Flessen whisky mee uit Schotland: maximaal 1???

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Koning
Senior
Senior

Flessen whisky mee uit Schotland: maximaal 1???

Ongelezen berichtdoor Koning » 23 Apr 2022, 11:26

Komende week gaat het na tweemaal covid-uitstel in 2020 en 2021 eindelijk gebeuren; op whiskyreis naar de Highlands en Orkney :schotland
We gaan een stuk of 7 distilleries bezoeken, en dat zullen de eerste ooit voor me zijn. Heb er dus heel veel zin in!

Ik kan me voorstellen dat we tijdens de bezoeken de kans krijgen om een flesje af te vullen rechtstreeks uit een vat, of andere bijzondere flessen kunnen aanschaffen. Voor de Brexit mochten er 10 liter drank worden meegenomen in de ruimbagage. Nu, post-Brexit, mag je nog maar 1 liter per persoon meenemen. Dat is natuurlijk wel spijtig... En de flessen die je op het vliegveld kan aanschaffen ('tax free') en in een gesealde zak mag meenemen met je handbagage zijn vast niet zo boeiend.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie post-Brexit ervaringen. Hoe streng wordt gecontroleerd of je in je koffer (los van de handbagage) flessen drank hebt zitten? Houden de distilleries er zelf rekening mee (tax free in een zo'n tasje zou fantastisch zijn)?
2 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Flessen whisky mee uit Schotland: maximaal 1???

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 23 Apr 2022, 11:56

Gewoon lekker 10 flessen meenemen en bij aankomst aangeven tegen het speciale tarief. Betaal je op een fles van 90 tientjes een tientje extra.

Zeg je niets en pikken ze je ertussenuit... dan is er geen speciaal tarief meer en betaal je de volle poet+boete
3 x

Koning
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Koning » 23 Apr 2022, 19:29

Rien68 schreef:Gewoon lekker 10 flessen meenemen en bij aankomst aangeven tegen het speciale tarief. Betaal je op een fles van 90 tientjes een tientje extra.

Zeg je niets en pikken ze je ertussenuit... dan is er geen speciaal tarief meer en betaal je de volle poet+boete

Heb nog even wat verder gegoogled:
Als je het aangeeft moet 21% BTW betalen en invoerrechten:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -nederland
Hoeveel die invoerrechten bedragen kan ik niet zo snel vinden. In totaal komt het dus wel op meer uit dan een tientje op 90 euro.

En als je het niet aangeeft en je gecontroleerd wordt betaal je een hoge boete..
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 23 Apr 2022, 19:37

Is het dan ook niet zo dat je in Schotland geen btw zou moeten betalen? Anders betaal je het 2x...
0 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 23 Apr 2022, 19:58

Koning schreef:
Rien68 schreef:Gewoon lekker 10 flessen meenemen en bij aankomst aangeven tegen het speciale tarief. Betaal je op een fles van 90 tientjes een tientje extra.

Heb nog even wat verder gegoogled:
Als je het aangeeft moet 21% BTW betalen en invoerrechten:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -nederland
Hoeveel die invoerrechten bedragen kan ik niet zo snel vinden. In totaal komt het dus wel op meer uit dan een tientje op 90 euro.

En als je het niet aangeeft en je gecontroleerd wordt betaal je een hoge boete..

Deze is volgens mij ook nuttig, Pascal: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ij-invoer/.
3 x
Afbeelding

BasG94
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 24 Apr 2022, 13:52

@MOD, knoop dit maar even aan het Brexit topic :)

On topic - gisteren teruggekomen uit Schotland met wat mooie hand filled flesjes in de koffer. Netjes door het rode poortje om de extra flesjes buiten de vrijstelling onder het speciaal reizigerstarief aan te geven. Vraagt/zegt de douanier ietwat lachend: "wat komen jullie doen? Weetjewat, ik doe de deur open en dan gaan jullie gaan lekker naar huis". :duimop
5 x

Koning
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Koning » 24 Apr 2022, 17:03

BasG94 schreef:@MOD, knoop dit maar even aan het Brexit topic :)

