Hierbij een verslagje van mijn bezoekjes

(Met soms wat extra over wat ik heb onthouden en ik wel interessant vind om te delen)
Ardnamurchan 'Taste the Story Tour' £15Last minute geboekt, maar een leuke rondleiding gehad met een heel enthousiaste gids (een lokale vrouw, heel sympathiek en ook echt verknocht met de omgeving). Prima standaard rondleiding! Als afsluiter een AD core, het mini Glencairn glaasje (van Glencairn zelf) mocht mee naar huis.
De eigenaars van Adelphi, zijn ook eigenaars van Ardnamurchan Estate en bezitten erg veel grond in de regio, waardoor het gemakkelijk was voor hen om de distilleerderij neer te zetten en alles te voorzien. Ze bezitten ook heel wat bossen in Ardnamurchan peninsula en gebruiken woodchips van die bomen om de stills te stoken.
Buiten het graan, komt alles uit de regio. Vaten willen ze ook enkel laten rijpen bij de distilleerderij zelf.
Ardnamurchan peninsula is trouwens echt een prachtig stukje Schotland. Amper/geen touristen gezien! Ardnamurchan Lighthouse en Sanna Bay zijn echt wonderschoon! We hadden de volledige vakantie prachtig weer (20°tot zelfs boven de 25°C) en die dag was de hemel volledig blauw, wat het strand van Sanna Beach tot een exotisch paradijs maakte. Ook de wegen ernaar toe zijn erg mooi, wel single-track roads, maar dat was met de gehuurde Vauxhall Corsa goed te doen.
Tobermory Warehouse Tasting, £50We waren maar met 2 personen die de warehouse tasting deden. De andere deelnemer was een Duitse tourist die eigenlijk nog nauwelijks een whisky had geproefd.
Toen de rondleiding startte en de gids wat uitleg gaf bij het proces, was er een moment dat hij even wat geheimzinniger deed. De gids wou er eerst niet echt op ingaan, maar na wat doortasten wist hij te vertellen dat 8 van de 12 productiemedewerkers, 2 maand geleden hun ontslag hadden gekregen.
Tobermory kent (zoals veel andere distilleerderijen) moeilijkere tijden. Waar ze tot enkele maanden 5/7 dagen 24u doorlopend new spirit produceerden, is deze teruggeschroefd naar 5/7 van 9 tot 17u. Ze werken nu dus maar op 1/3 ivg met enkele maanden geleden en dat heeft ook enkele banen gekost.
De eigenaars zijn Zuid-Afrikanen (als ik het juist heb) en ze laten de mensen wel hun werk doen, maar er is teveel geproduceerd afgelopen jaren dat niet verkocht geraakt, en die zakenmensen willen gewoon cijfertjes zien als het erop aankomt..
Na een korte rondleiding volgde een mooie proeverij.
De eerste die we proefden was een Tobermory van 12/13 jaar (weet het helaas niet meer precies), volledig gerijpt op bourbonvaten. Heel leuke starter, maar had wel wat water nodig.
De 2e was een Tobermory uit 2008; 13 jaar op bourbon en een 'finish' van 4 jaar op tawny port, ook een zeer geslaagde!
Nummer 3 was een Ledaig uit 2012, volledig gerijpt op bourbonvaten. Heerlijke dram!
De afsluiter was een werkelijk prachtige Ledaig uit 1998, gerijpt op ex-sherryvaten. Deze blies mij volledig weg, één van de allerbeste drams die ik ooit ophad. Hier mocht ook de Copita mee naar huis.
Na de tasting, werd toch redelijk nadrukkelijk geprobeerd om zoveel mogelijk te verkopen.. (Als ze zo beginnen, hap ik niet toe)
Maar een prima gids en tasting!
Verder nog Iona en Staffa bezocht, zeker de moeite waard! Ook de weg van Tobermory naar Iona is erg indrukwekkend! Isle of Mull is een heel mooi en ongerept eiland, met veel wildlife. Prachtig eiland!
Springbank Tour, £15 en Kilkerran Warehouse Tasting, £40Zeer goede standaard tour bij Springbank, je krijgt erg veel te zien voor een standaard rondleiding. Nadien mag je een expressie uit de core range proeven en krijg je nog een 5cl flesje en je Spey dram glas mee naar huis.
Na de Springbank tour, had ik ook de Kilkerran Warehouse Tasting geboekt. Ik was de enige die zich had ingeschreven, dus het was een 'privé tasting'. Ik vind het eigenlijk wel leuker als er wat meer volk is, dat praat toch over het algemeen iets vlotter. De gids was dezelfde als bij de Springbank tour, een oudere man met goeie, droge humor.
