Komende whisky trip - nu met verslag

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
4snaar
Senior
Senior

Komende whisky trip - nu met verslag

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 26 Jun 2025, 10:33

Volgende week een weekje Schotland in de planning. Was nog even stressen, KLM dreigde te gaan staken, maar gelukkig verbood de rechter de staking…

Het plan is ongeveer als volgt: We vertrekken zondag vroeg richting Edinburgh, auto oppikken, naar hotel rijden, auto parkeren en dan richting centrum voor een paar flights. We willen in ieder geval bij de Tipsy Midgie de Sunday Exploration doen, verder zien we het wel. Het is niet voor het eerst dat we in Edinburgh zijn, maar een paar inside tips (Whisky gerelateerd) zijn altijd welkom!

De volgende ochtend weer op tijd op pad, we gaan toch (zie eerdere berichten) bij The Glenrothes langs, verder zien we het wel, we slapen in ieder geval in Inverness, op een boot, op een uitloper van Loch Ness.. eens kijken of Nessie de boot kan laten rocken. :lekker We bezoeken daar The Malt Room en de Highlander Bar om de volgende ochtend door te rijden naar Skye. Daar bij Talisker (ondanks de verhalen hier) de Cask Draw Experience geboekt. Slapen ongeveer naast de distilleerderij.

Dan rijden we door naar Islay, we slapen in Bowmore, huren daar fietsen en gaan in twee dagen voor de Lagavullin Distillery Exclusive experience, The Roving Tasting bij Kilchoman en bij Bruichladdich de Warehouse experience.

Dan is het al weer tijd om de fietsen in te leveren en om terug te gaan van Islay naar Edingburgh waar we zaterdagavond weer vandaan vliegen. Een volle week gepland, maar heb ik nog iets over het hoofd gezien? (de keuze voor distilleries op Islay is gemaakt omdat we bij deze nog niet geweest zijn.. vorig jaar al een kleine week op Islay doorgebracht)
Laatst gewijzigd door 4snaar op 08 Jul 2025, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
9 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Komende whisky trip

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 26 Jun 2025, 10:44

Klinkt als een leuke trip. Maar de rit van Skye naar Islay is stevig, daar zou ik nog wat tussen plakken.
Anders zit je zeker wel een uur of 8 in de auto... :o
1 x

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 26 Jun 2025, 10:52

Rien68 schreef:Klinkt als een leuke trip. Maar de rit van Skye naar Islay is stevig, daar zou ik nog wat tussen plakken.
Anders zit je zeker wel een uur of 8 in de auto... :o

We hebben het inderdaad overwogen, maar dan zouden we ergens iets moeten inleveren. Het is wel een mooie rit, je hebt gelijk, van de Talisker Distillery naar de boot is al zo'n 5.5 uur rijden, maar goed, daarna zitten we relaxed op de boot natuurlijk. Hapje eten en dan hobbelen naar Bowmore. We doen het er maar even mee. Liever hadden we er nog een dag aan vast geplakt, maar deze dwaas heeft zijn dochters beloofd om ze zondag mee te nemen naar Rock Werchter (iets met Olivia Rodrigo o.a.) En we kunnen ook niet eerder weg want vrijdag "moeten" we nog naar Bruce Springsteen in Gelsenkirchen, het leven draait om keuzes :bigsmile maar we hebben de week er wel mooi in weten te proppen.
4 x

Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Jun 2025, 01:37

Toch een hele hoop 'first-world-problems' zo te horen! :bigsmile :duimop

Maar jeetje, lekkere tijden man! Geniet ervan!

Doe vooral even verslag als je terug komt, altijd goed om te lezen.
1 x

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 27 Jun 2025, 08:27

defeatless schreef:Toch een hele hoop 'first-world-problems' zo te horen! :bigsmile :duimop

Ja, het is op het moment echt heel zwaar :P

defeatless schreef:Doe vooral even verslag als je terug komt, altijd goed om te lezen.