On topic - gisteren teruggekomen uit Schotland met wat mooie hand filled flesjes in de koffer. Netjes door het rode poortje om de extra flesjes buiten de vrijstelling onder het speciaal reizigerstarief aan te geven. Vraagt/zegt de douanier ietwat lachend: "wat komen jullie doen? Weetjewat, ik doe de deur open en dan gaan jullie gaan lekker naar huis". :duimop

Dat zijn de douaniers waar je op hoopt :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Koning
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Koning » 02 Mei 2022, 21:49

Ben weer terug; heb géén fles meegenomen vanuit een distillery. De distillery exclusives vond ik niet interessant, en bij slechts twee distilleries had ik de gelegenheid om een flesje uit het vat af te vullen. Viel me wat tegen, al moet ik er bij zeggen dat ik geen extra uitgebreide premium tours heb gevolgd. Zie Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden voor mijn ervaringen.
Uiteindelijk toch nog een mooi flesje meegenomen vanaf het vliegveld voor een scherpe prijs van 86 pond, een peated Caperdonich 18 (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... old-peated).
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 02 Mei 2022, 22:00

Koning schreef:....
Uiteindelijk toch nog een mooi flesje meegenomen vanaf het vliegveld voor een scherpe prijs van 86 pond, een peated Caperdonich 18).

Dat is een nette prijs voor een mooie dram. Had Arthur deze (andere batch) niet ingebracht in een van de vorige tastings?
0 x
Afbeelding

Koning
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Koning » 02 Mei 2022, 22:38

Fat Bastard! schreef:
Koning schreef:....
Uiteindelijk toch nog een mooi flesje meegenomen vanaf het vliegveld voor een scherpe prijs van 86 pond, een peated Caperdonich 18).

Dat is een nette prijs voor een mooie dram. Had Arthur deze (andere batch) niet ingebracht in een van de vorige tastings?

Klopt ja, batch 1 hadden we toen geproefd. En die beviel me erg goed! Nooit gedacht trouwens dat ze nog zoveel batches van deze gesloten distillery op de markt zouden brengen. Mij hoor je niet klagen :duimop
2 x
Afbeelding

Polleke
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Polleke » 10 Mei 2022, 19:38

Zondag terug gekomen met 9 flessen in mijn bagage(niet alleen van mij). De douaniers stonden nog net niet met hun telefoon te spelen zo geïnteresseerd waren ze in wat er allemaal te doen was. Dus ik ben er maar gewoon langs gelopen.
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Mei 2022, 19:47

Polleke schreef:Zondag terug gekomen met 9 flessen in mijn bagage(niet alleen van mij). De douaniers stonden nog net niet met hun telefoon te spelen zo geïnteresseerd waren ze in wat er allemaal te doen was. Dus ik ben er maar gewoon langs gelopen.

Pokemons vangen is toch ook veel leuker dan een whiskysmokkelaar :P
2 x
Afbeelding

Het Whisky Forum Thuisfestival
HWF Thuisfestival SubForum

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 01 Jun 2022, 13:37

Na enige twijfel vooraf over wat te doen hebben we na wat gegoogle (straffen en sancties op witwassen, belastingontduiking, smokkelen zagen er toch serieuzer uit) besloten om met onze twee koffers ruimbagage met in totaal 42 kilo aan flessen whisky netjes bij de douane langs te lopen met de mededeling dat we "een paar" flessen whisky gekocht hadden in de hoop dat ze hun schouders op zouden halen en ons, zonder te checken hoeveel "een paar" is, door zouden laten.
Tot onze grote jubelstemming was de post "Goods to Declare" echter helemaal niet bemand dus al dansend vervolgden we onze weg naar de uitgang!
10 x
Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 01 Jun 2022, 14:28

Fat Bastard! schreef: ...onze twee koffers ruimbagage met in totaal 42 kilo aan flessen whisky...

Haha, noeste hoeveelheid kilo's Dré :P ! Verplichte opname in één of ander Schots afkickkasteel had meer voor de hand gelegen dan een paar nakomende heffingen man ;) !
2 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 02 Jun 2022, 08:23

Fat Bastard! schreef:Tot onze grote jubelstemming was de post "Goods to Declare" echter helemaal niet bemand dus al dansend vervolgden we onze weg naar de uitgang!

Toch nog wat positiefs aan al die personeelstekorten op de luchthavens :Slainte
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”