Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
g2ther
Actief lid
Actief lid

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor g2ther » 27 Mar 2022, 10:51

Hallo allemaal!

Mijn vader heeft als verrassing voor mijn 30e verjaardag een aantal dagen Schotland gegeven ( HEEEEUUUJJJ :dancing ). Nu Corona wat op de achtergrond is had hij het idee om deze meivakantie naar Schotland te gaan. Wel met de vraag of ik dan wat onderzoek zou kunnen doen haha. Wat zou jullie advies zijn voor een midweek Schotland met mijn oude knar qua plekken? Is er een bepaalde trip/route aan te raden voor midweek? We horen graag jullie ideeën :duimop Bovenstaande tips neem ik uiteraard ook mee :Help

Alvast super bedankt! :hoedaf
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 27 Mar 2022, 11:38

Kijk, dat zijn nog eens mooie cadeau's om te krijgen!
Is je 'ouwe knar' ook whiskyliefhebber? Hoe reis je, met eigen auto overvaren of vliegen en huurauto?
Als je een midweek gaat vallen er dan al bijna twee dagen af voor het reizen, en verder is het ook wel fijn als je van distillery naar distillery rijd je een chauffeur hebt die niet mee drinkt.

Ik zou een regio uitzoeken waar een aantal distillery's dicht bij elkaar zitten, route uitstippelen, strategisch gelegen accomodaties huren, en bij de te bezoeken distillery's kijken welke tours en tastings ze aanbieden en deze ook vast leggen. Niks vervelender om bij een distillery aankomen om dan te horen dat een tasting volgeboekt is.

Veel plezier met al het voorwerk!!
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Mar 2022, 13:46

Ga je vooral voor de distilleries;
Vliegen op Inverness en dan de Speyside induiken! Dan is het easy om je trip te maximaliseren qua distilleries en je hebt relatief weinig afstand af te leggen.

Wil je ook natuur zien:
Vroeg heenvliegen op Glasgow, met de auto via Loch Lomond, Glencoe naar fort William en langs Loch Ness richting de Speyside. Dat is een schitterende route! Dan in Speyside een lading distilleries bezoeken aan elkaar rijgen en terugvliegen vanaf Inverness.

Als ik een midweek (5 dagen) had, zou de laatste optie mijn keuze zijn. De eerste keer Scotland was voor mij 6 dagen. Toen zijn we retour gevlogen op Glasgow en via eerder genoemde route de Speyside ingedoken. Terug zijn we toen weer via Cairngorm national park naar Glasgow gereden. Maargoed zoals gezegd had ik toen 6 dagen. Met 5 zou ik dat niet doen. En lekker vanaf Inverness terug vliegen.
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 27 Mar 2022, 16:10

Vluchttijden op Inverness zijn een beetje ruk, bij KLM althans.
Wij gaan eind mei naar Dornoch maar vliegen dan naar en van Aberdeen. Iets verder rijden maar kunnen veel vroeger heen, en veel later terug vliegen.
Zodoende kunnen we op de heen- en terugreis nog iets meepikken.
0 x
Afbeelding

g2ther
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor g2ther » 27 Mar 2022, 17:48

Super bedankt! Opties zijn nog redelijk open. Bedoeling is inderdaad vliegen en dan wellicht een auto huren. Speyside lijkt mij misschien de meest handige instap optie van wat ik lees? Alles toch dicht bij elkaar en vooraf boeken. Islay lijkt mij gevoelsmatig nog wat lastiger. Hahaha jazeker mijn vader houdt ook van whisky! Hij verheugd zich er volle bak op. Dus dat is top!
1 x

g2ther
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor g2ther » 27 Mar 2022, 18:03

Cask1988 schreef:Ga je vooral voor de distilleries;

Wil je ook natuur zien:
Vroeg heenvliegen op Glasgow, met de auto via Loch Lomond, Glencoe naar fort William en langs Loch Ness richting de Speyside. Dat is een schitterende route! Dan in Speyside een lading distilleries bezoeken aan elkaar rijgen en terugvliegen vanaf Inverness.

Mn paps is enthousiast over dit idee! Hoe lang zou je hier ongeveer voor reserveren? En dan doel ik op de route. Gaan dan z.s.m. tickets proberen te regelen en dan de distilleerderijen boeken zoals is aangeraden :duimop Ooooo wat een enthousiasme! Zo top dit!
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Mar 2022, 18:17

Fat Bastard! schreef:Vluchttijden op Inverness zijn een beetje ruk, bij KLM althans.
Wij gaan eind mei naar Dornoch maar vliegen dan naar en van Aberdeen. Iets verder rijden maar kunnen veel vroeger heen, en veel later terug vliegen.
Zodoende kunnen we op de heen- en terugreis nog iets meepikken.

Dat is idd wel efficiënter maar de Schotse natuur vind ik op die route ook aanzienlijk minder.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Mar 2022, 18:18

g2ther schreef:Super bedankt! Opties zijn nog redelijk open. Bedoeling is inderdaad vliegen en dan wellicht een auto huren. Speyside lijkt mij misschien de meest handige instap optie van wat ik lees? Alles toch dicht bij elkaar en vooraf boeken. Islay lijkt mij gevoelsmatig nog wat lastiger. Hahaha jazeker mijn vader houdt ook van whisky! Hij verheugd zich er volle bak op. Dus dat is top!

Dan heb je een goede rede om nog een 2e trip te plannen toch :bigsmile Als je er eenmaal geweest bent wil je maar 1 ding… nog een keer :lekker
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Mar 2022, 18:34

g2ther schreef:

Wil je ook natuur zien:

Mn paps is enthousiast over dit idee! Hoe lang zou je hier ongeveer voor reserveren? En dan doel ik op de route. Gaan dan z.s.m. tickets proberen te regelen en dan de distilleerderijen boeken zoals is aangeraden :duimop Ooooo wat een enthousiasme! Zo top dit!

5 dagen is prima hoor ;)
Dag 1: Pak de vroegste vlucht naar Glasgow, huur een auto op het vliegveld en gebruik de rest van de dag om rustig richt omhoog te rijden naar b.v. Inverness. Dat is een ritje van (non-stop) +/- 3,5u. Dan heb je dus plenty time om onderweg her en der stops te maken. Stukje wandelen in Glencoe, wat eten in Fort William, en bij Urqheart castle Loch Ness bewonderen. Overnachten in Inverness. Top eerste dag.
Dag 2: Dan hobbel je op de volgende dag b.v. naar Tomatin distillery (25 mins rijden vanaf Inverness) en daarna door naar Aberlour en Dufftown (40 mins rijden vanaf Tomatin. Ook daar kan je weer allerlei distillery visits plannen. B.v. Glenfarclas, Aberlour, Macallan. Lunch bij de Mash tun. Dineren bij the Highlander Inn in Craigellachie (ligt op de route naar Dufftown en heeft een flinke whiskybar :bigsmile ) Dan lekker overnachten in Dufftown.
Dag 3: En op dag 3 wordt je in hartje Speyside wakker. Dan lekker daar rond gaan hobbelen. Keuze uit distilleries bij de vleet. B.v. Balvenie is een aanrader. Maar ook de Speyside cooperage, waar je gaat zien hoe vaten voor de whisky industrie gemaakt en hersteld worden.
Dag 4: ook vanuit Dufftown doen. Wederom plenty distilleries to choose from. Wat ook héél leuk is om te doen is de Dufftown distilleries walk. Dan ga je met een local (Michelle) wandelend langs alle distilleries van Dufftown met bij elke distillery 1-2 bijpassende drams!
Dag 5: rijd je richting Inverness voor je vlucht en pak je nog ff gauw Benromach distillery mee voordat je in Inverness aankomt.

PS ga niet allemaal standaard tours boeken ;) je kunt er 1 of 2 doen voor het idee maar ze vertellen overal hetzelfde dus daar ben je snel op uitgekeken. Zoek tours die wat extra’s bieden. Een mooie tasting achteraf, je eigen house blend maken, een tasting in het warehouse direct uit het vat, dat soort zaken.

Damn ik had reisleider moeten worden :bigsmile
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 27 Mar 2022, 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.
4 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 27 Mar 2022, 18:48

Cask1988 schreef:
g2ther schreef:

Wil je ook natuur zien:

5 dagen is prima hoor ;)

Dag 2: Dan hobbel je op de volgende dag b.v. naar Tomatin distillery (25 mins rijden vanaf Inverness) en daarna door naar Aberlour en Dufftown (40 mins rijden vanaf Tomatin. Ook daar kan je weer allerlei distillery visits plannen. B.v. Glenfarclas, Aberlour, Macallan. Dan lekker eten en overnachten in Dufftown.

Vergeet niet bij Tomatin een handfilled te kopen. Topspul. Beter dan de core range.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 27 Mar 2022, 19:43

g2ther schreef:Mijn vader heeft als verrassing voor mijn 30e verjaardag een aantal dagen Schotland gegeven ( HEEEEUUUJJJ :dancing ). Nu Corona wat op de achtergrond is had hij het idee om deze meivakantie naar Schotland te gaan.

Ik weet natuurlijk niet wanneer je precies wilt gaan, maar Spirit of Speyside is van 27 april tot 2 mei. Groot voordeel: er is dan veel te doen in Speyside en mogelijk kun je distilleerderijen bezoeken die normaal niet voor publiek toegankelijk zijn. Op de website van het festival staat wat er allemaal te doen is.

