Eerste keer Schotland! 5 dagen - 6 distilleerderijen

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Eerste keer Schotland! 5 dagen - 6 distilleerderijen

Ongelezen berichtdoor bodevami » 16 Aug 2024, 22:27

Fat Bastard! schreef:Klinkt een beetje als 14,5 uur reizen voor 5 minuten bij Oban? :gnif
Maar wel een mooie reis door een prachtig gebied.
Rannoch Moor twee keer wandelend doorkruist, man wat een desolaat gebied is dat!

Zo had ik het zelf nog niet bekeken, maar je hebt gelijk. Heb prima van de reis genoten en dat is ook wat waard!
0 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 16 Aug 2024, 22:29

Koning schreef:Lezenswaardige verhalen over je ervaringen, Michael!
Glengoyne is de enige plek waar ik ook geweest ben, vond het toen vergeleken met andere distilleries een geoliede toeristenmachine. Nam, ondanks de prachtige setting, wel iets van de charme weg. Ben wel langs Auchentoshan gereden, maar de locatie aan een drukke vierbaansweg onder de rook van Glasgow deed me vermoeden dat het als makkelijk bereikbare stokerij van hetzelfde laken een pak zou zijn. Jouw ervaring maakt me echter wel nieuwsgierig!

Dankjewel! En inderdaad, Glengoyne is uitermate goed ingericht voor de toeristen.
Als ik iemand die in Glasgow verblijft een distilleerderij zou adviseren zou dat zeker Auchentoshan zijn.
Het ligt inderdaad aan een drukke weg, maar bij mijn bezoek heb ik niet veel toeristen gezien.
En een merk wat je wel kent en tegelijkertijd niet vaak drinkt.
1 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 20 Aug 2024, 18:51

Dag 5
De laatste dag al weer en vandaag staat Deanston op de planning. Hier had ik een Warehouse No4 experience geboekt van 35 pond.
Deze zou om 11:15 starten, dus wederom geen uitslaapochtend, maar had alles mooi gepland dus geen enkel probleem.

Maar eerst de Glengyone van de vorige avond, het gaat om de volgende:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/243434/glengoyne-2007
De barman gaf mij de fles aan, een single cask van 16 jaar oud en ik vroeg wat een glas (35mL) zou kosten, 30 pond..... :HitHead
Okay, mag ik hem eerst even ruiken, natuurlijk, geen probleem.
Wouw, wat lekker, twijfel twijfel, okay, doe mij maar een glaasje!

Ik zoek vervolgens een plekje aan een tafel in het drukke, lawaaierige café en ga eens lekker genieten.
En of ik dat gedaan had, wat een fijne whisky was dit! De handfilled bij Glengoyne zelf geproefd en daar was ik voor 200 pond toch beduidend minder enthousiast over.
Dus ik meteen op zoek naar deze fles op whiskybase en ik zie dat "Malt Whisky Agency Ltd" maar liefst 5 flessen te koop heeft staan voor 275 pond.
Wat een geld, maar hey, deze is wel echt veel lekkerder dan die 200 pond handfilled! Maar beste mensen, natuurlijk geen excuus om deze wel te kopen, of toch wel?

Vervolgens even kijken waar deze winkel zich bevind, Stirling! Goh, wat toevallig, ik reis met de trein naar Stirling om van daaruit de bus te pakken naar Deanston. Hmm, even kijken, hoever is het lopen? 25 minuten. Dus heen en terug 50 minuten en dan heb ik zo'n 15 minuten om de fles af te rekenen, zodat ik de bus van 10:05 nog zou kunnen pakken en rond 10:35 bij Deanston zou zijn, ruim op tijd!

De beste man even gemaild of ze ook doen aan flessen afhalen en of dat eventueel de volgende dag al zou kunnen tussen 09:00 en 10:00 uur.
Ik kreeg al, terwijl ik van dit heerlijke glas aan het genieten was, een mail terug dat dit geen enkel probleem zou zijn.
Hij vertelde me er wel bij dat het niet echt een shop was, maar een opslagruimte. Geen enkel probleem voor mij.

Vol goede moed vertrok ik de volgende dag richting Stirling en daar aangekomen een lekkere wandeling richting deze shop/opslag.
Aangekomen deed een vriendelijke man open en stelde hij me voor aan zijn vrouw. Met zijn 2 doen ze dit en het is een leuke bezigheid.
De fles had hij al klaar gezet met daarnaast nog een sample van een andere Glengoyne handfilled op px vaten.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/259426/glengoyne-2010

Na even gekletst te hebben aangegeven dat ik nog naar Deanston zou gaan, maar wel de bus zou moeten hebben van 10:05, of ik zou kunnen afrekenen. De pinautomaat werd gepakt, alleen de betaling lukte niet. Verbindingsproblemen.
De mevrouw begon zich al 10 keer te verontschuldigen, ze hadden net een nieuw netwerk en dit was de eerste keer dat er weer gepind zou worden.

