Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 28 Feb 2020, 19:25

Rien68 schreef:Wie heeft er ervaring met de tours bij Royal Lochnagar, en welke zou je dan adviseren?

Onderweg kom ik ook nog langs Blair Athol en Edradour, is dat de moeite waard?

Is hier ooit nog op geantwoord? Ik heb dezelfde vraag. Wij zitten deze zomer niet ver van deze distillery. Ben benieuwd naar ervaringen zeker qua tour en het eventueel afvullen van flessen.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 29 Feb 2020, 13:14

Ondertussen ben ik wel al bij Royal Lochnagar geweest en dat was zeker de moeite waard.

Niet de gewone tour gedaan maar een tasting met Gordon Muir, 3 drams uit een cask in het warehouse getrokken (Convalmore, Glen Mhor en Mortlach), welke je later met Gordon aan tafel gaat proeven. Pracht drams en dito verhalen.

Als je mazzel hebt valt er tijdens die sessie nog veel meer moois te proeven ;)
1 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 01 Mar 2020, 10:11

Dank Rien,

Hier ga ik zeker langs, en ik doe zeker de standaard tour niet meer. Na de uitgebreide tours bij Glengoyne en Loch Lomond is een basic tour geen optie meer. Een aantal drams uit het vat en ondertussen die mooie verhalen aanhoren is een mooi vooruitzicht.

Verder pak ik waarschijnlijk Glendronach nog mee. De tour en ontvangst schijnen (begreep ik van een vriend) niet heel goed te zijn, maar hun SC whisky blijft uiteraard geweldig.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 01 Mar 2020, 11:57

JvR schreef:Ik twijfel erg tussen twee tours bij Glengoyne. Welke zouden jullie kiezen?

https://www.glengoyne.com/visit-us/dist ... house-tour

https://www.glengoyne.com/visit-us/dist ... aster-tour

Wij hebben vorig jaar de Malt-master-tour gedaan. Was toen meen ik 60 GBP. Nu al 78? Net op tijd dus.

Deze is overigens wel aan te raden (uitgebreid beschreven door Defeatless); zeker als je de "oude" rot Arthur als tour guide hebt.
0 x
Afbeelding

Glennie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Glennie » 01 Mar 2020, 14:29

Malt master tour staat ook nog op mijn bucket list ;)
0 x

Robinoost
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Robinoost » 14 Mar 2020, 07:09

Net terug van een korte trip door west schotland. Ik vond Oban een hele kleine en leuke distillery om te bezoeken. De tour was oke maar vooral de bar en enthousiasme is erg fijn.
Daarnaast naar arran geweest een hele andere moderne distillery. De bar vonden we ongezellig beetje bedrijfskantine sfeer maar wel enorm leuk personeel.
0 x

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 01 Jul 2020, 18:44

Vraag: wie heeft de afgelopen jaren nog een bezoek gedaan aan Glenturret?
En... wat was je ervaring van dit bezoek?
Op dit moment staat op de website alleen een basis tour van £10,- (misschien maar één tour vanwege corona...)
Heeft iemand ervaring met een andere tour bij Glenturret?
0 x

Kenny Biesmans
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whisky reis

Ongelezen berichtdoor Kenny Biesmans » 09 Jan 2021, 16:27

Ik hoop tegen het eind van dit jaar een 2tal weken in Schotland te verblijven we gaan met eigen vervoer.
Welke distilleerderijen zijn aan te raden ,leukste proeverijen,shops ,welke route etcetera? Of iemand die leuke verblijfplaatsen,bnb of dergelijke weet.
zoveel vragen maar ik wil dan ook niets missen op die 2 weken,mooie plekken zijn ook welkom.
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Whisky reis

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 09 Jan 2021, 20:51

Hallo Kenny,

Allereerst, mocht je hier op het forum willen blijven plakken, stel je even voor het het bekende topic "even voorstellen".

Over je reis naar Schotland:
Als dit het eind van het jaar is, dan kan je helaas niet meer van de natuur genieten zoals in de maanden april - begin oktober. Het wordt daar dan pas laat licht en vroeg donker.

Anyway; behalve natuur heeft Schotland ook op cultuur veel te bieden. Edinburgh hoef ik denk ik niet nader toe te lichten (musea, castle, Royal Mile etc.). Stirling Castle is het mooiste kasteel van Schotland.

En dan whisky:
Het hangt helemaal van je smaak af v.w.b. de te bezoeken distilleries.
- Houd je van (zwaar) geturfd: ga dan naar Islay, en/of bezoek Tobermory op Mull.
- In de Speyside zitten de meeste distilleries op korte afstand. Dat scheelt rijden
- Ben je wat gevorderd in de whiskywereld dan is de Cadenhead warehouse tasting in Campeltown een must-do. Dat is redelijk afgelegen, maar te combineren met Islay.

