Lindores Abbey

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Lindores Abbey

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 15 Sep 2022, 21:04

Na het wandelen van the Fife Coastal Path (North Queensferry naar Newton-on-Tay) had ik een extra dag gepland om Lindores Abbey Distillery te bezoeken.
Afbeelding
Afbeelding
Vooraf even bij de ruïne van de oude abdij rondgelopen, deze ligt aan de andere kant van de weg. Deze weg was overigens vroeger een scheidslijn tussen Lowland en Highland.
Afbeelding
Afbeelding
Na ontvangst en het eten van een vooraf gereserveerde 'shared platter' met kazen, worsten, noten en fruit was het tijd voor onze geboekte "the Casks of Lindores private tour".
Allereerst kregen we in de indrukwekkende hal een uitgebreide uitleg over de geschiedenis van de Abbey en het oprichten van de distilleerderij. Het gebouw is werkelijk prachtig geïntegreerd in de oorspronkelijke oude agrarische schuren.
Afbeelding
Vervolgens werd het tijd om de productieruimte te bezoeken, compact, maar praktisch gebouwd.
Een moderne mill, dus geen oude Portheus.
Afbeelding
Vier houten washbacks, speciaal voor hout gekozen omdat men hetzelfde foefje uit wil halen als bij Clynelish, het destillaat heeft al een beetje 'waxines' en men hoopt dat dit na langere rijping intact blijft.
Afbeelding
De drie stills kijken via een grote glazen pui over Abbey road uit op de ruïne van de oude abdij.
Afbeelding
Afbeelding
Na bezichtiging van het warehouse-on-site (verderop zijn nog twee rack-warehouses gebouwd) met uitleg over alle hier rustende vaten en een blik op de eigen bottellijn (wordt later nog vergroot) was het tijd voor de tasting. Vijf samples waren voor ons geselecteerd:
- new make spirit
- de standaard botteling, gelijk aan de inaugural release
- The Distillery Cask - Bourbon 18/68
- The Distillery Cask - Monbazillic Wine 18/74
- The Distillery Cask - STR cask 438

De Monbazillic botteling (Werther's Original all-over!!) maar vooral de STR cask konden mij het meest bekoren.
De laatste was van een Frans wijnhuis en ik kreeg een beetje van een oudere STR cask te proeven uit een Spaans wijnvat. WERELD van verschil!

Na afloop buiten in het zonnetje van de restjes in mijn proefglaasjes zitten nagenieten en toen kwam degene die ons rondleidde nog met een distillery exclusive botteling aanlopen waar ik ook nog een glaasje van te proeven kreeg, een net geen 4 jaar oude Bourbon Firkin Cask.
Afbeelding
Al met al was het mij de £55,- meer dan waard!
Oh ja, de STR en Firkin botteling zijn beide mee naar NL genomen ;)
23 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Lindores Abbey

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 15 Sep 2022, 21:35

Al met al heeft de hele rondleiding en tasting 2,5 uur in beslag genomen, nergens haast, overal mag je fotograferen en alle vragen worden beantwoord.
Momenteel liggen er ex-Islay vaten te rijpen waar veel van wordt verwacht (onze tourguide was hier in ieder geval razend enthousiast over) en er zijn ook plannen om in de toekomst een aantal weken per jaar een peated batch te gaan stoken.
Zoveel als mogelijk wordt met lokale partijen en leveranciers gewerkt, de oprichters van de distilleerderij wonen letterlijk naast de ruïne van de abdij.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2022
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Lindores Abbey

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 15 Sep 2022, 22:08

Mooi verslag Andre :duimop.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Raymond CS
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 09 Jan 2021, 17:24
Locatie: Spijkenisse

Re: Lindores Abbey

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 15 Sep 2022, 22:20

Super leuk om te lezen, staat voor volgend jaar in de planning!
1 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Lindores Abbey

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 16 Sep 2022, 09:12

Raymond CS schreef:Super leuk om te lezen, staat voor volgend jaar in de planning!


Mooi vooruitzicht Ray! Gaan jullie meerdere bezoeken?

Ik was ook nog langs Kingsbarns gewandeld, alleen even koffie met lekkers genuttigd daar, en even in de shop rondgeneusd.
Van deze nog jonge distilleerderij stonden alleen de twee core range bottelingen in de shop en verder een aantal mooie Wemyss bottelingen (zelfde eigenaren).

Heb wel een 20cl new make spirit gescoord, werd vroeger in de shop verkocht maar daar zijn ze onlangs mee gestopt.
Na een beetje aandringen en de opmerking dat de Balcomie goed gescoord had bij een blind-proeverij met 90 personen kwam er toch ineens nog een flesje te voorschijn :bigsmile
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Raymond CS
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 09 Jan 2021, 17:24
Locatie: Spijkenisse

Re: Lindores Abbey

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 16 Sep 2022, 14:13

Ja zeker, Kingsbarn staat ook op het programma. We zitten 9 mile vandaan als ik mij niet vergis.
Bij Daffmile en inchdairnie distillery doen ze niet aan tourtjes maar wie weet.
Van Aberargie Distillery weet ik het niet of tours doen en Tullibardine moet ik me nog eens in gaan verdiepen en zit op meer dan een uur rijden.
En dat allemaal in de eerste week :P :P :P
1 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Lindores Abbey

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 16 Sep 2022, 15:43

Je hebt ook Eden Mill in Guardbridge nog. In St.Andrews hebben ze een eigen winkeltje meen ik te hebben gezien.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Raymond CS
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 09 Jan 2021, 17:24
Locatie: Spijkenisse

Re: Lindores Abbey

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 16 Sep 2022, 16:02

Fat Bastard! schreef:Je hebt ook Eden Mill in Guardbridge nog. In St.Andrews hebben ze een eigen winkeltje meen ik te hebben gezien.


:goedgedaan echter geen tours of tastings. Maar wie weet weer wel in 2023.
0 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.

Perry Veenendaal
Senior
Senior
Berichten: 289
Lid geworden op: 12 Nov 2014, 20:50

Re: Lindores Abbey

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 16 Sep 2022, 20:08

Heel erg leuk! Goed dat je de moeite hebt genomen ons hiervan kennistheorie laten nemen!
Goed voorbeeld doet goed volgen……
1 x


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten