Flessen whisky mee uit Schotland: maximaal 1???

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Flessen whisky mee uit Schotland: maximaal 1???

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Jun 2022, 09:00

Daan schreef:
Fat Bastard! schreef:Tot onze grote jubelstemming was de post "Goods to Declare" echter helemaal niet bemand dus al dansend vervolgden we onze weg naar de uitgang!

Toch nog wat positiefs aan al die personeelstekorten op de luchthavens :Slainte

Ook voor die personeelstekorten kon je zo doorlopen hoor ;) Ze hebben op Schiphol echt wel wat beters te doen dan een paar whiskyflessen onderscheppen uit het VK. Een vliegtuig uit Nigeria, Colombia of Brazilië is interessanter voor ze..
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 02 Jun 2022, 09:29

Cask1988 schreef: een paar whiskyflessen .......

Euh....... :roll:
3 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Jun 2022, 09:38

Fat Bastard! schreef:

Wat jij doet is zelfs binnen Nederland nog smokkelen man. Je had de auto niet eens in gemogen zonder vergunning en met het verplicht volgen van de speciale routes voor routeplichtige vloeistoffen :P
3 x
Afbeelding

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 02 Jun 2022, 17:58

Cask1988 schreef:
Fat Bastard! schreef:

Wat jij doet is zelfs binnen Nederland nog smokkelen man. Je had de auto niet eens in gemogen zonder vergunning en met het verplicht volgen van de speciale routes voor routeplichtige vloeistoffen :P

Ach 42 is schat ik flesje of 20. Pre brexit wel met nmeer dan 60 in de kofferbak zonder probleem door de douane. Maar dat zal ben ik bang niet meer zomaar lukken.

Pre brexit was er trouwens geen limiet, zolang het voor persoonlijk gebruik was.

Nb2 er is wel een limiet aan wat je mag inchecken bij airlines (5 liter als ik het goed heb).
0 x
Afbeelding

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 02 Jun 2022, 18:34

Herre schreef:
Ach 42 is schat ik flesje of 20. Pre brexit wel met nmeer dan 60 in de kofferbak zonder probleem door de douane. Maar dat zal ben ik bang niet meer zomaar lukken.

Pre brexit was er trouwens geen limiet, zolang het voor persoonlijk gebruik was.

Nb2 er is wel een limiet aan wat je mag inchecken bij airlines (5 liter als ik het goed heb).

Volgens mij was het 10 liter sterke drank per persoon pre Brexit...
De hele achter bak vol, dat zou met de ferry nog wel lukken toch? Ze gaan echt niet elke auto controleren in IJmuiden of New Castle.
0 x
Afbeelding

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 02 Jun 2022, 18:49

Roland... schreef:
Herre schreef:

Volgens mij was het 10 liter sterke drank per persoon pre Brexit...
De hele achter bak vol, dat zou met de ferry nog wel lukken toch? Ze gaan echt niet elke auto controleren in IJmuiden of New Castle.

Maar ga je dat risico nemen?

Het was echt onbeperkt, zolang het voor persoonlijke consumtie was. Die 10 liter was de richtlijn dat het daaronder altijd voor persoonlijke consumptie was. Daarboven moest dat aangetoond worden, maar met heel veel flesjes en telkens een of 2 is dat niet zo lastig.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Jun 2022, 19:26

Roland... schreef:De hele achter bak vol, dat zou met de ferry nog wel lukken toch? Ze gaan echt niet elke auto controleren in IJmuiden of New Castle.

Nope… ze redden het al niet eens met de vrachtwagens dus voor een verdwaalde personenauto hebben ze geen tijd en geen oog. Ja ik zou dat risico nemen. Maargoed ik ga nooit met de boot..
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Jun 2022, 20:43

Denk ik ook niet dat je moet overdrijven. Als de banden tegen de wielkasten schuren ben je wat te ver gegaan.

Maar als je op safe wil spelen zou je de route wat groter kunnen maken. Van Schotland met de ferry naar Noord Ierland en vandaar wat Ierse distilleerderijen aandoen. Vanuit een Ierse haven rechtstreeks naar Cherbourg en het laatste stukje nog rijden. Of de kosten dan nog opwegen tegen de besparing; misschien eerst een paar hulpveren monteren.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Jun 2022, 20:54

Reichenbach schreef:Denk ik ook niet dat je moet overdrijven. Als de banden tegen de wielkasten schuren ben je wat te ver gegaan.

Maar als je op safe wil spelen zou je de route wat groter kunnen maken. Na Schotland met de ferry naar Noord Ierland en vandaar wat Ierse distilleerderijen aandoen. Vanuit een Ierse haven rechtstreeks naar Cherbourg en het laatste stukje nog rijden. Of de kosten nog opwegen tegen de besparing; misschien eerst een paar hulpveren monteren.

Tuurlijk joh! Ook nog ff met de Ferry naar de states voor een tussenstop in Kentucky voor wat bourbon en de uiteraard Barbados voor wat Rum en dan fluitend via cherbourg naar huis! Mooi tripje. Richard en ik zoeken nog een chauffeur, wie biedt :lekker
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 02 Jun 2022, 23:01

Herre schreef:

26 flessen.
En pre-brexit was het toch écht 10 liter per persoon.
Nu, 1 liter sterke drank per persoon.
Wordt je gesnapt, valt het onder belastingontduiking en witwassen. Levert je een strafblad op, en met een beetje geluk fikse boete of met een flinke pech een gevangenisstraf tot wel 4 jaar.
Nu zal zo'n douane beambte bij een paar flesjes waarschijnlijk geen zin hebben in al het papierwerk maar met 26.....Wilden wij het risico niet nemen.
0 x
Afbeelding

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 02 Jun 2022, 23:35

De officiele regel voor import uit een EU land is ‘voor eigen behoefte’ niet 10 liter. Hier zijn wel eens rechtzaken over gevoerd en die win je waarschijnlijk ook wel. De vraag is dan natuurlijk of het opweegt tegen het gedoe… maar goed voor Alba is dat voorlopig toch niet meer aan de orde.

Overigens zou ik meer bezwaar zien in zoveel drank inchecken tegen de regels van de luchtvaartmaatschappijen in. Die baggage wordt immers altijd gescanned met enig risico.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Jun 2022, 06:38

Herre schreef:De officiele regel voor import uit een EU land is ‘voor eigen behoefte’ niet 10 liter.

Leuk dat jij kennelijk je eigen regels hebt, ik houd liever die van de overheid aan. Zie bijlage :?

Overigens werkt dat bij luchtvaartmaatschappijen heel wisselend. Bij klm is expliciet vermeldt bij verboden artikelen ‘alcoholische dranken hoger dat 70% alcohol’. Bij veel andere airliners vinden ze het vallen onder licht ontvlambare of explosieve (vloeibare) middelen. En ja, alcohol is licht ontvlambaar. Qua hoeveelheden nemen zij eigenlijk altijd de regels van de overheid over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x
Afbeelding

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 03 Jun 2022, 08:50

Over die 5 liter dat is IATA regel….. dat van die 10 liter, laat maar zitten (er zit een verschil tussen wat er op de sites staat en hoe het in EU regelgeving staat)

FFC01086-3576-4094-A8DE-BAA1F10B53C7.jpeg
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 03 Jun 2022, 10:40

0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Jun 2022, 19:02

Herre schreef:Over die 5 liter dat is IATA regel…..

Ja precies IATA…veiligheidsvoorschriften dus…das een heel andere maatstaf dan EU afspraken over import/export.
Maargoed dan nog gaat je theorie niet op. Want als echt het hele vliegtuig 23%+ meeneemt ist 5L pp als het aan de IATA ligt. Maar aangezien slechts een paar verloren zielen zoiets in zulke hoeveelheden meenemen, zal de airliner in totaal altijd ruimschoots onder die IATA limieten zitten. 5 liter pp x +/- 190 man in een gemiddelde 737-800 = 950L 23%+ wat er dan aan boord zou zijn. Dat gebeurd in de praktijk NOOIT. Dus stel dat 15 idioten allen maarliefst 20 liter meetrekken, is er nog steeds maar 300l aan boord van de Max 950l die veiligheidshalve aan boord mag zijn. Als er iets gebeurd met dat vliegtuig zal er dus never nooit gewezen worden naar dat als oorzaak bij een onderzoek. En áls dat wel zo zou zijn, heeft de airliner zich nog steeds keurig binnen de kaders gehouden.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”