Arran - Campbeltown - Islay trip

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2491
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Arran - Campbeltown - Islay trip

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 09 Jun 2022, 22:06

Hahaha, en groot gelijk heb je dan hoor!
Veel plezier nog!
2 x
Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Arran - Campbeltown - Islay trip

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 30 Jan 2023, 10:45

Afgelopen september ivm privé omstandigheden deze trip niet meer gemaakt. Maar afgelopen weekend definitief opnieuw geboekt! Wel de plannen een beetje aangepast:

11 april
Bootje van IJmuiden naar Newcastle. In september hadden we bedacht met de tunnel te gaan en heel de UK door te crossen tot de boot naar Arran. Bij nader inzien denken we nu toch dat het wat efficiënter is als we wat afstand overbruggen terwijl we een tukkie doen.

12 april
Deze dag nemen we om van Newcastle naar Campbeltown te rijden. We pakken 3 nachten in een appartementje (Harbour view). Deze eerste dag zullen we pas rond 16:00 a 17:00 aankomen in Campbeltown, dus we plannen nog niks bij de distilleries daar. Misschien even de washback bar in en anders een goede hap eten. Ik neem ook mijn gravelfiets mee, dus misschien fiets ik wel een stuk van de Kintyre gravel road onderweg.

13 april
Een dag waar ik voor onze trip in september al naar uit keek: Barley to bottle tour bij Springbank van 10:15 tot 14:45. Het idee is dat we nog een mooie ochtendwandeling (of rit) maken rondon of naar de Mull of Kintyre. Na de tour niet teveel gepland, ik hoef deze dag verder niet teveel andere dingen gepland te hebban dat afleidt van deze tour.

14 april
Misschien een wat ambitieuze dag, maar ik heb tot nu toe elke keer in Campbeltown Glen Scotia overgeslagen. We willen deze dag in de ochtend de Dunnage warehouose tour plannen. Het is me nog niet helemaal duidelijk of daar de distillery tour bij in zit, anders plannen we dat erbij. Als dat allemaal in de ochtend lukt wil ik na een wandelingetje en een goede lunch nog de Cadenhead warehouse tour plannen. Dat was vorige keer een van de hoogtepunten, dus als het even kan neem ik die mee.

15 april
Deze dag verlaten we Campbeltown en willen we de ochtendboot naar Islay nemen (Port Askaig). Als alles loopt zoals de botenplanning er nu uitziet zijn we dan om 12:00 op Islay. In de middag is het plan om naar Kilchoman te gaan (distillery tour) en te sightsee-en'/eten in Portnahaven. We slapen in Port Ellen (Eilidh's guesthouse)

16 april
Deze dag wandelen we naar Laphroaig voor de Distillers' wares tour en tasting. En hoewel het schema bij Ardbeg nog niet open staat voor april, verwacht ik dat we daarna daarheen gaan. Lagavulin slaan we over.

17 april
Deze dag sightsee-en we nog wat op Islay en gaan we alvast terug het vaste land op en in de richting van Newcastle. Voorlopig nog geen grote plannen en geen distilleries gepland

18 april
Zorgen dat we om 15:00 in de buurt van de boot in Newcastle zijn :)

Toevoegingen en suggesties zijn uiteraard welkom! Qua kleine detour(s) voor "must see" distilleerderijen, maar ook mocht je mooie stukjes natuur weten waar een wandeling of tourtje op de gravelfiets mogelijk is. Het aftellen is hier in ieder geval begonnen!
6 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2491
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Arran - Campbeltown - Islay trip

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 30 Jan 2023, 18:20

Bij Ardbeg is een goede lunchroom, dus zou daar lekker een broodje of burger eten :duimop
2 x
Afbeelding

Dandy Culver
Actief lid
Actief lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 Nov 2022, 21:14

Re: Arran - Campbeltown - Islay trip

Ongelezen berichtdoor Dandy Culver » 30 Jan 2023, 21:19

Mooie trip, :hoera
1 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Arran - Campbeltown - Islay trip

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 30 Jan 2023, 21:42

Fat Bastard! schreef:Bij Ardbeg is een goede lunchroom, dus zou daar lekker een broodje of burger eten :duimop


Is zeker het plan! We zijn er op een zondag en het zomerschema van Ardbeg staat nog niet online. Maar weet vrij zeker dat we er gaan komen en ook zullen eten :)
0 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Arran - Campbeltown - Islay trip

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 30 Jan 2023, 22:30

Grappig, missen we jullie net! We komen de 19de april op Arran en 20 en 21 in Campbeltown.
1 x
Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Arran - Campbeltown - Islay trip

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 31 Jan 2023, 08:07

Nickolaas schreef:Grappig, missen we jullie net! We komen de 19de april op Arran en 20 en 21 in Campbeltown.


Ik had het gezien. Wij hadden eerst de hele trip een paar dagen later gepland. Onze trouwdag is echter de 19e en mijn aanwezigheid wordt nog altijd gewaardeerd blijkbaar :P
0 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Arran - Campbeltown - Islay trip

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 31 Jan 2023, 16:34

Kikkerneve schreef:Onze trouwdag is echter de 19e en mijn aanwezigheid wordt nog altijd gewaardeerd blijkbaar :P


Een kniesoor die op dat soort onbenullige data let. #ikdurfdatalleenhiertezeggenthuiskrijgikklappen
2 x
Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Arran - Campbeltown - Islay trip

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 10 Apr 2023, 18:03

En, hoe is/was het? Wij vertrekken morgen met de boot naar Newcastle :)
2 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Arran - Campbeltown - Islay trip

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 18 Apr 2023, 19:28

Ondertussen op de boot terug. Het reisverslag zal volgen. Maar wat geweldig om na Covid weer eens wat mooie tours in Schotland te doen zeg.
6 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Arran - Campbeltown - Islay trip

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 23 Apr 2023, 16:01

Hierbij het afrondende reisverslag van deze trip van een dag of 8. Man, wat heb ik ervan genoten.

De heenreis met de pont van IJmuiden naar Newcastle was rustig. We hebben de namiddag en volgende ochtend heerlijk in de zon op het achterdek kunnen zitten. Weinig wind en een kalme Noordzee. Ook qua eten en slapen viel het was alles prima in orde. Wij hadden wel avondeten, maar geen ontbijt geboekt. Dat buffet is gewoon prima en 's ochtends was ik met een croissantje en dubbele espresso ook gelukkig. Jammer genoeg vertrok de ferry een uur later uit IJmuiden en eenmaal in Newcastle ben je tegenwoordig met douane etc. ook een uur kwijt. Wij dachten rond half 10 / 10 uur wel richting Campbeltown te rijden, maar dat was eerder kwart voor 12. We kwamen daarom pas rond kwart voor 6 aan in Campbeltown en daarvoor moesten we behoorlijk doorjakkeren. In Campbeltown sliepen we drie nachten bij Kevin en Janina in hun self-catering appartementje (Harbour view). Echt dikke prima. Vond het wel fijn om een paar avonden zelf wat op te warmen en qua ontbijt beetje te doen waar je zin in hebt.

