Corona

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Corona

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 23 Mei 2020, 22:10

Dre schreef:ik zal het journaal de komende tijd extra goed in de gaten houden

En hier gaat het in mijn ogen mis, is je nog niet opgevallen dat hier eenzijdige journalistiek wordt gedreven? Zelden wordt hier een kritische noot gekraakt. Andere geluiden (lees point of view) wordt angstvallig buitengehouden (of geframed) bij de propaganda machine van onze overheid :Scratch

Dre schreef:Toe maar, rebel! En wat wil je doen dan, als je dit niet allemaal maar wil toestaan?

Laten we beginnen om te begrijpen wat hier eigenlijk gebeurt en proberen het in perspectief te plaatsen, dan wordt jij misschien ook wel de rebel :duimop

En wat ga je doen zodra er een vaccin is? Is dit echt de stromhalm waar je je aan vasthoudt?
Op deze vragen hoef je geen antwoord te geven, alvast erover nadenken kan geen kwaad.
0 x

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 23 Mei 2020, 22:34

Dyson81 schreef:
Dre schreef:Het wordt wat betreft evenementen gewoon een héél saai jaar, maar goed, het is niet anders

Je denkt er blijkbaar wel gemakzuchtig over! Weleens overna gedacht wat de gevolgen zijn voor onze economie als we dit maar allemaal toestaan?
Ze hebben de bange burger wel in hun greep...

Je bedoelt mijn bange buurmeisje van 17 jaar die op de IC ligt? Of mijn collega (49 jarig sportbeest) die al 4 weken in coma wordt gehouden? Of de (op leeftijd zijnde) ouderen die hier in mijn omgeving al zijn ontvallen?

Waarschijnlijk woon je in een omgeving waar het qua ziektebeeld rustig is maar ik kan je op het hart drukken dat als je dit soort uitspreken in mijn wijk doet men je letterlijk zal lynchen :(
3 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 23 Mei 2020, 23:22

Greenmachine schreef:Je bedoelt mijn bange buurmeisje van 17 jaar die op de IC ligt? Of mijn collega (49 jarig sportbeest) die al 4 weken in coma wordt gehouden? Of de (op leeftijd zijnde) ouderen die hier in mijn omgeving al zijn ontvallen?

Waarschijnlijk woon je in een omgeving waar het qua ziektebeeld rustig is maar ik kan je op het hart drukken dat als je dit soort uitspreken in mijn wijk doet men je letterlijk zal lynchen :(

Super spijtig om te horen, mijn oprechte medeleven, ik kom uit de regio wat men in het begin het brandhaard noemden.
Laat duidelijk zijn dat we een gezamelijk doel nastreven, alleen betwijfel ik of dat we de goede koers varen.
Weleens overna gedacht welke schrijnende gevallen hier nog allemaal bij gaan komen als we opgehokt blijven? Geïsoleerde/eenzame mensen, huiselijk geweld, diepe financiële ellende waar gezinnen in terecht komen, nog maar niet gesproken over de verdere gevolgen hiervan.
0 x

Jacky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jacky » 23 Mei 2020, 23:35

Dyson81 schreef:...Weleens overna gedacht welke schrijnende gevallen hier nog allemaal bij gaan komen als we opgehokt blijven? Geïsoleerde/eenzame mensen, huiselijk geweld, diepe financiële ellende waar gezinnen in terecht komen, nog maar niet gesproken over de verdere gevolgen hiervan.

En dan kies je er voor om gezamenlijk zelfmoord te plegen door naar een "levensbelangrijk" event of festival te gaan.
Een gezond denkend iemand weet dat in deze situatie geen keuze gemaakt kan worden. En ja, voor de één zal het financieel zwaarder zijn dan de ander, maar voor al diegene die niet meer zullen weten hoe deze crisis afloopt zijn al die zaken die jij aanhaalt bijzaak.
2 x
Afbeelding

Everything will be okay in the end. If it's not okay, there's always whisky...

