Vakantie in Schotland

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Hubert
Senior
Senior

Vakantie in Schotland

Ongelezen berichtdoor Hubert » 10 Apr 2022, 10:16

Hallo,

Gisteren kwam mijn vrouw met het idee om in juni naar Schotland te gaan. Daar zeg ik uiteraard geen nee tegen.
Qua opties staat letterlijk alles verder nog open, maar het idee is grofweg dat we 10 tot 14 dagen gaan en dat we vanuit 3 a 4 locaties wat mooie gebieden gaan verkennen. Wat we zoeken is comfortabel onderkomen, mooie natuur / wandelmogelijkheden en lekker eten in leuke dorpen/ steden.
Nou ga ik vrouwlief zeker geen plezier doen met dagelijks een distilleerderij bezoek, maar een stuk of 3 / 4 moet toch minimaal te doen zijn.
Kortom wat zijn de perfecte uitvalbases om dit te combineren?
Alle tips zijn welkom.
Alvast dank,

Hubert
0 x

Fat Bastard!
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Vakantie in Schotland

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Apr 2022, 10:41

Hey Hubert,

Mooi vooruitzicht man!
Twee dingen waar je zeker rekening mee moet houden zijn midges en de terugkeer van veel toeristen.
Veel Schotland liefhebbers zullen je bijvoorbeeld richting Skye sturen maar daar zal het denk ik best druk zijn. Dat er een groot (betaald?!?) parkeerterrein aan de voet van de Old Man of Storr ligt is in ieder geval geen goed teken.

Het vooraf boeken van 3 of 4 locaties en van daaruit rondkijken is denk ik best een goed idee. Als je voor natuur, en wandelmogelijkheden kijkt is het Trossachs National Park echt mooi. Ik heb zelf bij een rondreis in Strathyre Forrest Cabins gelogeerd en van daaruit verschillende wandelingen gemaakt. Killin Falls, Wallace Monument, Stirling Castle ligt daar ook allemaal in de buurt en bij minder weer kan je met de auto een rondje rijden langs leuke stadjes en het immense Loch Lomond.

Ook op Arran kan je je hart ophalen, wordt niet voor niets Schotland in het klein genoemd. In de weekenden komen hier wel meer Britten naar toe om een paar dagen te fietsen/mountainbiken of te recreëren. Met Lochranza en Lagg inmiddels twee distillery's om te bezoeken en steek je over naar Kintyre kan je mooi Campbeltown meepikken.

Ik heb zelf nog geen ervaringen met het Cairngorms National Park maar hiervanuit ben je natuurlijk zo in de Speyside en daar heb je de distillery's helemaal voor het uitzoeken.

Wat ik je wel wil aanraden is om je bezoeken aan distillery's vooraf te boeken, je loopt dan niet het risico om bij een bezoekerscentrum aan te komen en daar te horen dat alle tours volgeboekt zijn. En probeer ook zeker wat specialere tours/tastng te boeken!
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Apr 2022, 10:47

Als je twee of drie gebieden hebt uitgezocht en weet waar je verblijft kijk dan voor wandelingen in die buurt eens op deze site: https://www.walkhighlands.co.uk.

Selecteer het gebied waar je verblijft onder "choose an area" en je zal daar een keur aan mooie wandelingen vinden met omschrijving van de afstand, duur, moeilijkheid en kaart van de wandeling.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Apr 2022, 12:38

Wil je verbluffende Schotse hooglanden zien:
Rijdt vanaf Glasgow door Glencoe, langs Loch Ness richting Inverness en rijdt vanaf daar de scenic route: the north coast 500 echt verbluffend. https://www.northcoast500.com/
Het noord-westen van Schotland van Thurso via Durness naar Kylesku en Ullapool is het mooiste dat ik van Schotland gezien heb in 4 reizen! Met name dit stuk vanaf Thurso is echt gaaf! Mooie kronkelwegen (goed begaanbaar) leiden je door het meest afgelegen, dun bevolkte en ruwe stuk natuur van Schotland.

