Dag 3 Inverness – SkyeNa een heerlijke nacht werden we vroeg wakker want weer een langere rit voor de boeg naar Skye! Full Scottish Breakfast werd er neergezet, met vers fruit, goede koffie, precies wat je nodig hebt om de dag goed te beginnen.
Schotland is zo waanzinnig mooi, dat merken we vandaag ook weer. Lekker de toerist uithangen bij Loch Ness, langs Urqhuart Casle voor een paar fotos, via Kyle – Glenshiel, (koffie aan het meer!) en het Eilean Donan Castle komen aan in Carbost op Isle of Skye. Het was een mooie rit door een heel mooi stuk Schotland. We zijn ruim op tijd om nog even lekker te lunchen aan het water bij The Waterfront Inn waar we vannacht ook slapen. Super leuke plek met restaurant, bar en dus ook kamers. We eten er (alweer…) Fish & Chips, die zo groot was dat het eigenlijk wel te delen zou zijn voor twee personen. Maar super lekker. We zitten zo ramvol dat we niet meer voor een Oester en Whisky gaan bij the Oystershed, maar lopen nog wel even langs.
We hebben om 15.00 een afspraak bij Talisker voor een “cask draw and tasting experience” en beginnen aan de bar met een glaasje van de Distillery Exclusive Batch #3. De eerste dram van de dag, voor Talisker begrippen een redelijk zoete vriendelijke dram. We raken wat aan de praat met de barkeeper en hij schenkt ons nog een dram van de Talisker Tidal Churn in. “gewoon omdat ik graag leuke mensen aan de bar heb” (die steken we dan maar in onze zak). Deze is wat pittiger, aan de ene kant wat zoet (peer?) maar toch wel kruidig. Eigenlijk “gewoon lekker “( … ) En ach, is de beste whisky niet gratis whisky?

Mooi commercieel verhaal over dat ze vaten met stenen laten ronddraaien en in die vaten de whisky “finishen”, mooi verhaal, maar of het daadwerkelijk invloed heeft, dat mag iedereen voor zich bepalen.
Dan is het tijd voor de Cask Draw experience, we waren de gids al tegengekomen en we hadden een kleine groep voor de tasting. Iedereen was ook mooi op tijd, dus we konden nog een kort rondje door de distillery doen. Een aardige extra vooral omdat de gids best kritisch was over Diageo (“they sure spend a lot of money on this flashy visitor centre”), we hebben wel met hem gelachen. De tasting zelf was in een kamer waar een paar vaten waren neergezet, niet het warehouse zelf dus. We beginnen niet met een cask, maar met de 27yo, het schijnt dat die “vroeger” aan het einde van de experience werd verstrekt, maar dat niemand het delicate karakter meer kon proeven na al het Cask Strength geweld. Een fijn begin van de tasting.
Achtereenvolgens komen
Cask #304686 Refill hogshead 11yo, 60.3% ,
Cask #300053 Recharred wine cask 56.8% ,
Cask #31 met een hele bijzondere reis: Refill Bourbon, dan Port om vervolgens in Puncheon terecht te komen. (en dan onverkoopbaar dus maar in de tasting experience te doen, of ben ik nu cynisch?) 21 jaar oud, 58.3%,
Cask #1010 Refill, then PX sherry, 13yo 57.9%, en tot slot de
Cask #715 28yo 59.8% aan bod.
Allemaal dikke prima, maar weinig begeleiding in de tasting. Wel een erg leuk gezelschap met onder andere een stel dat net verloofd was. Wat mij een beetje tegenviel was dat er niet eens een glas inbegrepen was. Bij andere proeverijen mag je het glas houden (leuk met logo!) of zelfs een klein flesje mee naar huis nemen. Maar hier dus helemaal niets van dat, terwijl het wel de duurste tasting van de week was. (en ja, ik had jullie verhalen allemaal al gelezen, ik wist dus waar ik aan begon).
We lopen terug naar the Waterfront Inn waar we het pas verloofde (Amerikaanse) stel tegenkomen. We drinken daar nog een Talisker Port Ruige en een Talisker Storm, een Laphroaig sherry cask en gaan dan met zijn vieren over op bier en een heerlijke maaltijd met pulled lamb. Het werd een gezellige avond met mooie gesprekken en toch ook wel weer veel te laat… want morgen staat een hele lange rit richting Islay op het programma en moeten we helaas alweer afscheid nemen van het mooie Skye. Volgende keer moeten we er langer blijven!
Aantal stappen: ?
Aantal verschillende whiskies: 12