Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 29 Jul 2017, 13:02

André schreef:Is Tobermory momenteel niet dicht voor het publiek in verband met (lang)onderhoud en een grote verbouwing?

Niet volgens de website. Ik ga er snel achter komen :bigsmile
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 29 Jul 2017, 13:35

Bezoekerscentrum is gedurende de verbouwing gewoon open, distilleerderij ligt qua productie wel plat :goedgedaan
0 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 07 Aug 2017, 09:44

gerritbakker57 schreef:Iemand nog tips voor een leuke stop? Alle tips zijn welkom, Ook leuke restaurants of mooie locaties.

Het Craigellachie Hotel als je toch bij Aberlour in de buurt bent. Als je hier nog niet geweest bent, wel een aanrader om even in de bar de gaan zitten, echt een enorme whiskycollectie
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 07 Aug 2017, 10:42

Vorig jaar een enorme distillery tour gedaan, dit jaar wat rustiger aan.

Eerste stop: isle of skye
Distillery visits:
- Talisker Distillery
- rondleiding op de bouwplaats van isle of Raasay Distillery

Tweede stop: Fort William
Distillery visits:
- Ben Nevis Distillery
- Oban Distillery

Maar dat is niet echt on topic :offtopic
Dit heb ik allemaal bezocht. Ik zou niet alles aanraden maar sommige distilleries zoals Macallan en Glenfiddich moet je gewoon geweest zijn IMHO :goedgedaan
- Old Pulteney, standard tour. Goeie uitleg, uitgebreide antwoorden, zeer gastvrij
- Wolfburn, prive tour. Nieuwe distillery, leuk om te vergelijken met de oudere, spirit sample geproeft, goeie tour.
- Highland Park, connaisseurs tour. Erg leuk, leerzaam, lekker whisky aan het einde. Maar staat niet meer op de site van HP. Allemaal nieuwe tours, met zeer 'exclusieve ervaringen' voor een paar ribben.
- Scapa, standard tour. Erg leuk, geen foto's, wat minder in details, weinig te proeven aan het einde
- Glenmorangie, original tour. Geen foto's, vrij standaard, focus op vatrijping en hoogte stills
- Glenfarclas, classsic tour. Enthousiast, mooie distillery, goeie tasting, veel detail, erg leuk
- Aberlour, aberlour experience. Goeie tour, geen foto's, goeie tasting, aanrader
- Glenlivet, classic tour. Geen foto's, weinig diepte, heel commercieel, alsof de tourguide voor de 5e keer die dag hetzelfde verhaal opdreunde
- Macallan, six pillars tour. Gaat diep in op de vaten, geen foto's, wel gevarieerd, niet helemaal eerlijk, erg commercieel.
- Strathisla, Chivas Tour. Goeie tour, kon alles vragen, kreeg uitgebreid antwoord (was de enige in de tour), tasting was lekker
- GlenDronach, premium tasting tour. Foto's alleen in silent season, goeie tour, weinig in dept antwoorden, goeie tasting
- Glenfiddich, explorers tour. Erg Commercieel, ingestudeerd verhaal, wel veel vrijheid, goeie blik in het warehouse. Daadwerkelijk goeie tasting
- Cragganmore, the range tour (is veranderd volgens site). Goeie tour, geen foto's, tourguide wist meer dan ze moest weten, dus veel details en goeie antwoorden.
- Deanston, classic tour. Goeie tour, in dept antwoorden, leuke Distillery, weinig tasting
- Auchentoshan, the wood experience (niet meer beschikbaar). Goeie tour, in dept antwoorden, tasting naast de washbacks en naast de stills, mooie ervaring.
- Glenkinchie, glenkinchie tour. Leuk, geen foto's, spirit geproeft, veel te proeven aan het einde, in dept info, leuk.
- speyside cooperage ook een aanrader om de vloer op te gaan

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben! :bigsmile
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Aug 2017, 11:00

Dank voor het delen! Wel vraag ik me af waarom je vindt dat iedereen bij Macallan en Glenfiddich geweest moet zijn, terwijl ze allebei als commercieel op je over kwamen.
Mij persoonlijk zou dat dus niet zo boeien. Het feit dat het grote distieerderijen zijn, zou wellicht dan nog de enige reden zijn om er binnen te stappen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 07 Aug 2017, 17:52

caskstrength schreef:Dank voor het delen! Wel vraag ik me af waarom je vindt dat iedereen bij Macallan en Glenfiddich geweest moet zijn, terwijl ze allebei als commercieel op je over kwamen.
Mij persoonlijk zou dat dus niet zo boeien. Het feit dat het grote distieerderijen zijn, zou wellicht dan nog de enige reden zijn om er binnen te stappen.

