April 2023: Arran en Campbeltown

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1913
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 19 Sep 2022, 23:09

Luitjes,

Eindelijk wordt the cherry gepopt, het vlies gebroken. Deze jongens verliest z'n Schotland virginity. Lekker.

Nadat Corona in maart 2020 roet in de Haggis gooide, mag ik komende april met drie vrienden die kant op. Zin in.

We vliegen woensdagochtend 19 april vroeg op Edinburgh. Vervolgens met de huurauto een nachtje Arran, daarna twee nachten Campbeltown en één nacht afsluitend in Edinburgh voordat we zondag 23 april terugvliegen around noon. Heb dankbaar gebruik kunnen maken van de tips van André Kwaaak (thnx dude!).

Uiteraard tours bij Arran, Springbank/ Kilkerran, Glen Scotia en Cadenhead's.

Paar vraagjes die jullie vanuit ervaring wellicht kunnen beantwoorden:
- Iemand de Dunnage Warehouse Experience al eens gedaan? Zo ja, de moeite waard?
- Je hebt bij Springbank in feite alleen de reguliere tour en de From Barley to Bottle. Die laatste is too much voor de jongens waarmee ik ga. De reguliere is me eigenlijk wat te basic; lijkt me leuk om liefst in het warehouse mooi spul te proeven. Zit er nog iets tussenin qua tours dat ik mis?
- Nog tips om te zien en doen de middag en avond in Edinburgh?

Kijk uit naar jullie reacties. Ook andere tips zijn meer dan welkom. Dank!
6 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2437
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 20 Sep 2022, 00:51

Potverdikkie, dat wordt genieten kerel!
Vergeet niet de ferry naar Brodick vooraf te boeken, je zal aankomen bij Ardrossan en dat kreng staat al vol :shock:

Edinburgh is sowieso een leuke stad om rond te banjeren en waar genoeg te zien is. Cultuur, shops, pubs :bigsmile
Wil je thuis komen met niet alleen sterke verhalen maar ook iets lekkers voor uw lief, wandel dan even binnen bij the Fudge House (best-fudge-ever!!) Je vindt deze schuin tegenover de Cadenhead's shop.

Wat tours betreft bij de distillery's zou ik zoveel mogelijk voor de warehouse tastings gaan.
Verder zouden ze in april volgend jaar best wel eens andere tours kunnen hebben dan welke nu online staan.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 608
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Casketje » 20 Sep 2022, 08:49

Ik doe morgen de Barley to Bottle tour - heel veel zin in. Ook benieuwd naar de hand fills en de befaamde "cage" bottlings. Bij Cadenheads heb je een warehouse tasting dacht ik, of als je zo lang niet kan/wil wachten is er ook eentje op Spirits in the Sky in Brussel in november.

On a side note: ik ben al héél vaak naar Schotland geweest en het is de eerste keer dat ik Campbeltown ga doen. Ware het niet voor de whisky zou ik er zelfs nooit naartoe gaan want zoals Ralfy zelf ooit zei "it's a bit of a sh*thole" en het ligt vreselijk uit de baan. Wat ik wil zeggen: Schotland heeft als land zoveel moois qua natuur te bieden, ik vrees dat je met Campbeltown en Edinburgh daar niet veel van gaat ervaren.
1 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2437
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 20 Sep 2022, 10:33

Casketje schreef:
"it's a bit of a sh*thole" en het ligt vreselijk uit de baan. Wat ik wil zeggen: Schotland heeft als land zoveel moois qua natuur te bieden, ik vrees dat je met Campbeltown en Edinburgh daar niet veel van gaat ervaren.


"Campbeltown, where to men look like real men.....and the women too!!"
Ik meen een opmerking van David Stirk.

Maar inderdaad, de stad Campbeltown is een beetje in verval, net als veel andere plaatsen op het schiereiland. Veel leegstand en weinig werk voor de lokale bevolking waardoor veel jeugd wegtrekt naar de grote steden. En het verval/leegstand steeds erger wordt.
Maar van de acht verschillende wandeltochten die ik verspreid over Schotland heb gemaakt was de Kintyre Way toch écht de mooiste!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 20 Sep 2022, 11:48

Nickolaas schreef:Kijk uit naar jullie reacties. Ook andere tips zijn meer dan welkom. Dank!


https://ardshiel.co.uk/

En dan ff kijken of je in het Pub gedeelte kunt zitten/eten.
Wij kwamen er de volgende dag achter dat we naast onze gids hadden gezeten, die daar even een biertje aan het doen was, tijdens ons avondeten :bigsmile

Heel veel plezier ... :Slainte
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2947
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 20 Sep 2022, 12:53

Op Arran zeker het Lochranza hotel bezoeken, fijne whiskybar :bigsmile

In Campbeltown bij The Black Sheep een (kleine) portie Haggis nacho's bestellen :smullen

En in Edinburgh is een Ghost-tour enorm leuk om te doen 's avonds
1 x

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 608
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Casketje » 22 Sep 2022, 10:55

Fat Bastard! schreef:Maar inderdaad, de stad Campbeltown is een beetje in verval, net als veel andere plaatsen op het schiereiland. Veel leegstand en weinig werk voor de lokale bevolking waardoor veel jeugd wegtrekt naar de grote steden. En het verval/leegstand steeds erger wordt.