Ik zal proberen onderweg wat notities te maken en daar een verslagje van te breien.
1 x

Afbeelding

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 27 Jun 2025, 09:35

Kleine tip als je bij Talisker bent: om de hoek heb je The Oyster Shed waar je erg lekkere oesters, kreeft en allerlei vis kunt eten. Geinig plekje en zeker het bezoeken waard!
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 27 Jun 2025, 14:51

Bij Bruichladdich begint komende week 'silent season' geen productie aldaar maar waarschijnlijk gaan de warehouse tastings wel gewoon door.
0 x
Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 07 Jul 2025, 14:05

Iain87 schreef:Kleine tip als je bij Talisker bent: om de hoek heb je The Oyster Shed waar je erg lekkere oesters, kreeft en allerlei vis kunt eten. Geinig plekje en zeker het bezoeken waard!

Die was inderdaad erg leuk :-)
1 x

Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 07 Jul 2025, 14:06

Fat Bastard! schreef:Bij Bruichladdich begint komende week 'silent season' geen productie aldaar maar waarschijnlijk gaan de warehouse tastings wel gewoon door.

Die gingen zeker door. en ik denk dat deze het hoogtepunt van de week was. Er komt later deze een uitgebreider verslag. We hebben het fantastisch gehad. En Spoiler alert: "We zijn bij Glenrothes binnen geweest" :-) :lekker
3 x

Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 08 Jul 2025, 10:26

4snaar schreef: En Spoiler alert: "We zijn bij Glenrothes binnen geweest" :-) :lekker

Kijk! Dat is mooi.....maar euh.....photographs, or it didn't happen!!! ;)
0 x
Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 08 Jul 2025, 11:42

Komt goed, nog even uitvogelen hoe ik hier fotos plak :-)
0 x

Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 08 Jul 2025, 11:48

Verslag Whisky trip 2025
Zoals beloofd een verslag van de avonturen in Schotland gedurende een week van 29 juni tot 5 juli. De trip ging van Edinburgh, naar Inverness, Skye, Islay en terug naar Edinburgh. Kleine disclaimer: Als ik ergens positief over ben dan is dat mijn eigen mening, ik word niet betaald of op een andere manier vergoed en jouw mening / ervaring kan weer totaal anders zijn!

Dag 1 Amsterdam - Edinburgh
Nog een beetje moe van het fantastische concert van Springsteen in Gelsenkirchen gisteren stappen we al weer vroeg in de auto naar Schiphol. Alles loopt volgens planning, KLM was een kwartiertje te laat, maar dat is ze vergeven. Even in de shops op Schiphol rondgekeken of er nog een leuke “FVO” (Flesje voor onderweg) te vinden was, maar van “Tax free” is al tijden geen sprake meer. Dan maar een ontbijtje met koffie bij de MacD scoren en boarden!

Op het vliegveld in Edinburgh snel naar de balie van Europcar. Via Sunnycars hadden we een Opel Crossland SUV gehuurd. Toch maar besloten om voor 40 pond per dag voor een upgrade te gaan die ons werd aangeboden. Een Mercedes GLC 300 voor de kenners, helemaal nieuw, met automaat en navigatie. Het leek een goede deal, vooral omdat de kosten voor de extra bestuurder a 13 pond per dag (we wilden graag beiden rijden) zouden komen te vervallen. (Fast forward naar het einde van de trip: die 40 pond was ex luchthaven toeslag a 19pond en de btw a 20% dus het werd alsnog een dure grap, dat hadden ze er best even bij kunnen vertellen, of we zaten gewoon niet op te letten, kan ook…).

Aan de rechterkant ingestapt, aan de linkerkant van de weg gaan rijden en door naar het hotel. We sliepen in het Holiday Inn Express Edinburgh - Leith Waterfront by IHG, prima hotel, goede bedden, parkeren voor 10pond per dag met de kortingscode die je bij het inchecken krijgt.

