Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Gebruikersavatar
Malinois
Senior
Senior
Berichten: 443
Lid geworden op: 17 Jun 2015, 20:15
Locatie: België

Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor Malinois » 04 Okt 2016, 13:29

Hallo iedereen,

Samen met vrienden zou ik een reis van een week willen maken in Schotland volgend jaar in eind mei/juni of juli. Het zijn echter geen whisky genieters (mogelijk dat ze wel eens een glaasje drinken dan).
We zijn overeengekomen dat we 1 distilleerderij gaan bezoeken, voor mij is de keuze snel gemaakt: Springbank doordat dit toch mijn lieveling is en dat alles er nog ambachtelijk en handmatig gedaan wordt wat bijlange niet bij al de rest gebeurd.

Ik ben wat aan het uitstippelen: liefst eerst beginnen in Campbeltown en vandaar uittrekken naar de Lowlands en Highlands, alleen heb ik geen idee op welke manier en hoe het zit met duur die daarvoor nodig is. De bedoeling is om met het vliegtuig naar Dublin af te reizen en daar ook weer terug te vertrekken naar huis.

Wij houden van avontuur en slapen liever in een gezellige herberg met een mooie antieke bar dan in een 4 sterren hotel op zo een reis. Een beetje backpacking eigenlijk maar dan met een bezoek aan Springbank.

Wat informatie, ervaringen, weetjes, waarschuwingen, must do,... zijn altijd welkom!

Groetjes Malinois
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

roylubbers
Senior
Senior
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 Aug 2015, 20:08
Locatie: Enschede

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 04 Okt 2016, 15:40

Dublin - Schotland/Campbeltown is nog een best eindje of heb ik het verkeerd :P
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1727
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor fjharms » 04 Okt 2016, 15:59

Google maps:
600km; 9.5 uur, met ferry vanaf Larne.
best even onderweg ja :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 04 Okt 2016, 16:55

Je bedoelt waarschijnlijk (hopelijk) Glasgow?

Belangrijke vraag: hoe ver wil je de Highlands in? Want je hebt het over nogal een oppervlakte.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Malinois
Senior
Senior
Berichten: 443
Lid geworden op: 17 Jun 2015, 20:15
Locatie: België

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor Malinois » 04 Okt 2016, 18:44

Weer typisch dat ik zo iets schrijf :HitHead :P

Het moest inderdaad Glasgow zijn!

Hoever de Highlands in zal ook een beetje afhangen van wat we op een week kunnen zien en hoe we gaan reizen. Alles zit eigenlijk in zijn grondbeginselen. In beide nationale parken willen we toch geweest zijn. Ook zoals: kastelen, ruïnes, bekende pubs, bekende bergen om te bewandelen, etc.
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 04 Okt 2016, 19:00

Welke beide nationale parken?

Voor een desolate omgeving vol met heidelandschap en turf kan ik Rannoch Moor aanbevelen. Mocht je in de bergen willen lopen, dan is de omgeving van Glencoe interessant. Op weg van Campbeltown naar Glencoe kom je langs wat ruïnes. Maar ook kun je Oban (+ toch nog een distilleerderij;)) aandoen.
Mocht je nog noordelijker willen gaan, dan kun je bij Fort William de Ben Nevis beklimmen. Als je daar toch bent, de gelijknamige distilleerderij (nr 3?) vlakbij.

Zelf vond ik het fijn om een boek over Schotland te kopen, om altijd nog dingen te kunnen nalezen en opzoeken.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1727
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor fjharms » 04 Okt 2016, 19:05

caskstrength schreef:Welke beide nationale parken?


Er zijn er inderdaad 2: Loch Lomond & the Trossachs en the Cairngorms.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1727
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor fjharms » 04 Okt 2016, 19:19

Jullie willen een week gaan, en dan Lowlands en Highlands.
in dat geval zou ik toch een andere distillery kiezen dan een in Campbeltown, omdat deze plaats toch wel in een uithoek ligt.
Zoals al is geschreven, de weg naar Glencoe is prachtig, de bergen daar zijn ook echt de moeite. Dat valt goed te combineren met Oban.

Als je naar de Cairngorms gaat (bv bij Aviemore) kun je ook een Speyside distillery meepakken.

Maar ook in de buurt van Glasgow: ik heb (al weer heel wat jaren geleden ) genoten van de tour bij Auchentoshan.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 04 Okt 2016, 19:24

Ook dichtbij Glasgow (maar dan richting Noorden/Noor-Oosten): Glengoyne.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Malinois
Senior
Senior
Berichten: 443
Lid geworden op: 17 Jun 2015, 20:15
Locatie: België

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor Malinois » 04 Okt 2016, 19:47

caskstrength schreef:Voor een desolate omgeving vol met heidelandschap en turf kan ik Rannoch Moor aanbevelen. Mocht je in de bergen willen lopen, dan is de omgeving van Glencoe interessant. Op weg van Campbeltown naar Glencoe kom je langs wat ruïnes. Maar ook kun je Oban (+ toch nog een distilleerderij;)) aandoen.
Mocht je nog noordelijker willen gaan, dan kun je bij Fort William de Ben Nevis beklimmen. Als je daar toch bent, de gelijknamige distilleerderij (nr 3?) vlakbij.

Zelf vond ik het fijn om een boek over Schotland te kopen, om altijd nog dingen te kunnen nalezen en opzoeken.


Dat ziet er allemaal goed uit. Beginnen in Springbank de A83 en de A816 op en zo via het nationale park terug naar Glasgow. Eens uitzoeken hoeveel tijd hiervoor nodig is.
Het spijtige is dat het waarschijnlijk maar 1 distilleerderij zal worden aangezien mijn vrienden er niet zo voor te vinden zijn om meerdere te doen. Maar ze zijn toch nieuwsgierig om eens te kijken hoe het gemaakt wordt en waarom ik het in hobby van mij is :D

Ondertussen ook gevonden dat rechtstreeks naar Campbeltown alleen mogelijk is van Dusseldorf (kortste bij ons). Precies iets prijziger dan verwacht berekend op vertrek eind maart 2017. In eerste instantie wouden wij een last minute nemen voor weggeefprijzen maar ik denk dat het een beetje te riskant is bij die vlucht dan.

Welke boeken raad je aan? We zijn meer uit op de natuur en oudheid dus iets minder op een statische stad (maar die gaan we ook een keertje bezoeken)
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Gebruikersavatar
Malinois
Senior
Senior
Berichten: 443
Lid geworden op: 17 Jun 2015, 20:15
Locatie: België

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor Malinois » 04 Okt 2016, 19:49

fjharms schreef:Jullie willen een week gaan, en dan Lowlands en Highlands.
in dat geval zou ik toch een andere distillery kiezen dan een in Campbeltown, omdat deze plaats toch wel in een uithoek ligt.
Zoals al is geschreven, de weg naar Glencoe is prachtig, de bergen daar zijn ook echt de moeite. Dat valt goed te combineren met Oban.

Als je naar de Cairngorms gaat (bv bij Aviemore) kun je ook een Speyside distillery meepakken.

Maar ook in de buurt van Glasgow: ik heb (al weer heel wat jaren geleden ) genoten van de tour bij Auchentoshan.
fjharms schreef:Jullie willen een week gaan, en dan Lowlands en Highlands.
in dat geval zou ik toch een andere distillery kiezen dan een in Campbeltown, omdat deze plaats toch wel in een uithoek ligt.
Zoals al is geschreven, de weg naar Glencoe is prachtig, de bergen daar zijn ook echt de moeite. Dat valt goed te combineren met Oban.

Als je naar de Cairngorms gaat (bv bij Aviemore) kun je ook een Speyside distillery meepakken.

Maar ook in de buurt van Glasgow: ik heb (al weer heel wat jaren geleden ) genoten van de tour bij Auchentoshan.


Misschien toch maar Springbank eruit laten dan, voor de gehele reis mooi te maken...
Ik geraak er ooit nog wel eens! ;)
1 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 793
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 04 Okt 2016, 19:55

Zelf zijn we 2x op vakantie geweest in Schotland met het gezin. Onvergetelijk.

Vanaf Glasgow kan je zowel Edinburgh en omgeving als de Highlands goed bereiken.

Must see:
- Edinburgh (niet alleen the castle)
- Roslyn Chapel (net zuidelijk) van Edinburgh. Hier eindigt het boek van The Da Vinci Code. Erg interessant!
- Sterling castle. Als er een kasteel is dat je moet zien is het deze.
- Verder richting Fort William en the Highlands. Ben Nevis
- De weg van Fort William naar Skye is de mooiste die ik ooit gereden heb.
- Raften in het Great Glen water park
- Loch Ness. Ach er zijn mooiere dingen te zien.

Succes en plezier.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1727
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor fjharms » 04 Okt 2016, 19:58

Kijk ook eens op
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/

Daar kun je ook ideeën voor accommodatie opdoen (zowel hostels als guest houses en hotels) maar er staan ook mooie plaatjes waar je nog verder door geïnspireerd kan worden :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 793
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 04 Okt 2016, 20:18

fjharms schreef:Jullie willen een week gaan, en dan Lowlands en Highlands.
in dat geval zou ik toch een andere distillery kiezen dan een in Campbeltown, omdat deze plaats toch wel in een uithoek ligt.
Zoals al is geschreven, de weg naar Glencoe is prachtig, de bergen daar zijn ook echt de moeite. Dat valt goed te combineren met Oban.

Wij hebben inderdaad boven op een van de bergen rond Glencoe gestaan. Waanzinnig. Opkomende mist. Prachtig wat een rust!

Als je naar de Cairngorms gaat (bv bij Aviemore) kun je ook een Speyside distillery meepakken.

Maar ook in de buurt van Glasgow: ik heb (al weer heel wat jaren geleden ) genoten van de tour bij Auchentoshan.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 793
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Reis Campbeltown/Lowlands/Highlands

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 04 Okt 2016, 20:19

Erik1908 schreef:
fjharms schreef:Jullie willen een week gaan, en dan Lowlands en Highlands.
in dat geval zou ik toch een andere distillery kiezen dan een in Campbeltown, omdat deze plaats toch wel in een uithoek ligt.
Zoals al is geschreven, de weg naar Glencoe is prachtig, de bergen daar zijn ook echt de moeite. Dat valt goed te combineren met Oban.


Als je naar de Cairngorms gaat (bv bij Aviemore) kun je ook een Speyside distillery meepakken.

Maar ook in de buurt van Glasgow: ik heb (al weer heel wat jaren geleden ) genoten van de tour bij Auchentoshan.


Wij hebben inderdaad boven op een van de bergen rond Glencoe gestaan. Waanzinnig. Opkomende mist. Prachtig wat een rust!
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freezeroz, Iain87 en 4 gasten