Nadeel: accommodatie zal lastiger te vinden of duurder zijn.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Mar 2022, 20:02

thijs100 schreef:
g2ther schreef:Mijn vader heeft als verrassing voor mijn 30e verjaardag een aantal dagen Schotland gegeven ( HEEEEUUUJJJ :dancing ). Nu Corona wat op de achtergrond is had hij het idee om deze meivakantie naar Schotland te gaan.

Ik weet natuurlijk niet wanneer je precies wilt gaan, maar Spirit of Speyside is van 27 april tot 2 mei. Groot voordeel: er is dan veel te doen in Speyside en mogelijk kun je distilleerderijen bezoeken die normaal niet voor publiek toegankelijk zijn. Op de website van het festival staat wat er allemaal te doen is.

Nadeel: accommodatie zal lastiger te vinden of duurder zijn.

Dit zou ik als first timer niet zo snel doen Thijs ;) Durf het zelfs een slechte tip te noemen :Scratch de accomodaties zijn niet een klein beetje duurder maar heel behoorlijk veel duurder, als je überhaupt nog veel keuze hebt zo ‘vlak voor’ het plaatsvinden. Om nog even te zwijgen over de beschikbaarheid van tours. Het is er vaak kneiterdruk (nog meer dan anders omdat het door Corona vorig jaar virtueel moest plaatsvinden) en kan me dus goed voorstellen dat t way too much is voor een eerste keer.

Als je voor t eerst een Scotland trip maakt, is er meer dan genoeg ‘snoep in de winkel’ bij de tours die t hele jaar door beschikbaar zijn en ben je m.i. meer gebaat bij wat meer rust, minder massa en relaxt keuzes kunnen maken ipv overal in de rij of er amper nog tussen kunnen komen.
2 x
Afbeelding

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 27 Mar 2022, 20:32

Ik zou ook zeker voor ‘t festival kiezen als je de keuze heb!
Enige grote nadeel de hoge prijzen van de accomodaties…
Lekker veel mensen ontmoeten, die overal ter wereld vandaan komen. Ik heb ‘t zelfde ondervonden tijdens twee Feis Ile’s, top tijd!!!
0 x
Afbeelding

Polleke
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Polleke » 27 Mar 2022, 21:29

Ik lees dat je plan is om in de mei vakantie te gaan. Misschien zou je dat moeten heroverwegen. Ik heb zelf ook een paar weken geleden geboekt voor die periode. Ik vond de keuze toen zeer beperkt wat betreft het niet standaard spul. Alles zat al wel redelijk vol. Uiteindelijk heb ik niet te klagen over het programma maar het was toen al behoorlijk puzzelen en vaak de laatste/enige mogelijkheid nemen. Ik verwacht dat nu alles wel zo'n beetje vol zit in die periode.

Wat niet mee helpt is dat veel van de kleintjes nog niet open zijn na covid. Vermoedelijk omdat ze moeite hebben met de huidige regels. En de grotere bieden vaak minder variatie (1 ipv 3 verschillende tours) of laten veel kleinere groepen toe.

Als je voor het eerst gaat wil je toch wat meer kunnen kiezen zodat je naar jouw favoriete destileerderijen kan. Ik zou wat meer tijd nemen om te plannen en voor te bereiden.

Verder zijn de tips die ik lees allemaal goed. Het ligt er vooral aan wat je wil. Ga je puur voor de whisky of wil je ook nog wat van het land zien. Zelf vlieg ik altijd op edinburgh. Dan kan ik via de cairngorms naar speyside rijden en een mooie wandeling maken of via de grote weg en bv bij edradour stoppen onderweg.

Mocht je toch die periode willen gaan dan was er vreemd genoeg nog meer dan voldoende plek bij glenallachie. En dat is echt een aanrader.
2 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 27 Mar 2022, 22:05

Cask1988 schreef:Dit zou ik als first timer niet zo snel doen Thijs ;) Durf het zelfs een slechte tip te noemen :Scratch

Arthur, ik tip Rick toch ook niet om naar het festival te gaan? Het verbaasde mij dat niemand Spirit of Speyside nog aangestipt had, aangezien het festival deels valt in de periode die hij op reis wil. Ik noem de voor- en nadelen, en dan laat ik de beslissing graag aan Rick. Die ga ik niet voor hem maken.

Cask1988 schreef:Als je voor t eerst een Scotland trip maakt, is er meer dan genoeg ‘snoep in de winkel’ bij de tours die t hele jaar door beschikbaar zijn en ben je m.i. meer gebaat bij wat meer rust, minder massa en relaxt keuzes kunnen maken ipv overal in de rij of er amper nog tussen kunnen komen.

Nog even ter aanvulling hierop: Spirit of Speyside is in mijn beleving niet alleen maar massa. Er zijn veel kleinschalige tours/evenementen, die soms veel relaxter zijn dan een standaard tour.
Laatst gewijzigd door thijs100 op 28 Mar 2022, 11:03, 3 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”