Het is mooi weer, we lopen de stad in nemen onderweg nog een goede bak koffie en een broodje en genieten van de mooie omgeving. Bij de eerste de beste kroeg die we tegenkomen beginnen we met een eerste miniflight, de Sea and Land met een Talisker 10 en een Singleton. Standaard, maar het is traditie ondertussen. We lopen door naar “Devil’s Advocate” voor wat serieuzer werk. Ik heb al een tijdje nieuwe The Glenrothes 18YO (WB251609) in de kast staan, maar nog niet opengetrokken. Hier een dram geproefd en het is duidelijk, thuis moet ie ook maar open! Puur genieten op het terras in de zon.

Ondertussen wel trek gekregen, vorig jaar waren bij de (volledig door vrouwen gerunde) Arcade Bar geweest, daar zijn we naar teruggegaan. Heerlijke Haggis gehad met Bacon. Met twee bijpassende drams. Beide Smokehead, de unfiltered (WB216282) en de nieuwe Islay Single Malt (WB266504) deden het goed met de bacon en de licht pittige Haggis. Goede bodem voor de rest van de dag zullen we maar zeggen. We zoeken nog wat lekkers uit (een Fettercairn 12 als toetje en nog een Glendronach 15 om het af te leren) en vervolgen onze weg.

We vinden na wat omzwerven een sportsbar om nog even de Formule 1 te kijken, koud biertje er bij, (whisky assortiment hield niet over daar) en merken dat Max niet zo populair is aan deze kant van het water. Wel lekker gezeten buiten in de zon, half naar het scherm gekeken, maar vooral genoten van goede gesprekken en het bier.

Het wordt wel tijd om verder te gaan, de Tipsy Midgie staat op het programma, de Sunday flight bestond vandaag uit 3 verschillende Rasaay whiskies en dat voor 10 pond. Daar moeten we bij wezen! Het is even een eindje lopen, maar het is nog steeds mooi weer, dus niets aan de hand. De bar zelf is klein, er zitten wat locals en een stel toeristen en we worden allerhartelijkst ontvangen. Wat een fantastische sfeer hier. Maar goed, dan waarvoor we kwamen: de Sunday flight. Achtereenvolgens de Raasay made with Arbiki barley 2025 50.2% (kon nog geen WB vinden) , macLean single cask (WB236967) en de peated red wine. (WB189529) . Kijk, hiervoor zijn we gekomen. Ik kende de distillery niet nog om eerlijk te zijn, maar ze zijn volgens mij qua smaak op de goede weg! Het is allemaal nog jong (uiteraard), maar de distillery staat op de nominatie om volgend jaar te bezoeken. We hebben hier genoten en na een leuk gesprek met de eigenaar hem over kunnen halen om ook de beroemde “Whisky and Chocolate flight” voor ons klaar te maken. Moet je formeel wel reserveren, maar ze hadden nog wel wat liggen.. Whisky, gepaard met Schotse chocolade / bonbons.. Kom maar door.

Old Pulteney duncansby head (WB96968) – Raspberry & Heather Honey
Serieus, ik dacht, hoe kunnen ze hier mee beginnen? Dit is zo goed, het kan alleen nog maar minder worden. Oh, ik zat er ontzettend naast. Maar een tinteling op mijn tong, achterin mijn nek, dit is gewoon een klein stukje hemel in je mond.

Arran Sauterness Cask (WB99292) – Sticky toffee pudding
Auchentoshan Cooper’s reserve (WB75478) – Millionaires shortbread
Tomintoul Amarone cask (WB258663) – Earl greay & Orange
Ardbeg For Discussion (WB236827) – Salted Caramel & Toasted Pecan

Tja, ik kan hier heel kort over zijn. Als je ooit in de buurt bent, dan is deze ervaring zijn geld zeker waard. Niet heel goedkoop (50pond pp), maar ik loop nog steeds met een grijns op mijn gezicht rond als ik hier aan terugdenk.

Over lopen gesproken, het werd tijd om na deze lange dag richting het hotel terug te lopen, we stoppen onderweg nog even voor een hapje eten en bezoeken de bar op hoogte van The Port of Leith distillery. We zijn helaas net te laat om nog een dram te proeven, de bar is gesloten, (we liepen niet meer zo snel zeg maar), maar we worden alweer heel vriendelijk ontvangen en mogen rondkijken en fotos maken zoveel we willen. De zon gaat onder, het ziet er allemaal prachtig uit. In de hotelbar dan nog maar eentje dan.. het beste wat ze hadden was de Glenmoranchie 12yo, we doen het er maar mee en gaan slapen! Een welbestede eerste dag, morgen weer op tijd op, we gaan naar Inverness en kijken of we toch nog bij The Glenrothes kunnen komen.

Aantal stappen: 22314
Aantal verschillende whiskies: 16
6 x

Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 08 Jul 2025, 13:53

Dag 2 – Edinburgh – Inverness

Het is gelukt om op tijd ons bed uit te komen en er staat een fijn ontbijt in het hotel klaar. Wel wat typisch hotelvoer, maar er is toast, bacon en scrambled eggs, de koffie is ok, dus wij kunnen er wel weer tegenaan. Minder lopen dan gisteren vandaag vooral rijden. We gaan naar het noorden en besluiten om via het dorpje Rothes te rijden om The Glenrothes te bezoeken.

Het is een hele mooie rit, we hebben lekker weer en komen bij toeval langs Pitlochry, waar ze een whisky shop hebben met uitgebreid assortiment. We mogen van alles (in minihoeveelheden, want we moeten nog verder rijden) ruiken en proeven. We proeven de Signatory Vintage Small Batch edition #18 (First fill en refill Oloroso sherry cask uit 2025 (WB271685) . Ik heb er vooral veel sinaasappel van onthouden. Eerst met gedroogd fruit, later met koffie, maar het was nog vroeg. Ook de Hearach (WB262196) First Fill Oloroso Cask Matured snuffelen en proeven we even. Mooie kleur, lijkt nog wat jong en onbeholpen op een of andere manier wat we uit de paar druppels hebben kunnen halen. Ik kende ook deze nog niet, blij dat we het even hebben kunnen proberen. Ook de nieuwe releases van The house of Bruar komen nog voorbij. Een 16 jaar oude Blair Athol (first fill oloroso hogshead, cask #3429) en de 30 Year Old Anniversary Blended Scotch Whisky, van beiden nog geen WB kunnen vinden. Hoewel ze wel bijzonder zijn heb ik toch besloten om de 15yo The Glenrothes (WB266605) te nemen. In Nederland nog niet gevonden en oude liefde roest niet, dus deze 15yo maar aangeschaft. (staat ook mooi naast die 18yo die ik moet opentrekken).

We rijden door en besluiten de auto even aan de kant te zetten bij Dalwhinnie, de ontvangst was wat stuurs, eigenlijk “on-Schots”. De Bottle your own voor 130 pond hebben we ook maar gelaten voor wat het is. We nemen buiten een klein glaasje (delen 1 dram met zijn tweeën) van de Distillery Edition van dit jaar, maar die vonden ook niet echt bijzonder. Blij dat we hier geen tour hebben geboekt was eigenlijk mijn conclusie.

Ondertussen kregen we wel trek en stoppen bij het Speysidecentre in Grantown-On-Spey, daar zit je te lunchen in een soort Intratuin leek het, maar de Fish and Chips waren erg lekker! We vervolgen de mooie route en komen langs Ballindalloch, ziet er prachtig uit, mooie omgeving, maar alles wat dicht, ondanks dat ze volgens de website in ieder geval de shop open hebben maandag.. Paar fotos geschoten en door richting Rothes.

We rijden naar The Glenrothes distillery, ze hebben een beetje aparte locatie, gesplitst door de lokale weg en ingeklemd tussen water en een begraafplaats. Die openbare weg tussen de kantoren en de distillery schijnt ook de reden te zijn dat er nooit een bezoekerscentrum oid is gekomen is me ooit verteld door een brand ambassador.

