1e Speyside trip

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

1e Speyside trip

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 30 Aug 2017, 15:20

Over een paar weken is het zover... mijn eerste Speyside trip!
Ik verblijf 3 dagen in Craigellachie, en van daaruit wil ik op;

dag 1 Edinburgh / Speyside

dag 2 naar Macallan en Aberlour
dag 3 naar Glenfiddich en Balvenie
dag 4 naar de Cooperage en...

dag 5 via Glendronach terug naar Edinburgh

Hebben jullie nog aanbevelingen, tips of opmerkingen over mijn dagindeling??
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: 1e Speyside trip

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 30 Aug 2017, 15:29

absolute aanrader is Strathisla, boek daar de bounded tasting, geweldige ervaring. Voor een bezoek bij The Balvenie moet je wel op tijd boeken.
Ik ga er vanuit dat je er logeert maar mocht je er niet logeren, ga dan in ieder geval langs bij Highlander Inn http://www.whiskyinn.com/
met ca 600 open whisky's :nat
In ieder geval heel veel plezier :Slainte
1 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 30 Aug 2017, 15:36

+1 voor Strathisla. Dat is de mooiste distilleerderij die je tegen gaat komen. Even bij Glenfiddich binnen springen is ook wel aardig om het verschil in grootte te zien, gewoon even de winkel gaan bekijken.
2 x

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 30 Aug 2017, 16:42

Rien68 schreef:Over een paar weken is het zover... mijn eerste Speyside trip!
Ik verblijf 3 dagen in Craigellachie, en van daaruit wil ik op;

dag 1 Edinburgh / Speyside

dag 2 naar Macallan en Aberlour
dag 3 naar Glenfiddich en Balvenie
dag 4 naar de Cooperage en...

dag 5 via Glendronach terug naar Edinburgh

Hebben jullie nog aanbevelingen, tips of opmerkingen over mijn dagindeling??

Als je een tour bij de Balvenie geboekt hebt zou ik de Cooperage overslaan. Maar mocht je nog niets geboekt hebben bij de Balvenie dan kun je de cooperage prima bezoeken. Het is een beetje dubbel op als je de cooperage bij Balvenie / Glenfiddich al bezoekt. Glenfiddich kunt je altijd wel terecht maar vooraf boeken is wel aan te raden. Prima tours daar en zeker als je nog geen distilleerderijen bezocht hebt dan pak je op die manier alles wel mee.

Dan zou ik op dag 4 dan Ballindalloch en Stratishla (wel eens stukje rijden) pakken.

En dan 's avonds de bar in bij de Highlander Inn.
1 x

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 30 Aug 2017, 19:11

Wanneer vertrek je juist?
Ik ga van 14 tot 18 Sept en afhankelijk van wie eerst vertrekt kunnen we misschien wat ervaringen uitwisselen
Van A naar B of andersom.
Wij verblijven in de Hylander Inn ook in Craigallachie.

Wij doen een tour in :

-Benromach( op de weg naar Craigallachie)
-Cardhu
-Macallan
-Balvenie

Bezoeken zonder tour Glenfarclass &Strathisla.
+ wandelen in Cairngorms en bezoekje dolphin center in Spey bay
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 30 Aug 2017, 20:54

Overigens is een uitstapje naar Elgin met o.a. de Gordon & Macphail shop een echte aanrader, een echte snoepwinkel. Niet alleen G&M flessen maar ook heel andere leuke, ik heb er nog een Managers Choice gekocht :bigsmile
https://www.gordonandmacphail.com/our-shop/
Kun je ook nog mooi even bij Glen Grant en Glen Moray langs.
1 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 30 Aug 2017, 21:04

shadowcollector schreef:Als je een tour bij de Balvenie geboekt hebt zou ik de Cooperage overslaan. Maar mocht je nog niets geboekt hebben bij de Balvenie dan kun je de cooperage prima bezoeken. Het is een beetje dubbel op als je de cooperage bij Balvenie / Glenfiddich al bezoekt.

Daar ben ik het niet mee eens. Wij hebben de Cooperage en The Balvenie en Glenfiddich gedaan. En de Cooperage is zeker een toegevoegde waarde.

The Balvenie moet je idd wel op voorhand boeken, want ze doen daar niet aan vrije inlooptoeristen.

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 30 Aug 2017, 21:21

cooperage absoluut doen. Gaan om 09.00 uur open en dan heb je een private tour. Super leuk. Is 20 minuten lopen van de Highlander Inn en kom je ook nog langs Craigellachie.
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 30 Aug 2017, 23:18

Dat zijn al leuke tips, waar ik zeker wat aan heb. Laat maar komen... :bigsmile

Ik zit vanaf 24 september in een B&B op 5 minuten van de Highlander Inn, omdat ik door omstandigheden aan een datum gebonden ben kon ik daar jammer genoeg niet meer terecht. Maar ik ga er zeker even langs voor een dram.
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 05 Sep 2017, 23:59

Ik maak ook nog 2 dagen mee van The Whisky Shop Dufftown Autumn Festival.
De tickets voor de afsluiter, The last drop, zijn al geboekt :duimop
2 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 06 Sep 2017, 09:35

Hoi Rien,

Op zich al een mooi programma! Wellicht is een middagje toeren ook een idee. Paar foto stops maken bij wat distilleerderijen buiten. Strathisla is zeer zeker een hele mooie distilleerderij. Kun je ook gewoon even binnen lopen. Stills kun je door de ramen heen zien. Rondleiding voegt niet perse heel veel toe aan je programma. Je kunt eventueel via Keith naar Glendronach rijden, scheelt je 10-15 minuten.

Ballindalloch vond ik ook echt erg leuk. Ook mooi dat dat je dan een heel andere ervaring hebt. Heel kleinschalig. Gepassioneerd team daar.

Je doet er erg verstandig an je tours vooraf te boeken!

Overweging kan ok zijn om wellicht nog meer activiteiten te boeken van het Autumn festival. doorgans erg leuk. Vaak ook distilleerderij bezoeken inclusief transport. en fijne proeverijen in Dufftown. Met een taxi ben der voor een paar pond.

Bezoek in Craigellachie ook de Fiddichside Inn. Naar verluid Schotlands kleinste pub. en loop ook even bij het Craigellachie hotel binnen.

Uitstekend dineren doe je in Aberlour bij Dowans hotel (ook fijne bar daar). Voor lunch en/of diner kun je ook goed terecht bij de Mash Tun in Aberlour.

Veel voorpret! (of mentale tijdreis zoals ik onlangs las)
1 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 23 Sep 2017, 14:44

Zijn er nog wat last-minute tips, voor onderweg ofzo?

Over 24 uur ben ik hopelijk al bijna in Dufftown :bigsmile
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 01 Okt 2017, 17:42

Alweer een paar dagen thuis, dus tijd voor een korte opsomming mijn bevindingen.

Tours:
-Macallan; leuke tour met veel antwoorden op vragen, geen foto's inside, slechts 1ml drams op de tasting (1 spirit - 4 drams).
-Aberlour; saaie tour door de dame daar, geen foto's, leuke tasting door ander dame (1 spirit - 5 drams van 2 ml).
-Benromach; enorm leuke tour door Alec, geen foto's, 1 dram op de tasting, entree slechts €6.
-Strathisla; leuke tour in dito distillery, alles lekker klein en authentiek(er), geen foto's, 4 drams in de tasting
-Glendronach; leuke vernieuwende tour, geen foto's, 1 dram op kortste tour (3 keuzes).

Evenementen:
-The whisky shop Dufftown autumn festival/The last drop; geweldig! Alle flessen die over waren kunnen proeven en de mooiste gratis mee nemen.
-Whisky walk; leuke wandeling langs alle 7 stills van Dufftown, overal even binnen kunnen kijken en indien voorradig een dram van die distillery of vergelijkbaar proeven, 12 drams foto's vanaf de buitendeur. (Dufftown, Mortlach, Pittyvaich, Parkmore, Glendullan, Glenfiddich, Balvenie, Kininvie en Convalmore).
-Speyside Cooperage: kijken naar de kuipers vanaf het balkon, foto's toegestaan. Op de korte tour geen rondleiding op het terrein.

Shops:
-The Whisky shop Dufftown: uitgebreid assortiment en zeer kundige medewerkers, bijna alles kun je eerst proeven.
-Gordon Macphail in Elgin: Beetje kille shop, leuk assortiment en voldoende proef mogelijkheden.

Teun, bedankt voor de suggesties en het regelen van de reis.
4 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”