De volgende whisky's kwamen uit de vaten:
Kilkerran 2006 Triple Distilled (refill bourbon barrel)
Kilkerran 2005 (refill bourbon hogshead)
Kilkerran 2010 (fresh bourbon barrel)
Kilkerran 2013 (port pipe)
Kilkerran 2013 (refill sherry hogshead)
Kilkerran 2015 Heavily Peated (fresh bourbon barrel)
De tasting duurde op papier een uur, maar uiteindelijk nam deze toch ruim anderhalf uur in beslag. Er werd heel rijkelijk ingeschonken en ik kwam toch redelijk onder invloed naar buiten

(Hij was tevens ook een echte voetballiefhebber en wist veel te vertellen over de regio, dus het gesprek liep wel vlot)
De whisky's waren stuk voor stuk echt toppers, maar ik ben dan ook een redelijk grote Kilkerran-fan. Voor 40 pond krijg je echt heel erg veel whisky voor je geld (Glencairn mag ook mee naar huis).
Dikke aanrader, zou het zo weer opnieuw doen!!
Blijkbaar is het zelfs voor het personeel moeilijk om een 15 jarige of 18 jarige Springbank te kopen, er gelden strikte regels voor het verdelen ervan en deze zijn ook meteen weg. De gids wou vorig jaar graag de 18 jarige SB kopen die volledig op bourbonvaten rijpte, maar hij kreeg geen kans..
(Ik ben dan ook geen SB 12/15/18 tegengekomen in de shop)
Verder stelt Campbeltown wel echt niet veel voor, het is een redelijk droevige stad. Het was ook niet de vrolijkste dag voor mijn (zwangere) vriendin, die zich had voorgenomen de stad wat te gaan ontdekken..
Arran 'Journey Through The Ages Tasting, £80Ik deed de tour, samen met een familie van 5p uit Londen. Scott was de gids, en hij was echt een heel gepassioneerde man.
We startten met een new-make van 68,8 ABV, die heel drinkbaar was!
Daarna naar het Warehouse, met een eerste Arran van 28 jaar oud, volledig gerijpt op bourbon vaten. Zeer lekkere whisky, maar waar de gehele familie uit Londen helemaal verkocht was voor dit vat, vond ik hem toch net wat te houterig.
De 2e was de oudst gebottelde fles van Arran, ook een 28-jarige, maar gerijpt op sherry vaten:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/257738/arran-1995 (Deze was mijn favoriet van de tasting)
Nummer 3 uit het warehouse was een Arran uit 2010, gerijpt op een Quarter Cask. Ook een prima dram!
De laatse uit het warehouse was Arran 2017, met een Madeira finish.
Alle 4 meer dan goede drams, maar helemaal omver geblazen werd ik ook weer niet.
Daarna werden we nog meegenomen naar een de 'proefruimte'/bar en kregen we 'the Arran Harmony Edition Volume 5' en een Arran gefinished op een Marsala Cask voorgeschoteld. Onderweg van het warehouse naar de bar, zagen we trouwens 2 golden eagles rond de bergtop zweven
Wat een prachtig dorp is Lochranza trouwens!
(ook hier mocht de Copita die we kregen in het warehouse mee naar huis).
Ondanks dat ik de drams bij Tobermory en Kilkerran misschien wat lekkerder vond, was dit toch wel de beste tour. Heel veel uitleg, een gids die heel erg veel wist en erg gepassioneerd vertelde. (Vorig jaar deed ik bij Balvenie bvb ook een uitgebreide tour, maar die viel dan wat tegen door een minder enthousiaste gids toen)
Tussendoor ben ik nog gestopt bij
Lagg en daar een 'Whisky & Chocolate pairing' gedaan. Ik had oorspronkelijk de Lagg Select Tasting geboekt, maar die kwam minder goed uit in het reisschema door een gewijzigd uur.
Aangezien de 'Arran Water Tour' niet beschikbaar was die dag en ik niet veel zin had in een standaard rondleiding, ben ik voor die Chocolate pairing gegaan. Lagg is zeker een stop waard, heel mooie modere distilleerderij, maar indien mogelijk zou ik toch eerder 1 van die 2 andere tours aanraden.
Ook bij Oban ben ik eens gestopt in de bar; daar een handfilled dram besteld van 11 jaar voor £13 pond, die echt jong/agressief smaakte. Een Amerikaan achter de bar had deze mij aangeraden.. Daar wou ik eigenlijk zo snel mogelijk weer weg, zelfs een stop in de bar vond ik verspilde tijd en alzeker verspild geld.(Midges niet of nauwelijk gezien)