Whisky tastings - thema's

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Cask1988
Senior
Senior

Re: Whisky tastings - thema's

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Sep 2020, 15:37

Fat Bastard! schreef:Een maatje van mij geeft nu 'tijdelijk' online tastings voor kleine groepjes (ivm de interactie).

Hoe heet deze meneer?
0 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 14 Sep 2020, 15:43

Cask1988 schreef:Ja gezelschap is het allerbelangrijkst. Maar die line up weegt toch ook wel vrij zwaar hoor. Het zorgt ervoor dat je herinneringen maakt onder het mom van ‘episch’ of ‘steengoed’. Als je elkaar na een half uur verveeld aan zit te kijken had je net zo goed een krat bier met snackbar voer kunnen halen :P

Een specifieke distillery vind ik al snel wat tricky. Enerzijds is de indepth tasting erg interessant. Anderzijds de kans dat t eentonig wordt is ook vrij groot en je moet wel een distillery hebben waar genoeg goed én betaalbaar spul weg komt en die ook nog es iedereen lekker vind..

1 vintagejaar is nog wel een leuk thema voor ons @Erik1908! Volgens mij hadden we nog geen volgende toch?

Vintage jaar vond ik ook wel een leuk onderwerp. Hebben nog geen volgend thema na de 26e staan.
Maar doe maar niet het jaar van mijn forum-naam of mijn geboortejaar. Dat dekken we niet met 100 Euro de fles.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Sep 2020, 15:52

Erik1908 schreef:Vintage jaar vond ik ook wel een leuk onderwerp. Hebben nog geen volgend thema na de 26e staan.
Maar doe maar niet het jaar van mijn forum-naam of mijn geboortejaar. Dat dekken we niet met 100 Euro de fles.

1988 dan maar :bigsmile
1 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 14 Sep 2020, 16:43

Freezeroz schreef:Ik kan alleen maar jaloers kijken naar de diverse thema avonden die een aantal van jullie met whisky vrienden kunnen organiseren.
Ik zit zelf helaas niet ruim in de whisky vrienden.
Onze avonden zien er dan ook iets anders uit.
Ondanks dat mijn ene whisky maat een mooie Macallan collectie op zolder heeft en de ander regelmatig met een mooie tax-free topper terug komt uit het midden-oosten, zijn onze avonden altijd een combi van byob en thema.
In de praktijk nemen we meestal alledrie 1 byob mee, de rest van de line-up van 8 rondes vul ik dan zelf aan met 87+ toppers uit mijn eigen collectie.
Dit alles uiteraard aangevuld met heerlijke hapjes en altijd met alternatieve muziek volgens een bepaald thema uit de speakers.

Dat is dan lastig ja. Echter, je kan hier ook op HWF rondkijken wie er bij jou in de buurt woont. Zo zijn wij 5en elkaar hier op het forum tegen het virtuele lijf gelopen (allen redelijk in omgeving Amersfoort). Wie uiteindelijk wie benaderde om eens bij elkaar te komen weet ik niet meer, maar het ging uiteindelijk snel, en voor we het wisten zaten we tegenover elkaar aan tafel met een aantal flessen. De rest is geschiedenis. Via het forum zijn we vrienden geworden. Naast de tastings zien we elkaar op festivals en hebben we de oversteek naar Schotland al eens gemaakt. Een volgende reis die kant op staat op de planning, als het uiteraard vanwege Covid-19 weer kan en mag. Daarnaast bestellen we gezamelijk flessen en samples die op onze tastings uitgewisseld worden; dat leidt regelmatig tot grote chaos vooraf.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 14 Sep 2020, 16:45

Erik1908 schreef:
Freezeroz schreef:Ik kan alleen maar jaloers kijken naar de diverse thema avonden die een aantal van jullie met whisky vrienden kunnen organiseren.
Ik zit zelf helaas niet ruim in de whisky vrienden.
Onze avonden zien er dan ook iets anders uit.
Ondanks dat mijn ene whisky maat een mooie Macallan collectie op zolder heeft en de ander regelmatig met een mooie tax-free topper terug komt uit het midden-oosten, zijn onze avonden altijd een combi van byob en thema.
In de praktijk nemen we meestal alledrie 1 byob mee, de rest van de line-up van 8 rondes vul ik dan zelf aan met 87+ toppers uit mijn eigen collectie.
Dit alles uiteraard aangevuld met heerlijke hapjes en altijd met alternatieve muziek volgens een bepaald thema uit de speakers.

Dat is dan lastig ja. Echter, je kan hier ook op HWF rondkijken wie er bij jou in de buurt woont. Zo zijn wij 5en elkaar hier op het forum tegen het virtuele lijf gelopen (allen redelijk in omgeving Amersfoort). Wie uiteindelijk wie benaderde om eens bij elkaar te komen weet ik niet meer, maar het ging uiteindelijk snel, en voor we het wisten zaten we tegenover elkaar aan tafel met een aantal flessen. De rest is geschiedenis. Via het forum zijn we vrienden geworden. Naast de tastings zien we elkaar op festivals en hebben we de oversteek naar Schotland al eens gemaakt. Een volgende reis die kant op staat op de planning, als het uiteraard vanwege Covid-19 weer kan en mag. Daarnaast bestellen we gezamelijk flessen en samples die op onze tastings uitgewisseld worden; dat leidt regelmatig tot grote chaos vooraf.

