Whisky tastings - thema's

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Whisky tastings - thema's

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 13 Sep 2020, 19:02

Al enkele Jaren organiseren we met 5 man van dit Forum whisky tastings. We komen dan zo'n 4-5x per jaar op een zaterdagmiddag bij elkaar voor een thema-tasting. Na eerst wat richtingloos gewoon een paar flessen tussen ons in te hebben gezet (soort van bring your own bottle), kwam er al snel meer lijn in. Vooraf spreken we een thema af. ieder van ons brengt een fles in binnen het thema met een max van 100 Euro; daarnaast schaffen we gezamelijk een wat duurdere fles aan als bottleshare.

Thema's die zoal voorbij gekomen zijn:
- Cadenhead
- Van Wees
- Glendronach
- Signatory
- Islands
- Loch Lomond Group
- Wine cask matured/finished whisky

Ik ga er van uit dat er tientallen van dit soort clubjes in Nederland en Belgie zijn die op een zelfde manier te werk gaan. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie insteek en thema's voor dit sort prive tastings.
Laatst gewijzigd door Erik1908 op 13 Sep 2020, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky tastings - thema's

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Sep 2020, 19:40

En dat is rete-gezellig! :bigsmile

Je vergeet nog de thema’s:
- IB’er Malts of Scotland aka MoS tasting
- 18yo+ voor +/- €100 tasting (en nee dan bedoelen we geen Aziatische hoeren :P )
- Vintage tasting met Wim Wamelink
- de aankomende Blind sample tasting: waarbij iedereen voor +/- €60 een epic 10cl sample geregeld heeft en niemand weet van elkaar wat :D

And lots more to come we hope :Slainte
0 x
Afbeelding

goosebumps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 14 Sep 2020, 07:29

Leuk idee. Wij zitten met ons groepje momenteel nog op niveau BYOB. We gaan het deze keer wel blind doen (behalve je eigen bottle dan). Je zou nog eens niet schotse single malt kunnen proberen.
0 x
Afbeelding
"We should always be inspired by bad people and assholes, they are a living example of how we should not to choose to live." Ralfy Mitchel, the search for a whisky bothie

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Sep 2020, 07:50

goosebumps schreef:Je zou nog eens niet schotse single malt kunnen proberen.

Ook al gedaan trouwens :o world whisky thema.
Toen hadden we een paar Ieren :ier , een Amerikaanse malt :usa en nog wat andere meuk! Leuke en verrassende tasting was dat wel :D
2 x
Afbeelding

goosebumps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 14 Sep 2020, 08:16

Aha! Maar dan is er nog ruimte voor Japans, Indiaas, Zweeds, Nederlands, u.s.w. :lol:
0 x
Afbeelding
"We should always be inspired by bad people and assholes, they are a living example of how we should not to choose to live." Ralfy Mitchel, the search for a whisky bothie

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 14 Sep 2020, 08:31

Een maatje van mij geeft nu 'tijdelijk' online tastings voor kleine groepjes (ivm de interactie). Een greep uit zijn thema's:
• vr 18 sept Highland #2
• do 1 okt Onafhankelijke bottelaars (met gastspreker Jop Boer, 3006 Whisky)
• vr 2 okt Onafhankelijke bottelaars (met gastspreker Jop Boer, 3006 Whisky)
• do 15 okt Adelphi
• vr 16 okt Bier & whisky (samen met bier sommelier)
• do 29 okt Jenevers & whisky
• vr 30 okt Masterclass GlenDronach
• do 12 nov Creative Whisky Company
• vr 13 nov Masterclass BenRiach
• do 26 nov Masterclass Kilchoman
• vr 27 nov Masterclass Deanston
• do 10 dec reserve
• vr 11 dec The Maltman selectie

Hiernaast heeft hij o.a. ook al:
Ierse whiskey
All-peaty
un-peated from Islay
peaty from other regions then Islay
Island whisky's
Masterclass van o.a. GlenAllachie, Arran, Clynelish en Bowmore.
2 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 14 Sep 2020, 09:32

Blijft mooi dit soort thema middagen/avonden. Met een andere groep vrienden organiseren we al zo'n 20 jaar muziek thema-avonden. Ook zo' 4-5x per jaar. Daar kwamen tot nu toe thema's langs als:

Muziek uit Canada
Traditionals
Muziek uit Scandinavië ( nee geen Abba)
Blues
Lou Reed / David Bowie
Live opnames
Duetten ( nee geen Whitney Houston)
Overleden artiesten sinds 2015
Etc.

Een thema beperkt de middag of avond beter net als bij een whisky thema. Geeft meer richting. Ben daar groot voorstander van.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 14 Sep 2020, 09:34

Fat Bastard! schreef:Een maatje van mij geeft nu 'tijdelijk' online tastings voor kleine groepjes (ivm de interactie). Een greep uit zijn thema's:
• vr 18 sept Highland #2
• do 1 okt Onafhankelijke bottelaars (met gastspreker Jop Boer, 3006 Whisky)
• vr 2 okt Onafhankelijke bottelaars (met gastspreker Jop Boer, 3006 Whisky)
• do 15 okt Adelphi
• vr 16 okt Bier & whisky (samen met bier sommelier)
• do 29 okt Jenevers & whisky
• vr 30 okt Masterclass GlenDronach
• do 12 nov Creative Whisky Company
• vr 13 nov Masterclass BenRiach
• do 26 nov Masterclass Kilchoman
• vr 27 nov Masterclass Deanston
• do 10 dec reserve
• vr 11 dec The Maltman selectie

Hiernaast heeft hij o.a. ook al:
Ierse whiskey
All-peaty
un-peated from Islay
peaty from other regions then Islay
Island whisky's
Masterclass van o.a. GlenAllachie, Arran, Clynelish en Bowmore.

