Corona
-
- Top bijdrager
Re: Corona
Corona update-2 vanuit Schotland.
Na wat stevige wandelingen in the Cairngorms gedurende de afgelopen dagen, op deze laatste dag voordat we weer richting Newcastle gaan, toch even de Speyside in geweest. Bij Glenallachie een handfilled gekocht en een leuk gesprek gehad met de dame van het visitors center. Uiteraard kwam het gesprek op de belachelijke prijzen die je tegenwoordig voor sommige flessen betaalt. Zij werkte al jaren voor Billie Walker, en had een flinke aanbetaling aan haar huis in Glenallachie kunnen doen, door de verkoop van een flink aantal eigen flessen. Dat gunde ik haar van harte, gezien het feit dat het personeel slechts 1x per jaar de mogelijkheid had om voor een max bedrag van 200 GBP in de eigen shop te besteden. Verder betalen zij net als wij de volle mep.
Wat is het verschil tussen Glenallachie en Glenfiddich? De grootte van het parkeerterrein. Bij Glenallachie was ruimte voor een stuk of vier auto's. En bij Fiddich? Ach laat ook maar - snel doorgereden.
Dufftown was veranderd in een ghosttown. Geen mens te bekennen. Even wat gegeten in een plaatselijk tentje en wederom een leuk gesprek aangeknoopt met de eigenaar. Dit jaar beschouwden ze als verloren. In een uur tijd waren wij de enigen in hun lunchshop.Onderweg nog wat plaatjes geschoten van Aberlour (mooi!), Speyside Cooperage en Craichellachie. Nog even het terrein op geweest bij de nostalgische "ouwe bende" van Ardmore, maar die hebben verder geen visitors center.
Kortom, voor whisky hoef je dit jaar niet naar Schotland. In oktober gaan we goed mogelijk weer, maar zoals gezegd niet voor de whisky.
Na wat stevige wandelingen in the Cairngorms gedurende de afgelopen dagen, op deze laatste dag voordat we weer richting Newcastle gaan, toch even de Speyside in geweest. Bij Glenallachie een handfilled gekocht en een leuk gesprek gehad met de dame van het visitors center. Uiteraard kwam het gesprek op de belachelijke prijzen die je tegenwoordig voor sommige flessen betaalt. Zij werkte al jaren voor Billie Walker, en had een flinke aanbetaling aan haar huis in Glenallachie kunnen doen, door de verkoop van een flink aantal eigen flessen. Dat gunde ik haar van harte, gezien het feit dat het personeel slechts 1x per jaar de mogelijkheid had om voor een max bedrag van 200 GBP in de eigen shop te besteden. Verder betalen zij net als wij de volle mep.
Wat is het verschil tussen Glenallachie en Glenfiddich? De grootte van het parkeerterrein. Bij Glenallachie was ruimte voor een stuk of vier auto's. En bij Fiddich? Ach laat ook maar - snel doorgereden.
Dufftown was veranderd in een ghosttown. Geen mens te bekennen. Even wat gegeten in een plaatselijk tentje en wederom een leuk gesprek aangeknoopt met de eigenaar. Dit jaar beschouwden ze als verloren. In een uur tijd waren wij de enigen in hun lunchshop.Onderweg nog wat plaatjes geschoten van Aberlour (mooi!), Speyside Cooperage en Craichellachie. Nog even het terrein op geweest bij de nostalgische "ouwe bende" van Ardmore, maar die hebben verder geen visitors center.
Kortom, voor whisky hoef je dit jaar niet naar Schotland. In oktober gaan we goed mogelijk weer, maar zoals gezegd niet voor de whisky.
Laatst gewijzigd door Erik1908 op 13 Aug 2020, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
9 x
-
- Forum goeroe
Erik1908 schreef:Wat is het verschil tussen Glenallachie en Glenfiddich? De grootte van het parkeerterrein. Bij Glenallachie was ruimte voor een stuk of vier auto's. En bij Fiddich? Ach laat ook maar - snel doorgereden.
Puur voor vergelijk en bezoek aan de parkeerterreinen dus?
Maar balen dat je bijna nergens terecht kan. Las overigens op een ander forum dat in Aberdeen alle horeca op slot gaat voor minstens een week en mensen wordt afgeraden om naar deze plaats te reizen.
0 x
-
- Actief lid
Ik verdien m’n brood in het wereldje - dus ben enigszins biased: maar ik probeer het “positief in te zien” en te vergelijken met de opkomst van de “oudere” technologieën. De eerste (diesel)verbrandingsmotor zorgde voor een ontiegelijke (relatief) uitstoot. Máár hoe meer de voordelen, en dus het gebruikt werd omarmd, hoe meer er kon worden geïnvesteerd in technologische verbeteringen. Luchtvaart is here to stay, whether you like it or not. En nu maar hopen dat we snel elektrisch kunnen, of nucleair (for what it matters)..[/quote]
Luchtvaart elektrisch of zelfs nucleair…..
