Glengoyne en Auchentoshan

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Glengoyne en Auchentoshan

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Jan 2015, 16:32

Allereerst: een goed 2015 gewenst!
Daarna: Dank aan Teun voor het in elkaar zetten van deze vakantie!

Zondag 28 dec. samen met mijn vriendin van Schiphol vertrokken naar Glasgow.
In het moderne maar gave hotel CitizenM ingecheckt. Op de kamer aangekomen tref je een enorm bed (220 bij 220! :hoera ) een tablet en enorm scherm waarop je van alles en nog wat kan fixen. Het tablet is voor de besturing van de kamer. Je kan de verlichting in 12 kleuren 6 intensiteiten zetten. De temperatuur, gordijnen en eigenlijk alles mee regelen (is ook afstandsbediening voor de TV). Voor mij en mijn vriendin uiteraard een mooie gelegenheid om eens te mopperen dat je die tablet zelf wilt uitvogelen ;) .

De volgende dag naar Glengoyne gegaan. Schitterende omgeving en de waterval achter de distillery is echt prachtig! We hebben er een rondleiding van een goed uur gehad, door een enthousiaste Laurel.
Ze vertelde ons alles en nam ruim de tijd om alles door te nemen. Wel kwam er de gebruikelijke fabel van de regiogrenzen boven tafel (volgens Glengoyne wordt de alcohol gemaakt in de Highlands, maar de warehouses aan de overkant van de straat liggen in de lowlands, dus kunnen ze geen regio op hun fles zetten). Het is gewoon wel een lowland whisky die je dan drinkt.
Ik heb daar de excellente Cask strength batch 3 meegenomen!

's Avonds in de Bon Accord gezeten. Goede kroeg met ook zeker een paar honderd whisky's open. Ook allemaal redelijk geprijsd. En omdat het net buiten het centrum ligt, ook lekker om terug te lopen en ietsje wat nuchter te worden.

Dag 3 in Glasgow zijn wij naar Auchentoshan gegaan. We hadden daar de Auchentoshan experience tour voor ons twee. De gids Stephen deed het werkelijk heel gaaf. Legde goed uit hoe het allemaal werkte, voor mijn vriendin (die iets minder van whisky weet) alles wat eenvoudiger en op mijn diepere vragen ging hij uitgebreid in. Ze waren niet in productie omdat ze, deze week, twee van de drie stills door het dak heen halen om ze te vervangen. Iets wat eens in de 30-40 jaar nodig is, dus ook wel een bijzonder moment.
Daarna naar de warehouses. Ook mooi om te zien en het ruikt er lekker :D . Omdat we toch zo gezellig bezig waren mocht m'n vriendin een vat openen, iets wat niet in het programma zat. We mochten er een glas uithalen, wat een fantastische whisky was dat! Ik dacht echt met een minimaal 25 jaar oude whisky te maken te hebben.
Het bleek een 8 jaar oude Auchentoshan die op een Bordeaux vat lag! Werkelijk een super fantastische whisky.
Na de tour heb ik hier voor 75 pond een fles uit mogen halen. Ook een bijzonder mooi moment, helaas mochten er geen foto's van gemaakt worden :-x .
Een fantastische ervaring en voor ons beide het hoogtepunt van de vakantie.

Oud en nieuw in The Pot Still gevierd. Een must als je in Glasgow bent. Schitterend hoe de kroegbaas en personeel de hele tijd op de bar en ladders moet klimmen om de whisky te pakken.
Om 12 uur ging de bar voor 15 minuten dicht omdat het personeel tijdens werktijd niet mocht drinken :Slainte . Korte toespraak gehad van de kroegbaas: "Gelukkig nieuwjaar en dat we dorst mogen blijven houden, er zijn pie's op de bar".

1 januari uitgekatert en 2 januari terug naar huis.
Glasgow zelf is niet echt een heel gave stad, de gebouwen zijn oud, hoog en niet zo aantrekkelijk. Wel zijn de mensen echt heel erg vriendelijk en behulpzaam. De slogan van de stad is ook: "People make Glasgow".