Onderweg tal van bezienswaardigheden zoals de Whaligoe steps vlakbij Wick, duncansby head bij John O’groats, Smoo caves vlakbij Durness en het hele gebied bij kylesku hotel, waar je een mooie rondvaart op een boot kunt boeken dwars door de Glens daar.
Wil je daar overnachten: Newton lodge! Een goede B&B op een prachtig gelegen locatie met geweldige uitzichten en inmiddels als het goed is een flinke whiskybar. Daar was de eigenaar toen mee bezig om dat uit te denken en te bouwen :duimop :bigsmile Vanaf daar kan je ook veel mooie wandelingen maken.

Op deze route zitten je b.v. Glenmorangie, Clynelish, Old Pulteney en Wolfburn. En vanaf Inverness kan je de speyside natuurlijk in duiken, waar de keuze uiteraard reuze is.
Aangezien je 10-14 dagen wilt gaan, zou ik zeker het noord-westen meepakken. Plenty time ;) die route hebben wij in een dag of 5-6 gedaan.
3 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 10 Apr 2022, 16:53

Thx Andre en Arthur. Daar heb ik zeker wat aan.

Inmiddels definitief: overtocht ijmuiden - newcastle met eigen auto. 14 dagen :bigsmile

We denken nu om
1) vanuit newcastle naar voor 2 nachten naar Arran te gaan. Vragen: veerboot van te voren boeken of kun je er gewoon heen rijden? Welke plaats / onderkomen in Arran???????
2) vanuit Arran naar Strathyre Forrest Cabins 3 nachten.
3) vanuit Strathyre naar Dufftown of omgeving ( tips welkom) oa bezoek speyside cooperage en distilleries?
4) via inverness de north coast 500….. stops, distillery etc nog in te vullen
5) ???
6) newcastle

Input en tips meer dan welkom.

Hubert
1 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 10 Apr 2022, 17:17

Hierboven wordt Cairngorms National Park genoemd. Wij waren daar in 2020 midden in de lockdown. Prachtig gebied; aanrader! Maar hey, je hoeft toch niet heel Schotland in 1 vakantie te zien? Ga gewoon volgend jaar terug of zelfs later dit jaar. Plezier met de voorbereiding want dat is al een deel van de beleving!
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Apr 2022, 18:03

Hubert schreef:Thx Andre en Arthur. Daar heb ik zeker wat aan.

Inmiddels definitief: overtocht ijmuiden - newcastle met eigen auto. 14 dagen :bigsmile

We denken nu om
1) vanuit newcastle naar voor 2 nachten naar Arran te gaan. Vragen: veerboot van te voren boeken of kun je er gewoon heen rijden? Welke plaats / onderkomen in Arran???????
3) vanuit Strathyre naar Dufftown of omgeving ( tips welkom) oa bezoek speyside cooperage en distilleries?
5) ???
6) newcastle

Hubert

Bij nummero 4-5-6:
Ik zou een overnachting in Wick of Thurso plannen. Je kunt daarna in 1 dag heel prima en op t gemakje naar Kylesku rijden via Durness. Als je wat primitiever wil: in Durness zit een camping aan zee! Zou je ook nog een nachtje kunnen pakken.
Kylesku zou ik sowieso 2-3 nachten pakken. Dat gebied daar is echt mooi. En genoeg te doen qua wandelen, een ritje naar het pittoreske Drumbeg e.d. Het daar, eerder genoemde Newton Lodge is de perfecte uitvalsbasis!
Vanuit Kylesku zou je via Ullapool (leuk stadje) een wat langere rit richting Edingburgh kunnen overwegen. Mooie stad. En vanaf daar is t peanuts naar newcastle.
1 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

Fat Bastard!
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Apr 2022, 21:23

Hubert schreef:Thx Andre en Arthur. Daar heb ik zeker wat aan.

We denken nu om
5) ???
6) newcastle

Hubert

1. Zou deze zeker vooraf boeken, kan soms druk zijn en als hij vol is mis je dus letterlijk de boot.
Wij hebben in Lochranza overnacht in de Butt Lodge https://www.buttlodge.co.uk. Fijne B&B en op wandelafstand van de distilleerderij.
Wandel je na een tour en casting terug kom je onderweg langs de Staggs Pavillion https://www.stagspavilion.com en daar kan je geweldig dineren (wijn/bier zelf meebrengen, ze hebben geen vergunning voor alcohol) en vooraf reserveren is aan te raden. Dit restaurant is klein en mega populair bij locals dus zit snel vol.
2. Leuk!! :goedgedaan
3. Als je in Dufftown verblijft is het misschien leuk om een distillery walk te boeken bij Michelle http://www.speysidetours.co.uk/dufftown-distilleries-walk.php. Verder is er zó veel mogelijk in die omgeving. De Cooeprage is natuurlijk ook een bezoek meer dan waard!
4. Wij gaan eind mei naar Dornoch. Tours en tastings geboekt bij Ord, Balblair, Brora, Old Pulteney, 8Doors, en Wolfburn. Maar ik kan je vertellen dat het niet mee valt om daar iets bijzonders vooraf te reserveren. Bijna allen bieden alleen een standaard tour en/of tasting aan (nu ja, op Brora na dan).

Overall denk ik dat jullie een pittig programma hebben voor 'slechts' 14 dagen. Houdt er rekening mee dat je dus lange autoritten voor de boeg hebt. En wat Erik schrijft, je zal waarschijnlijk zeker terug willen!!
2 x
Afbeelding

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 21 Apr 2022, 20:21

Inmiddels zijn bijna alle overnachtingen geboekt en met dank aan de reisadviseurs van het forum al de nodige goede tips :bigsmile
Uiteraard ben ik zelf ook nog lekker aan het uitvogelen hoe we de dagen in gaan vullen maar mocht iemand nog must sees / bijzondere distilleries in de buurt van de overnachtingen weten. Let me know.

2 nachten Stirling. Nog even op zoek naar leuke distillery in de buurt.
3 nachten Trossachs National Park, strathyre forrest cabins. Wandelen
3 nachten Ardarroch, een mooie uitvalsbasis om een gedeelte van de westkust en een mooi gedeelte van northcoast 500 te verkennen
3 nachten Thurso, uitvalsbasis voor de noordkust
De laatste 2 nachten nog te boeken ergens tussen thurso en newcastle. Dufftown, pitlochry, edinburgh ?

Super veel zin in deze trip.
1 x

Fat Bastard!
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Apr 2022, 21:45

Ziet er goed uit :duimop

When in Thurso....Wolfburn natuurlijk. Wij zijn daar eind mei en pakken dan Old Pulteney en de nieuwe 8Doors mee.
Ben je daar wat langer kan je natuurlijk ook een dag naar de Orkney's: Scapa of die andere secret orkney ;-)

Tsja, laatste twee nachten zijn alledrie mooie opties. Edinburgh is echt een wereldstad maar in één keer van Thurso naar Edinburgh is best een pittige rit.
Dufftown zit je in het hart van de Speyside en dan is er volop keuze wat whisky aan gaat. Een distillery walk rond Dufftown is ook leuk om te doen!
Pitlochry is een leuke plaats in een mooie streek. Blair Athol en/of Edradour. Main Street is erg toeristisch geworden met busladingen toeristen maar daarbuiten leuke restaurants, mooie wandelmogelijkheden. Queen's point, Blair Castle.

