Lockdown Tasting

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Lockdown Tasting

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 27 Apr 2020, 09:58

Gisteravond een lockdown proeverij gedaan met Daveen, Berrysaki en Robbezzz.
Dit hebben we de afgelopen weken vaker gedaan, waarbij we flessen uit eigen collectie versamplen en in de week ervoor even rondbrengen. De tasting is dan via Skype, Teams, Hangouts, of wat op dat moment de voorkeur heeft.

Een leuk tijdverdrijf wanneer je de hele tijd aan huis gekluisterd zit. Maar op een gegeven moment ben je wel een keer door je mooie flessen heen.
En dus deze keer een ander format. We bestelden 4 mooie samples bij Henri. Waarbij de keuze aan hem was en hij ze voor ons enkel met een nummer zou markeren en we dus blind konden proeven. Enkele voorwaarden waren dat het lekker spul moest zijn (duh), wat je niet elke dag drinkt, geen peated en geen sherrybommen.

Nou dat is gelukt!
We begonnen verrassend genoeg met een sample 0. Een extraatje als indrinker.
Duidelijk was dat dit geen whisky was en de meningen waren dan ook erg verdeeld. De een vond het niets, de ander vond het 'interessant'. Persoonlijk was het alsof ik een hele zak rozijntjes had gegeten. Veel fruit, maar een beetje muffig.
Het ging uiteindelijk om een Eau de Vie uit 1975 op 40%. Leuk om geproefd te hebben helemaal niet verkeerd, maar mijn voorkeur is toch duidelijk gewoon whisky.

Dus op naar het echte werk. Henri had per sample op een briefje geschreven wat het was. We spraken onderling af er goed de tijd voor te nemen, halverwege het glas een voorlopig oordeel te vormen of zelfs een gokje te wagen. En dan het briefje er bij te pakken om te kijken wat het was. Zodat we ook nog een keer met wat extra kennis konden proeven.
Dat werkte prima, zeker in combinatie met het Whiskybase glas.

Sample 1 moest duidelijk als eerste. Lichte neus met wat fruit en een beetje grassig. Je moest er wat moeite voor doen om verschillende geuren te ontdekken, wat beter lukte toen hij wat opwarmde. Niet dat er niets uit kwam, maar het was heel delicaat. Onze gedachten gingen direct richting een wat oudere, misschien wel langer geleden gebottelde whisky, rond de 40%
'zo'n typisch oudje' dus.
De smaak was dan weer verrassend vol. Dat verwacht je niet na zo'n lichte neus. Veel fruit, dikker qua structuur ook. Heel erg lekker, vol mondgevoel. De finish was aangenaam en ook weer langer dan de neus en het abv doet vermoeden, wat voor ons bevestigde dat dit wel een oudje moest zijn.
Dat klopte ook wel enigzins. Niet zo zeer qua leeftijd, wel qua distillatie datum:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/754/1980-im
We zaten met de punten redelijk op 1 lijn 86-87 punten, waarbij de een wat enthousiaster was als de ander.

Sample 2 was andere koek. Knalde qua geur meteen uit het glas. Veel voller en duidelijk een sherry vat. Eerst wat aards, met herfstbladeren, maar langzaam aan steeds zoeter.
Datzelfde gold ook voor de smaak. De sherry invloed was duidelijk, maar toch was dit geen moderne sherrybom. Nee, hier was duidelijk een goed vat gebruikt. De sherry invloed was duidelijk, maar nooit overheersend. Hier valt genoeg in te ontdekken in plaats van dat het vat de boventoon voert.
Zou dit dan ook een oudere fles zijn? In ieder geval geen moderne 'gemaakte' whisky. Maar uit een 'echt' sherry vat, in plaats van seasoned met een restantje sherry er in.
Het ging dus om deze: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 2-year-old
Een fles uit de tijd waaraan Macallan zijn goede naam te danken heeft. Ik zeg: terug naar je roots Mac. Dit is echt topspul voor een standaard 12y. Jammer genoeg maakt niemand dit meer tegenwoordig. Stel je voor dat je dit nog steeds voor een paar tientjes bij elke slijter hebt staan.
De puntentelling was weer redelijk gelijk gestemd 87-88pnt, waarbij de finish duidelijk het minste scoorde. Puur vanwege de korte duur.

Rustig aan gingen we verder naar sample 3.
Wow!
De geuren veranderen continu en zijn op geen moment hetzelfde. Echt heel interessant dit, wat een toverbal. We deden het al rustig aan, maar hier zijn we wel even zoet mee. Dit gaat alle kanten op en natuurlijk is het de ene keer dan lekkerder dan de andere keer, maar 'smerig' wordt het nooit. Op een gegeven moment komt hij tot rust en eigenlijk is het jammer dat hij dat niet op een van die hoogtepuntjes doet. Desalniettemin een hoge score voor de geur, super interessant.
Die toverbal gaat in een overtreffende trap verder in de smaak. Hoe langer hij door je mond walst, hoe mooier hij wordt. Van zoet, naar droog, naar vol fruit.
We kunnen niet wachten om te kijken wat dit is.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 5/1991-mcc
Wat een belachelijk lage score voor deze topper. Met onze 89-90 pnt hebben we die iets omhoog weten te halen, maar waren anderen iets minder enthousiast.

Sample 4 dan. Waar we tot op heden redelijk gelijk gestemd waren, waren de meningen over deze duidelijk verdeeld!
Dat is het mooie van blind proeven, want als je puur naar de rating kijkt, zou deze afsluiter de knaller van de avond moeten worden.
Meteen bij de geur zijn de meningen verdeeld. Een heeft vanaf het begin iets van zeepsop wat blijft hangen. Ik zelf heb wat fruit, maar ook veel alcohol. Het duurt ook even voordat hij tot rust komt en voor mij persoonlijk lekker begint te worden. Met wat tijd en warmte wordt hij ook steeds beter, maar nog steeds niet voor iedereen.
De binnenkomt is explosief, veel fruit weer, maar ook erg veel alcohol en hout. Nog iets kleinere slokjes vallen veel beter. Dan merk je pas hoe fruitig deze is.
Tijd voor de laatste reveal:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 36/1981-gm
De score is dus verdeeld. Van 84-87-89. En dan blijkt ook nog eens dat ik deze afgelopen editie van de Gathering al eens heb geproefd! Ik zat toen op de 90pnt, nu dus 89, maar wel iets minder overtuigend. Of dat nu kwam omdat de Rosebank hiervoor nou zo'n toverbal aan smaken was dat deze een klein beetje ondersneeuwde, of omdat ik deze Lochside op de Gathering in het 2e deel van de middag pas dronk en meer gewend was aan de klap alcohol.

Anyway, 4 mooie samples die je niet wekelijks drinkt. Precies zoals bedoeld dus.
Onze eigen mini Gathering en mocht de echte in Oktober niet doorgaan, dan is dit zeker een goed alternatief.

@Henri, bedankt voor deze lineup. We waren bij jou duidelijk aan het goede adres!
19 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Lockdown Tasting

Ongelezen berichtdoor henri » 27 Apr 2020, 10:25

Goed te zien dat het zo goed bevallen is :)
leuk voor mij ook om binnen een bepaald budget jullie te mogen verrassen met niet alleen gewoon hele leuke drams, maar ook te pogen er iets bijzonders van te mogen maken..
een oude eau de vie, een Banff, oude Macallan, Rosebank en Lochside.. ja, iets dat zeker niet iedereen wekelijks drinkt, wellicht een aantal van jullie die van een enkeling hiervan zelfs nog nooit iets op heeft.
ik heb er plezier in gehad om het voor jullie samen te mogen stellen en heb er wellicht nog meer plezier in de uitkomst nu terug te lezen :goedgedaan
7 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 27 Apr 2020, 11:48

Ik was vooral verbaasd over die Macallan. Heb eerder wel eens een sample gehad van zo'n oude CS bottling. Maar dat dit vroeger gewoon de standaard was, met deze kwaliteit....

Dan werd Glendronach de nieuwe Macallan genoemd vanwege zijn mooie sherryvaten, maar de GD12y komt en kwam hier echt niet bij in de buurt hoor.
Deze kwam veel voller en volwassener over.

Toch zonde dat ze daar nu in de verste verte niet meer in de buurt komen.

Verder grappig dat we de Banff en Rosebank allemaal een stuk hoger scoorde en de Lochside dan juist weer niet.
1 x

Afbeelding

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 27 Apr 2020, 13:20

Was erg leuk om dit op deze manier te proeven en echt de tijd voor te nemen. Dat moest ook echt omdat ik het ook wat oudere bottelingen waren en veel lager qua abv, dan wat je nu vaak drinkt. Het dwingt je veel meer de tijd te nemen en dan verandert de geur continu. Bij de toverbal van Lochside was dat net iets te extreem voor mij, maar de Banff, Macallan en Rosebank waren super om blind te proeven en heel lang van te genieten.

Bedankt Henri en als die lockdown nog even duurt, kan ik niet uitsluiten dat we het nog een keertje doen.
2 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 27 Apr 2020, 18:01

Wouter1981 schreef:VETTE sh..

Vet idee, Wouter. Daarom zojuist voor een goede vriend van me en mijzelf ook maar een set besteld.
3 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 27 Apr 2020, 20:35

Nickolaas schreef:
Wouter1981 schreef:VETTE sh..

Vet idee, Wouter. Daarom zojuist voor een goede vriend van me en mijzelf ook maar een set besteld.

compleet ander setje weer geworden, dus met een beetje mazzel hebben we hier spoedig weer zo'n leuk verslag te lezen :D
4 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 02 Mei 2020, 18:31

Vanavond een nieuwe Lockdown Tasting.
Versie 5 alweer, want ja, wat moet je anders opgesloten in huis op een zaterdagavond.

Waar v4 (zie hierboven) met behulp van samples van Henri ging, gaan we nu weer terug naar onze eigen flessen.

Op het programma staan:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... et-1988-sv
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... h-1997-cqs
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1992-dl
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... is-1966-dl

Stuk voor stuk toppers :smullen

Zijn er nog andere leden die zoiets de afgelopen weken hebben gedaan of nog gaan doen met een groepje?
3 x

Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 02 Mei 2020, 19:57

Whooo hooo lekker setje.. Vooral die laatste, laat je weten wat je ervan vind?
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 02 Mei 2020, 22:50

edwin5 schreef:Whooo hooo lekker setje.. Vooral die laatste, laat je weten wat je ervan vind?

We hadden ze allemaal al eens een keer geproefd in het verleden, dus ze waren niet geheel onbekend.

Die Ben Nevis was goed, beter dan een aantal jaar geleden.
Toen had hij echt te veel houtinvloed, nog steeds goed, maar eigenlijk te lang op het vat gelegen.
Dat is na 6 jaar open fles een heel stuk beter, minder wrang, iets voller qua smaak.

De Mortlach was echter beter. Qua neus iets minder uitgesproken, maar de smaak en afdronk was geweldig.

De Glenturret en Clynelish waren natuurlijk een totaal andere categorie qua smaak.
Net zo goed, lekker fruitig, maar heel anders natuurlijk.
2 x

Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”