Thanks. Er zijn inderdaad nog genoeg thema's te vinden en bedenken.
1 x
Afbeelding

goosebumps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 14 Sep 2020, 09:41

Erik1908 schreef:Een thema beperkt de middag of avond beter net als bij een whisky thema. Geeft meer richting. Ben daar groot voorstander van.

Daar heb je wel gelijk in. Beperkingen leiden niet zelden tot (genoodzaakte) extra creativiteit. Daar kunnen juist de mooiste dingen uit voort komen.
1 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 14 Sep 2020, 11:11

Wij doen vaak een distillery of een jaartal, bijvoorbeeld:
1989
90's sherry
Glen Moray
80's Caol Ila
Closed Distilleries
Handfilled / Distillery Only
Malternatives

Als je specifiek een distillery doet dan denk ik dat je max met zo'n 6-8 mensen moet zijn omdat het anders wel wat eentonig kan worden maar in zo'n groepje is een dergelijk thema wel weer heel leuk omdat je de nuances mooi eruit kan halen en onderling kan vergelijken, vooral als je meteen zo'n 2.5cl / 3cl van elke fles in de glazen uitschenkt.
0 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 14 Sep 2020, 11:47

Fat Bastard! schreef:Een maatje van mij geeft nu 'tijdelijk' online tastings....

Adelphi en Glendronach had ik iig al geboekt :goedgedaan
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 14 Sep 2020, 13:08

Ik kan alleen maar jaloers kijken naar de diverse thema avonden die een aantal van jullie met whisky vrienden kunnen organiseren.
Ik zit zelf helaas niet ruim in de whisky vrienden.
Onze avonden zien er dan ook iets anders uit.
Ondanks dat mijn ene whisky maat een mooie Macallan collectie op zolder heeft en de ander regelmatig met een mooie tax-free topper terug komt uit het midden-oosten, zijn onze avonden altijd een combi van byob en thema.
In de praktijk nemen we meestal alledrie 1 byob mee, de rest van de line-up van 8 rondes vul ik dan zelf aan met 87+ toppers uit mijn eigen collectie.
Dit alles uiteraard aangevuld met heerlijke hapjes en altijd met alternatieve muziek volgens een bepaald thema uit de speakers.
Laatst gewijzigd door Freezeroz op 14 Sep 2020, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

goosebumps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 14 Sep 2020, 13:24

Freezeroz schreef:Ik kan alleen maar jaloers kijken naar de diverse thema avonden die een aantal van jullie met whisky vrienden kunnen organiseren.
Ik zit zelf helaas niet ruim in de whisky. vrienden.
Onze avonden zien er dan ook iets anders uit.
Ondanks dat mijn ene whisky maat een mooie Macallan collectie op zolder heeft en de ander regelmatig met een mooie tax-free topper terug komt uit het midden-oosten, zijn onze avonden altijd een combi van byob en thema.
In de praktijk nemen we meestal alledrie 1 byob mee, de rest van de line-up van 8 rondes vul ik dan zelf aan met 87+ toppers uit mijn eigen collectie.
Dit alles uiteraard aangevuld met heerlijke hapjes en altijd met alternatieve muziek volgens een bepaald thema uit de speakers.

Ach, dat klinkt ook als een top avond toch? Ik vind het belangrijkste van whisky drinken dat het je zo nu en dan in leuk gezelschap of mooie omgevingen brengt waarin je anders nooit geweest zou zijn. Of dat nu met een Deanston 12 is of met een Brora is dan bijzaak.

(Of ja, Brora zou ik nog wel eens een keer willen proberen ;) )
2 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 14 Sep 2020, 14:51

Helemaal mee eens met dat laatste. Het gezelschap is het belangrijkste. De whisky maakt het af. Maar het laatste heeft wel invloed op het eerste. Een goede lineup geeft een lach op ieders gezicht.

En v.w.b. die Brora: heb ik 1x mogen proeven. En die was best wel heul erg lekker. 30y 1st release.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Sep 2020, 15:36

Ja gezelschap is het allerbelangrijkst. Maar die line up weegt toch ook wel vrij zwaar hoor. Het zorgt ervoor dat je herinneringen maakt onder het mom van ‘episch’ of ‘steengoed’. Als je elkaar na een half uur verveeld aan zit te kijken had je net zo goed een krat bier met snackbar voer kunnen halen :P

Een specifieke distillery vind ik al snel wat tricky. Enerzijds is de indepth tasting erg interessant. Anderzijds de kans dat t eentonig wordt is ook vrij groot en je moet wel een distillery hebben waar genoeg goed én betaalbaar spul weg komt en die ook nog es iedereen lekker vind..

1 vintagejaar is nog wel een leuk thema voor ons @Erik1908! Volgens mij hadden we nog geen volgende toch?
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 14 Sep 2020, 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”