Ik vind het prachtig dat we langs het iconische logo (voor mij dan he?) op de gevel kunnen rijden we parkeren de auto een eindje terug, nemen de net aanschafte Glenrothes mee (we brachten haar thuis) en schieten wat fotos. Vanuit mijn ooghoeken zie ik dat de deur naar The Still house openstaat.. Zou ik dat durven… Ach, brutalen hebben de halve wereld, dus ik steek mijn hoofd even om de hoek. En meteen staat er iemand voor mij die zich afvraagt wat ik daar doe zonder helm en veiligheidsjasje. In het kort uitgelegd wie ik was en wat ik kwam doen en of ik alsjeblieft even binnen mag kijken en wat fotos maken. Toen ik zei dat ik al contact had gehad met corporate headquarters en dat ze me niet wilden helpen kreeg de beste man grote grijns op zijn gezicht, mompelde iets over “those Edinburgh Bastards” en liep met me mee naar binnen. Mocht overal even kijken, bij de stills, langs de spiritsafe. Tot er twee collegas van hem aankwamen lopen en een beetje zenuwachtig werd. “I did never let you in” mompelde hij nog en leidde ons met zachte dwang weer naar buiten. Voor de meesten waarschijnlijk een onbeduidende paar minuten, voor mij toch een soort jongensdroom die uit is gekomen. Mijn week kan (en kon) al niet meer stuk!

We vervolgen onze weg richting Inverness, passeren Benriach en komen aan bij de boot waar we overnachten. Scotia Charters, een mooie omgebouwde boot, met super vriendelijke ontvangst. We hebben een leuke hut, laten onze spullen daar achter en lopen Inverness in. We eten een pizza (lekker) bij The Black Isle Bar and Rooms. Op naar The Malt Room! Laat daar nu ook een lekkere Whisky / Chocolade paring op het menu staan! Weer met heerlijke chocolade (dubbele porties ook!) met een 14 jarige Tomatin met Rose and Redcurrant Cup, een 14 jarige Oban met Salted Caramel Truffle en de Kilchoman met Cappuccino Square. LEKKER!!!! En dan valt mijn oog op een van de 236 flessen van WB94688 The Glenrothes 1992 Ridge vineyards 24yo. Fanboy als ik ben kon ik die niet aan mij voorbij laten gaan. En wat werd ik hier blij van.. Een bijzonder experiment voor Glenrothes begrippen, maar ik werd er wel blij van. Er gebeurde van alles, van initiele zoetheid naar peper, toch weer de banaan en gras. Nog even overwogen om de beste man over te halen de rest van de fles aan mij te verkopen, maar ik zag in dat dit een dure hobby zou worden. Dat dus maar gelaten en de herinnering vasthouden.

Op naar The Highlander. Leuke livemuziek, we genieten daar van een biertje en besluiten een paar deuren verder te gaan naar Hootananny waar we iemand met een waanzinnige stem horen zingen. We nemen er een glaasje Macallen 12 en Glendronach traditionally peated bij en reflecteren nog even over de prachtige dag. Tijd om richting de boot te lopen, maar eerst nog even terug naar De Black Isle bar, we hadden de Octomore 15.1 daar op de kaart zien staan voor 6 pond.. We dachten, vast een tikfoutje, maar nee… Omdat we nog naar de Malt Room gingen voor wat meer delicate dingen hebben we die bij het eten even links laten liggen, maar ach, we liepen er toch langs. Het blijft een goede whisky, wat jong voor de prijs (die je normaal betaald), maar we genoten er zeker van! En toen wisten we nog niet eens watwe 2 dagen later zouden proeven.....

Onderweg naar de boot liepen we nog langs The Waterfront, we hoorden muziek, weer een gitarist met goede stem, samen met een accordeonist en ze speelden Schotse traditionals. We konden de lokroep niet weerstaan en besloten toch nog even voor een miniflight te gaan om de dag af te sluiten. Glenfiddich 12, Bowmore 12, Balblair 12, niets wat we nog niet kenden, maar we zaten er erg gezellig en fijn om de lokale middenstand te sponsoren. Toen echt maar naar de boot, hopen dat Nessie ons niet wakker zou maken vannacht.

