Loch Lomond Single cask launch Slijterij Frans Muthert / Dramtime

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Loch Lomond Single cask launch Slijterij Frans Muthert / Dramtime

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Sep 2020, 21:33

Vandaag was het eindelijk zo ver. Een reeds lang aangekondigde Single cask botteling die is gerealiseerd in samenwerking met Loch Lomond, Dramtime en Alvi's Drift. Het was eigenlijk de bedoeling dat deze fles al in het voorjaar werd gelanceerd maar zoals met zoveel evenementen ging ook dit niet door i.v.m. Corona. Uiteindelijk is het uitgesteld naar vandaag, 12 september. Het hele event is Corona proof en netjes volgens de regels vorm gegeven. In de buitenlucht met 1.5m afstand tussen de verschillende gezelschappen. Ik werd uitgenodigd door Tom-Roderick om hier bij aanwezig te zijn. Een kans die ik niet kon laten schieten! :bigsmile
Afbeelding

Het was de bedoeling dat David Lind (Regional director Europe van Loch Lomond group) voor de lancering zou zijn ingevlogen vanuit Schotland. Dit ging helaas niet door i.v.m. de huidige quarantaine regels. De presentatie is daarom overgenomen door de Nederlandse vertegenwoordiger van de importeur. Hij werd vergezeld door de sommelier van dezelfde importeur als vertegenwoordiger van het Zuid-Afrikaanse wijnhuis Alvi's Drift, in Nederland. Het thema van de middag was Wijn VS Whisky. 'The wine makes the Whisky'. Dit 'versus' aspect in de presentatie werd op een spontane manier vorm gegeven doordat de beide heren elkaar regelmatig met scherpe oneliners, bijdehante opmerkingen en droge humor spreekwoordelijk in de haren vlogen. De strekking was duidelijk; Wijn is een chique product, whisky is een stevige drank voor 'nuchtere' mannen.

We kregen een line up voor geschoteld van 5 wijnen die tegenover 5 whisky's gezet werden. Ik ben echt een absolute leek op het gebied van wijnen dus ik vond dit een erg interessante line up. Wijn is een wereld die ik wel eens verder zou willen verkennen maar met al die mooie whisky's, kom ik er maar niet aan toe :D
Afbeelding
2 witte, 2 rode en een desert wijn.

Als eerste was het de beurt aan een witte wijn genaamd Alvi's Drift 221 Chenin Blanc Vs de Loch Lomond The open special editon 2019
De wijn gaf op de neus een zeer frisse en zoetzure sensatie welke zich door trok op de smaak. De smaak gaf initieel een mooie zoetheid om daarna te worden overruled door zure citrusvruchten. Ik vond het niet vies, maar persoonlijk vond ik deze wel vrij heftig in het zurige. Hier tegenover werd een erg fijne Lomond gezet welke speciaal gebotteld wordt voor het Open Golf tournament in Schotland. Deze whisky is vervaardigd uit een wash welke een 3 weken lange fermentatie met wijngist heeft ondergaan. Dit geeft de whisky een hele zachte, zoete neus met fijne subtiele kruiden.

Hierna was de Alvi's Drift Reserve CVC aan de beurt. Deze werd tegenover een Inchmurrin 12yo gezet.
De wijn was wederom zoetzurig op de neus met wederom veel frisheid en fruit zoals kenmerkend zou zijn voor de huisstijl van Alvi's Drift. Ik vond deze wijn persoonlijk veel lekkerder dan de vorige. Een wijnkenner naast me merkte op dat dit meer een allemansvriend is doordat het meer balans geeft en minder doorslaat naar het zure. Dit onderkende ik volledig. De zoetheid in deze vond ik prettig.
De Inchmurrin 12yo is voor mij bekend terrein aangezien dit een whisky is die ik graag drink. Het is een heerlijk delicaat en voor z'n leeftijd complex fruitbommetje waar veel in gebeurd. Deze whisky wordt gevormd door de unieke Lomond stills en door een extreem hoge cut t.o.v. andere spirit runs, verkrijgt deze whisky een, naar mijn idee, uniek en zéér fruitig karakter.

Toen was het tijd om over te gaan naar de rode wijnen. Waar ik nog enigszins 'bekend' ben met witte wijnen, is rood een compleet onbekend terrein dus ik liet me graag verrassen.
Als eerste was het de Alvi's Drift Reserve Drift Fusion welke tegenover een Loch Lomond 12yo werd gezet.
De rode wijn was absoluut een wijn met meer karakter en body. Een meer donkere neus met rood fruit en kruiden. Dit vertaalde zich in de smaak ook. Initieel zoet, zacht en fruitig waarna een aangename kruidige laag tevoorschijn kwam. Voor mij werd de pret wat bedorven doordat deze wijn een zeer wrang, droog mondgevoel opleverde. Dit is iets waar je van moet houden of wat je wellicht kunt ondervangen met hapjes maar het is niet zo mijn ding. De smaak ansich vond ik erg prettig.
De Loch Lomond 12yo is absoluut het wat robuustere broertje van de Inchmurrin 12. Waar het bij laatstgenoemde draait om delicaat en subtiel, heeft de Loch Lomond duidelijk een wat heftigere rijping gehad. De smaak is wat zwaarder en meer uitgesproken. Bij eerdere batches nam ik ook een randje peat/rook waar, deze vond ik er hier niet zo uit komen. Wel merkte je dat deze expressie in zwaarder geblakerde vaten wordt gelagerd. Een fijn drammetje.