Goeie vraag! ik vind het zelf fijn om er geweest te zijn om goed een vergelijking te kunnen trekken tussen enorme merken met een gigantische productie en de kleinere distilleries. Zo zijn de kleinere distilleries in mijn beleving nog leuker.
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 09 Aug 2017, 16:33

Terug van 10 dagen Schotland, regen, kou en zeer uiteenlopende distilleerderijen. Ik heb er veel bezocht, met tour, tasting, alleen shop of alleen het terrein op, foto's maken en weer weg. geweldige distilleren gezien, ontzettend lelijke en helaas ook bevestigende distilleerderijen gezien en super drams gedronken en meegenomen. Om jullie niet te vervelen met al mijn ervaringen, kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste als bijvoorbeeld een blog kan posten? Ik ben nogal onhandig met internet :Cry
Laatst gewijzigd door gerritbakker57 op 09 Aug 2017, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Aug 2017, 16:38

Wellicht via blogger (koppeling met google-account)? Ik ben er zelf ook geen geld in maar volgens mij is dit nog redelijk te doen.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 09 Aug 2017, 16:39

Overigens was veruit mijn beste tasting bij Strathisla :nat Ik kreeg een Privat tasting geleid door een dame met verstand van whisky. In een afgesloten gedeelte van een bonded warehouse, lagen 5 casks, variërend van 12 jaar oud tot 25 jaar en 2 NAS casks. ALLEMAAL op Caskstrength. Ik ben geen fan van Chivas Regal maar dit waren vaten die zo niet gebotteld worden. Normaal is een Chivas leuk voor een mix of een Irish Koffie. Dit waren stuk voor stuk sublieme whiskys. Wat een geweldige. De laatste, welke ook te koop is maar dan "afgewaterd". tot 40 %, de Ultis, is een blend van; Strathisla, Tormore, Alle A Bhaine, Braeval en Longmorn. Mocht deze ooit zo gebotteld worden, dan meteen een doosje kopen.
1 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 09 Aug 2017, 16:40

gerritbakker57 schreef:Terug van 10 dagen Schotland, regen, kou en zeer uiteenlopende distilleerderijen. Ik heb er veel bezocht, met tour, tasting, alleen shop of alleen het terrein op, foto's maken en weer weg. geweldige distilleren gezien, ontzettend lelijke en helaas ook bevestigende distilleren gezien en super drams gedronken en meegenomen. Om jullie niet te vervelen met al mijn ervaringen, kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste als bijvoorbeeld een blog kan posten? Ik ben nogal onhandig met internet :Cry

Ook nog bij Ledaig geweest? ;)
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 09 Aug 2017, 17:00

Ja, ook nog bij Tobermory/Ledaig geweest. Het was triest om daar rond te lopen, in een half ontmantelde staat. Is in een verwaarloosde staat en hoog toe aan een opknap beurt. In de shop is niks anders te koop dan de flessen die je ook elders vind en voor dezelfde prijs. Ik heb wel een 19 jarige meegenomen en deze is voor dezelfde prijs te verkrijgen bij o.a. The Whisky Exchange of diverse Duitse shops. Ik zou daar voorlopig niet langs gaan. Veel leuker is het om even over te steken naar Drimnin om Ncn'ean te bezoeken.Heb daar 4 uur in de distilleerderij mee mogen lopen. Super ervaring :goedgedaan Overigens is de New make spirit bijzonder lekker :bigsmile
0 x

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 09 Aug 2017, 17:35

gerritbakker57 schreef:Terug van 10 dagen Schotland, regen, kou en zeer uiteenlopende distilleerderijen.

Hoe was het bij Mortlach?
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 09 Aug 2017, 17:42

Mermur schreef:
gerritbakker57 schreef:Terug van 10 dagen Schotland, regen, kou en zeer uiteenlopende distilleerderijen.

Hoe was het bij Mortlach?

Ik heb via Derek Maier (Gleann Mor). geprobeerd contact te krijgen. Hij heeft 2 personen bij Mortlach ingesproken maar geen enkele reactie gekregen. Waarschijnlijk vakantie. Ik ben daarom op zaterdagochtend op mijn gemak om de distilleerderij heen gelopen en heb wat foto's gemaakt. Erg mooie distilleerderij op een mooie plek aan de rand van het dal. Nog een paar dorpelingen gesproken die hun hond uitlieten. Daar is het helaas bij gebleven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
2 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 09 Aug 2017, 17:52

Overigens vond ik dit wel een van de meest opvallende
distilleerderijen die ik tegen ben gekomen, de Allte a Bhainne, van Chivas Regal. Het leek wel een bunker. Overigens is de auto op de voorgrond gedaan om Thom te plagen :bigsmile
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

dannyp44
Senior
Senior

Distilleerderijen bezoeken

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 19 Aug 2017, 09:42

Was op zoek naar info over distilleerderijen om te bezoeken en kwam dit boekje tegen.

http://www.scotch-whisky.org.uk/media/8 ... n=download
1 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”