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 24 Mei 2020, 00:05

Jacky schreef:En dan kies je er voor om gezamenlijk zelfmoord te plegen door naar een "levensbelangrijk" event of festival te gaan.
Een gezond denkend iemand weet dat in deze situatie geen keuze gemaakt kan worden. En ja, voor de één zal het financieel zwaarder zijn dan de ander, maar voor al diegene die niet meer zullen weten hoe deze crisis afloopt zijn al die zaken die jij aanhaalt bijzaak.

Ik kies ervoor om mijn eigen keuzes te maken en deze niet door mijn strot te laten duwen, we hebben toch die mooie open samenleving!
Maar zodra er een ander geluid is duikt iedereen er bovenop, daarbij word ik nu in een bepaalde hoek geduwd die mij niet bevalt, doe wat je denkt te moeten doen :Bye
1 x

Tomintoul
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 24 Mei 2020, 00:07

Dyson81 schreef:
Tomintoul schreef:“Ze”?

Je vergeet "hun" :HitHead

Je bedoelt hopelijk niet Bill Gates en consorten?
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 24 Mei 2020, 09:49

Hoewel ik absoluut niet wil bagatelliseren wat een ongelooflijk rotvirus dit is, ben ik het deels met Dyson eens.

Toen het virus net uitbrak (waar we overigens veel te langzaam op reageerden, kijk maar naar landen die wel tijdig nattigheid voelden zoals Australië en Taiwan) was het logisch dat de overheid een beleid uitstippelde om het virus en de verspreiding ervan in te dammen, en we dat volgden. De coördinatie moet immers ergens vandaan komen. Die keuze was niet gek. We wisten toen ook nog weinig van het virus, dus beleid was moeilijk te formuleren.

Nu we echter wat maanden onderweg zijn, en ook de uitwerking van het beleid van andere landen zien, is het wel ietwat vreemd dat een hoop vrijheidbeperkende maatregelen zo makkelijk geslikt wordt. Nogmaals: het is een vreselijk virus en dat moet je absoluut niet onderschatten en je moet er ook niet te makkelijk over denken. Waar ik wel mee worstel is dat er echter zo weinig oog lijkt te zijn voor de gevolgen van de maatregelen op lange termijn. Zegge meerdere jaren. Ik denk dat de discussies en analyses over 10 jaar vooral daarover zullen gaan. Wat dat veroorzaakt heeft, aan werkeloosheid, verlies van kwaliteit van leven, onderwijs- en kennisniveau, etc. En dat is nog los van de grondwettelijke discussie over rechtmatigheid en toelaatbaarheid van het zomaar opschorten van allerlei vrijheden waar meer mensen voor gestorven zijn om die te bevechten en verdedigen dan dat er nu overlijden aan het virus.

Wat ik probeer te zeggen: het is misschien helemaal niet gek om na te denken over een ander beleid. Het lijkt er inmiddels op dat als je op tijd bent "crush the curve" wat bijvoorbeeld Taiwan heeft gedaan veruit het beste werkt. Grenzen dicht, iedereen die uit een risicogebied komt testen en zo nodig isoleren. Dan kun je collectief na een paar weken weer helemaal open. Als je niet op tijd bent, zoals ongeveer heel de westerse wereld, kun je je echter afvragen of hoe wij het gedaan hebben ("flatten the curve") handig is. Mogelijk hadden wij direct de kwetsbare groepen moeten isoleren om de rest van de samenleving zoveel mogelijk door te kunnen laten gaan (uiteraard ook zonder grote samenkomsten en evenementen, maar bijvoorbeeld wel met openhouden van horeca, contactberoepen, zeker buiten).

