Tripje naar islay krijgt vorm
-
- Nieuwkomer
Tripje naar islay krijgt vorm
Hallo
Na wat lees en opzoek werk krijgt onze trip naar islay voor deze zomer toch al wat meer vorm.
Ondanks de meeste distilleries hun zomer toers nog niet online hebben staan heb ik nog niet beslist welke toer we waar gaat volgen. ( Maar heb al wel een voorkeur gemaakt aan de hand van andere topics hier ).
Dag 1 : vliegen naar Glasgow, auto huren, rijden naar
kennacraig en de ferrie nemen naar islay.( Port askaig )
Dag 2: caol ila en bunnahabhain bezoeken
Dag 3: kilchoman en bruichladdich bezoeken
Dag 4: Laphroaig, lagavulin en ardbeg
Dag 5: bowmore en terug reis.
Ik zou elke dag willen combineren met natuurlijk ook wat andere dingen die islay te bieden heeft zoals de natuur en bezienswaardigheden.
Voor de overnachtingen denk ik aan de buurt van port askaig, port Charlotte en port Ellen.
Wat zijn jullie bedenkingen als ervaringsdeskundige hierbij ?
Dag 4 te zwaar, extra dag voor de terugreis beter, ...shoot.
Cheers
Wannes
Na wat lees en opzoek werk krijgt onze trip naar islay voor deze zomer toch al wat meer vorm.
Ondanks de meeste distilleries hun zomer toers nog niet online hebben staan heb ik nog niet beslist welke toer we waar gaat volgen. ( Maar heb al wel een voorkeur gemaakt aan de hand van andere topics hier ).
Dag 1 : vliegen naar Glasgow, auto huren, rijden naar
kennacraig en de ferrie nemen naar islay.( Port askaig )
Dag 2: caol ila en bunnahabhain bezoeken
Dag 3: kilchoman en bruichladdich bezoeken
Dag 4: Laphroaig, lagavulin en ardbeg
Dag 5: bowmore en terug reis.
Ik zou elke dag willen combineren met natuurlijk ook wat andere dingen die islay te bieden heeft zoals de natuur en bezienswaardigheden.
Voor de overnachtingen denk ik aan de buurt van port askaig, port Charlotte en port Ellen.
Wat zijn jullie bedenkingen als ervaringsdeskundige hierbij ?
Dag 4 te zwaar, extra dag voor de terugreis beter, ...shoot.
Cheers
Wannes
1 x
-
- Senior
Re: Tripje naar islay krijgt vorm
Zou Campbeltown zeker niet overslaan als je toch via Kennacraig gaat. Maar dan zul je waarschijnlijk 1 dag extra nodig hebben als je het rustig aan wilt doen.
In ieder geval veel plezier gewenst
1 x
-
- Forum goeroe
Zoals ik het zie echt prima haalbaar. Ik heb Campbeltown + Islay + Jura in 5 dagen gedaan. Dus 5 dagen voor alleen Islay moet makkelijk kunnen. Als je de tours slim plant is dag 4 zeker niet te druk. Het ligt allemaal op steenworp afstand van elkaar. De Bowmore tour op dag 5 zou ik wel vroeg doen. Je terugreis is best lang met alle wachttijden enzovoorts
Dan nog een tip voor dag 2:
Eerst Bunnahabhain, daarna Caol Ila. Als je die 2 op de ochtend (of 1 direct vroeg in de middag) plant, kan je daarna vanaf Caol Ila het pontje over de sound of Islay nemen naar Jura. Dat is een overtochtje van 5 minuten. De enige weg over t eiland voert je naar Craighouse, het enige dorpje op Jura. Daar zit ook de distillery, een gezellig barretje en een leuk hotel waar je ook lekker kunt eten. De avond lekker de bar naast het hotel in en lekker tussen de locals opgaan. Overnacht daarna een nachtje in het Jura hotel en daarna zet je de volgende dag, via het pontje, koers naar Kilchoman.