Ik bedacht eerst nog om via de een bankoverschrijving het geld over te maken.
Toen ik er hiermee bezig was dacht ik al, ooh sh.., heb vast mijn randomreader van de bank nodig, en jawel!
Dus dit werd hem ook niet....geen probleem, dan via de site bestellen met creditcard en op deze manier de betaling doen.
Daaraan zaten wel verzendkosten die je er niet af kon halen omdat ophalen niet gebruikelijk is.
Deze kosten zou hij mij meteen weer terugboeken.

Inmiddels begon ik toch een beetje nerveus naar de klok te kijken en de vrouw merkte dat op.
En ze zei al, goh Alex, die jongen wil de bus nog halen naar Deanston.
Ach, zei Alex, ik breng hem er straks wel persoonlijk naar toe, kan ik zelf nog even in de shop neuzen! :hoera
Vervolgens kreeg ik van de vrouw nog een klein Paddinton beertje mee wat ik als stressbal kon gebruiken als het eens tegen zou zitten.

Na afscheid genomen te hebben liep de man naar de auto richting de passagiersstoel.
Ik vroeg me nog af, waarom laat die man mij rijden...

Ik heb er in ieder geval weer een fles bij met een verhaal.
En dan bewaar ik Deanston dan voor echt de allerlaatste keer!
16 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Aug 2024, 11:11

bodevami schreef:...liep de man naar de auto richting de passagiersstoel.
Ik vroeg me nog af, waarom laat die man mij rijden...
:P
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 23 Aug 2024, 22:31

Dag 5
Inmiddels aangekomen bij Deanston, ruim op tijd voor de Warehouse No4 experience tour die om 11:15 zou starten.
Ik moest me even aanmelden en daar werd me duidelijk gemaakt dat ik de enige was die een tour zou krijgen van Lauryn.

Vervolgens liep ik nog even met Alex door de shop en nadat hij het gezien had ging hij weer naar huis.
Ik bedankte hem vriendelijk en zal zeker nog eens terugkomen om vast nog een leuk flesje bij hem te kopen.

Inmiddels stond Lauryn klaar om mij mee te nemen naar Warehouse No4.
Eerst wat veiligheidsvoorschriften, we hebben hier geen alarm dus mocht er brand uitbreken gewoon achter mij aanrennen....nou...zonder brand zou ik ook graag achter haar aan hebben gerend :lekker

Buiten vertelde ze kort wat over Deanston en dat het bijna silent season zou zijn hier.
Deze keer gingen ze de eerste en tweede still van Deanston vervangen, dus een flink stukje onderhoud wat dat betreft!
Deanston is een distilleerderij die niet verder kan uitbreiden omdat het gebouw, een voormalige katoenspinnerij, beschermd is.
Deze distilleerderij begon pas in 1966 met distilleren, dus zo heel oud is deze distilleerderij nog niet eens.
En ook hier hebben we te maken met een vrouwelijke masterblender namelijk Julieann Fernadez.

Vervolgens gingen we Warehouse No4 in en de ervaring om in zo'n warehouse te zijn is ook wel weer heel gaaf.
Je merkt hoe koel het daar is en dat er een typisch geurtje hangt. Dus wat ik nu ruik is de Angel's share?
Deze geur ga je nooit meer vergeten, deed mij zelf een beetje kazig aan, maar ook dat zal weer voor een ieder anders zijn.
Tevens werd mij verteld dat de Angel's Share in de Deanston Warehouses onder de 1% zit, vaten blijven relatief goed gevuld na vele jaren!

Na klein loopje door het warehouse kwamen we bij het oudste vat in de distilleerderij, eentje uit 1967.
Er is al regelmatig contact gezocht met de eigenaar, want als hij nog enige flessen zou willen vullen moet hij dat nu wel een keertje gaan doen.
Dit vat zat niet zo heel erg vol meer.
Maar de eigenaar krijgen ze helaas geen contact mee, misschien wel overleden.
Alleen de kosten voor de opslag van het vat in dit warehouse worden elke maand netjes betaald uit een fonds, dus Deanston strijkt wel lekker op haha.

Nu werd het tijd voor de tasting en we begonnen met een 15 jaar oude Deanston die heeft mogen rijpen in een 4th fill vat!
Dit zou tevens de laatste keer zijn dat dit vat zou worden gebruikt.
Met de bekende copper dog werd de whisky uit het vat gevist en in mijn glas geschonken.
Het mooie aan deze whisky is dat je de new make hierin nog proeft en dus de stijl van Deanston hier erg mooi in naar voren komt.

