Volgend jaar rond eind april/begin mei wil ik een weekje richting Schotland, o.a. een verjaardagscadeautje voor m'n ouwe. Naast wat distilleerderijen bezoeken zullen we ook een dag of 2/3 inplannen om een mooie wandeltocht te ondernemen (sluit niet uit dat we uiteindelijk alsnog ergens belanden voor een mooie slok, bar of distilleerderij).
Liefst zou ik Mull aandoen (Ledaig obv.), máár ook Jura en/of Islay (of een combinatie van) staan hoog op de verlanglijst. Waarschijnlijk vliegen we op Glasgow en verder met de auto (al is vliegen op Islay, en laten sjauffen met de taxi aldaar ook een goede optie). Ik probeer Feis Ile te ontlopen, te druk - daarvoor kom ik niet naar Schottie.
Momenteel ga ik plannen voor Jura en Mull.
Zijn er mensen met ervaringen, tips of tricks in de omgeving? Alvast bedankt.
Alles staat open, dus alles is welkom!
Tips gevraagd voor wandel & whisky-reis eind april/begin mei
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Re: Tips gevraagd voor wandel & whisky-reis eind april/begin mei
Ik gebruik de website Walkhighlands vaak:
https://www.walkhighlands.co.uk/mull/ <selecteer het gebied waar je wil wandelen
https://www.walkhighlands.co.uk/islay-jura/ <selecteer het eiland waar je wilt wandelen
Goede omschrijvingen van de verschillende wandelingen per regio/gebied/plaats en tegenwoordig ook met GPS te gebruiken.
Zelf geen ervaring met wandelingen op Mull, Islay od Jura.
https://www.walkhighlands.co.uk/mull/ <selecteer het gebied waar je wil wandelen
https://www.walkhighlands.co.uk/islay-jura/ <selecteer het eiland waar je wilt wandelen
Goede omschrijvingen van de verschillende wandelingen per regio/gebied/plaats en tegenwoordig ook met GPS te gebruiken.
Zelf geen ervaring met wandelingen op Mull, Islay od Jura.
1 x
Jura vond ik fantastisch. Island community all the way. Je wordt echt even voor een paar dagen eilandbewoner. Het is behoorlijk ontnuchterend dat je relatief dichtbij de bewoonde wereld bent en het tegelijkertijd enorm remote voelt.
Er is ook heel goed 1-2 dagtochten te maken die hoe over the Paps of Jura leiden. Die zelf nog niet gedaan maar die staat hier ook hoog op de verlanglijst. Wel een andere wandeling en dat was erg mooi. Er leven heel veel herten op het eiland. Met het pondje over the sound of Islay is een geinige beleving en zo gepiept. Op Islay kan je vervolgens je hart ophalen qua distilleerderijen, waarbij ik absoluut Bowmore aan zou doen.
Er is ook heel goed 1-2 dagtochten te maken die hoe over the Paps of Jura leiden. Die zelf nog niet gedaan maar die staat hier ook hoog op de verlanglijst. Wel een andere wandeling en dat was erg mooi. Er leven heel veel herten op het eiland. Met het pondje over the sound of Islay is een geinige beleving en zo gepiept. Op Islay kan je vervolgens je hart ophalen qua distilleerderijen, waarbij ik absoluut Bowmore aan zou doen.
0 x
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