De 4e wijn overtuigde mij om me eens meer te gaan verdiepen in (rode) wijn. Het was een Albertus Viljoen Bismarck. Deze ging tegenover de Loch Lomond 18yo. De wijn was een mooi verlengde van de vorige, echter kon zelfs een leek wel merken dat de kwaliteit en complexiteit veel groter waren. De beleving van deze wijn was een stuk intenser en voller qua smaak. Tevens waren de balans van frisfruitige en kruidige smaken erg goed. Wat deze wijn top maakte, is dat hier naar mijn idee geen sprake is van een droge afdronk, waardoor hij mij goed beviel.
De Loch Lomond 18yo kon hier prima tegenover gezet worden. Ook dit is een wat robuustere versie die duidelijk wat langer gelegen heeft dan de 12yo. Er is meer houtsmaak aanwezig en het draait meer om donker en rijp fruit in combinatie met fijne kruiden.

Als laatste hét klapstuk van de middag. De Alvi's Drift Muscat de Frontignan tegenover de Loch Lomond single cask 2009 welke gefinisht is op het vat van de hiervoor genoemde wijn.
Het eerste gevoel wat mij bekroop bij het proeven van de wijn, was dat hier ook prima een etiket op had gekund met PX Sherry. Het deed mij hier erg aan denken. Kijk maar naar de kleur:
Afbeelding
Bomvol rijp rood fruit, vloeibare rozijnen en mierzoet. Het geheel had een mooie dikke stroperige houding en was erg smaakvol. Deze wijn wordt gemaakt van overrijpe druiven die al bijna als rozijn geworden zijn aan de ranken.

En dan...Kon de Single Cask waar het om draaide en die met de nodige vooraankondigingen en bombarie werd aangekondigd, de verwachtingen als klapper van de middag waarmaken?
Afbeelding
Wel, naar mijn idee: ABSOLUUT. Deze Loch Lomond geeft een heerlijke balans tussen het typische fruitige/grasachtige karakter van de spirit, invloed van het hout, vanille en zachte kruiden en de smaak van het vat waarin gefinisht is. Wat naar mijn mening steengoed is aan deze finish, is dat deze niet te lang is geweest. Deze whisky heeft eerst 9.5 jaar doorgebracht op een bourbon vat, om daarna voor de resterende 8-9 maanden op het wijnvat door te brengen. Dit voegt een hele mooie laag toe van zoetheid, druiven, rozijnen en rood fruit, maar wel op een subtiele, ondersteunende manier. Precies zoals ik het mooi vindt. Op 53.2% is deze whisky prima te drinken en ik prefereer hier handwarmte boven een druppie water. Het is een mooi, levendig glas met een volle body en een rijke neus. Gun hem wel wat tijd in het glas ;)

Alles bij elkaar was het een zeer prima georganiseerde middag die van alle gemakken was voorzien. Afgezien van persoonlijke smaak denk ik dat Alvi's Drift een zeer hoge kwaliteit wijnen op de markt zet, afgaande op o.a. de reacties om me heen waar veel wijnprofessionals tussen zaten. Met name de 4e wijn vond ik schitterend, echter voor een kleine €24 per fles vond ik dit voor een wijn toch te duur om aan te schaffen, maar das puur gezien mijn ervaringsniveau met wijn. €24 is dan toch weer een leuke start van een mooie single malt :lekker
Wat betreft de whisky; ik ben groot fan van Loch Lomond. Dus dan kan je al weinig meer verkeerd doen!

Je kunt hier momenteel de whisky en de wijn als combinatie kopen. Je betaald dan €79.95. Wil je alleen de whisky dan betaal je hier €69.95. Een prijs die deze dram mijns inziens meer dan waard is!
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 13 Sep 2020, 17:53, 4 keer totaal gewijzigd.
22 x
Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Loch Lomond Single cask launch Slijterij Frans Muthert / Dramtime

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 12 Sep 2020, 23:53

Ik heb dit met heel veel plezier gelezen bedankt!
1 x

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 13 Sep 2020, 00:24

Complimenten, erg leuk om te lezen :goedgedaan

Ik werd er zo enthousiast van dat ik meteen maar de combi van de Muscat wijn en whisky gekocht heb bij dramtime (wellicht kan je provisie vragen voor iedere aangebrachte klant ;) ).
1 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 13 Sep 2020, 02:23

Leuk om te lezen :goedgedaan. Puur toevallig had ik de Loch Lomond 17Y Organic in het glas zitten toen ik je verhaal las :Slainte.
1 x
Afbeelding

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 13 Sep 2020, 07:39

Goed geschreven en uitgebreid verhaal. Ik heb nog nooit Loch Lomond gedronken, maar dat gaat nu zeker niet lang meer duren.
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 13 Sep 2020, 10:41

Top verslag, leest lekker weg :goedgedaan
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Sep 2020, 10:55

Hubert schreef:Goed geschreven en uitgebreid verhaal. Ik heb nog nooit Loch Lomond gedronken, maar dat gaat nu zeker niet lang meer duren.

Bereid je maar voor. Tis niet alledaags maar wel erg lekker.
Zie hier een verslag van de distilleryvisit defeatless @ Bezoek aan Loch Lomond
Cask1988 staat natuurlijk niet op de foto's aangezien hij vol continue de foto's aan het maken was :D.
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Sep 2020, 12:15

Mooi uitgebreid verslag van een leuke middag.
Is de wereld van de wijn naar mijn mening ook wel waard om tijd in door te brengen met al zijn veelzijdigheid.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 13 Sep 2020, 16:30

Heerlijk verslag gosert. Jammer dat ik op het laatste moment niet met je mee kon. Zeker in deze whisky-eventloze tijden.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”