Daarnaast lag een 13 jaar oude Deanston in een bourbon barrel.
Lauryn vroeg of ik hier zelf mijn whisky uit zou willen tappen met de valinch. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen.
Ik nam verrassend veel vatresidu mee, maar dat maakt het ook wel weer mooi. Ach, een Blackadder raw cask is net zoiets!
Dit zou in principe een vat kunnen zijn waarmee de standaard Deanston 12 wordt samengesteld.
Leuke en lekkere ervaring om eens een deel daarvan te mogen proeven. Van dit vat uiteindelijk ook een klein flesje meegenomen.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/259126/deanston-2011

Toen kwamen de laatste 2 vaten, hier moest ik een keuze gaan maken. Ik mocht helaas niet uit beide een glas proeven...

Het eerste vat was een Deanston die 18 jaar heeft mogen rijpen op een bourbon vat met een finish op French oak, een wijnvat.
Inmiddels al weer een jaartje ouder mogen worden dit jaar.
Aangezien ik whisky's met rijping/finish op wijnvaten meestal niet zo lekker vind, koos ik voor de andere.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/255944/deanston-1995

Dit was een Deanston die al vanaf 1992 op een px vat lag, dat sprak mij meteen wel aan.
Hier werd nog eens duidelijk dat de Angel's share hier niet hoog ligt, het vat zat na zo'n 32 jaar nog behoorlijk vol.
Van deze whisky mogen proeven en deze smaakte me erg goed! Een klein flesje van 200mL zou wel 100 pond kosten...hmm nee, die liet ik dan toch maar even staan. De ervaring met het tweede vat en daar een leuk flesje van was voor mij wel genoeg.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/234957/deanston-1992

Ik vroeg of ik nog wel even aan die French oak mocht ruiken en dat rook verrassend lekker.
Lauryn liep even weg en kwam terug met een sampleflesje en vulde deze met de French oak, ik moest maar niks zeggen :duimop

Hiermee kwam er een einde aan de Warehouse no4 tour, super gave ervaring en 3 mooie whisky's mogen proeven.
Alles bij elkaar duurde dit 45 minuten en zeker de moeite waard.
Terug in de shop nog even langs de shop gelopen en daar nog 2 whisky's mogen proeven.

Allereerst de 8 jarige met een Banyuls finish. Niet helemaal mijn whisky, maar wel leuk om eens iets te proeven wat je niet kent.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/236349/deanston-08-year-old
Daarna de 2002 organic fino finish handfilled, die smaakte wel erg lekker, maar er werd me medegedeeld dat de organic 2000 door iedereen lekkerder wordt gevonden.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/259016/deanston-2001

Terwijl ik nog even rondkeek viel mijn oog op een bordje met tastings en de Premium Tasting van 50 pond sprak mij wel aan en om mijn whiskyreis af te sluiten met zo'n tasting zou natuurlijk de kers op de taart zijn.
Ik vroeg aan de balie of ik deze tasting kon doen en er werd iemand voor mij vrijgemaakt, weer een Brian zou even met mij gaan zitten om deze whisky's te laten proeven en er wat over te vertellen.

Het werd het volgende rijtje:
Deanston 7 jaar oude Organic Fino: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/231785/deanston-2013
Deanston 2017 bourbon handfilled: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/257993/deanston-2017
Deanston 2002 port finish: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/157199/deanston-2002
Deanston lepanto butt: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/216821/deanston-2012
Deanston 2000 Organic: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/218091/deanston-2000

Heerlijke tasting waarbij de 2000 en 2002 er voor mij als favorieten uitsprongen.

Daarnaast leerde Brian mij dat water toevoegen aan whisky helemaal niet erg hoeft te zijn.
De Deanston lepanto butt schonk hij in een ander glas er bij in met een wat water erbij.
Allebei geroken en geproefd en het waren echt 2 totaal verschillende whisky's, gave ervaring om dit zo te mogen proeven.

Daarnaast vond ik de bourbon handfilled ook prima smaken, deed me denken aan het vat wat ik in het Warehouse had geproefd.
Achteraf gezien had ik daar nog wel een flesje van mee willen nemen...

Na deze heerlijke proeverij ging ik samen met Brian nog even naar de shop en hij gaf me nog een sample mee van de nieuwe Deanston Organic en de Deanston Winterfestival 2023.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/259221/deanston-2002
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/243797/deanston-2007

Geweldige mensen, gave tour, heerlijke whisky's!
Ook deze distilleerderij kan ik een ieder aanbevelen om naar toe te gaan.
Okay, het is niet goedkoop allemaal, maar ze bieden wel een heel mooi assortiment aan met verschillende vatrijpingen.
Het glas uit de Warehouse No4 tasting mocht ik overigens ook meenemen!

