Bourbon Proeverij (geweest)

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Bourbon Proeverij (geweest)

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 21 Feb 2016, 17:40

Gisteren was ik bij mijn lokale slijterij in Zaandam bij een Bourbon proeverij.

<even een stapje terug>
In 2015 heb ik na wat "onderzoek" een Buffalo Trace aangeschaft.
Deze met wat vrienden op een dakterras op een zwoele juni avond open getrokken.
De eerste kennismaking was aangenaam, en de fles kwam naast mijn andere open flessen te staan.
Echter een paar keer proberen meer werd de neiging om juist die fles te pakken steeds minder.
Ik heb nu nog een halve fles staan, die moet wachten tot het mooie weer terug is om hem ter herontdekken...of niet.

<fast forward naar zaterdag 20-feb-2016>
Mijn lokale slijter organiseert in de koudere maanden regelmatig een proeverij in zijn slijterij/proeflokaal.
Dit is dan over het algemeen een gratis inloop proeverij en als je wat meeneemt krijg je daar korting op.
De laatste paar keren heeft hij daar een thema aan gekoppeld. (Japans / Tullibardine en nu dus American Bourbon)

Op de foto hieronder kun je de line-up bewonderen.
Daar de host ons ondertussen [her]kent en weet dat we Single Malt drinkers zijn sloeg hij de eerste twee maar over.

Dus onder het genot van wat uitleg en interactie van de overige aanwezigheden werden de volgende door ons geproefd;
    Jim Beam - Signature Craft - 12y/o / 43%
    Bulleit - Bourbon - 45%
    1792 Bourbon - Small Batch - 46,9%
    Buffalo Trace - Eagle Rare Straight Bourbon - 10y/o - 45%
    Kentucky Bourbon - Noah's Mill - 57,2%
    Buffalo Trace - Colonel E.H. Taylor JR - Small Batch - 50%
    Buffalo Trace - Experimental Collection - Rye Bourbon 115 - 11y/o /45%

Ik ben vreselijk met smaak notities dus het enige wat ik mee kan geven is;
Van de eerste drie [Beam, Bulleit, 1792] kreeg ik hetzelfde gevoel als bij de Buffalo Trace.
Op zich wel aangenaam, maar bevooroordeeld door Buffalo Trace kon het zoetige, weeïge mij niet bekoren.
Als ik een fles zou aankopen ben ik er vrij zeker van na een paar glazen hij achter in een kast zou verdwijnen.

De Eagle Rare daarintegen (ook van Buffalo Trace overigens) had een neus die minder Bourbon deed vermoeden.
Maar toch de afdronk had weer dat zoetige, waarschijnlijk van de 51% mais, wat de feestvreugde bedierf.

De laatste drie zaten wat hoger in de alcohol, en soms ook prijsklasse, en als ik iets had moeten kopen, dan was het de Noah's Mill geworden.
Echter aankopen is geen verplichting dus ben ik zonder fles huiswaarts gekeerd.

Maar niet nadat we met de host een een andere gast waren getrakteerd, als troost, op een Benriach PX Finish, en een Millstone Lightly Peated.

Al met al even aangenaam verpozen op een verloren zaterdag middag.

:Slainte
Bourbon.JPG
Bourbon.JPG (85.45 KiB) 693 keer bekeken

BT Experiement 2.JPG
BT Experiement 2.JPG (93.55 KiB) 693 keer bekeken
BT Experiement 1.JPG
BT Experiement 1.JPG (96.67 KiB) 693 keer bekeken
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”