Hey allemaal,
Zomer 2016 zou ik graag Schotland een bezoekje willen brengen.
Ik heb heel wat reisverslagen gelezen en bewonderd maar ik krijg het niet voor mekaar om zo'n reisje in mekaar te steken.
Mijn grote probleem is dat mijn "wens" destilleerderijen nogal uit mekaar liggen (Isle of Arran, Glenglassaugh, Old Pulteney, Highland Park).
Hoe hebben jullie het aangepakt?
Welke luchtvaartmaatschappij; welke luchthaven; auto huren; b&b's??
Wat is de kostprijs van zo'n weekje Schotland?
Wat is aan te raden? Een voorgekauwde georganiseerde reis of zelf een reis plannen?
Hoeveel tijd nemen jullie om Schotland te bezoeken? 7 dagen voldoende?
Eerste reis naar Schotland
Re: Eerste reis naar Schotland
Als je Arran laat vallen zijn de andere 3 goed te doen in een week. Vliegen op Glasgow/Edinburgh of Inverness, eerst naar de Speyside met o.a. Glenglassaugh, dan omhoog naar Orkney via Wick. De ferry vanaf Scrabster (kan je daar nog mooi Wolfburn meepakken, is twee kilometer van de ferryterminal). Na Orkney weer de ferry terug naar het mainland en omlaag naar Inverness of de central belt voor de terugreis.
Alsnog wel redelijk wat reizen, maar zeker te doen.
Inverness is duurder om op te vliegen, maar scheelt je aan begin en eind zo'n 3 uur reistijd. Hierbij ga ik uit van vliegen en een huurauto. Eigen auto en de ferry naar Newcastle is ongeveer even duur (als je vroeg genoeg boekt), maar voegt nog weet een paar uur extra reistijd toe.
Alsnog wel redelijk wat reizen, maar zeker te doen.
Inverness is duurder om op te vliegen, maar scheelt je aan begin en eind zo'n 3 uur reistijd. Hierbij ga ik uit van vliegen en een huurauto. Eigen auto en de ferry naar Newcastle is ongeveer even duur (als je vroeg genoeg boekt), maar voegt nog weet een paar uur extra reistijd toe.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- laddie teun
- Top bijdrager

ik weet wel een goede reisagent die redelijk thuis is in Schotland 
6 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Ik ben een paar keer geweest, met de auto. Aan land gekomen bij Newcastle en van daaruit richting Schotland. Het is daar naar mijn mening prima rijden, en ik zou vooral aanraden een beetje te genieten van de reis. Nadeel van die eilanden, hoe prachtig ook, is dat je een beetje afhankelijk bent van de (tijden van de) ferry en dat kan gewoon minder goed uitkomen, naast dat het gewoon tijd kost. Matti heeft gelijk in dat de Arran je veel tijd kan kosten, gezien de andere drie in het noordoosten zitten, maar als je schema en budget het toelaat en je wilt heel graag, why not?
Ik vind zelf plannen het leukst, dan kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Misschien vind je acht uur rijden door Schotland leuk, misschien wil je een paar natuurparken in of naar wat oude stenen gaan kijken. Ik heb de laatste keer een paar hotels geboekt pakweg in de buurt van waar ik wilde zijn, en daar dagjes van gemaakt. Ik zou kijken naar de data die je voor ogen hebt, dan op de sites van de distilleerderijen welke tours e.d. ze aanbieden en wanneer (ervan uitgaande dat het je daarom gaat, sommige tours moeten van tevoren worden geboekt en zo) en daar de boel losjes omheen plannen. Losjes, want je weet nooit waar je nog meer tegenaan fietst daar.
Ik vind zelf plannen het leukst, dan kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Misschien vind je acht uur rijden door Schotland leuk, misschien wil je een paar natuurparken in of naar wat oude stenen gaan kijken. Ik heb de laatste keer een paar hotels geboekt pakweg in de buurt van waar ik wilde zijn, en daar dagjes van gemaakt. Ik zou kijken naar de data die je voor ogen hebt, dan op de sites van de distilleerderijen welke tours e.d. ze aanbieden en wanneer (ervan uitgaande dat het je daarom gaat, sommige tours moeten van tevoren worden geboekt en zo) en daar de boel losjes omheen plannen. Losjes, want je weet nooit waar je nog meer tegenaan fietst daar.
0 x
-
Maurice_Casqueteer
- Senior

- totalatool
- Forum goeroe

Matti schreef:Inverness is duurder om op te vliegen, maar scheelt je aan begin en eind zo'n 3 uur reistijd. Hierbij ga ik uit van vliegen en een huurauto. Eigen auto en de ferry naar Newcastle is ongeveer even duur (als je vroeg genoeg boekt), maar voegt nog weet een paar uur extra reistijd toe.
Nadeel van een huurauto en vliegen, vergeleken met je eigen auto en de ferry, is dat je beperkt wordt in het aantal (distillery exclusive) flessen dat je kunt meenemen, en als je het niet gewend bent dan is een auto met stuur aan de rechterzijde wellicht ook niet ideaal. Voor mij persoonlijk allang geen probleem meer, maar de eerste keer is dat wel even wennen en sla je waarschijnlijk een paar keer met je hand tegen de deur als je wilt schakelen.
2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

- caskstrength
- Forum goeroe

Ik was na 2 minuten al gewend aan de Britse huurauto's, viel reuze mee!
Qua prijzen moet je er op rekenen dat het allemaal wat duurder is dan bij ons, zeker met de zwakke euro van dit moment. De prijzen van whisky liggen sowieso hoger, dus meenemen van flessen zou ik idd beperken tot de limited releases / only available at the distillery.
Er zijn via Google diverse websites met B&Bs te vinden, meestal is er keuze genoeg als je op tijd zoekt en boekt.
Ik ga binnenkort ook m'n reis plannen (zit alleen bezoek aan Glengoyne bij, heb rekening te houden met mijn gezelschap
), dus mocht ik nog specifiekere tips hebben dan laat ik t je nog weten!
Qua prijzen moet je er op rekenen dat het allemaal wat duurder is dan bij ons, zeker met de zwakke euro van dit moment. De prijzen van whisky liggen sowieso hoger, dus meenemen van flessen zou ik idd beperken tot de limited releases / only available at the distillery.
Er zijn via Google diverse websites met B&Bs te vinden, meestal is er keuze genoeg als je op tijd zoekt en boekt.
Ik ga binnenkort ook m'n reis plannen (zit alleen bezoek aan Glengoyne bij, heb rekening te houden met mijn gezelschap
0 x
Affirmanti incumbit probatio
Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”