Aantal stappen: 12318
Aantal verschillende whiskies: 14
4 x

Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 08 Jul 2025, 15:01

Dag 3 Inverness – Skye

Na een heerlijke nacht werden we vroeg wakker want weer een langere rit voor de boeg naar Skye! Full Scottish Breakfast werd er neergezet, met vers fruit, goede koffie, precies wat je nodig hebt om de dag goed te beginnen.

Schotland is zo waanzinnig mooi, dat merken we vandaag ook weer. Lekker de toerist uithangen bij Loch Ness, langs Urqhuart Casle voor een paar fotos, via Kyle – Glenshiel, (koffie aan het meer!) en het Eilean Donan Castle komen aan in Carbost op Isle of Skye. Het was een mooie rit door een heel mooi stuk Schotland. We zijn ruim op tijd om nog even lekker te lunchen aan het water bij The Waterfront Inn waar we vannacht ook slapen. Super leuke plek met restaurant, bar en dus ook kamers. We eten er (alweer…) Fish & Chips, die zo groot was dat het eigenlijk wel te delen zou zijn voor twee personen. Maar super lekker. We zitten zo ramvol dat we niet meer voor een Oester en Whisky gaan bij the Oystershed, maar lopen nog wel even langs.

We hebben om 15.00 een afspraak bij Talisker voor een “cask draw and tasting experience” en beginnen aan de bar met een glaasje van de Distillery Exclusive Batch #3. De eerste dram van de dag, voor Talisker begrippen een redelijk zoete vriendelijke dram. We raken wat aan de praat met de barkeeper en hij schenkt ons nog een dram van de Talisker Tidal Churn in. “gewoon omdat ik graag leuke mensen aan de bar heb” (die steken we dan maar in onze zak). Deze is wat pittiger, aan de ene kant wat zoet (peer?) maar toch wel kruidig. Eigenlijk “gewoon lekker “( … ) En ach, is de beste whisky niet gratis whisky? :P Mooi commercieel verhaal over dat ze vaten met stenen laten ronddraaien en in die vaten de whisky “finishen”, mooi verhaal, maar of het daadwerkelijk invloed heeft, dat mag iedereen voor zich bepalen.

Dan is het tijd voor de Cask Draw experience, we waren de gids al tegengekomen en we hadden een kleine groep voor de tasting. Iedereen was ook mooi op tijd, dus we konden nog een kort rondje door de distillery doen. Een aardige extra vooral omdat de gids best kritisch was over Diageo (“they sure spend a lot of money on this flashy visitor centre”), we hebben wel met hem gelachen. De tasting zelf was in een kamer waar een paar vaten waren neergezet, niet het warehouse zelf dus. We beginnen niet met een cask, maar met de 27yo, het schijnt dat die “vroeger” aan het einde van de experience werd verstrekt, maar dat niemand het delicate karakter meer kon proeven na al het Cask Strength geweld. Een fijn begin van de tasting.

Achtereenvolgens komen
Cask #304686 Refill hogshead 11yo, 60.3% ,
Cask #300053 Recharred wine cask 56.8% ,
Cask #31 met een hele bijzondere reis: Refill Bourbon, dan Port om vervolgens in Puncheon terecht te komen. (en dan onverkoopbaar dus maar in de tasting experience te doen, of ben ik nu cynisch?) 21 jaar oud, 58.3%,
Cask #1010 Refill, then PX sherry, 13yo 57.9%, en tot slot de
Cask #715 28yo 59.8% aan bod.

Allemaal dikke prima, maar weinig begeleiding in de tasting. Wel een erg leuk gezelschap met onder andere een stel dat net verloofd was. Wat mij een beetje tegenviel was dat er niet eens een glas inbegrepen was. Bij andere proeverijen mag je het glas houden (leuk met logo!) of zelfs een klein flesje mee naar huis nemen. Maar hier dus helemaal niets van dat, terwijl het wel de duurste tasting van de week was. (en ja, ik had jullie verhalen allemaal al gelezen, ik wist dus waar ik aan begon).