Al met al een goede vakantie gehad en een zeer mooie ervaring rijker!
2 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glengoyne en Auchentoshan

Ongelezen berichtdoor Nino » 03 Jan 2015, 18:27

Dat klinkt als een hele mooie ervaring!
0 x
Afbeelding

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 03 Jan 2015, 20:14

Ha Alexander,

Erg leuk om te lezen dat jullie een top trip hebben gehad. ik heb er met veel plezier mijn steentje aan bijgedragen.
Maar het zijn uiteindelijk de mensen die er een top reis van maken ;)

groet

Teun

PS
Voor iedereen die ook graag op een mooie vakantie wilt: www.teuntravel.nl
Voor al uw reiswensen!
*** einde spam ***
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Ruud1987
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ruud1987 » 03 Feb 2015, 20:30

Verkoopt men bij Auchentoshan ook whiskyglazen met hun logo?
0 x

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Feb 2015, 21:42

Ja ze hebben daar echt van alles met hun logo en naam erop.
Ze hebben diverse glazen met hun logo, thumblers, glencairn en sniffers zag ik sowieso staan.
0 x

Samuel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Samuel » 05 Feb 2015, 16:40

Lijkt mij erg de moeite ! Ben zelf al aan het denken aan een tripje naar Glasgow :Slainte
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 24 Apr 2015, 13:32

Leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben gehad, wat is het adres vd pitstop (pub) waar julli zijn geweest ?, en inderdaad Glasgow is een stad vd mens.
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 24 Apr 2015, 21:45

pim schreef:Leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben gehad, wat is het adres vd pitstop (pub) waar julli zijn geweest ?, en inderdaad Glasgow is een stad vd mens.

Pitstop? De twee bekende whisky pubs die er zijn:

- The Pot Still => 154 Hope Street (zijstraat van de grote winkelstraat)
- Bon Accord => 153 North St (een prettige wandeling het centrum uit, direct naast de M8)
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 25 Apr 2015, 04:19

Ja, pitstop had m'n schrijfcorrectie ervan gemaakt, ik had niet opgelet, maar bedankt voor de 2 adressen.
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

JvR
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JvR » 25 Jan 2018, 10:56

Bump...

Zijn er nog mensen met ervaringen bij deze twee? Welke tours zijn aan (af) te raden?
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 25 Jan 2018, 14:05

Vorig Jaar "The Experience Tour" gedaan bij Auchentoshan.

Deze was goed bevallen.
De tour is zoals vele zijn met als verschil het 3 stills process waar velen maar 2 stills process gebuiken (hoewel er soms meer stills staan).
Wat wel een leuk detail is, is dat je op verschillende stops ook al wat te proeven krijgt ipv van alles achteraf.

In ons geval eindigde de tour in de huisbar waar we na een korte proeverij wat zijn blijven hangen.
Vriendelijke verzoeken om nog een of twee drams te mogen proberen werden gehonoreerd.
Wellicht omdat we een van de laatste groepjes waren werden we niet echt weg gekeken.

Het gepersonaliseerde item dat ze nu hebben, was er vorig jaar nog niet.

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

JvR
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JvR » 16 Apr 2018, 12:54

Over twee dagen vertrek ik naar Glasgow. Beide distilleerderijen worden bezocht. Nu voeg ik me af: Auchentoshan met OV bezoeken, is dat te doen?

Wat ik kon vinden was de metro en dan een stuk lopen, maar dat zag er uit of het via de snelweg was?

Andere tips voor glasgow (restaurants etc) hoor ik hoor graag!
1 x

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 16 Apr 2018, 19:23

Ja tis goed te doen met het OV. Je neemt de lightrail/metro en dan naar beneden Je kan hiervoor de bus pakken, maar lopend is het te doen, zeker terug is het wel lekker. Het is inderdaad langs een snelweg/autoweg, maar je loopt erlangs via een parallelweg.

Bij Glengoyne is er geen bushalte, maar je moet gewoon tegen de buschauffeur zeggen dat je eruit wilt bij de distillery, dan gooit hij je er voor de deur uit. Terug moet je de bus aanhouden langs de weg.
0 x

JvR
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JvR » 16 Apr 2018, 19:55

defeatless schreef:Ja tis goed te doen met het OV. Je neemt de lightrail/metro en dan naar beneden Je kan hiervoor de bus pakken, maar lopend is het te doen, zeker terug is het wel lekker. Het is inderdaad langs een snelweg/autoweg, maar je loopt erlangs via een parallelweg.

Bij Glengoyne is er geen bushalte, maar je moet gewoon tegen de buschauffeur zeggen dat je eruit wilt bij de distillery, dan gooit hij je er voor de deur uit. Terug moet je de bus aanhouden langs de weg.

The no.10 bus (destination Balfron) departs from Buchanan Bus Station in the centre of Glasgow and stops at the gates of Glengoyne.

Stops als je t vraagt Dus. :D
0 x

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 16 Apr 2018, 19:57

Ah dat is nieuw dan. Op google maps is dr ook nog geen halte te zien. Maar ze zijn er wel aan gewent hoor!
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”