Weekje rondtrekken met auto in Schotland

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
JoachimV10
Senior
Senior

Weekje rondtrekken met auto in Schotland

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 01 Mar 2024, 12:32

Ik ga in de herfst een weekje naar Schotland (eindelijk mijn vriendin kunnen overtuigen :hoera ).

Plan is om in Edinburgh te vertrekken, zo via Loch Lomond en Fort William naar the Isle of Skye te gaan, om nadien via Inverness een kleine lus te maken doorheen de Speyside en via Aviemore terug naar Edinbrugh te gaan in 8 dagen.

Ik zou bij het vertrek Deanston willen bezoeken (35 pond voor de warehouse tasting),
op Skye bij Talisker de simpele tour doen,
in de Speyside de ruime tour bij Balvenie
en dan twijfel ik bij onze laatste stop in Aviemore, om ofwel even terug te rijden naar Tomatin ofwel Blair Athol te doen bij het terugrijden naar Edinburgh.

Iemand die weet wat bij Tomatin het verschil is tussen de 'Taste of Tomatin Tour; 35p' en 'Single Cask experience; 75p' is? Zijn het enkel de te proeven whisky's die verschillen en dat de prijzen bepaalt?

Bij Blair Athol is er de 'Blair Athol Allt Experience' voor 55p, maar ik zag laatst bij een review dat ze daar vorig jaar deze whisky's kregen:
Blair Athol Distillery Exclusive 48%
Blair Athol 11 Handfill Red Wine Cask 56.2%
Clynelish Oloroso Seco Finished 46%
Blair Athol 1995 Cask Strength Oloroso (exclusive to the tour)
Talisker Port Ruighe 45.8%
Caol Ila Moch 43%

Daar zitten dus eigenlijk maar 2 of 3 interessante whisky's bij om te proeven nadien.
De distilleerderij van Blair Athol ziet er op het eerste zicht wel erg charmant uit, maar is van Diageo..

Iemand (recente) ervaringen met Blair Athol en/of Tomatin? (en is het prijsverschil van 35p en 75p het geld waard?)
Meer ga ik alleszins niet bezoeken, mijn vriendin drinkt namelijk geen/amper alcohol, dus zal sowieso al niet evident worden om ze telkens te moeten bezighouden ;)

Alvast bedankt! :goedgedaan
0 x
Afbeelding
(open flessen)

defeatless
Moderator
Moderator

Re: Weekje rondtrekken met auto in Schotland

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Mar 2024, 13:28

Ik zal eens vragen aan iemand die er een tijdje geleden is geweest.

Volgens mij is de single cask tour in principe hetzelfde, maar ga je maar met een klein groepje, dus is er meer tijd een aandacht voor vragen. Verder zijn het inderdaad de whiskies die je krijgt die het verschil maken.

Maar verder een leuk tripje hoor! Daar gaat de vrouw geen spijt van krijgen.
1 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 01 Mar 2024, 13:32

defeatless schreef:Maar verder een leuk tripje hoor! Daar gaat de vrouw geen spijt van krijgen.

Nou, ik krijg dit er thuis niet door heen…
0 x
Afbeelding

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 01 Mar 2024, 15:28

Ik zou de tour bij Talisker overslaan. Dat vond ik vorig jaar een dikke tegenvaller (Diageo?).
Skye is heel erg mooi, alleen in het plaatsje Carbost gaan ze mij niet meer zien, overnachtingen zijn hier ook nog eens erg duur.

Dan zou ik eerder naar Torabhaig gaan, mooie en nette distillery. De tour had ik geen tijd voor, hier heb ik dus geen ervaring mee.
1 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 01 Mar 2024, 16:15

Dyson81 schreef:Ik zou de tour bij Talisker overslaan. Dat vond ik vorig jaar een dikke tegenvaller (Diageo?).
Skye is heel erg mooi, alleen in het plaatsje Carbost gaan ze mij niet meer zien, overnachtingen zijn hier ook nog eens erg duur.

Dan zou ik eerder naar Torabhaig gaan, mooie en nette distillery. De tour had ik geen tijd voor, hier heb ik dus geen ervaring mee.

Oke bedankt, dan misschien Torabhaig. Iemand daar ervaring mee? Ik zie dat daar een rondleiding is van 25 pond en 1 van 75 pond, ook wel een prijsverschil.

defeatless schreef:Ik zal eens vragen aan iemand die er een tijdje geleden is geweest.

Volgens mij is de single cask tour in principe hetzelfde, maar ga je maar met een klein groepje, dus is er meer tijd een aandacht voor vragen. Verder zijn het inderdaad de whiskies die je krijgt die het verschil maken.

Maar verder een leuk tripje hoor! Daar gaat de vrouw geen spijt van krijgen.