Inderdaad, dat viel me ook heel erg op gisteren: de leegstand, vooral in de high street. Ok, Schotland is qua natuur heel mooi maar we mogen inderdaad niet vergeten dat over het algemeen, en zeker in de grotere dorpen/steden, de bevolking het niet al te breed heeft. Vandaar ook dat Springbank zo begaan is met werk voor de lokale bevolking en teruggeven aan de community.
1 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Sep 2022, 17:31

Casketje schreef:... Ok, Schotland is qua natuur heel mooi maar we mogen inderdaad niet vergeten dat over het algemeen, en zeker in de grotere dorpen/steden, de bevolking het niet al te breed heeft. Vandaar ook dat Springbank zo begaan is met werk voor de lokale bevolking en teruggeven aan de community.
Was dit wel een mooie serie:
https://www.npostart.nl/toms-schotland/VPWON_1317876
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2309
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 18 Nov 2022, 12:01

https://www.arranbrewery.co.uk/

Leuk, vlakbij mooi kasteel ook
1 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1913
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 19 Jan 2023, 19:23

Whiskybazen en -bazinnen!

Een praktische vraag over het volgende. Als ik dan toch in Campbeltown kom, dan neem ik gaarne wat Cagebottelingen mee.

Nu zijn deze, meen ik gelimiteerd naar 1 fles pp. Klopt deze restrictie en geldt die dan in absolute zin? Of kun je van alle Cagebottelingen (volgens mij staat er van Springbank, Longrow, Hazelburn en Kilkerran altijd één) er eentje meenemen? Hoor het graag, dank!
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1913
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 19 Jan 2023, 19:43

En, overigens, dank voor de vele prettige tips hier. Dat helpt zeer in voorbereiding en -pret.

@Casketje en Fatty: ik realiseer me dat ik met Campbeltown niet het mooiste stuk Schotland bezoek. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik wel een beetje Springbankfanboy ben en enkel de whisky ons daar brengt :bigsmile .. Ik heb wel hoop dat Arran en het reizen van en naar Edinburgh iets van de schoonheid van Schotland laten zien. En, ik hoop dat het de eerste is van een aantal tripjes die kant op.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 608
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Casketje » 19 Jan 2023, 19:46

1 per persoon in de strikte zin. Kilkerran zit er volgens mij niet tussen, enkel producten uit de Springbank distillery zelf. Het zijn strikt genomen ook cask samples, die cage bottlings.

Als je er één wil zal je trouwens heel vroeg moeten zijn (lees: voor openingstijd) en afhankelijk van het aanwezige publiek kan je al eens een elleboogje moeten uitdelen. Toen ik er was viel het goed mee, maar ik heb al andere verhalen gehoord..
0 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1913
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 19 Jan 2023, 19:53

Dank! Ik ben er twee nachten, dus zal eens wat pogingen wagen :lol:
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1874
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 19 Jan 2023, 19:57

Mijn ervaring van een paar jaar geleden was dat er niet perse een 1 fles per persoon beleid was.
De Cage flessen waren allemaal uniek, dwz een oplage van 1.
Het was ook niet zo dat er altijd wat staat, of altijd iets van HB, SB en LG aanwezig is.

Sterker nog, wij kwamen eind van de middag aan en toen was de Cage leeg.
Na de ochtend tour bij Springbank en Glengyle gingen we voor de zekerheid nog een keertje terug en toen was hij echt net gevuld.
De timing kon niet beter en als netjes opgevoede Hollandse knullen namen wij beide 1 mooie fles mee.
Op dat moment kwam er ook een groep Duitse zwijnen binnen die CAGE!!! riepen en allemaal met meerdere flessen onder de arm naar buiten liepen. En toen was de Cage dus al weer bijna leeg.

Wat wel goed geregeld was is dat wij gewoon eerste keus hadden, wij ons absoluut niet lieten opjagen en de winkelmedewerkers daar wel om konden lachen. Die zwijnen vonden het wat minder grappig.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1913
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: April 2023: Arran en Campbeltown

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 19 Jan 2023, 20:41

Dank voor de reacties, mannen!

Ga niet zwijnachtig de boel sweepen Wouter :bigsmile! Maar een flesje van ieder van de brands van Springbank zou mooi zijn.

(Overigens, tof je weer te horen hier!)
0 x
Afbeelding


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten