Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 27 Mar 2022, 22:07

Cask1988 schreef:Dat is idd wel efficiënter maar de Schotse natuur vind ik op die route ook aanzienlijk minder.

Wij gaan ook niet voor het natuurschoon ;-)
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Mar 2022, 23:54

Nee inderdaad Thijs, jouw specifieke suggestie is in deze context, als gerichte reactie op een vraag van Gunther, totaal iets anders dan een tip, en geheel niet bedoeld als ‘iets om mee te nemen in de overwegingen’. Vandaar ook dat je m citeert :domdom

Dat Gunther de keuze zelf mag maken lijkt me wiedes maar iemand met minder (of geen, dat weet ik niet) Schotland-reiservaring gelijk op kosten jagen, zonder dat die meerprijs hoogstwaarschijnlijk omgezet gaat worden in een direct meerwaarde qua beleving voor een eerste keer, vind ik slecht advies. En voor slecht advies ga ik wel naar een bouwmarkt :bigsmile
De eerste keer Schotland is ‘alles’ sowieso al fantastisch, memorabel en fascinerend. Daar heb je zo’n festival en de vette meerprijs die je betaald, echt niet voor nodig ;)

Anyway let’s agree to disagree.

Gunther lekker met je pa kijken wat jullie willen en hoe jullie het willen en dan wordt het sowieso een onvergetelijke vader-zoon trip! :duimop Ik hoop dat ik dat over een jaar of 15 ook met mijn zoontje kan doen!
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 28 Mar 2022, 07:44

Arthur, waarom geloof je mij niet als ik zeg dat het geen tip was?

Nogmaals, Spirit of Speyside was nog door niemand genoemd, terwijl het festival in de periode valt die Rick naar Schotland wil. Dan lijkt het me alleen maar logisch om dat even aan te stippen, zowel vanwege de voor- als nadelen. En ja, natuurlijk is dat dan bedoeld om mee te nemen in de overwegingen, maar nergens zeg ik dat ik vind dat hij naar het festival moet gaan. Zoals gezegd is die beslissing niet aan mij.

Het komt soms op mij over alsof je vastberaden bent het niet met mij eens te zijn, ongeacht wat ik zeg. Verbeeld ik dat me? Want als dat zo is, dan hoor ik het ook graag.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Mar 2022, 08:02

thijs100 schreef:Arthur, waarom geloof je mij niet als ik zeg dat het geen tip was? Omdat dat het wel is, of je nou wilt of niet.

Nogmaals, Spirit of Speyside was nog door niemand genoemd, terwijl het festival in de periode valt die Rick naar Schotland wil. Dan lijkt het me alleen maar logisch om dat even aan te stippen, zowel vanwege de voor- als nadelen. En ja, natuurlijk is dat dan bedoeld om mee te nemen in de overwegingen, maar nergens zeg ik dat ik vind dat hij naar het festival moet gaan. Zoals gezegd is die beslissing niet aan mij. Precies, een tip dus. Een tip is altijd vrijblijvends, nooit iets bindends.

Het komt soms op mij over alsof je vastberaden bent het niet met mij eens te zijn, ongeacht wat ik zeg. Verbeeld ik dat me? Want als dat zo is, dan hoor ik het ook graag. Wij zijn het inderdaad veel vaker niet met elkaar eens dan wel ja. Zo ook nu. Dat heeft niets met vastberadenheid te maken ;) Maargoed ik hou dr over op. Als je behoefte hebt aan meer daarover; happy to help, maar dan wel via Pb.
0 x
Afbeelding

g2ther
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor g2ther » 28 Mar 2022, 10:23

Oooo bedankt voor alle tips! Iig super blij mee en zeker een goede "waarschuwing/tip" m.b.t. het festival. Zie al aardig wat leuke dingen staan maar ook best veel al uitverkocht. Dus dat wordt nog even doorploegen en kijken wat wijsheid is... Ik ben zelf docent op het HBO dus ik ben wel gebonden aan die vakanties... Het zou dan gelijk een stuk opschuiven naar de herfst of meivakantie volgend jaar. En dan moet natuurlijk reis 2 op de planning staan en ik weet welk reisbureau ik daar over ga informeren :P :hoera Hier kunnen we zeker mee verder en nogmaals super bedankt voor de leuke en goede tips!
1 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 28 Mar 2022, 11:00