Bedankt voor de moeite alvast! Ik hoor het graag :goedgedaan
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 01 Mar 2024, 17:22

In 22 heb ik oa Deanston, Torabhaig en Blair Athol bezocht en schreef er toen dit over:

Zo, de 2 weken vakantie zitten er op. Mede dankzij jullie tips :hoedaf is het een prachtige reis geworden.
Fantastische natuur, indrukwekkende landschappen en super vriendelijke mensen.
Het was zeker niet als whiskyreis bedoeld, maar toch nog 4 tours gedaan:

1) Deanston: Hier had ik in 2019 al eens de warehousetasting gehad en sindsdien altijd een sympatie voor Deanston gehouden. Nu wilde ik graag de distillery bekijken want ik vind het pand (oude katoenfabriek) prachtig. Het geheel maakt een verre van gelikte indruk en dat kan ik altijd wel waarderen. Tour was zeker de moeite waard. Goede gids en na afloop nog 2 standaard drams (virgin oak en 18yo)

2) Torabhaig: ivm regendag op het laatste moment besloten om hier heen te rijden. Bij deze jonge distillery speelt de marketing een duidelijke rol. De bouw van de distillery heeft bijna 4 jaar geduurd, en hoewel ik meestal geen fan ben van iets nieuws in een oude stijl bouwen moet ik zeggen dat het er wel prachtig uit ziet. De opzet van het geheel is vrij compact. De gids hield een heel duidelijk maar zeer standaard verhaal. Op wat meer inhoudelijke vragen kwam maar weinig antwoord. Bij deze distillery geen warehouse. De spirit wordt ergens in het zuiden in vaten gedaan en opgeslagen. Na afloop een glaasje Alt Gleann. De enige whisky die ze tot nu toe uitgebracht hebben. Er mochten geen foto’s gemaakt worden

3) Wolfburn: ondanks de recensie van Fat Bastard over de nogal trage manier van vertellen van de gids toch besloten de tour te doen. En daar heb ik zeker geen spijt van. Wij hadden onmiskenbaar dezelfde gids als Andre :bigsmile . De distillery is gevestigd in een standaardbedrijfspand en compact en efficient van opzet. Er zijn slecht 9 mensen in dienst. De eerste spirit is 25.1.2013 op vat gegaan. De gids had een goed verhaal en ging uitvoerig en open in op alle vragen. Duidelijk veel verstand van zaken. Er wordt ongeveer 4 maanden van het jaar een licht peated spirit gestookt en de overige maanden unpeated. Alle whisky wordt onder eigen label uitgebracht. Geen verkoop aan blenders of IB’s. Inmiddels is de bouw van het 4e warehouse begonnen en liggen ook de fundamenten voor warehouse 5. Na afloop van de tour 4 drams uit de core range. Deze handfilled https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... fburn-2016 gekocht. De peated spirit is gerijpt op ex- laphroaig vaten.
Het maken van foto’s / films was geen enkel probleem. Zelfs niet toen de stills open werden gemaakt.

4) Blair Atholl: Prachtige distillery net buiten Pitlochery. Onderdeel van Diageo. Onmiskenbaar een toeristische attractie gezien de parkeerterreinen er om heen. Onze tour was met 12 personen. Waar van een reisgezelschap van 10 duitsers die weinig met whisky hadden. De meegekomen tolk vertaalde letterlijk alles wat gezegd werd nog eens in het duits. :boos . De (uitstekende) gids voelde zich daar duidelijk wat ongemakkelijk bij. 99,7% van de spirit verdwijnt in blends.
Na de tour 3 drams (2 x blair atholl en 1 x auchentoshan)

Voor mij was de tour bij Wolfburn veruit de interessantste.
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 03 Mar 2024, 13:43

In 2008 mijn eerste vakantie in Schotland gevierd en Talisker was de allereerste distillery die ik bezocht heb. Ook ton al het idee dat dit niet één van de fijnste was. Standaard verhaal, snel afgeraffeld en geen foto's of vragen mogelijk. Maar goed, is een eeuwigheid en vele ervaringen geleden ;-)

Mijn maat is vorig jaar naar Thorabaig en Raasay geweest, de laatste had veruit de meeste sympathie voor hem. Je moet wel even met pontje op en neer natuurlijk.

In 2018 heb ik zelf Blair Athol bezocht. Heb daar toen een leuke privé tasting gevolgd met o.a. twee straight from the cask samples. Rondleiding was niet inbegrepen bij de tasting maar aangezien we ruim op tijd waren heeft onze host ons toch even rondgeleid door de distillery en een warehouse.
Hij wist toen al te vertellen dat ze van de grote busladingen met (voornamelijk) Duitse en Chinese toeristen af wilden die alleen maar een standaard tourtje boeken maar het hoofdkantoor wilde daar niet aan. Zeker een mooi gelegen en fotogenieke distillery maar ik kan het niet vergelijken met Tomatin, daar ben ik (nog) niet geweest.

