Reis naar en verkennen van Islay

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Reis naar en verkennen van Islay

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 01 Dec 2014, 16:15

MarkHerder schreef:misschien leuk om te lezen, ik ben afgelopen september met mijn vader en oom geweest. Ik heb op mijn website een verslag gemaakt. Ik zou zeggen lees hem eens door! (feedback is altijd welkom)
http://www.shepherdschoice.nl/islay-reis-2014/

Leuk verslag...Heel herkenbaar...

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

MarkHerder
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MarkHerder » 01 Dec 2014, 16:40

WAUWW, ook lekker tripje gehad lees ik!
0 x
#YOLO

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 02 Dec 2014, 00:26

Zoals ik al zei.. Het komt bekend voor :goedgedaan

Tomh schreef:Terugkijkend op een mooi festival op een schitterend eiland.
Heerlijk weer gehad, lekker kunnen wandelen, veel kunnen zien en uiteraard heerlijke whisky geproefd.

Wij begonnen de week op zondag met de masterclass van Jim McEwan, wat een beleving!
Met veel geluk nog samples kunnen scoren van de port charlotte 2001, 1986 sherry cask (naar mijn mening de beste van de dag) & octomore discovery.
Voor de masterclass in de warehouses rond mogen lopen, gaaf om te zien en wat een heerlijke geur van hout/whisky.
Qua sfeer heeft Bruichladdich het meeste er uit gehaald, leukste open dag! Rondleiding gehad.
Feest, lekker eten, leuke sfeer, leuke mensen..
Fles octomore Discovery gekocht en laten signeren door Jim McEwan en Duncan McGillevray.

Maandag:
Open dag Caol ila, dat was wel even omschakelen na het begin bij Bruichladdich. Mindere sfeer. Kwam heel koel over & de deuren van de destilleerderij potdicht.
Wel een mooie locatie, coquilles & krab op de pier gegeten.
Daarna door naar Bunnahabhain, aan de buitenkant een mooie destilleerderij. Op het terrein zelf vond ik het wat tegen vallen. wel lekker op de pier een dram gedronken.
Festival botteling bij Lagavulin gaan kopen.

Dinsdag:
's morgens tijdens een wandeling van het schotse landschap genoten.
In de middag naar Laphroaig gegaan. Wat een mooie destilleerderij! vriendelijk personeel, alle deuren wagenwijd open en iedereen daar was trots om de destilleerderij te laten zien.
veel verschillende whisky te proeven, top!
Samples van de 18 y.o. en de festival botteling kunnen scoren.
En uiteraard mijn stukje land op kunnen eisen.

Woensdag:
Vandaag stond een tasting van Douglas Laing op de planning. de tasting zou op een boot plaats vinden en zou voorzien zijn van bijpassende hapjes. Eenmaal in de haven van Bowmore bleek de boot door het lage tij niet in de haven te kunnen komen. (de whisky en hapjes waren al aan boord). Na een keurige improvisatie van Douglas Laing op een andere locatie kunnen proeven. wat aangepaste whiskies (naar hun zeggen). Als goedmaker kregen we deze tasting volledig vergoed! om het feest compleet te maken kregen we de Port Ellen 30 y.o. te proeven (dit was niet echt het plan van te voren) wat een heerlijke dram!
Op de open dag van Bowmore wat live muziek geluisterd onder het genot van een glaasje.
In de rij gestaan voor een van de festival bottelingen (ze hadden hier verschillende flessen).
Daarna naar Kilchoman gereden (de buurman, we hadden een cottage net naast Kilchoman).
Grappig om daar de contrasten te zien in destilleerderij. Klein, knus en kneuterig.
Een tasting gehad van verschillende whisky. stuk voor stuk lekker en het maakte me nieuwsgierig naar wat er uit de vaten komt als deze whisky wat ouder is. Lekkerste whisky van Kilchoman: Loch Gorm, 5 y.o. (batch 2).
's avonds de pub in gedoken voor een optreden van Skerry Vore.

Donderdag:
Met het bootje naar Jura gegaan. mooi eiland, veel herten gezien.
De Jura destilleerderij had het qua aankleding veruit het beste gedaan. Mooi versierd, goede gelegenheid om te proeven en heel lekker allerlei verschillende snoepjes, gedroogd fruit, shortbread, kokos e.d. neergezet.
Ze hadden een ' taste garden' aangelegd met per whisky uitgave lekkernijen neer te leggen.
daarna in port askaig fish & chips gegeten, kan toch niet ontbreken.
In de middag het eiland rond gereden en op de Mull of Oa van het uitzicht genoten.

Vrijdag:
Bij Lagavulin een warehouse tasting gehad van Ian McArthur. Leuk kereltje!
Mijn eerste Newmake geproefd, gelukkig was de smaak beter dan de geur, maar ik snap wel waarom die nog in het vat gaan.
Leuke line up, mooie whiskies en leuke afsluiter : 48 y.o. (oudste vat dat ze hebben liggen). veel ouder zal ik ze niet meer gaan drinken denk ik.
Daarna door gereden naar Ardbeg, qua uiterlijk in mijn ogen de mooiste destilleerderij van het eiland. Mooie shop, lekker cafe en een heerlijke festival botteling kunnen proeven.
de week afgesloten in de pub.

Toen weer terug met de boten naar Nederland...
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”