Gewonnen D12/Diageo Lagavulin trip.

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Bonus ochtend bij Ardbeg.

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 17 Mar 2019, 18:26

........om 600 het brand alarm afging. Ik zat op 1 hoog en de ramen waren afgesloten.
Dus ik moest snel handelen. Ik heb eerst mijn Lagavulins in mijn rugzak gedaan en ben me daarna gaan aankleden. Eenmaal op de gang was er van paniek bij het personeel geen enkele sprake en ik rook ook niks. Gelukkig kwam al snel het bericht van de receptie dat het vals alarm was.
De spanning van dit incident, en de opwinding van Ardbeg in het vooruitzicht, maakten dat slapen niet meer wilde lukken.
In plaats van het verwachte uitslapen werd het dus een vroeg ontbijt.

Na Lagavulin en Caol Ila was Ardbeg de eerste keus van de groep winnaars. Maar het was ook de logische volgende distillery visit, aangezien Diageo belangen heeft in Ardbeg.

Om tien uur werden we bij Ardbeg ontvangen door wederom een Emma. Maar we waren er natuurlijk al wat eerder. Die tijd hebben we gebruikt om de prachtige distillery in ons op te nemen en vast te leggen. Wat een prachtig aangelegd en goed verzorgd ontvangst plein!

Emma 2 nam ons eerst mee naar een punt, van waar de hele distillery mooi te overzien was.
IMG-20190313-WA0085-800x600.jpg

Ze nam rustig te tijd terwijl wij foto's namen en vertelde zeer boeiend over de geschiedenis en toekomst van Ardbeg. Er zijn grote verbouwings plannen zei ze. Er komen ook twee stills bij in een nieuwbouw, de bouw is al begonnen. Als de nieuwe stills in 2020 draaien zijn de oude aan vervanging toe. Emma vertelde dat dan het hele dak er af moest.
Daar heb ik nooit bij stil gestaan.

Bij de mash tuns liet ze ons met onze handen de vette lucht 'vangen' om te ruiken. Ongelofelijk wat een mooie ervaring.
Ook het proeven van de wort was bijzonder.
Ze nam ons mee naar de goot waarin de vaten worden geledigd, erg leuk. Ook liet ze ons het kool residu voelen en ruiken wat uit de vaten komt.
Kunnen ze daar geen parfum van maken ;)?
Ook erg gaaf was dat de spirit safe deels open stond en we de overgang van de foreshots naar de cut konden ruiken en meemaken. Een mooi toeval.

We mochten van Emma (Op wie we inmiddels allemaal verliefd waren), behalve bij de stills overal fotograferen.
Wat een topper!
De beste en meest interactieve tour van de drie die we deden tijdens de trip.

Wat buiten opviel was het zeer verzorgde uiterlijk van Ardbeg.
Mijn oog viel ook op al de vaten waar Jack Daniel opstond ipv Jack Daniel's!
Weer wat geleerd :D.

Ik was na Emma als eerste in de gezellige tasting room en zag het volgende mooie plaatje.
20190313_121149_crop_969x550.jpg

De nieuwe (Ardbeg Day) Comittee Botteling Drum.
Dat was een zeer aangename verassing, want we hadden de tour met tasting van alleen een dram uit de standaard range. Dit was dus een welkom extraatje.

Deze 52% NAS is net zoals alle Ardbegs gerijpt op bourbon (Jack Daniel's) vaten en gefinished op rum.
De geur/taste en finish zijn geweldig! Ik kan niet anders zeggen. Een gebalanceerde combinatie van gebakken banaan en zoete ananas met vanille custard en zoete peat. Een echt tropisch snoepje. Ik hou erg van zoete Peat, maar niet iedereen zal dat even goed kunnen waarderen.

Daarna kregen we nog de 46.6% An Oa van Emma uit de standaard range. Ze leerde ons dat we voortaan EnOh moet zeggen.
Een prima dram maar deze viel in het niet bij de tropische verassing Drum.

Halverwege de An Oa tasting begeleide Emma ons naar de gezellige lunchroom waar we onze dram tijdens de lunch verder konden opdrinken.
Na een geweldige burger was het tijd om te shoppen.
In de shop ging de Drum met dozen de deur uit daar. Ook ons gezelschap wist de weg naar de kassa goed te vinden. Ikzelf kocht 2 Drums en twee mooie Ardbeg tasters voor 198£/234€.
Hierna nog snel even de bar/tasting room in, om ons te vergapen aan de jaloers makende Ardbeg collectie achter de bar en aan de muur.
IMG-20190313-WA0078-800x600.jpg

Onze trip was al geweldig! Maar Ardbeg was echt de slagroom op de spreekwoordelijke taart.
Ardbeg heeft een geweldige indruk op mij/ons achter gelaten!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
Laatst gewijzigd door Freezeroz op 19 Mar 2019, 09:45, 3 keer totaal gewijzigd.
18 x

mardo
Senior
Senior

Re: Gewonnen D12/Diageo Lagavulin trip.

Ongelezen berichtdoor mardo » 17 Mar 2019, 20:43

Leuk verhaal Roelof :duimop
Nu heb ik ook zin om een trip naar Schotland te plannen.
1 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Bonus ochtend bij Ardbeg.

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 17 Mar 2019, 22:03

Freezeroz schreef:Dus ik moest snel handelen. Ik heb eerst mijn Lagavulins in mijn rugzak gedaan en ben me gaan aankleden.

Wel prioriteiten stellen inderdaad. Bij potentieel gevaar eerst de whisky redden dan jezelf. :duimop
2 x

Jacky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jacky » 18 Mar 2019, 15:29

Samengevat lees ik: Dit was een reuze belevenis.
Alvast bedankt om ons virtueel mee te laten genieten :duimop
1 x
Afbeelding

Everything will be okay in the end. If it's not okay, there's always whisky...

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Bonus middag bij Bunna.

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 18 Mar 2019, 18:50

Na de indrukwekkende dag bij Lagavulin en Caol Ila en de prachtige bonus ochtend bij Ardbeg, kon onze trip al niet meer stuk. De bonus middag bij Bunnahabhain voelde daarom ook aan als een extra toetje na een toch al geweldig drie gangen diner.
Het gehele gezelschap stond volgens mij ook volledig achter het boeken van de tour met tasting bij Bunna. Ik hoorde ook een aantal keren de namen van Kilchoman en Bruichladdich vallen, maar opvallend genoeg werden de namen van Laphroaig en Bowmore nauwelijks genoemd.
We moesten volgens mij de verst mogelijke afstand rijden die mogelijk is op Islay tussen twee distilleries. Tijdens die rit van bijna een uur viel er weinig van de omgeving te zien. Het regenachtige weer buiten en de condens van twaalf mannen binnen in het busje verhinderen het zicht volledig. We konden door de ernstig beslagen ramen nog maar net het passeren van Caol Ila en Ardnahoe zien.

Bij het oprijden van het Bunna terrein viel gelijk de onverzorgde staat van de gebouwen en omgeving op. Dat was een schril contrast met de zeer verzorgde Ardbeg compound waar we net vandaan kwamen. Later begrepen we dat ook Bunna grote verbouwings plannen heeft, en ook al aan het uitvoeren is.
Na een paar snelle fotos buiten, werden we hartelijk ontvangen door Billy Sinclair, de assistent manager van Bunna.

Billy gaf een zeer boeiende en betrokken rondleiding. Net als bij Ardbeg mocht ook bij Bunna weer veel, maar fotograferen bij de stills was ook hier niet toegestaan.
Gelukkig was onze groep groot genoeg om toch af en toe een onopgemerkt shot te maken.
Billy hield de vaart erin, want de warehouse tasting stond al op punt van beginnen.
Hij stelde ons in warehouse 9 voor aan Leah.
Leah was een jonge dame die naar eigen zeggen erg zenuwachtig werd van oude rot Billy die af en toe zijn gezicht liet zien. Maar hun samenspel maakte het duo tot een gezellige en vermakelijke combi.
Leah begon de tasting met de mededeling dat we vooral finishing experimenten zouden gaan proeven.
thumbnail8.jpg

De eerste dram was een unpeated 11Y, waarvan 9Y rijping op bourbon en een 2Y finishing op Muscat vaten op een sterkte van 54,7%,
De tweede op 60.4% was eveneens unpeated en had zijn volledige 12Y rijping op First Fill PX vaten.
Maar dat zagen we niet echt in kleur en smaak terug. Een beetje tegenvallend deze.
Ik heb deze dan ook laten samplen door Leah, ik hoop dat ie thuis in de warmte beter tot zijn recht komt. De Bunna warehouse was de koudste tot nu toe en dat had echt invloed op de tasting.
Hierna volgde een First Fill Manzanilla van 10Y op 55.1%. Ook deze wilde ik thuis graag nog een kans geven.

Een klein gejuig steeg op bij Leah's toehoorders toen ze zei dat ronde 4 èn 5 35ppm zouden bevatten.
Ronde 4 was een zeer mooie 14Y Moine met PX finish op 53%.
De laatste ronde was een variant daarop, maar we kregen eerst allemaal een prachtige Bunna Glencairn Copita van Leah.
Deze mochten we na afloop meenemen naar huis. Daar scoorde Bunna punten mee, het was de mooiste taster die we kregen tijdens de trip.
In de copita ging een 13Y Moine op 53% die 9Y had gerijpt op 2nd fill sherry en 4Y op 1st fill Marsala.

Erg leuk aan deze tasting was dat je in kerkbanken zat en dus had iedereen een (bijbel/zangboek) plankje voor zich. Lia legde uit dat we elke ronde een nieuwe glencairn zouden krijgen. Wat je niet op kon, òf wilde drinken kon je laten staan. Leah zou dan na afloop alle restantanten in gelabelde sample flesjes over gieten.
Dit werkte super, al had ze er nog een hele klus aan. Ik was kennelijk niet de enige die een aantal Bunna experimenten graag ook nog eens thuis, onder iets betere omstandigheden wilde proeven.
bunna2.png

Na wederom de nodige aankopen in de shop kregen we 2 flessen 13Y Moine Marsala CS mee van Billy die inmiddels samen met Leah naar de shop was gekomen om te helpen.
Wow! Wat een mooi gebaar van Billy/Bunna.
Na het gezellige afsluitende diner in ons resort hebben we in de suite van winnaar Bart deze 2 mooie Bunnas geledigd. De koffers waren inmiddels toch al te vol hadden we besloten :bigsmile.
thumbnail44.jpg

Na twee flessen van deze Bunna 13Y, wilden een aantal nog steeds geen afscheid nemen van onze trip.
Er was ons immers door suite bewoner Bart nog een 10Y Springbank van Cadenhead op 58.7% beloofd. Ook die vond gretig zijn weg naar binnen bij ons gezelschap.
Maar Springbank en ik zullen nooit grote vrienden worden, dus ik hield het na 1 dram maar voor gezien het was inmiddels al half 4 snachts.
Om 0800 uur wilde ik me weer bij Herman melden in de foyer, ik had namelijk 2 plekjes in zijn Samsonite gereserveerd voor mijn Lagavulins.
Ik dacht als ik er maar vroeg genoeg bij ben, prop ik mijn twee Ardbegs er ook nog wel bij :bigsmile.
In slaap vallen lukte maar moeilijk. Mijn hoofd zat vol met indrukken van twee dagen Islay. Maar de beangstigende gedachte aan over ijverig luchthaven personeel en veel te volle koffers wilde me ook maar niet loslaten.

Morgen terug naar huis :Cry.
Laatst gewijzigd door Freezeroz op 18 Mar 2019, 22:51, 5 keer totaal gewijzigd.
12 x

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 18 Mar 2019, 19:49

Zo, wat een jaloersmakende trip!!
Leuk om je reisverslag te lezen.
1 x

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Terug naar huis

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 19 Mar 2019, 14:11

Ons verblijf op Islay zou oorspronkelijk zo'n 9 uur duren, maar duurde in werkelijkheid 2 etmalen. Toch kwam er ook aan die 48 uur veel te snel een einde naar ons gevoel.
Nadat ik me had gedouched en aangekleed ging ik met mijn flessen naar de Samsonite van Herman. Al snel werd duidelijk dat er meer reisgenoten waren die een plek bij Herman in de koffer hadden gereserveerd. Mijn 4 flessen vonden een plek, maar de limiet van 8 flessen was al snel overschreden.
Met twee vol gepropte koffers stapten we toch in de gereedstaande taxi, maar eerst nog een blik achterom naar ons prachtige verblijf de afgelopen 48 uur.
Machrie.jpg

Aangekomen op Islay airport werden we gelijk aangeklampt door twee Amerikanen die grof geld wilden betalen voor 2 van onze tickets. We waren duidelijk niet de enigen die gestrand waren geweest.
Bij de incheckbalie kreeg Herman de vraag of er ook whisky in zijn koffer zat. Herman noemde een lager aantal dan er daadwerkelijk inzat, maar de koffer mocht door. Net als de vol gepropte aluminium koffer van winnaar Bert trouwens.
So far so good........totdat we 15 minuten later de beveiliging met een gele en aluminium koffer voorbij zagen komen.
Foute boel dachten we allemaal. De koffer eigenaren werden erbij geroepen en bestraffend toegesproken. Na veel heen en weer gedoe en gepraat kregen we de beveiliging zo gek om onze al ingechekte handbagage weer terug te halen. We mochten al onze flessen houden, als we ze maar volgens de regels zouden verdelen over alle beschikbare tassen en koffers die we bij ons hadden.
Pfewww dat liep met een sisser af.

Toen twee etmalen eerder, onze tijd in Schotland werd beklonken met een cup Lagavulin GOT in de hotel lobby in Glasgow, sprak Herman met een knipoog over het Diageo beleid van verantwoord alcohol gebruik. Grappig om dan Islay te verlaten met dit plaatje in de wachtruimte.
Diageo.jpg

Ik had mazzel in het kleine vliegtuig, want ik zat deze keer aan de andere kant.
Dat betekende dat ik door de wolken flarden heen, wederom zicht had op de mooie lucht shots op Lagavulin en Ardbeg.
Inmiddels was ook duidelijk dat de wind ons weer parten ging spelen, alleen was het dit keer de storm in Amsterdam die voor vertraging zorgde.
Na een korte vlucht en een soepele
check-in op Glasgow airport, zorgden de mannen van D12 voor een heerlijk bakkie bij Starbucks.
De 'tax-free' zone konden we natuurlijk niet paseren zonder het nodige te proeven en toch ook weer aan te schaffen.
De vorige keer dat we hier passeerden was het 0730, het tijdstip van 1100 voelde iets beter voor het aannemen van een kleine dram in plastic cup. Ik kreeg een 16 jarige aangereikt van een fles die me verder ontschoten is, maar de kans om ook de nieuwe Old Pulteney 16Y te proeven staat me nog wel bij.

Toen we na uren wachten eindelijk konden boarden voor onze vlucht en onze stoelen hadden gevonden, was bij mij de batterij wel leeg. Ik denk bij iedereen uit het gezelschap wel.
Op Schiphol kwam onze bagage snel, maar moest er na de douane nog wel even een grote flessen reshuffle plaatsvinden.
Toen die chaotische handeling achter de rug was stond ik daar met een Ardbeg Drum te weinig. De shuffle op Islay en Schiphol hadden mijn fles in rook op doen gaan. Herman stond zijn Ardbeg af in de verwachting dat de verloren Drum, later alsnog wel boven water zou komen :goedgedaan :goedgedaan.
Gelukkig meldde later op de avond mede winnaar Bert zich beschaamd. Hij had een Ardbeg teveel in zijn koffer.

Na een vermoeiende treinreis naar huis was het eindelijk tijd om het thuisfront te omarmen, en natuurlijk om mijn souvenirs uit te stallen en eindelijk eens goed te bekijken.
thuis.jpg

Ik moest weer vroeg op voor mijn werk, maar toch werd het weer laat voor ik sliep. De babbelbox was weer wakker geworden. Bedankjes werden gedaan, fotos werden uitgewisseld en de nodige overpeinzingen werden ook gedeeld.

1 ding stond voor iedereen buiten kijf.
Wat hadden we dankzij D12 en Diageo een fantastische trip mee gemaakt samen!

Daarom, nogmaals dank aan alle mensen van D12 en Diageo die deze trip voor ons mogelijk hebben gemaakt.
D12 directeur Maarten met zijn rechterhand Danny, en Diageo's Brand Ambassador Herman van der Meij (tevens keeper of the Quaich), bedankt voor deze onvergetelijke ervaring!

Ook dank aan het zeer gevarieerde gezelschap aan whisky liefhebbers dat mee was op de trip.
De gelukkige winnaars: Bart, Bart, Bert, Maikel, Mikel, John, Menno en ikzelf.
Varierend, van mannen zoals ik, met een mooie brede OB verzameling in de bar, tot mannen met een jaloersmakende collectie op zolder, tot mannen die moeten sparen voor af en toe een D12 week deal.
Al zeg ik het zelf, we waren een mooi stel bij elkaar.

Een favoriete distillery aanwijzen van de vier die we bezochten is lastig. Ze hadden allemaal iets bijzonders.
Maar voor mij heeft dan toch Lagavulin gewonnen, ook al viel de tasting met Ian ietsje tegen.
De Distillers Edition van Herman voor het gebouw, de oude Lagavulins in de tasting, de ontmoeting èn handtekeningen van Ian mcArthur, het eindelijk betreden van mijn favoriete distillery, het (toen nog) mooie weer en natuurlijk mijn dikke sample Lagavulin 22Y voor thuis, maken Lagavulin tot mijn persoonlijke topper van de trip.

Maar de onmiskenbare nummer 2 is Ardbeg.
Als mijn hart niet bij Lagavulin had gelegen was het zelfs mijn nr 1 geworden.
Ondanks de kleine tasting die we hadden klopte daar alles.
De prachtige compound, de eveneens prachtige Emma die onze tour en tasting deed, de gekte in de shop rond de nieuwe Drum, de meest interactieve/interessante tour van de vier en de geweldige lunch in de shop/lunchroom, de schitterende collectie Ardbegs aan de muur. Ik kan geen minpunt aan het bezoek aan Ardbeg bedenken.

Bunna krijgt de derde plaats van me.
Maar het voelt alsof ik ze daar tekort mee doe. De totaal beleving bij Bunna was dik in orde.
De tour met Billy, de tasting met Leah èn Billy, de prachtige Copita die we mee kregen en natuurlijk de twee, als groep gekregen 14 jarige Moine's maakten ook deze ervaring onvergetelijk.
Wel een beetje jammer dat we niks ouders kregen dan 14 jaar in de tasting.

De vierde plaats voor Caol Ila komt dan volledig voor rekening van de tour met de onverstaanbare Emma en de strenge foto restricties.
Bij Caol Ila kregen we dan wel weer twee van de mooiste drams van de trip. De 23 en 31Y first fill sherry waren prachtig!
Ondanks dat, het mogen helpen met de vallinch, het prachtige uitzicht op Jura en het heerlijke palet met koekjes en chocola bij ontvangst, scoort bij mij, de belevenis bij Caol Ila toch de minste punten van de vier.
Wil je alleen een tasting met oud en mooi spul, dan zou ik zeker wél Caol Ila aanraden.

Slainte :Slainte.

Dit was mijn verslag van onze ongelofelijk indrukwekkende, gewonnen trip naar Islay.
Ik heb me nooit eerder drie dagen lang, zo bevoorrecht gevoeld als tijdens deze trip.

Groet Roelof Zijlstra

PS 1. Wel jammer en verassend dat ik de enige forumer was op de trip :hoedaf .
PS 2. Jammer dat er op het forum maar max 3 foto's per post geplaatst kunnen worden. Ik had er veel meer die ik graag had willen laten zien.
Laatst gewijzigd door Freezeroz op 19 Mar 2019, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
22 x

Ardking
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ardking » 19 Mar 2019, 19:51

Hey Roelof wat een gaaf verslag van je Islay journey!
Ik ga direct een peat'tje inschenken :duimop
1 x
"Volo et Valeo"

Daan
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Mar 2019, 08:40

Wat een gaaf en jaloersmakend verslag! :duimop
Die storm kwam zo te horen als een geschenk uit de hemel trouwens. Gestrand op Islay, nou nou, wat een straf..

Een van de meest opvallende opmerkingen vond ik trouwens je laatste alinea.. ik neem aan dat je de rest toch wel meteen lid hebt gemaakt hier? :bigsmile
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 20 Mar 2019, 08:54

Daan schreef:
Een van de meest opvallende opmerkingen vond ik trouwens je laatste alinea.. ik neem aan dat je de rest toch wel meteen lid hebt gemaakt hier? :bigsmile

We hebben er inmiddels al eentje mogen begroeten hier :duimop.
Verder heb ik mijn best gedaan. Heb ze verteld over de Breek van D12, ik heb ze telkens de posts van mijn reis verslag verstuurd, verteld over de Range Share, kerstman en andere acties op het forum.

Een aantal waren er wel actief in Facebook sample share groepen en op insta. Maar daar ben ik dan weer niet te vinden.
2 x

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 20 Mar 2019, 09:13

Daan schreef:Wat een gaaf en jaloersmakend verslag! :duimop

Dank jewel :goedgedaan. Dat was wel het minste dat ik kon doen voor mijn mede forum'ers hier. Zonder jullie deelname aan de Range Share had ik die prijs nooit gewonnen :bigsmile.
6 x

Hoomeij
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Hoomeij » 21 Mar 2019, 08:17

Super mooi reisverslag Roelof.

Je hebt het nog levendiger verteld, als dat je het met je eigen ogen hebt kunnen zien!

Chapeau!
1 x

GlenMarcus
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor GlenMarcus » 21 Mar 2019, 10:00

Goed verhaal Roelof. Dit gelezen te hebben word het voor mij ook eens tijd om het heilige (ei)land te gaan bezoeken.
1 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”