Sowieso heb je een leuk reis voor de boeg, veel reisuren maar je gaat dan wel veel zien!
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 03 Mar 2024, 13:43

Hubert schreef:3) Wolfburn: ondanks de recensie van Fat Bastard over de nogal trage manier van vertellen van de gids toch besloten de tour te doen. En daar heb ik zeker geen spijt van. Wij hadden onmiskenbaar dezelfde gids als Andre

:P :P
0 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 09 Mar 2024, 15:56

Ik ben ik 2 jaar geleden ook bij Deanston geweest. Heb daar de warehouse tasting gedaan. Was de enige "in de groep". 1:1 tasting dus met een guide. Leuke gesprekken, dikke prima whiskies geproefd. Aaardige lui daar en zeker even langs gaan. No-nonsens uitstraling en benadering. Waar Glenturret dat ik ook bezocht, luxe wil uitstralen is dat bij Deanson compleet anders.

Mijn eerste tour ooit was bij Tomatin. Dan ben je van een standaard tour best onder de indruk. Nu uiteraard wat minder. Tomatin is een werkpaard; zou de standaard tour overslaan. Ik heb toen samen met mijn zoon (de andere reed terug), een aantal single casks geproefd en afgevuld. Toen 95 GBP. Zal nu vast veel meer zijn!
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 09 Mar 2024, 18:01

Erik1908 schreef:Mijn eerste tour ooit was bij Tomatin. Dan ben je van een standaard tour best onder de indruk. Nu uiteraard wat minder. Tomatin is een werkpaard; zou de standaard tour overslaan. Ik heb toen samen met mijn zoon (de andere reed terug), een aantal single casks geproefd en afgevuld. Toen 95 GBP. Zal nu vast veel meer zijn!

Ik was er deze week en ik herinner me dat er een hand fill voor £80 te koop was, al was hij was hij amper 7 of 8 jaar - en ik dacht virgin oak maar ben er niet 100% zeker van. Maar inderdaad: hand fills of distillery exclusives zijn op enkele uitzonderingen na de moeite niet waard momenteel in Schotland. Prijs-kwaliteit is vaak helemaal zoek.
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 09 Mar 2024, 18:19

De handfilled die ik destijds kocht was 16 jaar. Valt nog mee dus. Heb nog 6cl in het archief.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 12 Mar 2024, 23:18

Fat Bastard! schreef:Mijn maat is vorig jaar naar Thorabaig en Raasay geweest, de laatste had veruit de meeste sympathie voor hem. Je moet wel even met pontje op en neer natuurlijk.

Torabhaig is juist een weekje gesloten als ik er ben en Isle of Raasay valt nog juist te doen zie ik. Op 20 mintjes van mijn verblijf is er de oversteek en de distilleerderij ligt vlak bij het uitstappen. Een idee welke tour hij heeft geboekt?
https://raasaydistillery.com/book-whisky-tours/
Redelijk wat keuzemogelijheid en geen idee of 75 pond al de moeite is bij zo'n jonge distilleerderij.
Alvast dank voor de tip!
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 13 Mar 2024, 13:07

JoachimV10 schreef:Een idee welke tour hij heeft geboekt?
Redelijk wat keuzemogelijheid en geen idee of 75 pond al de moeite is bij zo'n jonge distilleerderij.
Alvast dank voor de tip!

Ga ik voor je vragen!
1 x
Afbeelding

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 13 Mar 2024, 14:59

Dit heeft even niks met whisky te maken, maar mocht je in Aviemore verblijven dan kun je daar fantastisch wandelen in de buurt. Ik heb een paar jaar geleden met mijn vrouw en onze hond deze gedaan, echt een aanrader: https://www.alltrails.com/explore/trail ... huachaille

Ook een rondje om Loch an Elein gedaan, vonden we ook heel mooi.
1 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 14 Mar 2024, 14:16

Iain87 schreef:Dit heeft even niks met whisky te maken, maar mocht je in Aviemore verblijven dan kun je daar fantastisch wandelen in de buurt. Ik heb een paar jaar geleden met mijn vrouw en onze hond deze gedaan, echt een aanrader: https://www.alltrails.com/explore/trail ... huachaille

Ook een rondje om Loch an Elein gedaan, vonden we ook heel mooi.

Oké, kan ik ook wel wat mee :) Bedankt, ga het inplannen bij goed weer!

Fat Bastard! schreef:
JoachimV10 schreef:Een idee welke tour hij heeft geboekt?
Alvast dank voor de tip!

Ga ik voor je vragen!

:goedgedaan Danku!
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”