Corona

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Corona

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 24 Mei 2020, 20:11

Overigens heb ik alle respect voor de ondernemers die strijden voor hun zaak. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk open. Voor je eigen gezin en voor de gezinnen van je werknemers. Ze steken er nu extra eigen of zelfs vreemd geld in en nemen risico's om hun mensen aan het werk te houden.

Waar ik wel slecht tegen kan zijn de 'gewone' mensen die vinden dat ze lang genoeg binnen hebben gezeten en 'het recht hebben om weer gewoon te leven'.
Daar kan ik echt niets mee. Die hebben om zich heen blijkbaar de gevolgen van de ziekte niet gezien.

Ja, ik wil ook graag weer vrij kunnen bewegen. Uit eten, BBQ met vrienden en familie, met z'n allen een verjaardag vieren, naar het strand, sporten. Alles.
Maar dat is nu echt niet het belangrijkste.
First world problems. Serieus. Wees blij met je gezondheid en dat van anderen. Met de vergoedingen die de overheid tot op heden heeft gegeven. En het belangrijkste, de mensen in de cruciale beroepen die tijdens al die onzekerheid gewoon door gingen.

Wil je echt wat doen voor de Nederlandse economie? Hou het geld deze zomer dan in Nederland. Ga niet naar Benidorm, maar blijf hier en steun je lokale ondernemer.
Koop je nieuwe tv niet bij de Mediamarkt, maar bij die Electronica zaak om de hoek. (bij wijze van spreken dan hè)
Dan zorg je er voor dat die er ook nog zijn nadat we wel een oplossing hebben hoe om te gaan met Corona.
5 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 24 Mei 2020, 22:26

Uiteindelijk kan je deze hele discussie terugleiden naar de vraag: wat is een mensenleven waard?

We kunnen met zekerheid vaststellen dat een mensenleven nog nooit zoveel waard is geweest als nu...
5 x
2 ∞ & →

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 24 Mei 2020, 23:34

Ja, die cruciale beroepen; zolang je niet volledig zelfvoorzienend bent, heb je zelf de vuilnisman nog hard nodig!
(You don't have to clean up your own sh!t, until you're stuck in it)

Ik heb een verklaring cruciale beroep, maar zonder mij rijdt er geen trein minder.
Maar wat als er wel de helft of meer van de beroepsbevolking weg valt?
Niet alleen alle kennis die verloren gaat, maar ook de arbeidsplaatsen die leeg blijven.
En niet onbelangrijk; wie moet dan de rekening betalen van deze 'intelligente lockdown' ?

Ik moet het afkloppen, op mooi schoon hout
maar in mijn gezin of directe omgeving merk ik niks van het virus zelf.
Wel de gevolgen daarvan, maar gelukkig zijn de kinderen weer naar school!
en heb ik voor de rest geen onoverkoombare dingen gemist...

Dus mijn tip: Doe verstandig, blijf gezond!
3 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 25 Mei 2020, 00:04

mensen toch... kijk uit hoor.. 5G is de duivel!!

ik zie jullie graag weer op de gathering, of dat nu 2020, 2021, 2022 is.. zolang het maar weer veilig kan :)

laten we vooral onthouden dat de opgelegde beperkingen heus niet zijn verzonnen om ons te plagen
het is allemaal niet leuk, maarja, dat is een bed op een IC vast ook niet
5 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Mei 2020, 21:12

henri schreef:laten we vooral onthouden dat de opgelegde beperkingen heus niet zijn verzonnen om ons te plagen
het is allemaal niet leuk, maarja, dat is een bed op een IC vast ook niet
Inderdaad. Hier in het noorden is het allemaal wel mee gevallen tot nu toe. Tenminste daar gaan we maar van uit.

Aan de andere kant met een oversterfte van 9000 mensen over maart en april met een besmettingsgraad van 3 tot 5% van de bevolking kun je uitrekenen dat de kans om corona niet te overleven 1 tot 2% is. En als je het overleeft zit je ook niet te wachten op blijvende longschade en lange revalidatietrajecten als het lot je iets beter gezind is dan degenen die het minder hebben getroffen.

Het ziet er niet naar uit dat we op de korte termijn een vaccin hebben, dus met het loslaten van de teugels kun je verwachten dat de besmettingsgraad omhoog gaat tot er hopelijk groepsimmuniteit? ontstaat. Dit indien 60 tot 70% van de bevolking het virus heeft opgelopen en al dan niet heeft overwonnen.
Hiervan uitgaande zal tegen die tijd het aantal slachtoffers 100.000 tot 200.000 zijn en waarschijnlijk een veelvoud hiervan als het virus ongecontroleerd om zich heen grijpt en de medische systemen overbelast raken. Aan het kabinet hebben we de taak toevertrouwd om uit te maken of dat de economische schade van de 'intelligente lockdown' waard is.

Daarnaast en eigenlijk op de eerste plaats, heb je natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid voor jezelf, je familie en je omgeving.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 27 Mei 2020, 23:14

Ja een vaccin zou de oplossing kunnen zijn. Maar corona lijkt toch op griep, zou je daarvoor dan ook elk jaar de vaccinatie moeten herhalen? Is die “groepsimmuniteit” dan ook maar een jaar houdbaar?
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Mei 2020, 06:49

Vaccins zijn ook niet ongevaarlijk. Bovendien kan het virus muteren in een vorm die gevaarlijker is of zichzelf weg muteren.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Henkie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Henkie » 28 Jun 2020, 18:11

Een vaccin zit er voorlopig niet in, is voor de "normale" griep ook nog steeds niet helemaal gelukt.
Echter een medicijn zou welkom zijn.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 29 Jun 2020, 08:54

Henkie schreef:Een vaccin zit er voorlopig niet in, is voor de "normale" griep ook nog steeds niet helemaal gelukt.
Echter een medicijn zou welkom zijn.

Hoewel een medicijn ook fijn is inderdaad, klopt dat over het vaccin volgens mij niet helemaal.
De reden dat het "normale" griepvaccin niet altijd goed werkt, is omdat het gewone griepvirus elk jaar muteert en meerdere varianten rond gaan.
Daardoor is het elk jaar "gokken" op het meest effectieve vaccin. Als dan een andere (of gemuteerde) griepvariant over het land spoelt heb je dus pech.

Voor zover ik weet speelt dat probleem bij Covid-19 vooralsnog niet. Laten we ook vooral hopen dat dat zo blijft.
Anders kun je een vaccin inderdaad wel vergeten. Risico's op mutaties blijf je altijd lopen.

Theoretisch (maar zeer denkbaar) scenario: in het najaar ontwikkelt men een effectief vaccin waardoor men in de westerse wereld de opmars volledig weet te stoppen. Echter in armere landen / landen zonder goed gezondheidssysteem in bijvoorbeeld Afrika vist men achter het net en het virus blijft daar dusdanig lang rondwaren dat er een gemuteerde variant ontstaat waar het vaccin niet tegen helpt en binnen no-time hebben we deze variant dan ook weer wereldwijd en beginnen we effectief van voor af aan.

Kortom vaccin is pas stap 1. Zorgen dat iedereen het krijgt middels wereldwijde vaccinatieprogramma's, da's de échte uitdaging.
4 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

farleon
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor farleon » 29 Jun 2020, 14:21

Daan schreef: Echter in armere landen / landen zonder goed gezondheidssysteem in bijvoorbeeld Afrika vist men achter het net en het virus blijft daar dusdanig lang rondwaren dat er een gemuteerde variant ontstaat waar het vaccin niet tegen helpt en binnen no-time hebben we deze variant dan ook weer wereldwijd en beginnen we effectief van voor af aan.

Gelukkig ben je niet de enige die zo ver nadenkt en is er initiatief om dit scenario te vermijden (naast het risico op mutatie ook vanuit het sociale gedachtengoed). Een 16 miljard EUR pledge om vaccins, tests en medicatie in fragiele gebieden te krijgen: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_1213

Of het initiatief sterk genoeg is en effectief gaat helpen, only time will tell. 16 miljard is veel geld, maar er zijn ook heel veel fragiele gebieden denk ik.
1 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 29 Jun 2020, 14:55

En dan heb je ook nog van die mensen die niet gevaccineerd willen worden. Verplichten kan niet.
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 29 Jun 2020, 15:16

andre8x8 schreef:En dan heb je ook nog van die mensen die niet gevaccineerd willen worden. Verplichten kan niet.

Gelukkig is dat maar een klein gedeelte (en die verpesten het voornamelijk voor zichzelf als het overgrote gedeelte wel is gevaccineerd).
Ben het met je eens hoor, verplichten moet je ook niet willen. Als mensen vanuit godsdienstige overtuiging of omdat het libertariërs zijn ('murica!) dat niet willen, even goede vrienden. Maar ga dan vooral bij elkaar wonen of ver van andere mensen (wat ze ook doen).

Ik denk dat de groep die normaliter niet vaccineert omdat kinderziekten goed zijn, zich v.w.b. Corona echt wel bedenkt ;)

Deze wel eens gezien?

4 x

Afbeelding

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 29 Jun 2020, 18:04

Daan schreef:Ik denk dat de groep die normaliter niet vaccineert omdat kinderziekten goed zijn, zich v.w.b. Corona echt wel bedenkt ;)

Mwoah, volgens mij ligt het wat genuanceerder.
Mocht je oprecht geïnteresseerd zijn in dit onderwerp, zou ik je aanraden volgend filmpje te kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=-rD6knhK8I4&t=960s
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jun 2020, 18:12

Daan schreef:Als mensen vanuit godsdienstige overtuiging of omdat het libertariërs zijn ('murica!) dat niet willen, even goede vrienden. Maar ga dan vooral bij elkaar wonen of ver van andere mensen (wat ze ook doen).

En doe ook vooral GEEN beroep op de gezondheidszorg in het geval je kroost onverhoopt toch ziek wordt. Of wees zo flink en betaal zelf. Dat is wat mij betreft een prima oplossing; niet verplicht, maar ook niet vrijblijvend.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 29 Jun 2020, 19:34

Dyson81 schreef:
Daan schreef:Ik denk dat de groep die normaliter niet vaccineert omdat kinderziekten goed zijn, zich v.w.b. Corona echt wel bedenkt ;)

Mwoah, volgens mij ligt het wat genuanceerder.
Mocht je oprecht geïnteresseerd zijn in dit onderwerp, zou ik je aanraden volgend filmpje te kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=-rD6knhK8I4&t=960s

Ik hou van de gezonde discussie, dat weet jij ook. Iedereen hier denk ik wel (oh daar heb je die kerel met dat simpson-avatartje weer die ergens iets van vindt). Café Weltschmerz ken ik ook wel, het kritische tegengeluid. En da's prima. "Zij". De enge overheid. Samenzweringen (of nog net niet).

Zullen we het over één ding eens zijn? Is het niet fijn dat ziekten als de pokken helemaal en polio bijna helemaal de wereld uit zijn?
Er zullen ongetwijfeld bijwerkingen zijn bij vaccinaties. Maar als er een bijsluiter zou zitten bij niet-vaccinaties zou er op staan "niet vaccineren kan de volgende bijwerkingen hebben: dood".

Men gaat hier (zoals ik van CW gewend ben) ook direct het pad op van "de verzwegen waarheid": we hebben geen gezonde kinderen. Kinderen zijn constant ziek. En dat klopt niet. Dus zal het mogelijk wel eens door vaccinaties kunnen komen. Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?
Weet je wanneer kinderen veel dood gingen? In Afrika 50 jaar geleden, in de tijd van de industriële revolutie, etc. Werden ze toen gevaccineerd denk je? Ze doen hier precies wat Arjan Lubach aankaart: ze verwarren hier correlatie en causaliteit.
Ken je het voorbeeld van de piraten en de opwarming van de aarde? Google er maar eens op ;)

Ze hebben het terecht wel over alternatieven voor een vaccin als het over Corona gaat. Alleen die kerel gaat meteen los op het feit dat onze minister die niet onderzoekt. Er is denk ik een goede reden voor: tijd en geld. Er zijn nou eenmaal beperkte middelen en we kunnen niet jaren wachten (dat trekt de samenleving en economie niet). Een medicijn? Is ook een alternatief. Heel goed. Alleen zou je liever voorkomen dan genezen toch? Sommige alternatieven belijden we al maanden met elkaar. Zoveel mogelijk thuisblijven, afstand houden, geen handen schudden. Zijn in principe ook alternatieven voor vaccineren, al werken ze geen van alle zo goed om verspreiding tegen te gaan.
Theoretisch is een bewoonbare planeet voor elk huishouden zoeken en iedereen met een SpaceX raket daarheen schieten ook een alternatief voor vaccineren, maar iedereen snapt dat dat niet haalbaar is (soms helpen extremen met gedachte-experimenten). Gek genoeg zien een hoop mensen dat niet als het om vaccins gaat, en dat het eigenlijk de enige haalbare, relatief snelle en relatief goedkope manier is.
Sommigen schieten zo in hun allergie als ze "vaccin" horen dat ze tot op de bodem willen hebben uitgezocht welke alternatieven er zijn.
Die tijd hebben we gewoon niet.

Wat mij overigens in het verkeerde keelgat schoot van die video was de opmerking over het vaccineren van kinderen zonder uitgebreid onderzoek naar wat vaccins allemaal doen (wat overigens wel wordt onderzocht, anders zouden ze nog veel sneller beschikbaar zijn) :
"dan ben je met levens aan het spelen" nee, dat doe je pas als je alles maar dan ook werkelijk waar álles in twijfel trekt en niet het gezonde verstand hebt om te snappen dat mensen die gevaccineerd zijn, een grotere overlevingskans hebben.
11 x

Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”