Een ding waar we het denk ik allemaal over eens zijn is dat we hierna eens goed moeten gaan kijken naar bezuinigen op en waardering van cruciale beroepen.
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 24 Mei 2020, 11:25

Superspread (events), aerosols en de anderhalve meter samenleving.
Anderhalve meter? "......onnodig en onuitvoerbaar.....".
Een onderbouwd kritisch geluid tov een leidend (RIVM) beginsel:
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 24 Mei 2020, 11:33

En toch heeft de horeca (nog) het niet voor elkaar:

rtlnieuws.nl/Elf coronabesmettingen na feest in restaurant Duitsland

(Ja, het zal een kleine groep zijn, maar die verpesten het altijd voor de rest...)
0 x
We need a "46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour... That's real life!"
Breedút Genietsje

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Mei 2020, 12:34

Dyson81 schreef:daarbij word ik nu in een bepaalde hoek geduwd die mij niet bevalt

Grappig, dat had ik nou ook toen je me direct als angstige burger bestempelde die alles maar gelooft en doet wat de overheid ons voorschrijft en het journaal ons vertelt, en dat ik er wel heel makkelijk over denk en niet bij de economische gevolgen stil sta. Enkel nadat ik zei te verwachten dat het qua evenementen een saai jaar zou worden maar het helaas niet anders ís.
Denk dáár maar eens over na.
5 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 24 Mei 2020, 13:35

Dyson81 schreef:Maar zodra er een ander geluid is duikt iedereen er bovenop, daarbij word ik nu in een bepaalde hoek geduwd die mij niet bevalt, doe wat je denkt te moeten doen :Bye

Daar maak je het zelf naar hè, met dit soort quotes:
Dyson81 schreef:Andere geluiden (lees point of view) wordt angstvallig buitengehouden (of geframed) bij de propaganda machine van onze overheid

We leven hier niet in Noord Korea hoor, dit is voor mij een uitspraak die al richting complotdenken gaat. Wellicht bedoel je 'm anders, maar ik heb hierdoor wel gelijk een bepaald beeld bij je.

Overigens ben ik het deels met Maurice de Hond eens (net als Ab Osterhuis), hoewel ik het een vreselijk irritante betweter blijf vinden. Daarbij is het in een wetenschappelijk model met meerdere parameters aan één knopje gaan draaien, zonder dat je eigenlijk precies weet wat de andere knopjes doen zo'n beetje een garantie voor onverwachte resultaten. Kort samengavat heb ik toch echt meer vertrouwen in een viroloog dan in een socioloog als het over het indammen van een virus gaat.

Ik ga er van uit dat het beleid van de komende maanden meer gericht wordt op verspreidingskansen in verschillende situaties. Dat blijft overigens wel betekenen dat in elk geval binnen-evenementen voorlopig gewoon niet door zullen gaan. Ik verwacht binnen enkele weken ook wel een berichtje m.b.t. het afblazen van de WB-gathering.
1 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 24 Mei 2020, 14:03

Dre schreef:Grappig, dat had ik nou ook toen je me direct als angstige burger bestempelde die alles maar gelooft en doet wat de overheid ons voorschrijft en het journaal ons vertelt, en dat ik er wel heel makkelijk over denk en niet bij de economische gevolgen stil sta. Enkel nadat ik zei te verwachten dat het qua evenementen een saai jaar zou worden maar het helaas niet anders ís.
Denk dáár maar eens over na.

Beste Dre, ik vind (en zei) alleen dat je er "gemakzuchtig" over denkt, dat is je goed recht, ik probeer je alleen maar een wake-up call te geven (omdat ik vind dat dat gemakzucht jezelf te kort doet).
Als je je daardoor al in de hoek gedreven voelt, daarvoor dan mijn excuses.
De bange burger heb ik in het midden gelaten, daar valt een grote groep onder, inclusief mijzelf in het begin bij de uitbraak.
Nu ik daar op terugkijk, zit ik er nu wat anders in.
Overigens, ik heb mensen in mijn omgeving die niet eens meer naar buiten durven (zelfs niet voor een boodschap), dat is toch verschrikkelijk!

