Reis naar en verkennen van Islay

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
maltje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Reis naar en verkennen van Islay

Ongelezen berichtdoor maltje » 22 Mei 2014, 18:34

Eigenlijk mag een gsm ook niet, er hangt toch zo'n verbod stikker aan de muur.
Ik kan iedereen de rondleiding in Kilchoman warm aanbevelen.
We werden rondgeleid Door de manager hemzelf!
Net dat tikkeltje meer uitleg gekregen.

Mvg
0 x

Brink
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Brink » 22 Okt 2014, 10:58

Hoi,

Ik kom er net afgelopen weekend vandaan. Ben er al met verschillende vrienden 5 x geweest. We verblijven dan in de Oystercatcher, Port Ellen. Vaak gingen we 4 dagen. Eerste keren met een auto van Edinburgh. Boot is idd gaaf, maar het kost een dag reizen extra, en dan ben ik liever op het eiland.
Laatste 2 x met vliegtuig: Amsterdam-Glasgow-Islay. Beide heeft voor en nadelen. Huurauto nooit gedaan. Bus gaat goed op het eiland en Lynn van de Oystercatcher brengt en haalt ons op het vliegveld. Vaak kregen we een lift van mede-distileerderijbezoekers naar Bowmore of Port Ellen. Bij Kilchoman-bezoekje een taxi gebeld. 15 pond vanaf Bruichladdich. Dan weer lift, etc. Voordeel dat je nog iets meer kan proeven....

Een beetje mooi plannen van de bezoeken die je wilt doen is echt aan te raden. Wij doen vaak mooie warehouse-tastings met zeer bijzondere vaten. De lagavulin en bruichladdich kan ik aanraden. De dure tours van Ardbeg vielen beide keren tegen. Beetje slecht gevoel aan over gehouden zelfs... Volgende keer ook Coal Ila weer de special tasting...

Ik kan er uren over praten/schrijven, dus als je nog meer wilt weten hoor ik je graag. Veel voorbereidingsplezier!!
0 x

DennisLB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 22 Okt 2014, 11:27

Ik zou het graag eens doen. Maar heb helemaal geen ervaring met het plannen van reizen op zo een manier. Heb dus geen idee hoe ik het zou moeten aanpakken. :D
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 22 Okt 2014, 11:30

DennisLB schreef:Ik zou het graag eens doen. Maar heb helemaal geen ervaring met het plannen van reizen op zo een manier. Heb dus geen idee hoe ik het zou moeten aanpakken. :D

Je kan altijd Teun vragen: http://www.thetravelclub.nl/reisadviseu ... n-van-wel/
Of PB'tje aan Laddie Teun
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Okt 2014, 11:42

DennisLB schreef:Ik zou het graag eens doen. Maar heb helemaal geen ervaring met het plannen van reizen op zo een manier. Heb dus geen idee hoe ik het zou moeten aanpakken. :D

Genoeg ervaringsdeskundigen hier hoor. Ik ben er zelf nu zes keer geweest, en altijd met de boot/auto, want anders is het onmogelijk de tientallen flessen whisky mee te nemen die ik er op zo'n trip koop.
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 22 Okt 2014, 11:47

Bovendien hebben ze meestal op de boot ook leuke flessen te koop, ik vond het erg ontspannen reizen. het stuk vanaf newcastle naar de ferry is ook leuk rijden! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

DennisLB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 22 Okt 2014, 11:50

Voor pakweg een midweek van 4/5 dagen, hoeveel budget moet je dan vrijmaken? Dan heb ik het enkel over reiskosten en verblijf, niet over eventuele taxi's, huur auto, flessen kopen,...
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 22 Okt 2014, 12:02

DennisLB schreef:Voor pakweg een midweek van 4/5 dagen, hoeveel budget moet je dan vrijmaken? Dan heb ik het enkel over reiskosten en verblijf, niet over eventuele taxi's, huur auto, flessen kopen,...

3 man met de auto - 6 dagen/5 nachten
Boot Ijmuiden <> Newcastle (binnenhut)
Boot Kennacraig <> Port Askaig
Hotel Bowmore 2 nachten (1+2 pers kamer)
Hotel Glasgow 1 nacht (1+2 pers kamer)
Big Tour Bowmore / Tour Kilchoman / Tour Lagavulin

Was ongeveer E1940,- (als ik het me goed herinner).
Maar als je even een PM met je email stuurt kan ik wel wat meer specificeren...
- Tenzij je perse met het vliegtuig wil natuurlijk.... dan kan ik je niet helpen.
Maar ik ben aan het kijken voor volgend jaar naar Dufftown... en vliegen kost veel meer dan met de auto.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Okt 2014, 12:08

DennisLB schreef:Voor pakweg een midweek van 4/5 dagen, hoeveel budget moet je dan vrijmaken? Dan heb ik het enkel over reiskosten en verblijf, niet over eventuele taxi's, huur auto, flessen kopen,...

Dus je wilt met het vliegtuig?
Geen idee wat een retourticket naar Edinburgh of Glasgow kost, of wil je dan zelfs in een Cessna ;) doorvliegen naar Islay?

Reken voor de overtocht met de boot van IJmuiden naar Newcastle, inclusief auto, iets in de orde van ruim €400 retour. Tel daar de ferry van Kennacraig naar Islay bij op, zeg een €100 retour, en reken ongeveer een kleine €50 pp/pn op Islay in een bed&breakfast.
Restaurants op Islay zijn niet heel dik gezaaid, maar ook tijdens Feis Ile is het goed te doen. De prijzen variëren van goed betaalbaar tot best prijzig, maar dat hangt heel erg af van waar en wat je wilt.

Ik zou je echt van harte aanraden om niet zonder auto op Islay te zitten. Ja, je moet wat meer oppassen met alcohol, maar ik heb al zo vaak mensen halve dagen zien verliezen door het met een taxi of busje te doen. Heb je maar een midweek, dan is het mijns inziens echt zonde van je tijd en mis je bovendien de kans om het eiland te verkennen buiten de distilleerderijen om.
Als je in Port Ellen overnacht, dan zijn Laphroaig, en zelfs ook Lagavulin en Ardbeg, binnen (redelijke) loopafstand. Je moet wel een beetje fit zijn, maar bijkomend voordeel is dat je wel kunt drinken, een mooie wandeling langs de kust hebt, en fris uitgewaaid weer in Port Ellen terugkomt. Steek je toch je duim een keer op, dan is de kans groot dat iemand je mee terug neemt.
0 x
Afbeelding

DennisLB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 22 Okt 2014, 12:19

Goh, niet per se met het vliegtuig, ik weet het gewoon niet zo goed. Zoals ik zei: heb echt geen idee hoe zo een dingen aan te pakken.
Moet wel eerlijk zijn dat het links rijden me ook wel wat afschrikt.

Hoe zit het eigenlijk met prijzen van flessen die je daar koopt? Zitten die op hetzelfde niveau als ik ze pakweg bij Drankgigant bestel of beduidend goedkoper?

Edit: je hebt natuurlijk-denk ik toch- wel meer keuze daar? Niet alleen de standaard-bottelingen?
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Okt 2014, 12:39

DennisLB schreef:Moet wel eerlijk zijn dat het links rijden me ook wel wat afschrikt.

Tja, dat deed het mij ook ooit, heel lang geleden, maar toen huurde ik een auto met het stuur aan de andere kant. Ik heb gemerkt dat ik het heel snel onder de knie had en inmiddels denk ik er bijna niet meer over na, links- of rechtsgestuurd.

DennisLB schreef:Hoe zit het eigenlijk met prijzen van flessen die je daar koopt? Zitten die op hetzelfde niveau als ik ze pakweg bij Drankgigant bestel of beduidend goedkoper?

Edit: je hebt natuurlijk-denk ik toch- wel meer keuze daar? Niet alleen de standaard-bottelingen?

Standaardexpressies moet je daar niet kopen, die zijn er een stuk duurder dan hier. Ja, ook in de distillery shops zelf!
Wat je zoekt zijn inderdaad de distillery exclusives, en die hebben ze allemaal wel, hoewel dat soms ook tijdelijk niet het geval is en dan kun je dus beter niets kopen.
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 22 Okt 2014, 12:43

DennisLB schreef:Goh, niet per se met het vliegtuig, ik weet het gewoon niet zo goed. Zoals ik zei: heb echt geen idee hoe zo een dingen aan te pakken.
Moet wel eerlijk zijn dat het links rijden me ook wel wat afschrikt.

Dat is een kwestie van wennen. Het helpt als je met z'n 2-en of meer gaat (meekijken).
In het begin kan je gewoon meerijden met de meute en kijk je gewoon af.
Daarna is het een kwestie van opletten, concentreren en er zeker niet meer van maken dan het is.

En al die mensen die de rotondes lastig vinden omdat ze de andere kant opgaan...
...probeer in NL maar eens een rotonde verkeerd om te nemen...daar moet je in de UK net zo veel je best voor doen.

Het helpt als je natuurlijk al wat ervaring in NL hebt. Met 2 maanden je rijbewijs en 10km op de teller is het mischien niet het beste idee nee...
En dan zou ik nog liever in mijn eigen auto zitten dan in een auto waar het meeste gespiegeld is.

DennisLB schreef:Hoe zit het eigenlijk met prijzen van flessen die je daar koopt? Zitten die op hetzelfde niveau als ik ze pakweg bij Drankgigant bestel of beduidend goedkoper?

Zie mijn bericht hier;
http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=119&p=70927&hilit=black+rock#p70933

Het is voornamelijk duurder daar... en de speciale bottelingen verschillen van Distillery tot Distillery.
En als je na het Feis Ile gaat loop je het risico op legere schappen. (Bijv. Bij Lagavulin waren ze compleet door de Merchandise heen).

Heel veel succes en plezier met het uitzoeken en de voorpret...

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

MarkHerder
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MarkHerder » 01 Dec 2014, 08:47

misschien leuk om te lezen, ik ben afgelopen september met mijn vader en oom geweest. Ik heb op mijn website een verslag gemaakt. Ik zou zeggen lees hem eens door! (feedback is altijd welkom)

http://www.shepherdschoice.nl/islay-reis-2014/
0 x
#YOLO

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 01 Dec 2014, 11:00

MarkHerder schreef:misschien leuk om te lezen, ik ben afgelopen september met mijn vader en oom geweest. Ik heb op mijn website een verslag gemaakt. Ik zou zeggen lees hem eens door! (feedback is altijd welkom)

http://www.shepherdschoice.nl/islay-reis-2014/

Leuk verslag!
Wat wil ik hier ook graag naar toe...
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 01 Dec 2014, 12:06

MarkHerder schreef:Ik heb op mijn website een verslag gemaakt. Ik zou zeggen lees hem eens door!

Ziet er goed uit. Erg herkenbaar om te lezen! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”