Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor Dre » 26 Jan 2018, 11:00

WhiskyclubSpakenburg schreef:Glenmorangie zeker links laten liggen. Commericieel, mag niks en totaal niet interessant.

Voor wat betreft een tour zal je gelijk hebben. Toch vond ik de ligging van de distillery en de omgeving wel erg de moeite waard hoor, in ieder geval voor even wat foto's en een kijkje in de shop.
1 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 26 Jan 2018, 11:27

Mark schreef:...door naar Highland Park en dan weer naar het zuiden via Inverness richting Edingburgh.

Als je vanaf Orkney richting Inverness rijdt is het slechts een kleine detour om even naar Dornoch te rijden. En even een blik te werpen op de nieuwe (mini-)distillery daar. Het Castle hotel heeft een interessante whisky bar,
http://www.dornochcastlehotel.com/whisky/
en het Carnegie Courthouse heeft een leuke winkel:
http://www.thecarnegiecourthouse.co.uk/whisky-cellars/
In het Carnegie Courthouse hebben ze overigens ook heerlijke brownies, maar dat terzijde ;)
2 x
Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 26 Jan 2018, 13:12

Ik zit dit jaar paar daagjes op islay.

Nog tips voor wat betreft distilleries die over het algemeen zeer mooie handfills hebben die je daar kan kopen?
(bij bunna al bekend, doe daar al weer de warehouse 9 tasting)

Heb nu van redelijk wat distilleries allemaal handfills (old pulteney, benromach, bunna, tomatin, glengoyne, glendronach) en wil dat rijtje uitbreiden :)
0 x
Afbeelding

Mark
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mark » 26 Jan 2018, 23:27

Top! Bedankt mannen voor de leuke reacties! Hier kan ik zeker wat mee!
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 05 Feb 2018, 20:47

Ik twijfel erg tussen twee tours bij Glengoyne. Welke zouden jullie kiezen?

https://www.glengoyne.com/visit-us/dist ... house-tour

https://www.glengoyne.com/visit-us/dist ... aster-tour
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 05 Feb 2018, 21:07

Als ik die blondine zo zie zou ik sowieso gaan voor de No.1 Warehouse Tour! :bigsmile
Het is in ieder geval de meest uitgebreide (langste) tour.
De andere ziet er ook wel interessant uit. Is alle twee geen optie?
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 19 Apr 2018, 18:42

Wie heeft er ervaring met de tours bij Royal Lochnagar, en welke zou je dan adviseren?

Onderweg kom ik ook nog langs Blair Athol en Edradour, is dat de moeite waard?
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Apr 2018, 01:15

Edradour is erg interessant. Maar je moet wel rekenen op een grote schuur waar alles in staat. Het is echt heel klein daar. Maar in mijn ogen doen ze het goed, zeker tov 10 jaar terug (babykots met dreft was hun standaard!).
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Apr 2018, 13:32

Net terug uit Schotland, afgelopen week tussen alle gezinsuitstapjes en bezichtigingen toch nog drie tours kunnen doen:

Laphroaig:
Standaard tour gedaan, gewoon leuk! Toeval wilde dat ze net bezig waren de malting floor te vullen, stonden we bovenop. Superleuke gids, dame op leeftijd met heerlijk Schots accent en dito humor :goedgedaan . Bovendien doen ze het goed met hun 'coins', je krijgt er drie en na afloop kan je dan kiezen of je die of aan de standaards (1 coin) of 'iets' minder standaard (2 coins) of een nog iets minder standaard (3 coins) besteedt. Bovendien kan je ook aangeven dat je 'driver' bent, dan krijg je de betreffende keuze in een sample flesje mee (niet heel ruim gevuld, maar soit: Voor 10 pond én de rondleiding, én een klein tastingglas mee, én de samples, daar kan je niet veel van zeggen natuurlijk).

Kilchoman
:
Ook standaard tour gedaan, en die viel eigenlijk wat tegen. Waarschijnlijk moet je het ook een beetje treffen, we bleken de enigen op de tour te zijn, dus soort van privé rondleiding. Echter, onze gids was een hartstikke leuke meid, maar niet voor een distillery-tour: Vers ingevlogen uit Engeland aan haar keurige accent te horen, en keurig geïnstrueerd: Het standaard verhaal werd netjes opgelepeld. Geen Schotse humor, geen bijzonderheden, alles exact volgens het boekje. Extra pech was dat de malting floor in verbouwing was net zoals een heel deel van de distillery, waardoor we dat deel van het verhaal te horen kregen middels een schematische poster aan de wand...
Verder ook weer de mini tastingglaasjes kado, mét een mini tasting achteraf (bodempje Machir Bay en bodempje 100% Islay 6th Edition). Voordeel dan wel weer dat je als Kilchoman-lid deze tour (één keer per jaar) gratis mag doen (hoefde dus alleen voor mijn vrouw bij te betalen), dus al met al mag je er dan ook weer niet te veel van vinden he ;) .
Wel heel gaaf om te zien dat ze écht heel veel zelf doen daar, tot en met het bottelen en verpakken aan toe! (zelfs de mooie ronde plaketjes op de fles blijken er daar ter plekke handmatig op de fles te worden gedaan...). Voor mij verklaart het in ieder geval wel grotendeels de niet geringe prijzen van de toch vrij jonge bottelingen, hele sympathieke onderneming.

Glenfarclas:
Ook hier de standaard tour gedaan: Súperleuk! Hier wél weer een leuke gids, weer een dame met onvervalst Schots accent en humor én duidelijk zicht- en hoorbare liefde voor het product en de distilleerderij. Ook hier waren we aanvankelijk de enigen, sloot later alleen nog een Nederlands echtpaar aan. Alles ging uiterst relaxed en ontspannen, je kon van alles vragen, o.a. ook veel achtergrond over de mannen die daar op dat moment aan het werk waren, het benadrukt het hechte en familaire karakter van deze distillery, erg mooi.
Overal foto's van mogen nemen, zelf in één van de warehouses waar het op dit moment oudste vat van Glenfarclas prominent ligt te pronken, eentje uit 1953 :o ! Schijnt nog 40,4% Abv te bevatten, dus óf binnenkort komt er een (niet te betalen) parel op de markt, óf ze gaan hem marry-en een ander vat uit '53 die nog iets hoger in de alcohol zit, en ze samen nog een paar jaartjes laten doorrijpen... We gaan het zien.
Daarna nog de 10- en 15-jarige in de standaard tasting achteraf. Rondleiding duurde uiteindelijk ruim langer dan het eigenlijke aangegeven uurtje, hele leuke ervaring! Ook een super sympathiek bedrijf :goedgedaan .
7 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 30 Apr 2018, 13:52

Dre schreef:Glenfarclas:
Ook hier de standaard tour gedaan: Súperleuk!.

Kijk, dat vind ik nou fijn om te horen. De manager van het bezoekerscentrum van Glenfarclas is een goede vriend van me. Ik speel je complimenten aan hem door ;)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 30 Apr 2018, 20:48

Glengoyne

Voor mij de eerste distileerderij die ik heb bezocht. We hebben de warehouse No1 tasting gedaan. De tour werd gedaan door een gepensioneerde schot, die dit na zijn pensioen is gaan doen. Aardige vent. De tour zelf was best oke, alles werd uitgelegd en er was ruimte om vragen te stellen. Overigens waren we met z'n vieren in de tour: ons gezelschap van 3 en een aziaat van eind 20. Aan het eind van de tour ging je naar Warehouse No1. Dit was overduidelijk een warehouse voor de bezoeker, met een aantal vaten gestald en twee open vaten. Wat wel leuk was, was dat er whisky werd tentoongesteld die de invloed van het vat goed lieten zien: drie soorten hout, bourbon en sherry en 21 flessen per vat/jaar.

Van beide vaten mocht je een glas tappen die je daarna rustig ging proeven. Je kon hierbij nog wat kletsen en vragen stellen. Al met al best leuk, maar ik denk dat deze tour, die overigens best prijzig is, voor de gevorderde bezoeker niet voldoende de moeite waard is.

Auchentoshan
Vooraf had ik me meer verheugd op Glengoyne. Ik had nog weinig van Auchentoshan op, maar hun core range is relatief goedkoop, veel NAS en wordt matig gewaardeerd. Nou dat was een ontzettende vergissing! We hebben de Malt Master tour gedaan en waren de enige die deze tour deden die dag. Het was wederom een gepensioneerde schot, die drie jaar eerder nog vrij weinig met whisky had. Hij wist er echter meer dan voldoende van, en was echt een liefhebber geworden. Erg veel humor, wat toch wel belangijk is bij tours als deze. Ook erg veel leuke details en anekdotes verteld, wat het toch naar een hoger niveau tilt. Leuk weetje: Een paar jaar geleden hebben ze een jaar fors minder geproduceerd, een beslissing van management. De vraag steeg echter flink, dus ze zullen over een paar jaar minder hebben voor de Auchentoshan 12, en 6 jaar later voor de 18.

Na de tour werden ook wij naar een, ditmaal echt, warehouse gebracht. Daar heeft hij echt nog even de tijd genomen om de vaten te laten zien, erover te vertellen, verschillen te laten zien etc. We werden naar een vat gebracht die op dat moment open was, en die in de shop als distillery only werd verkocht. Op de flessen staat 59,9%, maar hij is 60.nogwat. Ze doen dit omdat je niet overal drank met meer dan 60% mag importeren, werd mij verteld.

Met een (erg vol) glas in de hand werden we naar de bar geleid. Hij vertelde dat als we t niet opkregen hij het glas wel in sampleflesjes kon doen voor ons, iets wat we ook hebben gedaan. In de shop nam hij ruim de tijd om meer te vertellen, en vooral te laten proeven. We hebben werkelijk alles uit de corerange gehad en kregen ook nog een glas van een zeer speciale whisky uit 1976 - waarvan er nog maar 1,5 fles van was.
Al met al een ontzettend leuke ervaring - eentje die me doet snappen dat mensen na het bezoeken van meerdere disitleerderijen toch nog andere bezoeken.
4 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 01 Mei 2018, 17:36

thijs100 schreef:
Dre schreef:Glenfarclas:
Ook hier de standaard tour gedaan: Súperleuk!.

Kijk, dat vind ik nou fijn om te horen. De manager van het bezoekerscentrum van Glenfarclas is een goede vriend van me. Ik speel je complimenten aan hem door ;)

Nou, om eerlijk te zijn vond ik ze niet zo gastvrij, leek een beetje lopende band werk. Je kreeg overigens wel veel whisky aangeboden tijdens de rondgang
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Mei 2018, 23:05

Ben een reisje in Oktober aan het plannen. Uiteraard alles gelezen... maar... wat moet ik nou écht niet overslaan?

Al bezocht: Islay, Balvenie, Springbank, Glen Scotia, Speyside Cooperage, Glengoyne..
0 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 03 Mei 2018, 19:39

Glenfarclas:
5 decades tour gedaan. leuke tour en heerlijke whiskys!

maare, moet jij gewoon niet eens naar glendronach? :P
1 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 03 Mei 2018, 19:57

squaadgras schreef:Ben een reisje in Oktober aan het plannen. Uiteraard alles gelezen... maar... wat moet ik nou écht niet overslaan?

27 september t/m 1 oktober The whiskyshop dufftown autumn festival.

Dikke aanrader.
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”