advies nodig voor proeverij

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
KoenK
Actief lid
Actief lid

advies nodig voor proeverij

Ongelezen berichtdoor KoenK » 09 Jul 2020, 14:47

Ik heb een vraag:

Zaterdagavond organiseer ik een proeverij hier op dorp voor 11 man. Ik wou beginnen met een blend, de White Horse.
Daarna de whiskies die er in zitten, dus Glen Elgin, Caol Ila, Talisker en Lagavulin.

Nu vraag ik me af of dat de juiste volgorde is.
Ik wou deze "uitvoeringen" gebruiken:
De 12 jaar oude van Glen Elgin,
Moch van Caol Ila,
Talisker 10 jaar
en Lagavulin 16 jaar.

Ik hoop dat iemand me gauw een antwoord kan geven, want ik ga ze rond 16:00 uur kopen, alvast bedankt!
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: advies nodig voor proeverij

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Jul 2020, 15:02

Hey Koen,

Ik weet niet wat jullie budget is, je hebt een prima line-up voor onervaren whisky drinkers.
Voor iets meer geld en iets meer finesse zou je de talisker 10 en Lagavulin 16 kunnen vervangen door hun Distillers Editions.
De Caoll Ila Moch zou ik persoonlijk liever vervangen door de standaard 12, of ook daarvan de Distillers Edition nemen.

Groet Roelof
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 09 Jul 2020, 15:54

Zeker dat je 3 (lightly) peated whiskies v/d 5 wilt doen? Als het nieuwe whiskydrinkers zijn misschien 3 unpeated/2 peated.
0 x
2 ∞ & →

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 09 Jul 2020, 15:58

moch dr uit

als het om allemaal beginners gaat gewoon Glenmorangie Nectar d'Or er in gooien ofzo, allemansvriendje en ziet er ook nog luxe uit
1 x
Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 09 Jul 2020, 16:13

Donderdagdeal erbij.
0 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 09 Jul 2020, 20:32

Deja vu
0 x

KoenK
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor KoenK » 09 Jul 2020, 21:21

Dank voor jullie reacties, ik heb voor aanschaf ook nog advies ingewonnen bij 'n expert van de slijterij.
De Talisker heb ik eruit gegooid, daar is Cragganmore voor in de plaats gekomen.
Dus de line-up is nu:
White Horse
Glen Elgin 12 jaar
Caol Ila Moch
Cragganmore 12 jaar
Lagavulin 16 jaar

@henri en Freezeroz: 't is 'n blind tasting, en ik kies juist voor deze whiskies omdat ze allemaal in White Horse zitten, da's 't thema. We hebben 10 man die elk 20 euro betalen, kosten zijn de drank en zaalhuur, en dan nog wat voor brood en water. Ik ben helaas de pipetjes vergeten, zodat ze konden experimenteren met druppeltjes water erbij.

@squaadgras: precies, daarom heb ik de Talisker eruit gegooid.

Nu alleen nog de uitbaatster van ons dorpshuis ervan overtuigen dat pinda's en kaasstengels dus echt niet kunnen. :Cry

Ik laat jullie nog weten hoe het is afgelopen, want als dit tot tevredenheid gaat, ga ik dit vaker doen. :duimop
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Jul 2020, 22:16

Die Cragganmore zou ik voor de Caol Ila plaatsen :bigsmile.

Erg leuk idee voor een tasting :duimop.
0 x
Afbeelding

KoenK
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor KoenK » 15 Jul 2020, 04:00

Als beloofd plaats ik nog even hoe 't was afgelopen.
Mijn fellow dorpsgenoten waren zeer enthousiast, toen ik met m'n verhaal begon was iedereen stil, en naarmate de avond vorderde werd het steeds rumoerirger.
We hebben er toch nog dik twee en een half uur over gedaan, en het werd steeds gezelliger!
Ik kreeg zelfs spontaan applaus na afloop. :duimop
De White Horse en de Glen Elgin bleken favoriet.
Dus voortaan schenkt ons dorpshuis ook White Horse. Voorheen hadden ze enkel Bell's.
Het ziet er naar uit dat we over twee maanden weer los gaan, en dat kunnen we nog lang volhouden aangezien er nog heel veel te proeven is.
Ik heb r zin in! Maar ga eerst op vakantie, via 'n omweg naar Istrie. Daar ga ik proberen de lokale viski te bemachtigen. Single malt 3Jaar gerijpt op Amerikaans eiken hout, ik ben benieuwd.
7 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”