Mijn advies: als je een standaard tour hebt gedaan, heb je ze eigenlijk allemaal wel gedaan. Het proces is overal redelijk hetzelfde. Ik zou adviseren een standaard tour te doen en verder kan je beter minder bezoeken afleggen, maar betere tours boeken. Die zijn (some fors) duurer, maar dan krijg je ook veel extra's. Uiteraard dit soort special tours wel vooraf boeken.

Succes en plezier! (voorbereiding is voorpret)!

p.s. in het topic hierboven staat van alles vermeld over aan of af te raden distilleerderijen om te bezoeken.
2 x
Afbeelding

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Jan 2021, 22:38

1 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

Kenny Biesmans
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Kenny Biesmans » 10 Jan 2021, 09:35

Okidoki Erik komt in orde
Bedankt Cask..
0 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Jan 2021, 09:48

Advies van Erik kan in me helemaal in vinden! Alleen standaard tours doen wordt snel saai. Leuke bezoeken om eruit te pikken kunnen zijn:

- the Balvenie: 3u durende in depth Tour waar je veel ziet omdat ze ook een eigen moutvloer hebben en een goede tasting achteraf
- Glengoyne Malt Masters Experience. Na een uitgebreide tour ga je in een blending room een ‘blend your own Glengoyne’ maken. Je krijgt 5 grote straight from the cask samples waarmee je naar hartelust kunt gaan mixen, na afloop krijg je 20cl van je eigen creatie mee naar huis.
- Speyside Cooperage. Weer even wat anders dan distilleries. Mooie uitleg over het maken en herstellen van vaten en een uitgebreide kijk op de werkvloer.
- verblijven in Dufftown is leuk. Leuk plaatsje, daarnaast veel distilleries dus een goede uitvalsbasis. Verder kan je daar een wandeltocht doen met een lokale gids. Zij neemt je mee langs alle Dufftown distilleries. Bij sommige (gesloten voor publiek) mag je dan toch binnen kijken. Bij elke distillery heeft ze 1 of 2 goeie drams bij zich die je onderweg nuttigt terwijl zij iets vertelt over de distillery of over Dufftown als plaats. Je meer meerdere mogelijkheden qua tour. Keuze in lang en kort, food pairing kan erbij enz enz. Zeer aan te raden!
- lunchen bij de Mash Tun in Aberlour
- Naar de whisky bar ban de Highlander Inn
- Springbank/Cadenhead simpelweg de meest ambachtelijke experience die je krijgen kan. Whisky zoals het in the old days gemaakt werd. En bij Cadenhead idd de warehouse tasting
- op Islay: Bowmore. Mag je ook de kiln in en de moutvloer op.
- Kilchoman is wel geinig als farm distillery om te zien
- via Islay is Jura ook een must do. Niet alleen vanwege de fantastische natuur, ook de kleine eiland community is een unieke ervaring.

En zo zijn er nog wel veel meer tips gok ik. Wellicht kan je met specifieke vragen over wat je zou willen, nog meer nuttige info vergaren :)
0 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

Fat Bastard!
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Jan 2021, 10:25

Ik kan me helemaal vinden in de reacties van bovenstaande heren.
Veel hangt af van welke regio's je in die twee weken wil bezoeken. Ga je alleen voor whisky of ook voor de waanzinnig mooie natuur of meer cultuur?
Schotland is en prachtig land wat heel veel te beden heeft, meer dan je in 2 weken kan zien. Maar maak je geen zorgen, als je er eenmaal bent geweest wil je zeker vaker terug komen :goedgedaan

Ik denk dat je niet twee weken distillery in, distillery uit wil lopen dus ook wel een plan zal hebben over de rest van je reis.

Campbeltown is een must! Verblijf in de stad boeken en je wandelend naar Springbank/Glengyle/Cadenhead en Glen Scotia.
Is ook goed te combineren met een bezoek aan het hieronder gelegen Arran, een schitterend eiland met dito distillery in Lochranza (waar de ferry vanaf Kintyre aanmeert) en een nieuwe die een bijna een jaar in productie is te Lagg.

Ga je naar speyside dan is de Distillery walk (http://www.speysidetours.co.uk/dufftown ... s-walk.php) inderdaad een aanrader, Michelle kan je overigens veel meer leuke trips aanbieden. Verblijf je in Dufftown dan is het ontbijt/lunch bij Glenfiddich ook een aanrader.
0 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 10 Jan 2021, 11:58

Wat ik zeker een aanrader noem voor beginners is de Dallas Dhu distillery.

Het is een distillery die nog compleet intact is en nu als een museum fungeert. Lekker alles bekijken en aanraken, zowel aan de binnen als de buitenkant. Het geeft je zeker een goed inzicht in het proces.
1 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 10 Jan 2021, 13:50

Kenny Biesmans schreef:Okidoki Erik komt in orde
Bedankt Cask..

Hey Kenny,

Bericht even aan dit draadje geknoopt zoals voorgesteld en gemeld.

Gr,
Edwin
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”