Ieder weldenkend mens wil voorlopig nog niet gratis in een vliegtuig, en totdat er een medicijn is gevonden tegen dit virus zal dat nog wel even zo blijven. Het oude normaal zien we nooit meer terug, en dat is helemaal niet erg. De absurde mobiliteitsbehoefte (even een weekendje naar NY b.v.) Barcelona voor 3 tientjes enz. Ben "grote blij" dat er soms uren geen vliegtuig te zien is
Luchtvaart elektrisch of zelfs nucleair…..
Ieder weldenkend mens wil voorlopig nog niet gratis in een vliegtuig, en totdat er een medicijn is gevonden tegen dit virus zal dat nog wel even zo blijven. Het oude normaal zien we nooit meer terug, en dat is helemaal niet erg. De absurde mobiliteitsbehoefte (even een weekendje naar NY b.v.) Barcelona voor 3 tientjes enz. Ben "grote blij" dat er soms uren geen vliegtuig te zien is
1 x
-
- Moderator
Erik1908 schreef: Onze hobby schijnt ook niet echt duurzaam te zijn. Er zou 40 liter water nodig zij voor 1 liter whisky? Klopt dat?
Ja en nee. Precieze hoeveelheid weet ik niet exact. Vaak wordt er hoge waterkosten gezegd. Maar ook in dit geval, gaat het niet over netto verlies. Want het meeste is koelwater en dat gaat gewoon weer terug de rivier in.
Hoeveel het daadwerkelijk kost aan water weet ik niet precies.
0 x
-
- Forum goeroe
defeatless schreef:Erik1908 schreef: Onze hobby schijnt ook niet echt duurzaam te zijn. Er zou 40 liter water nodig zij voor 1 liter whisky? Klopt dat?
Ja en nee. Precieze hoeveelheid weet ik niet exact. Vaak wordt er hoge waterkosten gezegd. Maar ook in dit geval, gaat het niet over netto verlies. Want het meeste is koelwater en dat gaat gewoon weer terug de rivier in.
Hoeveel het daadwerkelijk kost aan water weet ik niet precies.
Als het echt 40 op 1 is, vind ik dat eerlijk gezegd enorm meevallen.
Als je even kijkt hoe dat bij andere goederen ligt:
Aantal liter water voor:
1 Gemiddelde auto: 145.000+
1 Spijkerbroek : 6.800+
1 T-shirt : 1.500+
1kg Chocolade : 17.000+
1kg Rundvlees : 15.000+
1kg Varkensvlees: 5.900+
1kg Kippenvlees : 4.300+
1kg Rijst : 2.490+
1kg Appels: 800+
1kg Bananen : ~790
1l Wijn : 400+
1l Bier : 280+
1l Thee : 100+
Zo bekeken is het één van de meest eco-vriendelijke producten die er is, als die 40 liter klopt
8 x
-
- Senior
ja. We willen eigenlijk helemaal geen whisky drinken, maar het is nou eenmaal de meest duurzame keuze
3 x
-
- Moderator
Daan schreef:...
1l Bier : 280+
Zo bekeken is het één van de meest eco-vriendelijke producten die er is, als die 40 liter klopt
Uitgaande van bier zal die 40 liter niet kloppen. Het proces tot de distillatie is immers aardig gelijk.
Die 6-8% van het beslag wordt gedistilleerd naar 60-80%, wat het waterverbruik voor een liter spirit vertienvoudigd.
Het koelwater zit daar nog niet bij.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
- Top bijdrager
Met het nieuws van vanochtend dat reizigers uit NL vanaf morgen in zelf-quarantaine moeten gaan na aankomst in het VK, lijkt het erop dat we defintief een streep kunnen zetten door eventuele whisky-reizen en gewone vakanties (in de UK). Het whiskyjaar 2020 kan wat dat betreft wel gesloten worden denk ik.
Heb van mijn KLM airmiles nog net een vlucht voor vanavond kunnen boeken voor onze zoon richting Edinburgh. Ik hoop dat we hem met de Kerst kunnen zien. Maar met overal 2e golven op komst, heb ik daar allerminst vertrouwen in. Het is wat het is.
Heb van mijn KLM airmiles nog net een vlucht voor vanavond kunnen boeken voor onze zoon richting Edinburgh. Ik hoop dat we hem met de Kerst kunnen zien. Maar met overal 2e golven op komst, heb ik daar allerminst vertrouwen in. Het is wat het is.
0 x
-
- Forum goeroe
Erik1908 schreef:Met het nieuws van vanochtend dat reizigers uit NL vanaf morgen in zelf-quarantaine moeten gaan na aankomst in het VK, lijkt het erop dat we defintief een streep kunnen zetten door eventuele whisky-reizen en gewone vakanties (in de UK). Het whiskyjaar 2020 kan wat dat betreft wel gesloten worden denk ik.
Ja, we worden collectief hard met de neus op de feiten gedrukt helaas. Ik had ook goede hoop maar deel je gebrek aan vertrouwen.
Hopelijk verloopt die reis rond Kerst wel een beetje normaal straks (zonder 2-weken quarantaine)
2 x
-
- Top bijdrager
Dank Daan. Ik besef nu pas dat we vreselijk mazzel hebben gehad met onze vakantie. Precies tussen 2 quaranraine periodes in, hebben ee toch anderhalve week kunnen genieten in ons favoriete vakantieland. En dat zal de komende jaren wel zo blijven: onze zoon blijft daar.
1 x
-
- Actief lid
Alle corona boetes maar van Tafel na die bruiloft?
Heb trouwens uit doorgaans welingelichte kringen vernomen dat er een heel behoorlijke Whisky ter Tafel kwam
Heb trouwens uit doorgaans welingelichte kringen vernomen dat er een heel behoorlijke Whisky ter Tafel kwam
0 x
-
- Forum goeroe
Bruichladdich nog niet open voor publiek, maar vol in productie ...
Bron Facebook;
Bron Facebook;
Bruichladdich Visitor Centre Update:
After careful consideration, it is clear there are significant operational and safety complications preventing the re-opening of the Bruichladdich visitor centre whilst the current COVID-19 restrictions remain in place. We are also mindful that our unique Islay operation is a full production site and is home to everything from distillation to maturation to bottling. Therefore, it’s necessary to have our large team of 85 Laddie Crew on-site and the safety of our team and the community, followed by the on-going supply of our product remain the number one priority.
This inevitably means that we cannot offer an experience in line with our expectations or the expectations of those who have come to know what a visit to Bruichladdich should feel like.
As such, sadly Bruichladdich remains closed to visitors for now. Whilst this is a disappointment for all of us, we can share the news that we will use this extended period of closure to carry out vital maintenance and renovation work to the visitor centre. This means, that when we open again in early Spring 2021, you will be welcomed back to fantastic new facilities and visitor experiences.
In the meantime we will continue to run our Distillery website shop with all products and merchandise available and will also be launching an Islay “click & collect” service for those visiting Islay who wish to purchase items.
We look forward to seeing you again soon.
The Laddie Team
0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery Visits
Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
-
- Top bijdrager
Dank voor de update Edwin. Dit bericht kan en zal model staan voor de overige distilleries. Volgens mij gaat in het VK de toegestane samenscholing terug van 30 naar 6 personen. Wat is al eerder schreef: beschouw het boek Schotland maar als gesloten voor dit jaar.
0 x
-
- Senior
Zo hebben wij nu onze reis vandeweek van 30 Sept tm 12 Okt moeten cancelen. Vooral mijn vrouw is niet blij, ze is Schots en haar ouders wonen in een dorp vlak bij Stonehaven, ten Zuiden van Aberdeen. Die kan ze nu niet zien... wordt weer zoomen en via Alexa babbelen...
Begin het nu wel erg vervelend te vinden ondanks dat het allemaal logisch is. Maar dit is al de 5e buitenlandtrip die we moeten cancelen, begin het zat te worden, maar we kunnen alleen maar diep ademhalen en doorgaan, eventueel een weekendje in NL of vlak over de grens....
We zouden oa een rondleiding krijgen bij de Speyside distillerij in Kingussie. Die maken de whisky die ik 1 dag na mijn huwelijk in Aviemore daar ter plekke gekocht heb. (Bein Dubh, bijna zwart van kleur, op portvaten gerijpt). Die heb ik tot mijn huwelijkswhisky omgedoopt
We hebben nu geboekt voor April, vliegtuig ipv auto, hopen dat er dan geen quarantaineregels zijn...
Voordeel is wel dat onze spaarrekeningen meer gevuld zijn en de whisky-collectie een stuk groter nu is
Begin het nu wel erg vervelend te vinden ondanks dat het allemaal logisch is. Maar dit is al de 5e buitenlandtrip die we moeten cancelen, begin het zat te worden, maar we kunnen alleen maar diep ademhalen en doorgaan, eventueel een weekendje in NL of vlak over de grens....
We zouden oa een rondleiding krijgen bij de Speyside distillerij in Kingussie. Die maken de whisky die ik 1 dag na mijn huwelijk in Aviemore daar ter plekke gekocht heb. (Bein Dubh, bijna zwart van kleur, op portvaten gerijpt). Die heb ik tot mijn huwelijkswhisky omgedoopt
We hebben nu geboekt voor April, vliegtuig ipv auto, hopen dat er dan geen quarantaineregels zijn...
Voordeel is wel dat onze spaarrekeningen meer gevuld zijn en de whisky-collectie een stuk groter nu is
0 x
-
- Top bijdrager
freddievtb schreef:Zo hebben wij nu onze reis vandeweek van 30 Sept tm 12 Okt moeten cancelen. Vooral mijn vrouw is niet blij, ze is Schots en haar ouders wonen in een dorp vlak bij Stonehaven, ten Zuiden van Aberdeen. Die kan ze nu niet zien... wordt weer zoomen en via Alexa babbelen...
sh.. man, het schiet niet op voor je. Zeker niet met een Schotse vrouw die af en toe Schotland wil weer zien, ruiken en beleven. Wij zitten met hetzelfde euvel. Onze zoon studeert in Stirling. Hem in oktober zien kunnen we wel schudden. Wij duimen voor de Kerst. Wij zijn verder vroegboekers v.w.b. de zomervakantie, maar momenteel durf ik het zeker niet aan. Hoop voor jullie dat april door kan gaan!
1 x
Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”