Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Jan 2016, 10:21

Hoi allemaal,

Her en der verspreid vind je wat aanbevelingen en verhalen van bezoeken aan distilleerderijen. Mij lijkt het handig om deze info te bundelen in één topic. Daarmee bedoel ik niet "distilleerderij xy had een leuke toer" maar graag waarom. Daarnaast is het de bedoeling dat de lezer er informatie voor zijn bezoek uit kan halen. Ik stel voor om daarom voor bij reacties de volgende onderwerpen te beantwoorden:

Welke distilleerderij:
Kun je inlopen of is het beter om van tevoren een afspraak te maken:
Welke toer heb je gevolgd:
Wat waren hiervan de kosten:
Wat was in de toer inbegrepen*:
Wat is de maximale groepsgrootte**:
Wat was het niveau van diepgang: basis/gemiddeld/diep
Wie leidde rond: algemene rondleider/expert
Hoe was de manier van rondleiden: saai/gemiddeld/levendig

* bijv. bezoek aan vatenmakerij, aan warenhuizen, aantal te proeven drams, proeven van new spirit, etc. etc.
** alternatief: hoe groot was je groep

Zelf heb ik niet zo veel ervaring cq. is die van de lang geleden, dat deze niet meer actueel is vrees ik. Ik hoop in het najaar zelf iets te kunnen bijdragen aangezien ik in augustus/september naar Schotland ga.
Zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen gedeeld worden, de lezer kan ook van mindere ervaringen iets opsteken (door bijv. een distilleerdeij niet te bezoeken).
Essentiële vragen die ik over het hoofd heb gezien mogen natuurlijk ook gemeld worden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
4 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor fjharms » 25 Mar 2016, 10:38

Leuke vraag!
Mijn ervaringen zijn ook allemaal van wat langer geleden, maar het is wel lastig om een eenduidig antwoord te geven. Veel hangt af van wie de tour geeft.
Zo heb ik bij Ardbeg 2x een tour gedaan, in 2 verschillende jaren. In het ene geval werd de tour gehouden door de distillery manager die veel vertelde over de chemische processen van het destilleren. Over phenols en esters en waarom de vorm van de still veel invloed heeft op het resultaat.
De andere keer was er een jonge meid, die juist veel vertelde over het leven op Islay. Ze waren beide trouwens erg leuk, dus toch gewoon een aanrader. En in beide gevallen niet vooraf geboekt, gewoon erheen gegaan. Overigens was het café bij Ardbeg zeker ook een aanrader, absoluut geweldig geluncht daar. En als je dan hoort dat de locals daar ook veel komen, dan weet je dat het goed is :)

Ik heb de indruk dat veel ook afhangt van het aantal deelnemers bij een tour. Zo heb ik ooit een privé-tour gehad bij Caol Ila, en toen de man merkte dat ik al verschillende distilleries had bezocht (en dus al vaker had gehoord hoe whisky wordt geproduceerd) werd de tour veel persoonlijker, en vertelde hij ook veel over hoe hij daar werkte (bv: shift van 06:00 tot 14u en dan zat hij om 14:30u lekker te vissen :) ) Maar het zou kunnen dat een tour in een grotere groep minder persoonlijk was geweest, en dus ook minder interessant.

Bij Bowmore heb ik een tour gehad in een grotere groep, gegeven door een dame die zichzelf aanschakelde, een verhaaltje afratelde, en aan het eind van de tour weer afschakelde. Maar of dit ook zo zou zijn geweest in een kleinere groep... ik weet het niet.

Bij Glenkinchie heb ik veruit de meeste verschillende whiskies mogen proeven, zowel van henzelf als ook van de andere classic malts.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 09 Jul 2017, 13:42

leuk onderwerp om weer even leven in te blazen. Ik ga in Augustus naar Schotland en heb in ieder geval geboekt bij Ncn' Nean, Tobermory, Oban, Stratishla en Aberlour. Ik zal proberen wat leesbare bezoek verslagjes te maken.
1 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jul 2017, 14:00

Ha Gerrit, je had m gezien! Het was mijn doel om dit onderwerp samen met een aantal andere nog eens onder de aandacht te brengen. Ik bundel ze straks en publiceer ze dan.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 09 Jul 2017, 15:54

Dat is dan gelukt. Hoop dat er meer zullen volgen :D
0 x

SirNagalot
Senior
Senior
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 Jun 2017, 09:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 10 Jul 2017, 08:20

Ik ben in mei naar Islay geweest met een groep en de twee bezoeken die ik het meest zou aanraden, zijn Ardbeg en Lagavulin. Bij Ardbeg hebben we een fantastische ontvangst gekregen, veel mogen proeven, veel uitleg gekregen ook, en het café is inderdaad geweldig om te lunchen. De locatie is ook super. Bij Lagavulin hebben we dan weer een warehouse tasting mogen meemaken met een hoog entertainment-gehalte (gegeven door Ian McArthur, alleen al zijn uitleg maakt het de moeite waard), en ook met superwhisky's.