Met veel interesse voorgaand gelezen, en toevallig hoorde ik vandaag dat een bevriend koppel met het gezin in Juli naar schotland gaat voor een eerste keer, de helft van het gezin is Whiskyliefhebber, en de andere helft niet, men gaat in totaal 11 dagen en ze denken aan Vliegen en daar een Auto huren.
Ze denken aan : Lancashire / Glasgow / Edinburgh / Aberdeen.
Ze gingen voor natuur en cultuur en wilden daarbij 2 a 3 distileerderijen bezoeken in het kringetje eerder genoemd.
Mijn korte vraag aan jullie : welke 2 a 3 distileerderijen zijn volgens jullie in die regio een echte aanrader.
( zelf ben ik helaas NOG niet in Schotland geweest ).
Alvast dank en groet Cor.
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Mar 2022, 11:09

Cask1988 schreef:
thijs100 schreef: ....maar dan wel via Pb. [/color]

Jammer man, missen wij een leuke "bitch-fight" welke nergens over gaat!!!
4 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Mar 2022, 11:13

Op steenworp afstand van Glasgow heb je Auchentoshan en Glengoyne. Beide zijn ook met het OV te bereiken (Auchtenoshan met de lightrail en dan even de berg af, Glengoyne met de bus, even tegen de chauffeur zeggen dat je naar Glengoyne gaat, dan stopt tie voor het hek).

Auchentoshan heb ik een fantastische privé tour gehad omdat de 4 Duitsers op het laatste moment afgezegd hadden. Lekker veel vaten open getrokken in het warehouse enzo. Plus ze zijn bijzonder omdat ze drie keer stoken.
Qua whisky minder interessant.

Glengoyne is mooi en pittoresk. Klein maar fijn, hier heb ik met ons groepje een fantastische single malt mogen blenden, terwijl er ook stevig geproefd mocht worden. In het verleden hier ook de chocolade tour gedaan, die viel voornamelijk bij de dames in de smaak.
Nadeel van Glengoyne is dat het wel heel erg toeristisch is allemaal, dus als je daar geen top tour boekt, dan zit je met 25 man te dringen omdat je de gids niet kan verstaan.

Edingburgh zou ik cultureel houden. En blijf van die bocht in het kasteel af, dat is een toeristen val.

Vanuit Aberdeen ben je zo in Dufftown, dan is het prijsschieten qua stokerijen. Ik kan Balvenie aanraden, vooral omdat ze nog een deel zelf mouten. En verder kun je daar gewoon ter plekke misschien wel wat regelen. De keuze is reuze.
5 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Mar 2022, 11:33

g2ther schreef:Oooo bedankt voor alle tips! Iig super blij mee en zeker een goede "waarschuwing/tip" m.b.t. het festival. Zie al aardig wat leuke dingen staan maar ook best veel al uitverkocht. Dus dat wordt nog even doorploegen en kijken wat wijsheid is... Ik ben zelf docent op het HBO dus ik ben wel gebonden aan die vakanties... Het zou dan gelijk een stuk opschuiven naar de herfst of meivakantie volgend jaar. En dan moet natuurlijk reis 2 op de planning staan en ik weet welk reisbureau ik daar over ga informeren :P :hoera Hier kunnen we zeker mee verder en nogmaals super bedankt voor de leuke en goede tips!

Voor zo'n korte trip kan je overigens ook vliegen op Edinburgh of Glasgow (afhankelijk van gunstige tijden) auto huren en rijden naar Ardrossan.
Hier pak je de ferry (vooraf bespreken!!) naar Brodick op het eiland Arran. Dit eiland is op zich het bezoeken al waard.
Overnachten in Lochranza en aldaar de Lochranza (Arran) distillery bezoeken voor een tour en tasting.
Andere dag pak je vanaf Lochranza de ferry naar Claonaig op het schiereiland Kintyre.
Rijd daar de mooie zuidelijke route naar Campbeltown en aldaar kan je over twee dagen verdeeld Springbank/Glengyle/Cadenhead en Glen Scotia bezoeken.
Laatste dag rijd je via de A83 en vervolgens A82 (langs Loch Lomond) terug richting vliegveld van je keuze.

