Vakantie Schotland: tips?

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
MaltMuppet
Senior
Senior

Vakantie Schotland: tips?

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 10 Mar 2019, 21:03

In September gaat eindelijk een lang gekoesterde droom in vervulling, we gaan naar Schotland! :yes

Omdat ik dit jaar 40 wordt, vond mijn vrouw het een goed idee om eens naar Schotland te gaan, en uiteraard worden daarbij ook een paar distillery’s bezocht.

De boot naar Newcastle is inmiddels geboekt en de eerste distillery ook, namelijk the Balvenie.

Dag 1 gaan we van Newcastle naar Deanston, waar we de Deanston distillery willen bezoeken. Hier willen we de warehouse 4 experience tour doen. Onderweg naar Deanston bezoeken we Stirling Castle en wellicht the Kelpies. We willen in de buurt van Deanston blijven overnachten.

Dag 2 gaan we dan naar de Blair Athol distillery. Hier willen we de Allt Dour tour doen. Na het bezoek rijden we door naar het Glenfinnan viaduct. Hierna willen we overnachten in de buurt van Fort William en misschien nog even langs de Ben Nevis distillery.

Dag 3 gaan we dan een wandeling bij de Ben Nevis doen en daarna richting Dufftown om the Balvenie distillery te bezoeken. We willen in de buurt van Dufftown overnachten.

Dag 4 gaan we richting Edinburgh. Onderweg bezoeken we (wellicht) Cairngorns National Park en Blair Castle. We overnachten in Edinburgh.

Dag 5 kijken we eerst nog even rond in Edinburgh, om daarna weer richting Newcastle te gaan. Onderweg bezoeken we dan nog Alnwick Castle.

We hebben nog flink wat zaken in te vullen en nog wat vragen, hopelijk zijn er hier nog mensen die ons daar bij kunnen helpen :bigsmile

Weet iemand of je als Warehouse24 member bij the Balvenie nog steeds een extra dram krijgt? Heb hier wel over gelezen, maar kan bij the Balvenie niets meer terugvinden over het Warehouse24 membership. Ik heb nog wel ergens de bevestigingsmail van mn membership, maar verder nooit mails ontvangen eigenlijk. Bestaat het eigenlijk nog wel? Of hebben ze dit afgeschaft?

Iemand ervaring met de distillery tours die we willen gaan doen bij Deanston en Blair Athol?

Alle overnachtingen moeten we nog regelen, dus weet iemand nog goede betaalbare adresjes in de buurt van Deanston, Fort William, Dufftown en/of Edinburgh?

Zijn er verder nog tips of aanvullingen die we in ons programma mee kunnen nemen? Restaurantjes, excursie tips, andere niet te missen dingen?
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Fat Bastard!
Actief lid
Actief lid

Re: Vakantie Schotland: tips?

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 11 Mar 2019, 13:25

Mooi vooruitzicht!

Ik ben in september bij Blair Athol geweest, heb zelf de Private Guides Tour&Tasting (GBP 55,- p.p.) gevolgd samen met een wandelmaat.
Informele en korte rondleiding door de distillery en hierna een privé tasting in een beetje een ongezellige ruimte.
Bij de tasting kregen we het volgende te proeven:
- Blair Athol Flora&Fauna
- Blair Athol Distillery Exclusive bottling (2017)
- Clynelish select reserve 2014
- straight from a cask Blair Athol Bourbon cask 1986
- straight from a cask Blair Athol Oloroso Sherry cask 1993
- Talisker 2006 DE
Na de twee SFTC drams was de Talisker een beetje een afknapper. Er zijn bij Blair Athol plannen om de tours te gaan wijzigen. Ze willen een hoger segment aan gaan spreken en minder richten op de busladingen met toeristen die hier nu langs komen.

In mei voor een Speyside trip een self-catering cottage geboekt: http://www.dufftown.co.uk/prov_accom_de ... 144#tabs-1
Voor ontbijt en of lunch is een aanrader bij het restaurant bij de Glenfiddich distilleerderij.

Voor diner en een aantal drams of lokaal bier is the Seven Stills in Dufftown goed bevallen.

