Workshop whisky maken bij de Wijkgaard in Meteren

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
hfos
Senior
Senior

Workshop whisky maken bij de Wijkgaard in Meteren

Ongelezen berichtdoor hfos » 18 Dec 2015, 11:58

Afgelopen week deelgenomen aan een workshop whisky maken bij de Wijkgaard in Meteren. Best een aardige manier om de totstandkoming van whisky een beetje inzichtelijk te maken. Interessant voor mensen die whisky interessant vinden maar er nog niet te diep in zitten, en voor mensen die gewoon een gezellige avond willen ;) . Hieronder wat foto's, klik voor groter.

Afbeelding
De boel wordt gerund door een enthousiaste René van Wijk.

Afbeelding
De te behandelen onderwerpen, het hele proces wordt zo doorlopen.

AfbeeldingAfbeelding
René met een van de eerder gemaakte whiskies; er was een ongeturfde met Amerikaans eikenhout en een geturfde met Frans eikenhout.

Afbeelding Afbeelding
Schroten van het graan. We hadden 4 kilo nodig. Gelukkig waren we met z'n achten.

AfbeeldingAfbeelding
Brouwen, graan wordt met water op temperatuur gebracht. Aftappen en teruggieten houdt de hele boel op de juiste temperatuur, niet alleen onderin waar het verwarmingselement zit.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Koelen en gist erbij.

Afbeelding
Distileersetup. Uiteraard hoefden we dat hele proces niet uit te zitten en konden we verder met alcohol die door de vorige groep was gemaakt.

Afbeelding
Uitleg hoe de alcohol te verdunnen naar 40%.

Afbeelding
De alhohol van ons subteam (team turf, het beste subteam :bigsmile ).

Afbeelding Afbeelding
200 ml per flesje afmeten en hoeveelheid hout afwegen.

Afbeelding Afbeelding
Labelen en resultaat! Ten minste, over een paar weken. Het is natuurlijk 'officieel' pas echt whisky over drie jaar, maar waarom zo lang wachten...

Al met al een erg gezellige avond gehad. René is een enthousiaste en kundige man die iets moois heeft opgebouwd en dat graag deelt met anderen! Hij heeft ook een deftige winkel met alles om eventueel je eigen boeltje op te zetten...
3 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Workshop whisky maken bij de Wijkgaard in Meteren

Ongelezen berichtdoor Nino » 18 Dec 2015, 12:06

Dat ziet er uit als een leuke avond :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 18 Dec 2015, 12:16

Hele toffe workshop, leuk om je verslag te lezen!

Eén opmerking: wat je maakt is helaas geen whisky en mag ook niet zo heten. Whisky moet, bij wet, rijpen in houten vaten (eikenhout als we het over Schotse whisky hebben). Dit staat los van het feit dat whisky geen toevoegingen mag hebben, dus turf in de vloeistof stoppen diskwalificeert het product direct om whisky te kunnen worden.

Flessen spirit met houtsnippers daarin mag je bijvoorbeeld 'spiced spirit drink' of 'flavoured spirit drink' noemen, maar geen whisky. Ook niet na drie jaar.

Als ik te belerend overkomen, excuses. Het is niet mijn bedoeling mensen op hun nummer te zetten. Echter, vanuit de industrie krijgen we veel te maken met liefhebbers die denken dat whisky ook in stalen tanks met houten krullen mag rijpen. Die opvattingen hoop ik in de kiem te smoren, omdat die visie afbreuk doet aan de kwaliteitsperceptie van de drank (en gewoonweg onjuist is).
1 x

hfos
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor hfos » 18 Dec 2015, 12:26

Sietseus schreef:Hele toffe workshop, leuk om je verslag te lezen!

Eén opmerking: wat je maakt is helaas geen whisky en mag ook niet zo heten. Whisky moet, bij wet, rijpen in houten vaten (eikenhout als we het over Schotse whisky hebben). Dit staat los van het feit dat whisky geen toevoegingen mag hebben, dus turf in de vloeistof stoppen diskwalificeert het product direct om whisky te kunnen worden.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, en dat werd ook verteld, en dat wist ik natuurlijk wel, maar het is niet de bedoeling dat je écht 'professioneel' aan de slag gaat, het is dus gewoon meer om mensen bekend te maken met het proces en een klein beetje een idee te geven van wat het is en waar het vandaan komt. Er werd nergens gezegd 'en zo maakt iedereen whisky' of zo. Niemand zal er weggaan en denken dat hij nu bij Laphroaig aan de slag kan. Maar het is wel leuk om in 2 tot 2,5 uur e.e.a. te zien en te doen.
0 x
Afbeelding

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 18 Dec 2015, 13:21

hfos schreef:Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, en dat werd ook verteld,

Aha, dat wist ik niet. Dank voor de opheldering!

hfos schreef:] Niemand zal er weggaan en denken dat hij nu bij Laphroaig aan de slag kan. Maar het is wel leuk om in 2 tot 2,5 uur e.e.a. te zien en te doen.

Waarom zou je niet bij Laphroaig aan de slag kunnen? :) There is no try, do!
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Jan 2018, 17:37

Vanavond ga ik mijn Workshopbon innen in Meteren. Ben benieuwd...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”