Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 03 Mei 2018, 21:14

Bij Strathisla de Bonded Warehouse Tour. Daar heb ik echt verschrikkelijk mooie Caskstrenth Chivas Regal gedronken en geloof me, dat is geen drankje dat je in je Irish Coffee doet :nono
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 03 Mei 2018, 22:08

gerritbakker57 schreef:Bij Strathisla de Bonded Warehouse Tour. Daar heb ik echt verschrikkelijk mooie Caskstrenth Chivas Regal gedronken en geloof me, dat is geen drankje dat je in je Irish Coffee doet :nono

Lag er nog iets moois in de distillery shop?
Ik hoop er in oktober even snel binnen te glippen. Helaas geen tijd voor de tour...
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 27 Sep 2018, 14:52

Afgelopen weken een paar distilleerderijen bezocht, niet steeds de tour. Mocht het voor iemand nuttig zijn:

Clynelish, de eerste keer waren ze dicht. De tweede keer hebben we alleen het winkeltje bezocht. Er waren twee grotere zalen die waarschijnlijk gebruikt worden voor proeverijen, bijvoorbeeld na een tour.

Highland Park, grote winkel, erg commercieel, veel tours. De tour is trouwens leuk en ik had een uitgebreide tasting met de 10, 12 en 18 jaar en de Valkyrie. De "drivers kit" (sample flesjes) moest ik kopen voor iets van 7 pond...

Scapa. Prive tour met kleine proeverij. De 16-jaar is er inmiddels niet meer omdat de distilleerderij een tijd dicht is geweest), maar nu hebben ze een Skiren en een Glanza. Die laatste heeft een finish op vaten waar eerder rokerige whisky in zat ("ons eerste experiment met peated whisky"). Dat zit er subtiel in en dat is best geslaagd. Er staan trouwens nieuwe expressies op stapel, een CS en een nieuwe met leeftijdsaanduiding. Scapa heeft een klein winkeltje. Trouwens, ze hebben ook een stil met een kleppensysteem waarmee ze in theorie al tijdens het distilleren verschillende whisky's kunnen maken, maar dat doen ze om een of andere reden niet. Er schijnen maar twee van deze stills te zijn.

Pulteney. Klein winkeltje en een groot bezoekerscentrum waar net een groep zat, dus daar zijn we niet geweest. De locatie is niet heel romantisch en het aanbod in de winkel wat beperkt.

Glenmoranchie. Klein winkeltje. Ze hebben ook proeflocalen. Mooie locatie.

Aberfeldy / Dewar's. Mooie grote ruimte met winkel, bar/ whiskylounche en een eetcafeetje. Ze hadden er verschillende Dewar's whiskies. Ik heb er een Deveron 18 gedronken (daar had ik nog nooit van gehoord!) en de prijs viel zat mee.

Balblair, dat was 'perongeluk' maar wel erg grappig. We gingen iets bekijken dat vlakbij de distilleerderij bleek te zijn, dus ja, als we er dan toch zijn! De whisky kende ik niet echt. Er was een klein winkeltje met wat spulletjes en een vat om zelf een fles te vullen. Er was een jong stel binnen en de dame informeerde naar een tour. Die zou er die week geen meer zijn. Na wat twijfelen, vroeg ze of ze dan misschien wel een proeverij hadden. "Oh ja, geen probleem. Jullie ook?" vroeg de dame aan ons. Dus er ging een fles open met een standaard whisky, de 05 geloof ik, ik ken hun expressies niet zo goed. Sherry vaten, niet zo mijn ding. Toen kwam er een andere fles op tafel (99 als ik me niet vergis). Tot mijn verbazing had ze een nog fles in de aanbieding, ik weet niet meer welke, maar het was er een waar ook bourbon vaten bij werden gebruikt en die was best goed. Als klap op de vuurpijl ging er een fles open waar de whisky in zat van het vat dat in de winkel stond. De Canadese dame zei vervolgens dat ze op huwelijkreis waren en wilde graag een fles vullen als aandenken, uiteraard met eigen etiket. De kosten van 95 pond vond ik eigenlijk nog wel meevallen, maar wij zijn toch maar zonder fles vertrokken. Dat was een verrassende ochtend, want het was pas half elf :-)
1 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”