Schotland x 4

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Schotland x 4

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 16 Mei 2019, 15:22

thijs100 schreef:En ja, als je ook nog wat natuurschoon wil, dan is Arran een goed idee. Nu ik er zo over nadenk, geloof ik dat het mijn favoriete eiland is :)

Goed om te lezen, want ik ga daar in september heen :goedgedaan
1 x

marbru
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor marbru » 22 Mei 2019, 01:15

net terug uit schotland. 17 mei naar Edinborough, 20: 00 uur in het Hilton voor overnachting (hadden nog wat punten over). Naar de whisky experience, net dicht om 20:55 uur, wordt je niet toegelaten :( Volgende dag terug naar de WE, ontbeten met whiskies (Macdonald Ben Nevis, Oban 14). Erg veranderd, meer cafetaria/lunch room geworden dan een whisky & tapas bar (was wel zo in 2011). Uiteraard vol met toeristen (al om 10 uur als 't ding net open gaat)
Auto gehuurd op het vliegveld en naar Skye. Kom ik zomaar langs Deanston Distillery. https://www.visitscotland.com/info/see-do/deanston-distillery-and-visitor-centre-p548791Whow, gratis proeven (19 jarige erg lekker!) https://www.deanstonmalt.com/product/1999-muscat-cask-finish/
12y en 18 y minder. Leuke proefruimte /restaurant, absurd lage prijzen voor eten (Haggis bon bons :smullen ) en drinken.

Op skye een airB&B gehuurd voor 3 dagen met zijn tweeën (1 kamer) 150 pond. https://www.google.nl/maps/place/Ceol+na+Mara+Guesthouse/@57.2423297,-5.8747319,18.25z/data=!4m13!1m7!3m6!1s0x488c2733b4052385:0xd9cd2da3f6e1946!2sWaterloo,+Isle+of+Skye,+Verenigd+Koninkrijk!3b1!8m2!3d57.2422401!4d-5.8755493!3m4!1s0x488c276a3f3f1951:0x7bfb30ca389e8a7f!8m2!3d57.2429656!4d-5.8748712 in Waterloo.
Vandaar uit bezocht:
Talisker (18-mei)
Broadford (18-mei)
Torabhaig (19-mei, proefruimte was dicht )
Ben Nevis (20-mei, hadden maar 4 whiskies (10, traditional, en wat Ben nevis Dews). De macDonalds vond ik het lekkers (maar ik hou wel van peaty)
Tomatin (21-mei, zegt niet dat je de "driver" bent want dan krijg je echt niks te proeven, ook niet als je 't wil kopen! :Protest )
Edradour (21-mei, geen gratis toilet, kost 2 pond!) )https://www.edradour.com/
Caorunn (21-mei, maken gin maar leveren veel blends aan Johnny Walker, ik mocht een paar blends proeven, binnen 5 jaar komt hun eigen single malt uit (12yr vermoedt men) https://www.caorunngin.com/

Bij elkaar 1000 mijl gereden in 3 dagen..maar ach ook veel whiskies geproefd en kastelen gezien.

Leukste beleving:
-Deanston en Caorunn, met name omdat ze niet zo commercieel gericht zijn.
3 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 22 Mei 2019, 09:03

marbru schreef:
Tomatin (21-mei, zegt niet dat je de "driver" bent want dan krijg je echt niks te proeven, ook niet als je 't wil kopen! :Protest )

Ik heb vorige maand de 'Single Cask Experience' tour gedaan bij Tomatin en heb als 'driver' een set sampleflesjes gekregen. In de tastingroom heb ik telkens van iedere expressie wat geproefd en de rest in flesjes gedaan. Ik vond dat prima zo.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Mei 2019, 12:37

goosebumps schreef:Op dit moment is dit het opzetje voor de reis 'vergadering' (lees whisky avond waar we het ook over de reis gaan hebben).
Kan dus nog alle kanten op

Dag 1
Aankomen op Edinburg.
Dag 2
Reis naar Arran
Dag 3
pringbank Wee Toon Walking & Warehouse Tour http://springbank.scot/tours/
Cadenhead warehouse tasting
Dag 4
Islay …too many options…
Naar Glasgow, kroeg in (The Pot Still?), tukken
Dag 5
Terugreis via Edinburg

Maar misschien is Arran op de terugweg wel een veel beter idee? Eerst naar Islay, dan Campbelltown/Kintyre en dan Arran?

Wanneer gaan jullie Goosebumps? Je hebt in ieder geval een mooie trip in het vooruitzicht. Ben afgelopen jaren voor wandelvakanties op Arran en Kintyre geweest en dit is zeker een mooie streek.
Ikzelf zou nooit voor één dag naar Islay gaan maar meerdere dagen om zoveel mogelijk distillery's te bezoeken.

Wij vertrekken volgende week, ons programma is:
Dag 1
Aankomst Edinburgh airport, huurauto oppikken en direct door naar Arran
Tour&Tutored Tasting Lochranza Distillery
Dag 2
Even kijken bij Lagg en daarna door naar Campbeltown
Glen Scotia Dunnage tour&Tasting
Dag 3
Springbank Premier Tour
Cadenhead Warehouse Tasting
Dag 4
Vroeg vertrekken naar Glasgow (mooie rit)
Ontvangst op de Murray McDavid Boat
Clydeside Chocolate&Whisky tour
Dag 5
Auchentoshan the Experience Tour
Glengoyne Gold Medal Tour
Terugvlucht vanaf Edinburg Airport
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Mei 2019, 12:49

goosebumps schreef:Oud topic, maar ik wilde dat laatste ook doen. Met de boot van Campbelltown naar Islay. Is dat goed te doen? Ik heb "van horen zeggen" dat deze tocht duur is, maar ik vraag me af of dat wel echt zo is. Hier zijn vast mensen die dat al eens gedaan hebben :D Nog tips?
Moeten we Arran ook nog meenemen?

Wij zijn voor Hopscotch Ardrossan-Brodick en Lochranza-Claonaig met auto en 4 adults (qua leeftijd :D ) GBP 53,90 kwijt.
We hadden bij het plannen nog wel even gekeken om 1 dag naar Islay te gaan maar prijs ferry + beschikbare tijd tussen heen- en terugvaart hebben ons anders doen beslissen.
Zijn twee jaar geleden al naar Islay geweest en hebben op Bruichladdich en Ardnahoe (was toen in aanbouw) alle andere distillery's reeds bezocht.
0 x
Afbeelding

goosebumps
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 23 Mei 2019, 09:31

Ha fat bastard. Daar zit inderdaad wel enige overlap in met ons programma. Wij gaan pas in maart. Dus dat duurt nog ruim driekwart jaar voor het zover is. Door gunstige vliegtijden zijn we al een avond eerder in Edinburg dan verwacht. We hebben dus ook een dagje extra nu voor Islay. Alleen de Springbank Wee Toon Walking and Warehouse tour (wat een naam...) en de Cadenhead warehouse tour staan vast. Voor de rest hebben we nog tijd genoeg en ik vind het ook jammer om alles van tevoren vast te moeten zetten. Nog tips voor welke distillery we op Islay echt moeten gaan zien?

Het wordt trouwens onze schotland ontmaagding, dus ik heb nog geen tips voor anderen. Ik zal wel een verslagje posten op dit forum na afloop, maar dat duurt dus nog wel ff.
1 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 23 Mei 2019, 10:06

Mooie tripjes, ik zie ook veel overeenkomst met mijn reis;

zondag; Glasgow - Lagg + Arran
maandag; Campbeltown - Cadenhead
Dinsdag; Springbank + Glen Scotia
Woensdag; via Oban / Ben Nevis (Glenlochy) - Fort William
Donderdag; Ardnamurchan / Tobermory - Tyndrum
Vrijdag; Loch Lomond
Zaterdag; via Auchentoshan - Amsterdam
Laatst gewijzigd door Rien68 op 23 Mei 2019, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x

Roland...
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roland... » 23 Mei 2019, 13:38

Waarom niet lekker met de auto vanuit Nederland?
Ik ben twee keer naar de Feis Ile geweest met eigen vervoer, of is vliegen zoveel voordeliger?
0 x
"Red Bull May Give You Wings, But Whisky Gives You Balls!"
Don't Take Your Organs To Heaven, Heaven Knows We Need Them Here...

https://www.whiskybase.com/profile/roland/collection

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Mei 2019, 13:40

Mooie reis ook Rien68!

Ben zelf ook benieuwd naar Ardnamurchan. Heb zelf wel iets met bottelingen van Adelphi dus ben ook erg benieuwd naar hun eigen malt.

Tijdens mijn eerste vakantie naar Schotland ben ik met de auto naar het uiterst westelijke puntje van het vaste land gereden, dus over het schiereiland Ardnamurchan. Wat een mooi maar afgelegen gebied is dat zeg! Hoop dat de weg ernaar toe iets verbeterd is sinds die tijd!
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Mei 2019, 13:42

Roland... schreef:Waarom niet lekker met de auto vanuit Nederland?
Ik ben twee keer naar de Feis Ile geweest met eigen vervoer, of is vliegen zoveel voordeliger?

Is een keuze.
Vliegen was voor ons goedkoper dan met auto via de ferry en het scheelt je twee reisdagen.

Nadeel van vliegen is natuurlijk wel dat je, zeker als je alleen met handbagage reist, geen bijzondere flessen mee terug kan brengen.
Gelukkig zijn er ook nog steeds postduiven :D
1 x
Afbeelding

Roland...
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roland... » 23 Mei 2019, 13:47

Fat Bastard! schreef:Is een keuze.
Vliegen was voor ons goedkoper dan met auto via de ferry en het scheelt je twee reisdagen.

Begrijpelijk. Of de andere optie, je blijft 2 dagen langer...
1 x
"Red Bull May Give You Wings, But Whisky Gives You Balls!"
Don't Take Your Organs To Heaven, Heaven Knows We Need Them Here...

https://www.whiskybase.com/profile/roland/collection

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Mei 2019, 13:47

goosebumps schreef:Ha fat bastard. Daar zit inderdaad wel enige overlap in met ons programma. Wij gaan pas in maart. Dus dat duurt nog ruim driekwart jaar voor het zover is. Door gunstige vliegtijden zijn we al een avond eerder in Edinburg dan verwacht. We hebben dus ook een dagje extra nu voor Islay. Alleen de Springbank Wee Toon Walking and Warehouse tour (wat een naam...) en de Cadenhead warehouse tour staan vast. Voor de rest hebben we nog tijd genoeg en ik vind het ook jammer om alles van tevoren vast te moeten zetten. Nog tips voor welke distillery we op Islay echt moeten gaan zien?

Het wordt trouwens onze schotland ontmaagding, dus ik heb nog geen tips voor anderen. Ik zal wel een verslagje posten op dit forum na afloop, maar dat duurt dus nog wel ff.

Jullie beginnen dan in ieder geval met een hele gave trip!

Keuze op Islay zou ik van persoonlijke voorkeur al laten hangen of eventueel logistiek.
Laphroaig, Lafavulin en Ardbeg liggen op loop/fietsafstand van elkaar.

Wij hadden een waanzinnige tour bij Bowmore. Met z'n drieën kregen we een privé rondleiding door de assistent manager, mochten overal in en aanzitten. Hebben first make spirit geproefd en in no.1 Warehouse een aantal waanzinnige drams straight from the cask geproefd. Onvergetelijke ervaring!

Als je in maart gaat zal het misschien nog meevallen maar zeker voor de wat bijzonderdere tours zou ik toch vooraf reserveren. Zou een beetje zonde zijn als je bij een distillery komt en er is geen plaats meer.
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Mei 2019, 13:50

Roland... schreef:
Begrijpelijk. Of de andere optie, je blijft 2 dagen langer...

Gaan we zeker ook nog wel een keer doen hoor. Maar tot nu toe viel de keuze iedere keer nog op vliegen.
0 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 23 Mei 2019, 14:56

Fat Bastard! schreef:[
Nadeel van vliegen is natuurlijk wel dat je, zeker als je alleen met handbagage reist, geen bijzondere flessen mee terug kan brengen.
Gelukkig zijn er ook nog steeds postduiven :D

Ik check gewoon lekker een koffer met bubbel plastic in hoor, dus 10 flessen kan makkelijk :bigsmile
Kleding gaat mee terug in de handbagage.
0 x

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Mei 2019, 15:00

Gaan wij dit jaar ook doen!

Vorig jaar in Speyside geweest en toen werd een en ander door een maat later opgehaald en gedeeltelijk verstuurd door Whiskyshop in Dufftown.
1 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”