Vervolgens stapte ik weer op de bus naar Glasgow en aangekomen bij het hotel begon ik met goede moed mijn koffer in te pakken.
Het paste gelukkig allemaal en nu maar hopen dat alles heel blijft.
Ik had het nodige bubbeltjesplastic al meegenomen dus ik had er alle vertrouwen in.
3 flessen van 700 mL en 3 flessen van 200mL in mijn koffer en nog 10 samples van 30mL voor in mijn handbagage.

Op het vliegveld van Glasgow mijn koffer ingecheckt en met mijn tas vol samples door de controle.
Alle samples netjes in een doorzichtig zakje gedaan en dit gaf verder geen problemen.
De vlucht naar Nederland met KLM verliep voorspoedig en op Schiphol kwam mijn tas al vrij snel op de band te liggen.
Er stond bij de douane een man of 6 man, dus laat ik maar gewoon zeggen wat ik bij me heb.
Nadat ik had aangegeven wat ik bij me had werd de vraag gesteld of ik nog tabak of sigaretten bij me had.
Nee, ik rook niet dus dat heb ik niet bij me. Okay, dankjewel voor het aangeven en een fijne dag nog!

En zo kwam ik zonder veel gedoe weer Nederland in en komt er zo een einde aan mijn eerste whiskyreis.
Ik kan het iedereen aanbevelen en ik was van plan zeker nog eens te gaan.
Heb wel eens gelezen dat er groepjes hier van het forum samen zijn gegaan, mocht dat nog eens het geval zijn.
Ik houd me graag aanbevolen!

Ach, en thuis gaat het plezier gewoon door.
Ik heb nog ergens in mijn kast een sampleshare setje van Roelof staan van Deanston.
Met de samples die ik nog heb ga ik daar maar eens een mooi avondje van maken!

Dank voor het lezen en de reacties en wie weet wat er de volgende keer allemaal voorbij gaat komen :nat
16 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 23 Aug 2024, 22:58

Mooi verslag van je trip Michael :goedgedaan.
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 25 Aug 2024, 08:27

Mooi verslag van je trip Michael. Deanston komt zeker op mijn to-do list te staan. Nu maar hopen dat Lauryn er dan nog werkt ;-)
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 25 Aug 2024, 11:10

bodevami schreef:Heb wel eens gelezen dat er groepjes hier van het forum samen zijn gegaan, mocht dat nog eens het geval zijn.
Ik houd me graag aanbevolen!

Gewoon hier een oproep doen als je met nieuwe Schotland plannen rondloopt. Het heeft mij iig een geweldige Spey-trip opgeleverd met 3 mede forumers :Slainte.

bodevami schreef:Ach, en thuis gaat het plezier gewoon door.
Ik heb nog ergens in mijn kast een sampleshare setje van Roelof staan van Deanston.
Met de samples die ik nog heb ga ik daar maar eens een mooi avondje van maken!

Wel een beetje doordrinken hoor. Die Deanston Range Share is alweer van januari 2023 :P.
1 x
Afbeelding

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 25 Aug 2024, 13:24

Mooi verslag van je hele tour. Erg genoten van je verhalen.
Bij de warehouse tasting bij Deanston is in 2019 mijn liefde voor whisky begonnen. In 2022 nog een standaard tour daar gedaan. Zeker niet de mooiste en modernste distillery, maar ik blijf er zwak houden voor wat er in deze voormalige katoenfabriek geproduceerd wordt.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Sep 2024, 22:43

Fat Bastard! schreef:Klinkt een beetje als 14,5 uur reizen voor 5 minuten bij Oban?
Het hele leven gaat over de reis; niet het doel (Confucius meen ik).
Geweldige mensen,
Daar gaat het uiteindelijk om.

Mooi verslag van een mooie reis. Die nemen ze niet meer van je af.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 10 Sep 2024, 07:12

Bedankt voor het delen. Bij het lezen van dit soort verslagen kriebelt het gelijk om die kant op te gaan :Slainte
1 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 10 Sep 2024, 07:15

Aaaan taaaaaafel schreef:Bedankt voor het delen. Bij het lezen van dit soort verslagen kriebelt het gelijk om die kant op te gaan :Slainte

Maar weet je wat nog erger is, als je eenmaal bent geweest blijft het kriebelen tot je weer bent geweest :P
4 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 18 Sep 2024, 01:16

Mooi verhaal Michael en stiekem ook wel een beetje jaloers zo haha

:Slainte
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”