Abhainn Dearg

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Abhainn Dearg

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 14 Sep 2017, 09:51

Ik zit hier met vrouwlief op Harris/Lewis, blijken er hier twee distilleerderijen te zitten. We zijn gisteren op bezoek geweest bij Abhainn Dearg. De rit alleen is al de moeite waard. Slingerend door het ruwe landschap van Harris, grotendeels over 'single lane roads' kom je uiteindelijk bij een voormalige vis-boerderij die is omgebouwd tot distilleerderij. Het is echt een micro-distilleerderij. Al hun vaten passen in een flinke schuur. De 'tour' langs de vergistingsvaten, mashtuns (2) en stills (2 hele kleine) is eigenlijk een rondje rond je eigen as in één ruimte. We werden de weg gewezen door een jonge dame, een van de vijf medewerkers van de distilleerderij.

Abhainn Dearg bestaat sinds 2008. De afgelopen 9 jaar hebben ze steeds een nieuwe drie-jarige whisky uitgebracht, maar volgend jaar komt de 10-jarige. Deze zal beperkt beschikbaar zijn en vooral worden verkocht in de distilleerderij zelf en via de webshop. Verder verkopen ze een spirit van 18 maanden (die op sherry vaten heeft gezeten, de whisky zit op bourbon vaten). Hoewel ze zelf mouten met turf, is de whisky amper 'peaty', hij is eerder fruitig en smaakt (niet onverwacht) nogal jong.

In hun warehouse ligt echt een ratjetoe aan vaten. Kleine, grote, allerlei verschillende vaten die ze ergens op de kop hebben getikt. Of dit ooit nog aparte expressies worden, weten ze nog niet.

Mijn vriendin heeft foto's gemaakt die ik niet bij de hand heb, maar uiteraard zijn er meer mensen die foto's hebben genomen. Hier zie je bv. de stills.

Vandaag of morgen gaan we nog kijken bij Isle of Harris Distillers. Die bestaan nog te kort om whisky te hebben. Zij zitten in een modern, nieuwgebouwd complex. Eens kijken of alles daar zo hip is.

Onderweg naar Harris en Lewis zijn we even binnen gesproken bij Glen Ord en hebben we de Oosterse Singleton (The Singleton Of Glen Ord) gedronken en bij Edradour waar een nieuwe Ballechin Madeira beschikbaar bleek te zijn.
7 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Abhainn Dearg

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 19 Sep 2017, 10:31

Twee dagen later zijn we even binnen gelopen bij Isle of Harris distillery. Dat is een goed doordacht concept, danwel commercieel concept, het ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt. Als je in Tarbard van de boot komt, zie je daar een spiksplinternieuw gebouw, betaald van Europese subsidie. Wil je vàn Tarbard vertrekken, dan is hun parkeerplaats de meest logische plek om te wachten op de boot. Dus inderdaad, het was er knallend druk en tours waren niet beschikbaar (whisky ook niet). Ze hebben wel een flinke winkel en een groot café. Hun eerste whisky wordt een vijf-jarige, dus nog even wachten.

We zijn met ons rondrijden ook nog bij Edradour geweest, Glen Ord, Talisker (wat een toeristisch gebeuren!), Dalwhinnie (ook druk) en volgens mij vergeet ik nog wat :-)
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”