Maar als je je kop boven het maaiveld uitsteekt... ook hier op het forum, als je termen als zelfmoord, lynchen en Noord-Korea om je oren krijgt is het wellicht beter stil te blijven (censuur?).
Fijne zondag allen.
0 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 24 Mei 2020, 15:57

Tja, als je zelf je standpunt ongenuanceerd verwoord kun je ongenuanceerde reacties verwachten. Maar ook een fijne zondag gewenst hoor. Ik ga maar eens een fijn drammetje inschenken.
0 x

hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 24 Mei 2020, 17:43

Dyson81 schreef:.
De bange burger heb ik in het midden gelaten, daar valt een grote groep onder, inclusief mijzelf in het begin bij de uitbraak.
Nu ik daar op terugkijk, zit ik er nu wat anders in.
Overigens, ik heb mensen in mijn omgeving die niet eens meer naar buiten durven (zelfs niet voor een boodschap), dat is toch verschrikkelijk!

Een goede vriend van mij en tevens mijn whiskymaatje is na 8 weken ontslagen uit het ziekenhuis en begint nu een pittig revalidatie proces.
Ik kan je vertellen Dennis dat de angst in het begin volkomen terecht is/was , de artsen wisten nog echt niet wat er zou helpen tegen dit virus.
Ik hoop dat ze snel een vaccin vinden .. ik ga nu maar deze mooie Glentauchers opentrekken om te vieren dat mijn maat nog leeft. :Slaintehttps://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/136210/glentauchers-1996-wds
5 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 24 Mei 2020, 19:50

Misschien leven we op dit moment dan niet in een land waarin we zomaar overal met zijn allen mogen gaan en staan, maar we hebben nog wel allemaal het recht om te zeggen wat we denken.
Een goede discussie wordt je vaak een stuk wijzer van en dan hoef je het nog niet eens met elkaar eens te worden. En dat is ook geen reden om elkaar daarover dingen te verwijten.

My 2 cents:
Volgens mij is Covid-19 voor iedereen nog een groot misterie. Het is voor iedereen, elk land een nieuw virus, waarvan we in het begin niet wisten waar we mee te maken hadden en ook nu nog niet goed genoeg weten hoe het zich gedraagt.
Als je ziet hoe snel het zich in elk land verspreid wanneer je helemaal niets doet, dan is het volgens mij logisch dat je in ieder geval iets moest doen.
Dat 'iets' heeft elk land anders aangepakt. Sommigen gingen in complete lockdown, anderen bagatelliseerde het. Wij zaten er tussenin.
Nu ben ik geen fan van Rutte en de VVD, maar in dit geval kunnen we van beide denk ik geen betere wensen. Waarom? 2 ledig.

Rutte is geen mafkees als Johnson of Trump, die net deden of er niets aan de hand was en nu verder van huis zijn.
Ja, in het begin reageerde hij heel onderkoelde, ondanks de situatie in Italië (en geloof me, daar was het echt erg, de beelden van patiënten die op de gang lagen dood te gaan waren absoluut geen fake news. De bevolking in het noorden was echt te einde raad).
Maar laten we eerlijk zijn, op dat moment was een heel groot deel van Nederland nog grappen aan het maken over Chinezen en Coronatjes. Heel Nederland binnen houden hadden we echt niet geaccepteerd, daarvoor moest (zoals altijd) eerst iets gebeuren: carnaval in combinatie met de Nederlandse patiënt 0.
Vervolgens kwam toch aarzelend de 'intelligente lockdown'. Prachtig staaltje marketing; daar wil je bij horen, daar wil je aan meedoen. Ik bedoel, jij bent toch niet dom, jij bent intelligent, jij doet ook mee met de lockdown. Gecombineerd met de onduidelijkheid over het virus en bijbehorende angst, werkte dat goed. Iedereen nam zijn verantwoordelijkheid, iedereen gehoorzaamde.
En het werkt. Het moest ook wel werken, want anders kregen we dezelfde taferelen als in Italië. Onze ziekenhuizen stonden op omvallen.
Enige verwijt wat ik de regering maak, is dat ik het persoonlijk 1 week eerder had gedaan. Ze hebben 1 week te lang getwijfeld. Alleen geen handen schudden bleek niet genoeg. Ik kon gewoon nog naar de sportschool, naar de apparaten waar iedereen met zijn zweethanden en snot aan zit. Ik kon gewoon nog naar sportwedstrijden waar 10.000+ mensen hutje mutje bij elkaar staan. Ik kon gewoon nog naar de kroeg waar iedereen uit hetzelfde glas drinkt.
Ik denk dat die ene week een hoop druk in de ziekenhuizen had voorkomen. Maar uiteindelijk was het genoeg en heeft het gewerkt.
Dat komt ook (en daar ging het eerste aspect over, maar ik dwaalde wat af) door de manier waarop Rutte de boodschap heeft gebracht. En die meneer van het RIVM waarvan ik de naam even kwijt ben.
Een ongelooflijk grote verantwoordelijkheid en last op je schouders, zulke ingrijpende beslissingen morten maken in het leven, de vrijheid, de gezondheid en financiën van mensen. En dan zo rustig, overwogen en duidelijk je verhaal kunnen vertellen, dat vind ik gewoon knap. Natuurlijk blijven er altijd wat vragen of onduidelijkheden, of moet je terug komen op irts omdat er nieuw inzicht is, maar dat is inherent aan de situatie denk ik.
Vertel mij maar wie het beter had gedaan, zonder de (nog steeds beperkte) kennis van nu

Het 2e aspect is de VVD. Eigenlijk ongelofelijk dat ik zeg dat ik daar op dit moment blij mee ben. Stelletje graaiers.
Maar waar ze wel altijd oog voor zeggen te hebben zijn de ondernemers. Dus dat kunnen ze mooi laten zien. Ik geloof niet dat ze juist hun kiezers (de ondernemers dus) bewust te lang kunnen en zullen 'tegenwerken'.
Zodra het ook maar enigzins kan, gaat de economie weer open. Wat hun betreft ook zo snel mogelijk, net zoals alle ondernemers willen.
Maar dat moet wel op een gecontroleerde manier. Zoals ik eerder zei, we weten met z'n allen nog verdomd weinig van die 'k Corona' (zoals mijn dochter het zo treffend noemt), behalve dat het in de oude situatie rete besmettelijk was. Dat kan toch niemand ontkennen.
Dus kan je nu ook niet zeggen: mensen, bedankt voor jullie medewerking de afgelopen 2 maanden, er moet weer brood op de plank, doe allemaal maar weer net zoals vroeger.
Nu is dat natuurlijk het uiterste, dat snap ik ook wel, maar wat mag en kan dan wel allemaal. En wat kan niet. Of misschien is het wel de vraag WIE mag wat wel en wat niet.
Gaan we iedereen boven de 50 dan 2e rangs burger maken? Of mensen met overgewicht? Mensen met asma? Rokers? Stevige drinkers? Niet sporters?
Niemand weet dat op dit moment nog. De enigen manier om er achter te komen wat of wie een verhoogd risico heeft, is om de lockdown geleidelijk op te heffen. Niet aan alle knoppen tegelijk draaien. Kijken welke aanpassing welk effect heeft.
En aangezien de hele wereld, dus ook Nederland en ook de regering om geld draait, doet dat overal pijn. En zal iedereen dit zo snel mogelijk willen, maar dan alsjeblieft wel stapje voor stapje. Ook wat dat betreft ben ik het dus wel eens met wat er nu gebeurt. Maar goed, ik ben dan ook geen ondernemer.

En als dat betekent dat (als voorbeeld) de WB Gathering niet doorgaat dit jaar, so be it. Er zijn echt belangrijker dingen.
En dan volgend jaar wellicht alleen na een test, of bepaalde leeftijdscategorie, of kleinschalig of in een andere vorm met bijvoorbeeld alleen maar masterclasses.
Wie weet.
Uiteindelijk is een goede ondernemer creatief en komt hij toch een oplossing. Daarvan zijn er in de afgelopen 2 maanden ook al genoeg voorbeelden geweest.
10 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”