In Edinburgh al een aantal maal geboekt bij https://stgilesapartments.co.uk. Mooi gelegen appartementen (3 locaties) dicht bij het centrum.

Veel plezier met alle voorbereidingen (voorpret) en natuurlijk de uiteindelijke trip.
1 x
Afbeelding

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 11 Mar 2019, 14:04

Bij de Balvenie kreeg iedereen die extra dram afgelopen oktober en werd er niet meer naar Warehouse24 membership gevraagd. Vier jaar eerder was dit wel de vraag, maar uiteindelijk kreeg gewoon iedereen die extra dram.

We kregen in oktober een sample uit een 1982 sherry cask!!!
1 x
Afbeelding

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 11 Mar 2019, 14:07

Daarnaast mag je trouwens nog 20 cl flesjes zelf bottelen. Wij hadden de keus uit 3 casks, waarvan ik er 2 gekozen heb:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/119670/balvenie-13-year-old
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/110985/balvenie-14-year-old

Je mag er meerderen meenemen, wanneer je maar steeds de 35gbp betaald per flesje. Dus ik heb ook mijn broertje blij gemaakt met de sherry variant.
1 x
Afbeelding

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Mar 2019, 14:56

Supertof, heel erg veel plezier alvast!

Trouwens, ik wil je niet ontmoedigen, maar je reisschema lijkt wel iets ambitieus? Houd er rekening mee dat Google Maps of navigatiesystemen niet altijd heel accuraat je reistijden kunnen voorspellen. Er zijn in Schotland veel wegen waar je officieel 60 mijl per uur mag, maar waar je gemiddeld misschien eerder 40 rijdt.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 11 Mar 2019, 15:20

Leuke trip, maar ik ben het met Thijs eens. Aardig wat reistijd voor zo'n korte tijd.
Persoonlijk zou ik de omweg naar Ben Nevis zeker skippen (misschien Deanston ook) en lekker genieten rondom Dufftown.

Veel plezier met de voorbereidingen en voorpret.
1 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 11 Mar 2019, 22:01

Mooi vooruitzicht. Maar ik zou zeker nog eens goed naar je reisschema kijken. is niet echt haalbaar als je alles wilt doen wat je aangeeft.Of het wordt heel veel haastwerk. En ik neem aan dat je af en toe ook wat wilt lunchen en even de auto uit? Schema zoals het nu is is heel veel in de auto en weinig tijd in de gebieden waar je overnacht.
Dag 1- en Stirling Castle en Deanston wordt heel krap.
Dag 2 - waarom eerst naar Blair Athol? Kun je ook op de terugweg doen naar Edinburgh. of helemaal overslaan. route naar Fort Wlliam is een van de mooiste, zeker het stuk bij Glencoe. Neem daar je tijd voor.
Dag 3 - je gaat zeker 2,5 uur onderweg zijn naar Dufftown. Ik neem aan dat je om 14.00 de tour bij Balvenie gaat doen? Zorg dat je goede lunch hebt gehad. Kan bijvoorbeeld bij Glenfiddich. Maar dan in de ochtend ook nog een wandeling is heel vroeg opstaan...
Dag 4- mooie route door de Cairngorms. maar met ook nog een stop onderweg ben je waarschijnlijk als einde middag in Edinburgh. Volgende ochtend weer weg. kortom weinig tijd in Edinburgh. Onderweg kun je bijvoorbeeld nog naar Royal Lochnagar. of de nieuwe Lindores distilleerderij.
Dag 5 - als je ook nog Alnwick wilt moet je echt el 's ochtends op tijd uit Edinburgh vertrekken. Zeker wel 2,5 voordat je bij de ferry bent. daar moet je dan weer rond 15.30 zijn. dus heb je nog paar uurtjes voor Alnwick
Veel voorpret!
3 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

MaltMuppet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 13 Mar 2019, 21:20

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

Fat Basterd!: bedankt voor je tips qua accommodaties en eten. We gaan ze zeker bestuderen. Zo te zien heb je mooie flesjes geproefd bij Blair Athol. Ik had op de website inderdaad gezien dat ze nieuwe tours hadden, maar eens informeren wat er daar mogelijk is en op welke tijden.