Veel plezier met plannen/voorpret!!
2 x
Afbeelding

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 15 Jun 2022, 15:47

Zo, de 2 weken vakantie zitten er op. Mede dankzij jullie tips :hoedaf is het een prachtige reis geworden.
Fantastische natuur, indrukwekkende landschappen en super vriendelijke mensen.
Het was zeker niet als whiskyreis bedoeld, maar toch nog 4 tours gedaan:

1) Deanston: Hier had ik in 2019 al eens de warehousetasting gehad en sindsdien altijd een sympatie voor Deanston gehouden. Nu wilde ik graag de distillery bekijken want ik vind het pand (oude katoenfabriek) prachtig. Het geheel maakt een verre van gelikte indruk en dat kan ik altijd wel waarderen. Tour was zeker de moeite waard. Goede gids en na afloop nog 2 drams (virgin oak en 18yo)

2) Torabhaig: ivm regendag op het laatste moment besloten om hier heen te rijden. Bij deze jonge distillery speelt de marketing een duidelijke rol. De bouw van de distillery heeft bijna 4 jaar geduurd, en hoewel ik meestal geen fan ben van iets nieuws in een oude stijl bouwen moet ik zeggen dat het er wel prachtig uit ziet. De opzet van het geheel is vrij compact. De gids hield een heel duidelijk maar zeer standaard verhaal. Op wat meer inhoudelijke vragen kwam maar weinig antwoord. Bij deze distillery geen warehouse. De spirit wordt ergens in het zuiden in vaten gedaan en opgeslagen. Na afloop een glaasje Alt Gleann. De enige whisky die ze tot nu toe uitgebracht hebben. Er mochten geen foto’s gemaakt worden

3) Wolfburn: ondanks de recensie van Fat Bastard over de nogal trage manier van vertellen van de gids toch besloten de tour te doen. En daar heb ik zeker geen spijt van. Wij hadden onmiskenbaar dezelfde gids als Andre :bigsmile . De distillery is gevestigd in een standaardbedrijfspand en compact en efficient van opzet. Er zijn slecht 9 mensen in dienst. De eerste spirit is 25.1.2013 op vat gegaan. De gids had een goed verhaal en ging uitvoerig en open in op alle vragen. Duidelijk veel verstand van zaken. Er wordt ongeveer 4 maanden van het jaar een licht peated spirit gestookt en de overige maanden unpeated. Alle whisky wordt onder eigen label uitgebracht. Geen verkoop aan blenders of IB’s. Inmiddels is de bouw van het 4e warehouse begonnen en liggen ook de fundamenten voor warehouse 5. Na afloop van de tour 4 drams uit de core range. Deze handfilled https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... fburn-2016 gekocht. De peated spirit is gerijpt op ex- laphroaig vaten.
Het maken van foto’s / films was geen enkel probleem. Zelfs niet toen de stills open werden gemaakt.

4) Blair Atholl: Prachtige distillery net buiten Pitlochery. Onderdeel van Diageo. Onmiskenbaar een toeristische attractie gezien de parkeerterreinen er om heen. Onze tour was met 12 personen. Waar van een reisgezelschap van 10 duitsers die weinig met whisky hadden. De meegekomen tolk vertaalde letterlijk alles wat gezegd werd nog eens in het duits. :boos . De (uitstekende) gids voelde zich daar duidelijk wat ongemakkelijk bij. 99,7% van de spirit verdwijnt in blends.
Na de tour 3 drams (2 x blair atholl en 1 x auchentoshan)

Voor mij was de tour bij Wolfburn veruit de interessantste.
4 x

Fat Bastard!
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 15 Jun 2022, 17:15

Hubert schreef:3) Wolfburn: ondanks de recensie van Fat Bastard over de nogal trage manier van vertellen van de gids toch besloten de tour te doen. En daar heb ik zeker geen spijt van. Wij hadden onmiskenbaar dezelfde gids als Andre :bigsmile . .

:P

Mooi verslag! Overigens was ons bezoek op de sssaaaaaiiihhhhheeeeiiiiidddd van de gids na ook prima hoor ;-)

Jammer van Blair Athol! Ik heb daar in 2018 een voorloper van de Allt Dour Tour gedaan en dat was wel prima. Privé rondleiding en tasting (in een verder ietwat saaie ruimte) van 4 Diageo special releases en afsluitend twee mooie samples straight from the Cask.
Degene die ons rondleidde en de tasting gaf vertelde dat het personeel bij BA liever speciale tours en tasting verzorgde maar ze van Diageo opdracht kregen om meer te focussen op massa toerisme.
3 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”