Bowmore is dan weer zeer standaard, de tour werd ook gegeven door iemand die er niet heel veel verstand van had en meer een promopraatje gaf. De whisky's die we mochten proeven, kwamen ook gewoon uit de core range.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 10 Jul 2017, 09:57

SirNagalot schreef:Ik ben in mei naar Islay geweest met een groep en de twee bezoeken die ik het meest zou aanraden, zijn Ardbeg en Lagavulin. Bij Ardbeg hebben we een fantastische ontvangst gekregen, veel mogen proeven, veel uitleg gekregen ook, en het café is inderdaad geweldig om te lunchen. De locatie is ook super. Bij Lagavulin hebben we dan weer een warehouse tasting mogen meemaken met een hoog entertainment-gehalte (gegeven door Ian McArthur, alleen al zijn uitleg maakt het de moeite waard), en ook met superwhisky's.

Bowmore is dan weer zeer standaard, de tour werd ook gegeven door iemand die er niet heel veel verstand van had en meer een promopraatje gaf. De whisky's die we mochten proeven, kwamen ook gewoon uit de core range.


Welke tours heb je bij de distilleerderijen gevolgd? Stel: je zou de uitgebreidere tours bij Ardbeg en Lagavulin hebben gevolgd, en de standaard-tour van Bowmore, dan is het logisch dat Bowmore er niet goed bij afsteekt.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Jul 2017, 10:16

caskstrength schreef:
SirNagalot schreef:Bowmore is dan weer zeer standaard, de tour werd ook gegeven door iemand die er niet heel veel verstand van had en meer een promopraatje gaf. De whisky's die we mochten proeven, kwamen ook gewoon uit de core range.


Welke tours heb je bij de distilleerderijen gevolgd? Stel: je zou de uitgebreidere tours bij Ardbeg en Lagavulin hebben gevolgd, en de standaard-tour van Bowmore, dan is het logisch dat Bowmore er niet goed bij afsteekt.


Inderdaad, mijn ervaring bij Bowmore was geweldig, maar ik heb dan ook de Craftsman's Tour gedaan. Uren lang met een heel goed geïnformeerde gids door Bowmore struinen, inclusief het proeven van whisky's in No.1 Vaults.

Die tour is 55 pond, niet goedkoop dus. Aan de andere kant kost de Warehouse Tasting bij Lagavulin ongeveer de helft daarvan (als ik het me goed herinner), maar dat is alleen een proeverij :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Jul 2017, 10:19

Naast de Craftsman's Tour bij Bowmore (zie hierboven) zijn er zeker nog meer aanraders.

Twee die eruit springen:

The Balvenie
Springbank (en boek dan alsjeblieft ook de Cadenhead Warehouse Tasting)

Belangrijkste reden waarom ik deze twee noem: ze beschikken allebei nog over een moutvloer en een werkende kiln. Bij Balvenie hebben ze bovendien ook nog een kuiperij.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

SirNagalot
Senior
Senior
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 Jun 2017, 09:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 10 Jul 2017, 10:27

caskstrength schreef:Welke tours heb je bij de distilleerderijen gevolgd? Stel: je zou de uitgebreidere tours bij Ardbeg en Lagavulin hebben gevolgd, en de standaard-tour van Bowmore, dan is het logisch dat Bowmore er niet goed bij afsteekt.


Aangezien het met een groep was, heb ik de tours niet zelf geregeld en weet ik jammer genoeg niet welke het exact waren. Allicht was het wel de standaardtour van Bowmore.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor defeatless » 10 Jul 2017, 10:52

Bij Glengoyne kun je binnenlopen, daar start elk uur wel een tour. Maar de standaard of iets uitgebreidere is niet zo heel interessant. Althans, het is prima, maar je bent altijd met een flinke club en het is niet zo persoonlijk.

Bij Auchentoshan hebben wij de 'The Experience' tour gedaan. Daar had je minimaal 4 personen voor nodig. Maar omdat ik samen met mijn vriendin was, hebben we even gebeld. Bleek dat er ook een Duits koppel wilde. Dus hebben ze geregeld dat we samen gingen. Kosten zijn 35 pond pp.
Eenmaal aangekomen hadden de Duitsers afgebeld dus waren we alleen.

De tour duurde ongeveer 3 uur en tijdens de tour kreeg je 4 glazen en een glas nieuw spirit. Maar daarnaast hebben we in de bar er nog wel 4 gehad.
We werden overal heen genomen en konden alles vragen. Ook mocht het vrouwtje in de warehouses een vat openslaan die we zelf uitkozen en hebben we een vatsample mogen proeven (was een 5 jaar oude op een rode wijn vat). Dat zat trouwens niet in de tour inbegrepen, maar we hadden een best goede klik met Steve die ons wegwijs maakte.
In de warehouses van Auchentoshan lig overigens ook Glen Garioch en Bowmore te rijpen, hun zusterdistilleries. Dat doen ze ivm risicospreiding bij brand. We mochten alleen niet gaan blenden, maar alleen een 'eigen' vat openen.

Steve wist eigenlijk alles wel van het proces af. Mijn vriendin heeft een stuk lagere kennis van whisky dan ik, maar ook daar kon hij goed mee omgaan. Maar ook op mijn technische vragen wist hij een antwoord.

Al met al een vet goede tour gehad en op het einde nog een flesje met een valnich uit een vat getrokken!
Het was niet zoals de tour bedoeld was, maar juist daarom wel vet gezellig. Het teruglopen naar het treintje was lastig zo bergop, moet ik bekennen.
1 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Jul 2017, 11:45

defeatless schreef:Al met al een vet goede tour gehad


Goed om te horen. Auchentoshan staat niet hoog op mijn lijstje van nog te bezoeken distilleerderijen, maar stijg zeker wat na zo'n aanbeveling :)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Zolt
Actief lid
Actief lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 Mei 2017, 18:28

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor Zolt » 10 Jul 2017, 14:33

The Balvenie is inderdaad een van de mooiste tours, maar je moet wel van te voren boeken.
Bij Glengoyne had ik wel een mooie tour ervaring met het maken van mijn eigen blend uit diverse vaten. Het was dan ook niet de standaard tour die ik had, maar waar je zelf maltmaster mocht zijn.

Voor September heb ik weer een aantal mooie tours geboekt:
Glenkinchie: Experience tour
Arran: Combined Distillery met tutorial tasting tour
Bruichladdich: Tour en warehouse experience
Kilchoman: Premium tour
Lagavulin: Warehouse demonstration
Bowmore: Craftman's tour
Laphroaig: Distillers'wares
Ardbeg: Ardbig tour and Ardbig tasting at two
Ardnahoe: verrassing
Bunnahabhain: Dram tour en warehouse experience
Caol Ila: Cask Strength Experience
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 10 Jul 2017, 21:04

Ik ben een maandje geleden naar Springbank en Glen Scotia geweest. Van Springbank had ik erg hoge verwachtingen en Glen Scotia was de grote onbekende.

Springbank:
Ik was er al twee keer aan voorbij gereden tot ik in de gaten kreeg dat ik me bij de Cadenhead shop moest vervoegen. We werden daar door een uiterst enthousiaste topverkoper ontvangen die door zijn zwaar schotse accent zeer slecht verstaanbaar was. Entertainment van de bovenste plank.
Bij de distilleerde kwamen we eerst op de malting floors, nostalgie ten top en breed uitgemeten. Deze nostalgie heeft ons gedurende de tour niet meer verlaten. Er was geen moment dat er niet op gewezen werd dat er gewoon niet geïnvesteerd werd. Geen computers maar oude schriftjes, leidingen met ducktape aan elkaar. Gevaarlijke trapjes, een duif die als huisdier werd gehouden, etc. Ik ben een grote fan van Springbank maar de manier waarop nostalgie en oude zooi hier met elkaar verweven worden heeft me wel aan het denken gezet. Ga erheen voor de belevenis!

Glen Scotia:
De grote onbekende. Ik heb de Warehouse Tasting gedaan. Na een uitgebreide rondleiding door een van de oude vatenrollers, met O benen door het zware werk, kwamen we in een van de bonded warehouses terecht.
Tijdens de rondleiding werd diep ingegaan op het proces, de wijze van bewaken van de kwaliteit, het bewust omgaan met restmateriaal, de omgeving, etc. Indrukwekkend. Dit is een distilleerderij naar mijn hart.
In het warehouse hebben we zelf 4 vaten mogen openen. Echt erg leuk maar vooral ook erg lekker, van een 25 jarige tot een jonge peated whisky. Er was een groepje jonge Zwitserse whisky nerds bij met een trechtertje en sample flesjes om de drams meteen te bewaren :Cry
Mocht je in Campbeltown zijn, een absolute aanrader. Overigens heeft onze gids, lid van de Calmac clan, ons ook nog een en ander verteld over de kleding gebruiken wanneer men een Kilt draagt :dancing
3 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Jul 2017, 09:50

Top Gerrit! Dat belooft wat voor de reis die Henri, MarkM, een niet-forumlid en ik in september gaan maken :goedgedaan. We hebben bij Glen Scotia de Mangers Tour & Tasting, dus dat zal ook wel veel goeds beloven. Springbank is door de combi van de Premier Tour en de Cadenhead Warehouse Tasting. Zin in!
0 x
Affirmanti incumbit probatio


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten