islay

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

islay

Ongelezen berichtdoor MikerG » 02 Sep 2015, 14:37

Vraagje.
Wij zijn nog niet op Islay geweest en plannen een neiwue whisky schotland reis voor t voorjaar in 2016.
We willen dan graag Islay aandoen en blijven hier dan 1 nachtje slapen.

Uitgaande van dag 1 aankomst met eerste ferry, 1 overnachting en vertrke met de laatste ferry op dag 2, wat voor B&B raden jullie aan voor degene die hier al eens geweest zijn?

alvast bedankt voor jullie input :)

groeten,
Mike
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Re: islay

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Sep 2015, 14:57

Hebben jullie een auto bij je?

Ik zou sowieso even kijken welke distilleries je wil zien, en dan heb je eigenlijk vier keuzes qua B&B locaties:

- Rond Port Ellen als je Laphroaig, Lagavulin, Ardbeg belangrijk vind
- Rond Port Askaig als je Bunnahabhain, Caol Ila belangrijk vind
- Rond Bruichladdich als je Bruichladdich, Kilchoman belangrijk vind
- Rond Bowmore als je Bowmore belangrijk vind of nergens dichtbij maar ook nergens ver vanaf wil zitten

Je komt aan in Port Askaig of Port Ellen, dat kan invloed hebben op je keuze (is toch 45 minuten rijden van de een naar de ander), maar hou er wel rekening mee dat op regelmatige basis de ferry van PE naar PA uitwijkt of andersom, vaak weet je dat pas een dag van tevoren.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 02 Sep 2015, 18:06

Precies over een week kom ik nu ongeveer aan op Islay als ik me niet in de tijd vergis :hoera
Wij verblijven in Port Askaig, maar we hebben drie volle dagen om het eiland te verkennen.
0 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 02 Sep 2015, 22:46

MikerG schreef:Vraagje.

dat zou ik heroverwegen. 1 nachtje is wel erg kort.
1 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 04 Sep 2015, 09:09

laddie teun schreef:

tja, we hebben best een druk schotland schema en we hoeven niet persee alles op islay mee te pakken qua distilleries.
We gaan daarna bijvb door naar brora gebied en zelfs tot aan wolfburn om vervolgens via speyside en aberdeenshire naar aberdeen terug te rijden.

@Matti, ja we hebben huurauto.
0 x
Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 08 Sep 2015, 13:16

Qua distillery tours + tastings, welke distilleries zouden het leukste zijn (top 2?)

Het is trouwens ook nog een hele opgave om een goeie B&B te vinden daar voor 1 a 2 nachten :P
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Sep 2015, 13:22

Ik heb gehoord dat bowmore een hele mooie Tour geeft. Ikzelf zou absoluut naar bunnahabhain willen omdat dat m'n favoriet is. En kilchoman trekt me ook wel.
Verder is zover ik weet alles behalve caol ila echt wel de moeite waard.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 08 Sep 2015, 13:37

MikerG schreef:Qua distillery tours + tastings, welke distilleries zouden het leukste zijn (top 2?)

Het is trouwens ook nog een hele opgave om een goeie B&B te vinden daar voor 1 a 2 nachten :P

http://www.goislay.com/ evt. overwegen. Geen B&B, maar wel je 'eigen' stekkie.
2 x
squaadgras | Whiskydudes | Reviews (@ whiskybase.com)

Travel4Reasons
Actief lid
Actief lid

Re: Reis naar Islay

Ongelezen berichtdoor Travel4Reasons » 17 Mei 2016, 22:34

Isle of Islay al dan niet in combinatie met Campeltown of Isle of Jura zeer de moeite waard voor een bezoek.

Al is enige lokale kennis wel vereist om niet voor verrassingen komen te staan. Zo dien je bijvoorbeeld een auto voor de ferry overtocht tijdig te organiseren om niet voor een volle ferry te komen staan of is een aankomst op zondag niet handig omdat er GEEN Openbaar Vervoer rijdt waardoor je gebonden bent aan een ' dure' taxirit naar je overnachtingslocatie.

Voor een volledig georganiseerde reis waarbij u zich geen zorgen hoeft te maken en u zeer zeker niet voor verrassingen komt te staan; geef u wensen aan ons door.
0 x
Travel4Reasons
Herestraat 113
Groningen

Ruim 10 jaar ervaring met reizen naar de UK & Ierland.