We lopen terug naar the Waterfront Inn waar we het pas verloofde (Amerikaanse) stel tegenkomen. We drinken daar nog een Talisker Port Ruige en een Talisker Storm, een Laphroaig sherry cask en gaan dan met zijn vieren over op bier en een heerlijke maaltijd met pulled lamb. Het werd een gezellige avond met mooie gesprekken en toch ook wel weer veel te laat… want morgen staat een hele lange rit richting Islay op het programma en moeten we helaas alweer afscheid nemen van het mooie Skye. Volgende keer moeten we er langer blijven!

Aantal stappen: ?
Aantal verschillende whiskies: 12
5 x

Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Re: Komende whisky trip - nu met verslag

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 08 Jul 2025, 15:55

Dag 4 – Skye – Islay

De wekker ging weer (voeg hier een scheldwoord in)vroeg deze ochtend. We moeten voor 17:00 bij de Kennacraig Ferry terminal zijn om de boot naar Port Ellen op Islay te halen en er zijn een paar stops / omwegen die we willen maken. We hebben gisteravond gevraagd of we het ontbijt om 07:15 konden krijgen, terwijl ze eigenlijk pas om 07:45 beginnen met ontbijt. Maar dat was geen probleem als we onze wensen van te voren wilden doorgeven dan zouden ze er voor zorgen dat het klaar stond. Smorgens hebben we maar 1 wens: Koffie en Full Scottish Breakfast please. Met Haggis, Blackpudding, Mushrooms and the whole “shabang”. Nou dat werd geregeld en was inderdaad zo goed als klaar toen we binnenkwamen. Dit wordt nog afkicken thuis!

We gaan met volle magen weer onderweg en genieten met volle teugen van de prachtige omgeving op Skye, op weg naar onze eerste stop: Glenfinnan waar het beroemde viaduct staat wat onder andere in de Harry Potter films te zien. We zijn niet de enige zeg maar die daar willen kijken, parkeerplaats ramvol toeristen :domdom . Maar het is mooi om het viaduct van bovenaf te kunnen zien. We stoppen vaak onderweg om wat fotos te schieten en om gewoon even stil te staan bij het mooie uitzicht.

Van Glenfinnan rijden we via Fort William, langs Loch Eil naar Glencoe om vanaf daar richting Kennagraig te rijden. Het is misschien wel het mooiste stuk van de route wat we gedaan hebben. Werkelijk na iedere bocht een adembenemend uitzicht, het schiet allemaal niet zo op, maar het is te mooi om niet te stoppen. Gelukkig waren we op tijd vertrokken. We hadden nog even stress toen we in de file terechtkwamen omdat er een boom omgevallen lag op de weg, maar dat werd snel opgelost gelukkig. We hebben nog een stop gemaakt in het alleraardigste Inverary, waar we vorig jaar met de bus een korte stop maakten en toen voor twee dichte slijterijen stonden. Nu was er maar 1 dicht en zijn we bij de ander naar binnen gegaan om onze ogen uit te kijken en hebben een minidram van Torabhaig 7yo - thomson bros - single cask (WB277460) geproefd en een flesje van WB75704 Bunnahabhain LF meegenomen.

Alles gaat verder voorspoedig, geen gekke vertraging en we nemen de ferry naar Islay. We eten wat op de boot en rijden door naar Bowmore waar we in het Bowmore hotel slapen. Diep Diep onder de indruk van het assortiment van Lucci’s whiskybar lopen we toch een beetje kwijlend rond en hebben we medelijden met onze credit card. We zijn moe en gaan eerst even lekker eten. Heerlijke lamskoteletten, met een biertje deze keer. Als toetje nemen we een 15yo oude Bowmore (als we er dan toch zijn…) en maken we nog een mooie wandeling, we zien de zon zakken en besluiten op tijd naar bed te gaan! (we worden verstandig.. of oud…)

Het was wederom een prachtige dag, waar we ontzettend genoten van de het mooie Schotland. Oh en we bekijken nog even de weersverwachting.. dat hadden we beter niet kunnen doen… Het was de hele week schitterend weer, maar het lijkt nu te gaan stortregenen.. net als we willen gaan fietsen de komende dagen…

Aantal stappen: weinig
Aantal verschillende whiskies: 3 (huh?)
6 x

Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”