ervaring met de tastings bij Tobermory?
Zoals ik al aangaf: ik zie er 2 op hun site:
a) Warehouse 1 Experience (prijs: GBP 40)
b) Tobermory And Ledaig Tastings (prijs: GBP 25)
Welke van die 2 is het beste qua prijs/kwaliteit?
Ik ben inderdaad niet geinteresseerd in standaard tours, maar wel in goede tastings.
Ardnamurchan heb ik ook niet in de planning staan.
0 x
Afbeelding

Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 21 Mar 2023, 21:02

Vorig zomer nog bij Tobermory geweest. Helaas vanwege verbouwing geen hand filled kunnen aanschaffen. Wij waren daar met zeilboot dus tour was niet te plannen ivm het weer en onze koers.

Uiteindelijk daar veel gewandeld. Er is een waterval waar ik onder heb staan douchen. Tevens is de vuurtoren wandeling erg mooi. Heb bij de winkel nog wat mini proefflesjes meegenomen. De specialere bottelingen waren niet te betalen.

In Oban wel een handfilled mee genomen. Die gaat over een maand open :Pipersmile
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 02 Jun 2023, 09:18

We hebben geboekt voor de Warehouse tasting bij Tobermory.
Volgens de website is het nog een "Alternative" tasting omdat het warehouse nog dicht zou zijn, maar navraag bij de distillery leerde ons dat de verbouwing klaar is, de tasting weer in het Warehouse, maar de website nog achter loopt qua informatie.
Zoals ze me zelf bevestigden via de mail:
Sometimes we are a wee bit faster than our webpage as this is done externally, unfortunately.
However happy to confirm you will be draw your drams directly from the casks in our wee Warehouse 1.
2 x
Afbeelding

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 11 Jul 2023, 09:17

Beetje late update van mijn kant...
We hebben de "alternative" warehouse tasting bij Tobermory al weer even achter de rug. Ja, helaas toch de alternative, want hoewel ze hadden gezegd dat de verbouwing klaar zou zijn, was er toch iets mis gegaan (iets met verf, ze wilden niet in detail treden).
Dus de tasting was in het visitor centre. Maar wel een privé tasting! Er waren namelijk geen andere mensen die middag. We hadden Lynn als gids, en hij nam ons toch eerst even mee langs de washbacks en de stills, die nog niet opgestart waren na de grote verbouwing. Dat zou in het weekend na ons bezoek weer gebeuren, ze waren echt pas net weer begonnen. De mill draaide dus wel, de washbacks zaten vol, bijna klaar voor de volgende stap.
De tasting bestond uit 4 drams: 3 uit het warehouse en een "community exclusive". Lynn liet ons blind proeven, en vroeg hoe oud we dachten dat het was, welk type vat, en welk ABV. Na nummer 1 had ie al zoiets van "die dames uit NL weten toch wel iets" nadat we op alle 3 de punten behoorlijk in de richting zaten.
Maar bij de 2e dram viel hij wel echt van zijn stoel af. Dat was toch wel duidelijk een sherry vat. OK, welke sherry vroeg hij? Hmmm... mijn gok was Manzanilla.
BINGO! We proefden een 26 YO whisky die na 14 jaar op een bourbon vat was overgestoken naar een Manzanilla vat. En die was eigenlijk wel heel erg lekker!
Daarna nog 2x een Ledaig, waarbij de laatste geen single cask was maar 1/2 oloroso en 1/2 bordeaux cask.
Al met al een leuke ervaring, Lynn nam er echt de tijd voor. Er stond officiëel 1 uur voor de proeverij, maar we zijn er veel langer geweest. En wat we niet op hadden na het proeven mochten we in kleine flesjes meenemen. Die stonden klaar, trechtertje erbij, dat was wel goed geregeld.
13 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”