Whiskyreizen
----
Rondreizen Schotland
Voetbalreizen Engeland
Weekendje Londen
Vakantie Kanaaleilanden

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 26 Mei 2016, 21:05

Hoihoi,

Ik ben december 2015 op Islay geweest met mijn vriendin. Werkelijk waar een prachtig eiland. Wij hebben enorm geluk gehad met het weer, geen druppel regen en de temperatuur was ook goed. Overigens volledig uitgestorven wat betreft tourisme.

We sliepen trouwens direct naast de Bruichladdich distillery, mooi uitzicht over de baai (The Anchorage, prima kamer, aardig stel). Qua distillaries vond ik Laphroaig erg leuk (mooie malting vloer, peat proces, leuke tour en namen echt de tijd, wellicht omdat wij de enige bezoekers waren ;) ) Bruichladdich en Bunna waren ook top! Teveel om op te noemen. Bij Ardbeg kan je heerlijk eten onder t genot van een drammetje!

Ik wil je dan ook adviseren om langer dan één dag te blijven, t ligt behoorlijk afgelegen en toch wel een stukje varen. En ohja, breng ook meteen een bezoek aan Campbeltown :goedgedaan

Veel plezier!!!

Groet Wout
0 x

Travel4Reasons
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Travel4Reasons » 27 Mei 2016, 22:14

Hey Wout,

Goed te horen dat je het getroffen hebt met het weer. December, en overigens ook januari en februari, zijn qua weer wel een spannende periode voor een reis naar Islay. Vanwege sneeuwval is de afgelopen jaren de weg naar Campeltown wel eens meerdere dagen afgesloten geweest en regelmatig worden vaarten afgelast vanwege de harde wind. Als je dit net treft, is het wel zonde van je reis...

Overigens is het in deze periode ook te adviseren om midweeks op Islay te zijn, omdat niet alle distilleerderijen in het weekend geopend zijn gedurende het winterseizoen.
0 x
Travel4Reasons
Herestraat 113
Groningen

Ruim 10 jaar ervaring met reizen naar de UK & Ierland.

Whiskyreizen
----
Rondreizen Schotland
Voetbalreizen Engeland
Weekendje Londen
Vakantie Kanaaleilanden

Dre
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Jan 2018, 19:57

squaadgras schreef:
MikerG schreef:Qua distillery tours + tastings, welke distilleries zouden het leukste zijn (top 2?)

http://www.goislay.com/ evt. overwegen. Geen B&B, maar wel je 'eigen' stekkie.

Thnx voor de tip, die is geboekt! Waar het forum al niet goed voor is :bigsmile.
Inderdaad is het vinden van een stekkie voor minder dan 3 nachten een hele opgave, uiteindelijk maar gewoon besloten om dan maar dríe nachten op Islay te verblijven, wat een 'straf'... :lol:
1 x

Bunnakev
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Bunnakev » 07 Feb 2018, 15:03

Voor wat het nog waard is (misschien voor mensen die nog moeten gaan)
De Tour of the Decades bij Ardbeg is wel de moeite, was een zeer ervaren gids en de tasting was in een sfeervolle ruimte met lekkere drams . rond de £40 dacht ik.
Bruichladdich Warehouse experience ook dik ok. Daar rolden ze de vaten gewoon binnen en werd er vlak voor je neus rechtstreeks uit het vat 'getapt'.
Bowmore Extended tour was ook zeer leuk, vooral de maltfloor en de kiln was knap om te zien ( 'snowangel' in de malt gemaakt trouwens :D )
Bunnahabhain is gewoon een prachtige locatie, de tour zelf was leuk maar daar had ik meer van verwacht.
Voor de rest op het eiland moet je Portnahaven zeker bezoeken (met een verse zeevruchtenschotel in de plaatselijke kroeg) en Machir Bay is ook wel prachtig.
En nog een gratis tip :) schuin over de Port Ellen Maltings is er een klein restaurantje met een sportterrein aan. Daar kan je lekkere en goedkope gerechten eten die worden bereid door een omaatje van 70+. Er naast is er een putting ground waar je dus kan putten (golfen). Wat wij dus ook gedaan hebben. Was een perfecte afsluiter voor onze trip, Bowmore in de linkerhand + putting + een lekker zonnetje en Port Ellen op de achtergrond..... :Slainte
2 x

zormik
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor zormik » 05 Apr 2018, 21:42

laddie teun schreef:

Inderdaad, voor diegenen die nog overwegen om naar Islay te gaan... Islay vraagt, naar mijn mening, om minimaal 4 dagen. elke deftige tour per distilleerderij houdt echt wel een mooi aantal drammetjes in. Daarenboven is Islay ook gewoon een prachtig eiland dat vraagt om een paar mooie wandelingen.

Ben er al twee maal 1 week geweest en telkens er enorm van genoten.
2 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”