Dag 1 in Campbeltown: dit was gelijk de knaller van de hele trip. De "Barley to Bottle" tour bij Springbank. Het voelde na een paar eerdere bezoekjes en 5 een tussenkomst met corona een beetje als thuiskomen. Niks veranderd :D.. nouja, de washback bar had ik nog niet gezien en ook de cage bottles in de shop was een nieuwe opzet. Maar eerst terug naar de tour: wow. Geweldige start met een 23 y/o Hazelburn en daarna geweldig hoeveel tijd er genomen wordt voor de Tour. Veel langer dan bij de standaard tour. Wij hadden Finley en die werd bijgestaan door Stuart, waarvan Stuart ook jarenlang in de distillery had gewerkt maar nu met pensioen was (ben achternaam en functie even kwijt, maar volgens mij runde hij de boel dat ik begreep). Enorm veel insights en anekdotes, een ervan o.a. dat Stuart de man achter/creator het de achterkant van het bordje "this is not a computer. this is a piece of cardboard that was in the bin" is.. de twee Springbank en Longrow drams in het warehouse waren top. En de stillman's platter als lunch was prima. Allemaal een super aanloop naar het proeven en creëren van je eigen Springbank single malt. Ik heb enorm uitgebreid alle losse drams geproefd. Mezelf suf genoteerd. En daarna 3 verschillende "blends" geproefd, voordat ik toch bij mijn eerste idee terug kwam. Pa deed hetzelfde en koos voor een andere verhouding. Dus we hebben 2 mooie verschillende eigen creaties in de fles mee voor thuis. Mijn beste tip hier is: blijf proeven en laat je niet opjagen door mede tourgangers. Niemand van Springbank die ons vroeg om op te schieten, je hebt echt tijd zat. Pa werd ook nog een beetje geassisteerd in zijn keuzes waardoor uiteindelijk zijn creatie nog iets beter werd dan hij zelf had bedacht. Al bij al: echt een dikke vette aanrader. Zou het zo nog een keer doen.

Dag 2 in Cambeltown: Pittige dag voor de boeg. Eerst Glen Scotia dunnage warehouse experience. Daarna Cadenheads warehouse tasting. Allereerst Glen Scotia: wat een top tour zeg. Wij hadden Hanna en damn wat maakt die een verpletterende indruk. Zoveel passie en plezier dat ervan afspat i.c.m. 100% kennis van zaken. Ik wist vooraf niet wat ik ervan moest verwachten bij Glen Scotia, maar ik was zeer positief verrast. Ook de drams in het warehouse waren top. Leuke variatie van hun unpeated / light preated / medium peated en heavily peated range kwam daar voorbij. Enige dat jammer was, dat je hiervan geen fles(je) kon bottelen voor thuis en in de shop niet echt iets overeenkomstigs met de samples uit het warehouse te vinden was. Maar uiteraard toch wat meegenomen. In ieder geval een mooie ochtend gehad en toen voor lunch naar het Royal hotel. Prima salade met warmgerookte zalm gegeten en door naar Cadenhead. Die vond ik in vergelijking met 5 jaar terug wat tegenvallen. Destijds was het diep in het warehouse rechtstreeks uit de vaten, maar nu is er een setup vooraan het warehouse en komt pakweg 50% uit een fles en 50% uit het vat. Alle vaten staan dan wel vooraan, maar ik vond het wat minder charmant. De drams waren wel super, en hier kun je nog altijd wat meenemen van wat je geproefd hebt. Opgehaald in de Cadenhead shop en daar uiteraard nog een proevertje gedronken en ons nog een extra fles aan laten smeren. Top :). Nog wel leuk detail: bij Glen Scotia zat ook John McFadyen in de tour. Leden van de fb groep IAAS kennen hem waarschijnlijk wel. 's Avonds bij restaurant 42 etend (aanrader) kwamen we hem weer tegen. Even praatje gemaakt met hem en zijn vrouw, zijn super aardige mensen.

Na deze 2 dagen in Campbeltown hadden we een reisdag naar Islay. De avond vooraf kwamen we erachter dat onze ferry ipv vroeg in de ochtend pas begin van de middag ging. Best balen, want dat maakte onze mogelijkheden op Islay veel beperkter werden. Maar we konden nu nog wel een keer aanschuiven bij de Springbank shop voor de cage. Helaas best een rij en niet superveel keuze qua oudere flessen. Ik heb twee jongere Longrows mee. Achteraf gezien had ik op de dag van de barley to bottle gelijk toe moeten slaan, maar toen was ik vooral daarmee bezig en dacht ik dat het allemaal later wel goed zou komen. Wat ik mee heb is trouwens al open en zeker ook geen straf. Dus het is ook weer geen ramp :D. Uiteindelijk nadat we op Port Askaig aankwamen een stukje gereden, maar geen tijd gehad/genomen om deze dag nog een tour te doen. We zijn naar Portnahaven gereden en hebben het hele eiland wat verkend. Portnahaven vond ik leuk om een wandelingetje te maken en charmante plek om eens te zien. Maar het is wel 100% uitgestorven en er viel verder weinig meer te beleven dan een mooie wandeling langs het haventje en uitzichten op een mooie ruige oceaan. 's Avonds ingecheckt in ons guesthouse (Eilidh's guesthouse) en hapje gegeten.

Dag 2 op Islay was door de vertraging een dag eerder onze enige whisky dag. We zijn naar Laphroaig gelopen voor onze geboekte Distillers Wares tour. James was onze gids en die wist ons veel te vertellen. Wat ik wel opvallend vond was dat we de mill niet te zien kregen. We moesten het doen met "maar hij is rood en van een merk dat iedereen heeft", dus we gaan er maar vanuit dat het ook Porteus is. Maar ik vond het wel opvallend. De tasting in Warehouse 1 gaf een aantal mooie drams. Ik heb er uiteindelijk een 200ml flesje meegenomen uit een nieuw eiken (european) vat dat momenteel op een hoger ABV zit dan toen de spirit op het vat ging. We maakten deze tijdens deze tour vrienden met 3 kerels uit Duitsland die 2 weken op tour zijn. En die gingen door naar Lagavulin. Wij waren in de ochtend ook al tot Laga gelopen en ik had daar ook gezien dat er tours waren die dag (itt tot toen ik dit vooraf thuis probeerde te boeken). Dus we liepen vrolijk mee en zaten uiteindelijk met 5 man in de distillery exclusive tasting. De tour an sich was bij Laga misschien niet zo bijzonder, maar op een gegeven moment is het overal wel een beetje hetzelfde en vooral leuk om naar de verschillen te kijken. De tasting hier vond ik wel echt top, ze waren zeker niet karig wat gezien de prijs voor de tour ook wel logisch is. Er proefden o.a. de Laga 26 y/o, Feis Ile 2021 (meen ik) en Islay jazz 2022. Plus twee distillery exclusives, waar we aan het eind uit mochten kiezen waar we 200ml wilden bottelen. Stuk voor stuk super smakelijke drams en een geweldige dag waar we dus ook nieuwe vrienden maakten.

Om de dag af te ronden leek het ons en de Duitsers wel tof om in Port Ellen nog een drammetje te doen. Zij hadden voor de gelegenheid een paar samples Port Ellen meegenomen en nodigden ons daarbij uit. Liet ik me geen twee keer zeggen natuurlijk, maar wij hebben als tegenprestatie ook nog wat van onze SB flessen "ingelegd". Mooi afsluiting van een mooie dag. En ook het einde van het whisky deel van de trip.

In vogelvlucht de terugreis: we reden nadat we van de ferry terug in Kennacraig waren naar Alexandria bij Loch Lomond voor een mooie wandeling. Helaas door een bus-op-auto ongeluk 3,5 uur in de file gestaan en enkel wat gegeten en de volgende ochtend een korte wandeling gemaakt. Hierna terug richting Newcastle gereden om de Ferry terug naar IJmuiden te pakken, wat wederom een prima ervaring was.

Tot slot mijn ervaring bij de douane: wij hadden al bij al wel een fles of 17 mee en wilden keurig aangeven dat we dit mee hadden. Eenmaal van de boot af werden we door de mensen van de verkeersbegeleiding richting het "nothing to declare" gedirigeerd. Ik wees dat ik naar die andere kant wilde, maar dat werd niet echt gewaardeerd, dus ik ben uiteindelijk maar netjes aangeschoven. We zagen wat douane ambtenaren ramdom auto's checken (met name busjes en campers), en konden uiteindelijk zonder vragen doorrijden. Dus dat hebben we dan ook maar gedaan :Slainte
13 x


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten