Blindproeverij Slijterij Vonk (geweest)

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Blindproeverij Slijterij Vonk (geweest)

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Apr 2016, 11:25

Zoals elders in dit draadje al eens gemeld houd mijn lokale Slijterij regelmatig inloop proeverijen.
Zaterdag 23 Februari was er weer eentje, en dit keer was er zowaar een prijs te winnen.
Maar zoals met alles is meedoen veeeeeeeeeel belangrijker dan winnen.

Bij het binnen komen werden er 7 whisky's ingeschonken uit genummerde karaffen.
Daarna was het aan de deelnemer de schone taak deze aan het land of regio te koppelen.

Nav de Bourbon proeverij een week of wat eerder [zie elders op het forum] was de Amerikaanse Bourbon snel geïdentificeerd.
Vakje F kon worden omcirkeld voor Glaasje nr. 6.

Daarna begon het betere raadwerk en trapte ik met open ogen in de valkuil dat Nr. 7 wel een Islay moest zijn.
Hoewel ik er wel een 50/50 van maakte, want deze proeverijen zijn er natuurlijk ook om je op het verkeerde been te zetten.
Maar daar er tussen de andere geen uitgesproken turf kenmerken zaten moest het haast wel.
Silly me, want the Bunna's en Laddies staan niet echt bekend om hun turfjes...

Na wat wikken en wegen werd glaasje 5 in Ierland gepositioneerd en glaasje 3 in Japan...

Daarna waren de Schotse regio's nog aan de beurt....
Glaasje 1 moest een lage alcohol zijn omdat er vooraf gemeld werd dat de proeverij wel de traditionele oplopende lijn zou volgen.
Dus een gangbare Single Malt op 40% werd heel naïef in de Speyside geparkeerd.

Nog 2 Glaasjes te gaan en nog 2 regio's over; Lowland, Highland.
Omdat ik geen enkel idee had onder het genot van het Nozen & Tasten en een beetje intelligent kijken besloten dat...
Op basis van Positieve ervaringen met Tomatin Glaasje 2 een Highland moest zijn.
Dus kreeg Glaasje 4 de stempel Lowland.

Terwijl ik de resultaten nog even stond na te bespreken met mijn maatje en wat andere gasten, Niels van de importeur, Simon Vonk en de lokale in-house Expert Wim langzaam glaasje 7 uitgemaakt. Dit was de absolute winnaar van de proeverij. Of het nu een Islay zou zijn of niet.
VonkBlindproeverij.JPG
VonkBlindproeverij.JPG (80.14 KiB) 993 keer bekeken

Na nog een flesje Rum [!!] te hebben aangeschaft voor mijn Schoonpa was het tijd om huiswaarts te keren en facebook te refreshen.
Om 17:30 kwam het verlossende woord dat ik er wel 1, een, uno, e1n, one, ein, goed had....

1 - Speyside was Japan = Fout
2 - Highland was Lowland = Fout
3 - Japan was Highland = Fout
4 - Lowland was Ierland = Fout
5 - Ierland was Islay = Fout
6 - Amerika was Amerika = GOED
7 - Islay was - Speyside = Fout

De foto van de line-up:
VonkProeverij.jpg
VonkProeverij.jpg (87.28 KiB) 993 keer bekeken

Dit was erg leuk om te doen en zal de volgende keer ook zeker weer aanschuiven.
Wat ik een opsteker vond was dat Sample Nr.7 door mij blind net zo gewaardeerd werd als gezien op een andere proeverij.
Daar gaat zeker een flesje van in huis komen.
:Slainte
5 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Blindproeverij Slijterij Vonk (geweest)

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 24 Apr 2016, 12:30

Prima verwoord Edwin! Ook ik trapte met open ogen in de instinker van nummer 7. De Bourbon was inderdaad de enige die zich makkelijk liet raden.
Uiteindelijk had ik de Ier en Lowlander ook nog goed gegokt.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Blindproeverij Slijterij Vonk (geweest)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Apr 2016, 21:20

Leuk concept!

Nu is die Old Ballantruan wel een echte instinker hoor... Die kom je haast nooit tegen. Maar zeker een hele verrassende en lekkere dram!
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”