Ongelezen berichtdoor Polleke » 23 Okt 2019, 20:19
Begin oktober 5 dagen naar schotland geweest. Een aantal tours en tastings gedaan.
Edradour. Standaard tour.
5 jaar geleden ben ik hier ook geweest, toen was se tour erg leuk. Nu is er helaas niets meer aan. We waren alleen in de tour en de nieuwe distillery werd alleen maar even vlug vlug aangedaan. Daarna wel vrij lang in de warehouses rondgewandeld. En een verouderd filmpje gekeken. Beetje jammer.
Wel aan te raden is de on site whiskybar met ruim assortiment en hele lage prijzen. Denk aan 2 tot 5 euro.
Glenlivet. Drams of Distinction tasting
Er zit geen tour bij deze tasting. Geen onaardige tasting maar voor de 40 euro die het kost verwacht ik wel wat meer dan een nadurra, de 25y, een 14y en een 15y single cask. De hapjes er bij waren wel aardig. En de gids had een mooi verhaal.
Aberlour. Standaard tour
De waar voor je geld tour. Enthousiaste gids die er duidelijk zin in had. Prima tour met een goede uitleg. Voor de 15 euro die het kost krijg je daar boven op ook nog eens 6 (niet heel bijzondere) whisky's en een dram New make.
Voor iemand met ervaring wellicht wat te simpel maar zeker een aanrader.
GlenAllachie. Connoisseurs tour
Beste tour ooit.
We kwamen zomaar binnenvallen en de tour zat eigenlijk al vol. Geen probleem er werd een extra tour voor ons gecreëerd. Niet alleen de gids maar ook de medewerkers op de vloer en in het warehouse vertelden hun verhaal en beantwoordden vragen.
Bij de tasting kregen we de 15y, 25y, vintage 1989 en de 2 handfilled.
Zeker een aanrader.
Glendronach. Connoisseurs tour
Prima tour van een enthousiaste gids. Beetje standaard, maar dit boek je dan ook voor de tasting.
Die was een stukje minder exclusief dan vorig jaar, maar zeker niet slecht. Ze zijn een beetje in transitie wat de tours betreft en er schijnt nog een luxere tour bij te komen. We kregen de 12y, 15y, 18y, 21y, 1993 master vintage en beide handfilleds. Ik weet niet zeker of de jongste van de 2 er standaard bij zit. We hadden namelijk een beetje geklaagd dat het vorig jaar beter was en kregen toen wat extra drams.
Er is tegenwoordig ook een whiskybar maar daar hebben we geen gebruik van gemaakt.
Hij is wel wat minder dan voorheen. Maar nog steeds gewoon een aanrader.
Tomatin. Tour met tasting (naam even kwijt)
We waren verrast over hoe uitgebreid de tour was. Over wordt ruim de tijd genomen en ook in de filling station en de cooperage wordt lang stil gestaan.
De tasting was min of meer de hele standaard range van tomatin en een cu bocan. 6 stuks totaal. Het enige wat niet zo handig is, is dat de tasting in het midden van de tour is. Dus het gaat vrij gehaast.
Ik had er niet zoveel van verwacht en ik was positief verrast.
Dalwhinnie. Chocolate tasting.
Geen tour bij de tasting. De tasting was in de ontvangst ruimte die best wel druk kan worden als er een bus binnen komt. En er is alleen een korte uitleg. De handgemaakte chocolade smaakt goed bij de whisky.
We kregen de 15y, winters gold, een distillery edition zonder aangegeven jaartal, lizzies dram en 2 single casks. Alles kwam op mij heel erg routinematig over.
Ik was er zelf alleen maar omdat het op de route lag en zou er niet meer terug gaan.
Laatst gewijzigd door
Polleke op 09 Dec 2019, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x