Wel even een heel belangrijke tip: zowel op Arran als in Campbeltown zijn er in mei festivaldagen, Thijs en Arthur kunnen je vast adviseren wat je best rond deze data kan doen!! :gnif
5 x
Afbeelding

g2ther
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor g2ther » 28 Mar 2022, 12:13

Fat Bastard! schreef:
g2ther schreef:Oooo bedankt voor alle tips! Iig super blij mee en zeker een goede "waarschuwing/tip" m.b.t. het festival. Zie al aardig wat leuke dingen staan maar ook best veel al uitverkocht. Dus dat wordt nog even doorploegen en kijken wat wijsheid is... Ik ben zelf docent op het HBO dus ik ben wel gebonden aan die vakanties... Het zou dan gelijk een stuk opschuiven naar de herfst of meivakantie volgend jaar. En dan moet natuurlijk reis 2 op de planning staan en ik weet welk reisbureau ik daar over ga informeren :P :hoera Hier kunnen we zeker mee verder en nogmaals super bedankt voor de leuke en goede tips!

Voor zo'n korte trip kan je overigens ook vliegen op Edinburgh of Glasgow (afhankelijk van gunstige tijden) auto huren en rijden naar Ardrossan.
Hier pak je de ferry (vooraf bespreken!!) naar Brodick op het eiland Arran. Dit eiland is op zich het bezoeken al waard.
Overnachten in Lochranza en aldaar de Lochranza (Arran) distillery bezoeken voor een tour en tasting.
Andere dag pak je vanaf Lochranza de ferry naar Claonaig op het schiereiland Kintyre.
Rijd daar de mooie zuidelijke route naar Campbeltown en aldaar kan je over twee dagen verdeeld Springbank/Glengyle/Cadenhead en Glen Scotia bezoeken.
Laatste dag rijd je via de A83 en vervolgens A82 (langs Loch Lomond) terug richting vliegveld van je keuze.

Wel even een heel belangrijke tip: zowel op Arran als in Campbeltown zijn er in mei festivaldagen, Thijs en Arthur kunnen je vast adviseren wat je best rond deze data kan doen!! :gnif

Zo te zien zijn de festivaldagen daar later in mei! Dus dat zou m.b.t. de drukte en al volgeboekte tours een alternatief kunnen zijn. Ik ben zo enthousiast ongekend! Mochten Thijs en Arthur ( of andere forumvrienden ) hier advies en ervaring mee hebben dan is dat altijd leuk om te horen :hoera
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Mar 2022, 13:45

Boek bij Cadenhead en bij Glen Scotia een warehouse tasting en je wilt nooit meer terug naar NL.
4 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Mar 2022, 14:04

Fat Bastard! schreef:Boek bij Cadenhead en bij Glen Scotia een warehouse tasting en je wilt nooit meer terug naar NL.

Absoluut! En koop bij Glen Scotia die 'distillery only' flesjes die achter de toonbank staan, die 200ml dingen. Beste Scotia's die er zijn!

Bij Cadenhead was onze gids ziek, zijn vervanging was een pensionado die eigenlijk alleen Springbank tours deed, dus die was zelf ook als een kind in de snoepwinkel. Uiteindelijk ging iedereen, inclusief de gids, zo lam als een tientje de deur uit!
6 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Mar 2022, 17:12

defeatless schreef:
Fat Bastard! schreef:Boek bij Cadenhead en bij Glen Scotia een warehouse tasting en je wilt nooit meer terug naar NL.

Absoluut! En koop bij Glen Scotia die 'distillery only' flesjes die achter de toonbank staan, die 200ml dingen. Beste Scotia's die er zijn!

Bij Cadenhead was onze gids ziek, zijn vervanging was een pensionado die eigenlijk alleen Springbank tours deed, dus die was zelf ook als een kind in de snoepwinkel. Uiteindelijk ging iedereen, inclusief de gids, zo lam als een tientje de deur uit!

9 vaten ipv 6 :duimop
1 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 28 Mar 2022, 18:58

En pak a.u.b de natuur mee! En dan niet vanachter de voorruit van je auto. Pak effe een munro mee. Natuur in Schotland is facinerend, gratis, en de kans dat je file "loopt of hiket" is nihil.

Plezier met het plannen van je trip. Wij gaan waarschijnlijk eind augustus weer; en mogelijk eind juni nog even. En dan komt de whisky op plek 2 achter jawel het granzioze landschap van Schotland.
3 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 28 Mar 2022, 19:00

Cask1988 schreef:
defeatless schreef:

9 vaten ipv 6 :duimop

En dan het gezicht van mijn vrouw toen ze de creditcard afschrift zag. :lol:

En de gezichten van de omstanders op Schiphol toen de inhoud van 3 ruim-koffers werd verdeeld. :P
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”