Ik vond dit na 4 Schotland trips nog altijd 1 van de beste ervaringen in Schotland. De natuur van Jura is verbluffend, de rust indrukwekkend en de locals behoren m.i. tot de meest gastvrije Schotten!
Als je Campbeltown erbij wilt doen zou ik persoonlijk een 6e dag erbij plannen. Als je alles in 5 dagen wilt proppen wordt t dan wel redelijk stressen en gassen van a naar b. Zo heb ik dat met 5 dagen wel een beetje ervaren. Als ik t over mocht doen zou ik die 6e dag er ook bij willen. Dan kan je op dag 5 Bowmore aandoen en daarna naar Campbeltown. Dan daar in de middag evt nog wat doen en de volgende dag evt nog iets doen en daarna terug kachelen naar Glasgow.
Eerst Bunnahabhain, daarna Caol Ila. Als je die 2 op de ochtend (of 1 direct vroeg in de middag) plant, kan je daarna vanaf Caol Ila het pontje over de sound of Islay nemen naar Jura. Dat is een overtochtje van 5 minuten. De enige weg over t eiland voert je naar Craighouse, het enige dorpje op Jura. Daar zit ook de distillery, een gezellig barretje en een leuk hotel waar je ook lekker kunt eten. De avond lekker de bar naast het hotel in en lekker tussen de locals opgaan. Overnacht daarna een nachtje in het Jura hotel en daarna zet je de volgende dag, via het pontje, koers naar Kilchoman.
Ik vond dit na 4 Schotland trips nog altijd 1 van de beste ervaringen in Schotland. De natuur van Jura is verbluffend, de rust indrukwekkend en de locals behoren m.i. tot de meest gastvrije Schotten!
Als je Campbeltown erbij wilt doen zou ik persoonlijk een 6e dag erbij plannen. Als je alles in 5 dagen wilt proppen wordt t dan wel redelijk stressen en gassen van a naar b. Zo heb ik dat met 5 dagen wel een beetje ervaren. Als ik t over mocht doen zou ik die 6e dag er ook bij willen. Dan kan je op dag 5 Bowmore aandoen en daarna naar Campbeltown. Dan daar in de middag evt nog wat doen en de volgende dag evt nog iets doen en daarna terug kachelen naar Glasgow.
1 x
-
- Top bijdrager
Waarom niet ‘n paar dagen meer, als je toch die kant op gaat? Zo lijkt het wel ‘n beetje op werken ipv vakantie…
1 x
-
- Nieuwkomer
Sander79 schreef:Zou Campbeltown zeker niet overslaan als je toch via Kennacraig gaat. Maar dan zul je waarschijnlijk 1 dag extra nodig hebben als je het rustig aan wilt doen.
Hey sander
Dankje wel voor de reactie.
En ik zou dit er zeker graag bijnemen, maar ik denk om de kerk wat in het midden te houden er de vrouw ( zij gaat niet mee )
Dat 5 dagen wel met maximale gaat zijn
0 x
-
- Nieuwkomer
Cask1988 schreef:Zoals ik het zie echt prima haalbaar. Ik heb Campbeltown + Islay + Jura in 5 dagen gedaan. Dus 5 dagen voor alleen Islay moet makkelijk kunnen. Als je de tours slim plant is dag 4 zeker niet te druk. Het ligt allemaal op steenworp afstand van elkaar. De Bowmore tour op dag 5 zou ik wel vroeg doen. Je terugreis is best lang met alle wachttijden enzovoorts
Thanks cask1988
Ga deze tips te harte nemen en eens bekijken of ik Jura er bij krijg.
5 dagen gaat wel het maximale zijn om de kerk wat in het midden te houden met vrouw en kinderen die thuis blijven dus gaan we campbeltown best voor een andere keer houden en er een mooie 5 dagen op islay en Jura dan van maken.
1 x
-
- Nieuwkomer
Roland... schreef:Waarom niet ‘n paar dagen meer, als je toch die kant op gaat? Zo lijkt het wel ‘n beetje op werken ipv vakantie…
Hey Roland
Ga deze trip doen samen met mijn vader en broer.
En allemaal hebben we een vrouw en ik ook ( jonge )kinderen die thuis blijven.
Dus om de kerk wat in het midden te houden en mijn vrouw niet te lang het werk en thuis leven alleen te moeten laten dragen maak ik dit liefst niet te lang.
0 x
-
- Top bijdrager
Wannes schreef:Roland... schreef:Waarom niet ‘n paar dagen meer, als je toch die kant op gaat? Zo lijkt het wel ‘n beetje op werken ipv vakantie…
Hey Roland
Ga deze trip doen samen met mijn vader en broer.
En allemaal hebben we een vrouw en ik ook ( jonge )kinderen die thuis blijven.
Dus om de kerk wat in het midden te houden en mijn vrouw niet te lang het werk en thuis leven alleen te moeten laten dragen maak ik dit liefst niet te lang.
Als je het zo samen met de vrouw kan oplossen is het prima, en je bent op Islay geweest met de mannen onder elkaar. Dat wordt onbetaalbaar!!
Dan heb ik stiekem geluk gehad met mijn vriendin…
1 x
-
- Forum goeroe
Het is natuurlijk helemaal niet erg om niet alles te kunnen bezoeken.....Heb je immers een reden om een andere keer terug te moeten gaan.
5 x
-
- Forum goeroe
Wij hebben in 2017 Islay aangedaan en toen alle distillery's aangedaan behalve Bruichladdich. Deze paste toen nét niet in onze planning dus we móeten ook nog een keer terug.
Ardnahoe was toen net in aanbouw dus daar moeten we ook langs. Bunnahabhain is volledig gerenoveerd dus positief of niet, ook dat gaan we ter plaatse bekijken.
Wij hebben toen overnacht in de Ballygrant Inn, een hork van een uitbater maar met een bar.......Daar zaten we iedere avond te smullen.
We waren twee weken voor het festival daar en we kregen de laatste avond ineens twee festival bottelingen te proeven die ze daar hadden om een diner voor te bereiden. Op dat moment heeft hij meer tegen ons gesproken dan alle dagen en avonden ervoor.
Vlakbij is Finlaggan, hier kan je een wandelingen maken en stuk van de oude geschiedenis opdoen.
NB Bij Bowmore de Craftman's Tour gedaan. Waanzinnig!! Die gaan we zeker ook nog een keer doen!
Er is ergens op dit forum wel een verslag hiervan te vinden door Thijs. Onze ervaring was minstens zo mooi!
Ardnahoe was toen net in aanbouw dus daar moeten we ook langs. Bunnahabhain is volledig gerenoveerd dus positief of niet, ook dat gaan we ter plaatse bekijken.
Wij hebben toen overnacht in de Ballygrant Inn, een hork van een uitbater maar met een bar.......Daar zaten we iedere avond te smullen.
We waren twee weken voor het festival daar en we kregen de laatste avond ineens twee festival bottelingen te proeven die ze daar hadden om een diner voor te bereiden. Op dat moment heeft hij meer tegen ons gesproken dan alle dagen en avonden ervoor.
Vlakbij is Finlaggan, hier kan je een wandelingen maken en stuk van de oude geschiedenis opdoen.
NB Bij Bowmore de Craftman's Tour gedaan. Waanzinnig!! Die gaan we zeker ook nog een keer doen!
Er is ergens op dit forum wel een verslag hiervan te vinden door Thijs. Onze ervaring was minstens zo mooi!
Laatst gewijzigd door Fat Bastard! op 19 Jan 2022, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Hoe lang zijn jullie toen geweest, Dré? Ik zou wel interesse hebben in wat specs van jullie tripje toen, omdat ik heul voorzichtig iets in die richtng wil plannen voor het voorjaar 2023 met een tweetal vrienden. Mocht je gelegenheid hebben me hierover wat info te geven, dan is dat kei fijn.
1 x
-
- Forum goeroe
Nickolaas schreef:Hoe lang zijn jullie toen geweest, Dré? Ik zou wel interesse hebben in wat specs van jullie tripje toen, omdat ik heul voorzichtig iets in die richtng wil plannen voor het voorjaar 2023 met een tweetal vrienden. Mocht je gelegenheid hebben me hierover wat info te geven, dan is dat kei fijn.
Wij plannen onze whiskytrips altijd in het Hemelvaartsweekend. Extra dagje komt dan heel goed van pas. Donderdag vroegste heenvlucht. En dan zondag of liever maandag terug.
Het is mij één keer gelukt om per ongeluk terugvlucht op dinsdag te boeken in plaats van maandag, dat leverde een extra dag in Edinburgh op
Stonden wel raar te kijken op het vliegveld toen we die maandag onze koffer met gekochte flessen in wilden checken
Ik zoek ons reisschema van 2017 wel even terug en mail je het een en ander door
1 x
-
- Top bijdrager
Fat Bastard! schreef:Nickolaas schreef:Hoe lang zijn jullie toen geweest, Dré? Ik zou wel interesse hebben in wat specs van jullie tripje toen, omdat ik heul voorzichtig iets in die richtng wil plannen voor het voorjaar 2023 met een tweetal vrienden. Mocht je gelegenheid hebben me hierover wat info te geven, dan is dat kei fijn.
Wij plannen onze whiskytrips altijd in het Hemelvaartsweekend. Extra dagje komt dan heel goed van pas. Donderdag vroegste heenvlucht. En dan zondag of liever maandag terug.
Het is mij één keer gelukt om per ongeluk terugvlucht op dinsdag te boeken in plaats van maandag, dat leverde een extra dag in Edinburgh op
Stonden wel raar te kijken op het vliegveld toen we die maandag onze koffer met gekochte flessen in wilden checken
Ik zoek ons reisschema van 2017 wel even terug en mail je het een en ander door
Hoeveel flessen mocht je toen (lees voor de Brexit) met het vliegtuig mee terug nemen naar Nederland André?
0 x
-
- Forum goeroe
Roland... schreef:
Hoeveel flessen mocht je toen (lees voor de Brexit) met het vliegtuig mee terug nemen naar Nederland André?
Uhm, ik weet het niet precies, dacht 10 liter per persoon?
Maar ik weet wel dat wij (we waren met z'n vieren) aan één koffer niet genoeg hadden
Het was onze trip naar Arran, Campbeltown en Glasgow. Mijn whiskymaat had het lumineuze idee om in zijn handbagage koffertje een rugzak te stoppen.
Zijn idee was dan om op de terugweg zijn handbagage koffertje als ruimbagage in te checken en z'n kleren in die rugzak als handbagage mee terug te nemen.
Ons eerste bezoek was an de Lochranza distillery en toen we vanuit de shop naar ons B&B wandelden wist ik al dat dat koffertje van hem te klein was
Daarna hebben we nog een en ander gekocht bij Glen Scotia, Cadenhead en Murray McDavid. Uiteindelijk hebben we bij een soort Action winkel een reiskoffer en rollen bubbeltjesfolie gekocht en op het parkeerterrein daar de flessen in de koffer staan proppen. Toen op het vliegveld bleek dat deze koffer veel te zwaar was hebben we alsnog een gedeelte in het handbagagekoffertje verdeeld.
3 x
-
- Forum goeroe
Fat Bastard! schreef:...Uiteindelijk hebben we bij een soort Action winkel een reiskoffer en rollen bubbeltjesfolie gekocht en op het parkeerterrein daar de flessen in de koffer staan proppen. Toen op het vliegveld bleek dat deze koffer veel te zwaar was hebben we alsnog een gedeelte in het handbagagekoffertje verdeeld.
Wat een armoede dan he. Gelukkig had ik de tip gekregen om een koffer in te checken, was mij die €25,- extra wel waard
0 x
Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”