Daveen: Komt er dus op neer dat het hele Warehouse24 membership niet echt meer bestaat, verklaart ook gelijk waarom er niets meer over te vinden is op hun site. Klinkt als een hele mooie dram die je daar als extra hebt gekregen, hopelijk krijgen wij ook zo’n mooie! Sowieso gaat er een klein flesje mee als aandenken :lekker

Thijs100, Rien68, laddie teun: het programma zoals ik het nu genoemd heb, is inderdaad vrij ambitieus. Maar we laten het meeste aan de dag over, we weten immers ook niet hoe het weer zal zijn. Er zijn een aantal dingen die we vastleggen / perse willen. Dat zijn de 3 distillery’s (Deanston, Blair Athol, Balvenie) en de Glenfinnan brug. De Balvenie tour gaan we idd om 14:00 doen. Dit lijkt me op zich redelijk haalbaar toch? Verder kijken we ter plekke wat er verder haalbaar is. Blair Athol op de weg van Dufftown naar Edinburgh is inderdaad ook nog een optie, gaan we eens over nadenken. Hoeveel extra tijd kunnen we zekerheidshalve het beste optellen bij de reistijden in het algemeen die Google maps geeft?

Rien68, de omweg Ben Nevis skippen is (helaas) geen optie: mijn vrouw houdt niet van whisky (hoe kan het :Scratch ), dus er zit een maximum aan het aantal te bezoeken distillery’s en zij wil graag naar die hoek (Glenfinnan). Ik hoop dat ze zo enthousiast wordt van Schotland, dat we nog een keer terug gaan :bigsmile
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 14 Mar 2019, 08:37

Heb je de Balvenie tour al vastgelegd? Er kunnen namelijk maar 8 tot 10 mensen mee per tour, dus ze krijgen serieus al boekingen een jaar vooruit.

MaltMuppet schreef:Bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

Fat Basterd!: bedankt voor je tips qua accommodaties en eten. We gaan ze zeker bestuderen. Zo te zien heb je mooie flesjes geproefd bij Blair Athol. Ik had op de website inderdaad gezien dat ze nieuwe tours hadden, maar eens informeren wat er daar mogelijk is en op welke tijden.

Daveen: Komt er dus op neer dat het hele Warehouse24 membership niet echt meer bestaat, verklaart ook gelijk waarom er niets meer over te vinden is op hun site. Klinkt als een hele mooie dram die je daar als extra hebt gekregen, hopelijk krijgen wij ook zo’n mooie! Sowieso gaat er een klein flesje mee als aandenken :lekker

Thijs100, Rien68, laddie teun: het programma zoals ik het nu genoemd heb, is inderdaad vrij ambitieus. Maar we laten het meeste aan de dag over, we weten immers ook niet hoe het weer zal zijn. Er zijn een aantal dingen die we vastleggen / perse willen. Dat zijn de 3 distillery’s (Deanston, Blair Athol, Balvenie) en de Glenfinnan brug. De Balvenie tour gaan we idd om 14:00 doen. Dit lijkt me op zich redelijk haalbaar toch? Verder kijken we ter plekke wat er verder haalbaar is. Blair Athol op de weg van Dufftown naar Edinburgh is inderdaad ook nog een optie, gaan we eens over nadenken. Hoeveel extra tijd kunnen we zekerheidshalve het beste optellen bij de reistijden in het algemeen die Google maps geeft?

Rien68, de omweg Ben Nevis skippen is (helaas) geen optie: mijn vrouw houdt niet van whisky (hoe kan het :Scratch ), dus er zit een maximum aan het aantal te bezoeken distillery’s en zij wil graag naar die hoek (Glenfinnan). Ik hoop dat ze zo enthousiast wordt van Schotland, dat we nog een keer terug gaan :bigsmile
1 x
Afbeelding

MaltMuppet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 14 Mar 2019, 08:45

Daveen schreef:Heb je de Balvenie tour al vastgelegd? Er kunnen namelijk maar 8 tot 10 mensen mee per tour, dus ze krijgen serieus al boekingen een jaar vooruit.

Balvenie is al gereserveerd idd. Had het al gelezen dat je er vroeg bij moet zijn. :D
De andere 2 moeten we nog gaan regelen, maar dat zal wel loslopen ga ik vanuit.
0 x

Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”