Voorlopige reisplanning Islay & Jura (7 dagen / 6 nachten)
Na wat puzzelen zijn we op onderstaande route uitgekomen. Mull (Tobermory/Ledaig) voor nu even in de wachtkamer, dat is qua beschikbare tijd helaas niet te doen, máár die krijgen in de toekomst een 'eigen vakantie' toegewezen. Tips of suggesties zijn uiteraard nog altijd welkom!
Dag 1 – Glasgow → Islay
Dag 2 – West-Islay
Dag 3 – Noord-Islay
Dag 4 – Naar Jura
Dag 5 – Jura
Dag 6 – Terug naar Islay
Dag 7 – Terugreis
Whisky's op de planning:
We combineren graag whisky met natuur en willen één à twee dagen wandelen. We hebben bewust gekozen om de laatste nacht weer op Islay te slapen vanwege de vroege terugvlucht. Ik ben ondertussen wel gecharmeerd geraakt van Ardnahoe omwille van hun (jonge) single casks. De laatste middag op Islay nog een tasting ergens doen, kan evt. ook Bunna zijn.
Zijn er plekken die we volgens jullie echt niet mogen missen of zouden jullie iets anders indelen?
Na wat puzzelen zijn we op onderstaande route uitgekomen. Mull (Tobermory/Ledaig) voor nu even in de wachtkamer, dat is qua beschikbare tijd helaas niet te doen, máár die krijgen in de toekomst een 'eigen vakantie' toegewezen. Tips of suggesties zijn uiteraard nog altijd welkom!
Dag 1 – Glasgow → Islay
- Aankomst Glasgow (± 09:00)
- Bezoek Glasgow Distillery Company
- Lunch in Glasgow
- Vlucht Glasgow → Islay (± 17:30)
- Huurauto ophalen
- Overnachting omgeving Bowmore
Dag 2 – West-Islay
- Bruichladdich Distillery (‘s ochtends)
- Rit langs Loch Indaal, terug naar uitvalsbasis
- Bowmore Distillery (‘s middags, lopend)
- Wandeling door Bowmore
Dag 3 – Noord-Islay
- Ardnahoe Distillery
- Port Askaig
- Uitzicht over de Sound of Islay
- Eventueel wandeling (The Oa of een andere mooie kustwandeling, afhankelijk van het weer)
Dag 4 – Naar Jura
- Ferry Port Askaig → Feolin
- Jura Distillery
- Craighouse verkennen
- Overnachting Jura
Dag 5 – Jura
- Wandeldag (Paps of Jura of Small Isles Bay)
- Wildlife spotten
- Overnachting Jura
Dag 6 – Terug naar Islay
- Ferry Jura → Islay
- Ardbeg Distillery óf Laphroaig Distillery
- Laatste avond op Islay
- Overnachting Islay
Dag 7 – Terugreis
- Vlucht Islay → Glasgow (± 9:30)
- Aansluitende vluchten naar huis
Whisky's op de planning:
- Glasgow Distillery Company
- Bruichladdich
- Bowmore
- Ardnahoe
- Jura
- Ardbeg of Laphroaig
We combineren graag whisky met natuur en willen één à twee dagen wandelen. We hebben bewust gekozen om de laatste nacht weer op Islay te slapen vanwege de vroege terugvlucht. Ik ben ondertussen wel gecharmeerd geraakt van Ardnahoe omwille van hun (jonge) single casks. De laatste middag op Islay nog een tasting ergens doen, kan evt. ook Bunna zijn.
Zijn er plekken die we volgens jullie echt niet mogen missen of zouden jullie iets anders indelen?
3 x
2 ∞ & →
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Ziet er uit als een mooie trip
Zou laatste dag accommodatie kiezen in de buurt bij de distillery('s) die je wil bezoeken. Aan de zuidrand heb je er inmiddels een 4de bij, voor Laphroaig/ Lagavulin / Ardbeg ligt de Porintruan Distillery. Net buiten het plaatsje Port Ellen is ook een rum distillery waar ik goede berichten over hoor lees.
Ardnahoe geeft tegenwoordig ook warehouse tastings dus daar zou ik altijd voor gaan als je daar bent!
Zou laatste dag accommodatie kiezen in de buurt bij de distillery('s) die je wil bezoeken. Aan de zuidrand heb je er inmiddels een 4de bij, voor Laphroaig/ Lagavulin / Ardbeg ligt de Porintruan Distillery. Net buiten het plaatsje Port Ellen is ook een rum distillery waar ik goede berichten over hoor lees.
Ardnahoe geeft tegenwoordig ook warehouse tastings dus daar zou ik altijd voor gaan als je daar bent!
0 x
- Nederland-paraat
- Senior

Fat Bastard! schreef:Net buiten het plaatsje Port Ellen is ook een rum distillery waar ik goede berichten over hoor lees.
Islay rum is zeker de moeite waard. Wij liepen er toevallig tegenaan, dat was in het eerste productiejaar. Gewoon een kleine distilleerderij zoals wij die ook eentje hebben. Alles te zien, en ook gewoon de distillateurs die je spreekt in plaats van een tour guide. Wij zijn gewoon binnen gelopen (tijdens feis ile) en hartelijk ontvangen. Ideaal voor een verloren uurtje.
En, persoonlijk zou ik voor Laphroaig gaan in plaats van Ardbeg.
1 x
Fat Bastard! schreef:Ziet er uit als een mooie trip![]()
Zou ik idd ook doen Sören, en dan - bij goed weer - vanaf daar een e-bike pakken vanaf Port Ellen. We hadden een fijne AirBnB daar; deel ik desgewenst graag met je. En als het gaat om Noord/Oost Islay zou ik overwegen Bunna mee te pakken; vonden wij leuk. Alleraardigste tasting ook.
1 x
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

Bedankt voor de feedback. Goede tips!
Ardnahoe ga ik inderdaad voor de Warehouse Tasting (sowieso ga ik ons overal voor de uitgebreide/bijzondere tastings opgeven, kom te weinig in Schotland om met een standaard-range-43-procentje te worden 'afgescheept'.).
Laphroaig gaat mijn voorkeur ook naar uit, aangezien wij hier een decennium geleden een fantastische rondleiding en tasting hebben gehad. Ardbeg echter nog niet geweest (behalve even rondloeren en een fotootje schieten), dus vandaar ook enige nieuwsgierigheid (FOMO).
Goede tip van de Porintruan Distillery, ga ik mij eens even in verdiepen.
Verder is een eBike ook wel een idee, niet eerder over nagedacht.
Voer dat aanzet tot denken, thanks!
Ardnahoe ga ik inderdaad voor de Warehouse Tasting (sowieso ga ik ons overal voor de uitgebreide/bijzondere tastings opgeven, kom te weinig in Schotland om met een standaard-range-43-procentje te worden 'afgescheept'.).
Laphroaig gaat mijn voorkeur ook naar uit, aangezien wij hier een decennium geleden een fantastische rondleiding en tasting hebben gehad. Ardbeg echter nog niet geweest (behalve even rondloeren en een fotootje schieten), dus vandaar ook enige nieuwsgierigheid (FOMO).
Goede tip van de Porintruan Distillery, ga ik mij eens even in verdiepen.
Verder is een eBike ook wel een idee, niet eerder over nagedacht.
Voer dat aanzet tot denken, thanks!
1 x
2 ∞ & →
Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”