En ja; de hapjes mogen niet ontbreken net als de aansluitende maaltijd. Die wordt/worden standaard geregeld door degene die de middag organiseert.
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 14 Sep 2020, 20:17

Cask1988 schreef:
Fat Bastard! schreef:Een maatje van mij geeft nu 'tijdelijk' online tastings voor kleine groepjes (ivm de interactie).

Hoe heet deze meneer?

Kees.
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 14 Sep 2020, 20:18

Rien68 schreef:
Fat Bastard! schreef:Een maatje van mij geeft nu 'tijdelijk' online tastings....

Adelphi en Glendronach had ik iig al geboekt :goedgedaan

Leuk! Veel plezier bij Kees! Ben zelf niet bij die proeverijen erbij, ben benieuwd welke line-up hij heeft bij Adelphi!
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Sep 2020, 21:34

Erik1908 schreef:Helemaal mee eens met dat laatste. Het gezelschap is het belangrijkste. De whisky maakt het af.
Dat is het ook.
Hier kwam eerder iemand met het idee om met een goede blend te beginnen en daarna goede vertegenwoordigers van de whisky's waaruit de blend bestaat.
1 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Sep 2020, 23:52

Erik1908 schreef:En v.w.b. die Brora: heb ik 1x mogen proeven. En die was best wel heul erg lekker. 30y 1st release.

Ja jullie wel ja, ik had er ook een mening over....
Toch leuk om te zien dat Wim ook genoot van het feit dat er flessen van €1000,-+ afgekraakt werden. Gewoon omdat het niet te zuipen was. :P
0 x

goosebumps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 15 Sep 2020, 07:50

Reichenbach schreef:
Erik1908 schreef:Helemaal mee eens met dat laatste. Het gezelschap is het belangrijkste. De whisky maakt het af.
Dat is het ook.
Hier kwam eerder iemand met het idee om met een goede blend te beginnen en daarna goede vertegenwoordigers van de whisky's waaruit de blend bestaat.

Ja, die zag ik ook voorbij komen. Dat is inderdaad ook een tof idee. Kan me best voorstellen dat dat best leerzaam is.
En dan bij elkaar gooien en kijken of het hetzelfde smaakt :lekker Vast niet!
0 x
Afbeelding
"We should always be inspired by bad people and assholes, they are a living example of how we should not to choose to live." Ralfy Mitchel, the search for a whisky bothie

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Sep 2020, 08:53

goosebumps schreef:
Ja, die zag ik ook voorbij komen. Dat is inderdaad ook een tof idee. Kan me best voorstellen dat dat best leerzaam is.
En dan bij elkaar gooien en kijken of het hetzelfde smaakt :lekker Vast niet!

dat zou ik heel knap vinden. Moet je exact de goede mengverhouding vinden en de juiste vaten weten te vinden :bigsmile
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Sep 2020, 21:02

Se flessen hoeven niet exclusief te zijn, dat zit er toch niet in een blend (enkele uitzonderingen daargelaten) als ze maar karakteristiek zijn voor de whisky zoals gebruikt in de blend. Vast wel een uitdaging om een serie bij elkaar te krijgen.

Met Compass Box kom je misschien nog in de buurt, op verzoek vertellen zij toch de samenstellende whisky's met hun percentages?
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Sep 2020, 21:37

Reichenbach schreef:Se flessen hoeven niet exclusief te zijn, dat zit er toch niet in een blend (enkele uitzonderingen daargelaten) als ze maar karakteristiek zijn voor de whisky zoals gebruikt in de blend. Vast wel een uitdaging om een serie bij elkaar te krijgen.

Met Compass Box kom je misschien nog in de buurt, op verzoek vertellen zij toch de samenstellende whisky's met hun percentages?

Nou maar afgezien van of het lukt of niet, tijdens zo’n periodieke tasting wil ik liefst zoveel mogelijk topspul in m’n glas. Zulke middagen zijn m.i. niet bedoeld om inferieure meuk weg te moeten werken, alleen om erachter te komen hoe een blend smaakt als je m uit elkaar trekt. Dat vind ik persoonlijk geen rede genoeg om heel veel geld aan uit te geven :HitHead Ik koop dan toch liever een paar dikke jackpot flessen zonder thema :D

Trouwens...veruit de meeste blends bestaan uit een mix van 10 tot tientallen soorten, behalve dat het dan duur wordt om elke soort te kopen, gaan m’n lever en m’n nieren in staking en zorgt het bij en na thuiskomst waarschijnlijk voor onherstelbare huwelijks-schade :P
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”