Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
caskstrength
Site Admin
Site Admin

Re: Aan (of af) te raden distilleerderijen om te bezoeken + reden

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 19 Aug 2017, 09:56

Ik heb de laatste bijdrage ingevoegd vanuit een ander onderwerp.
0 x
Paul
Op volle sterkte, niet gefilterd, zonder toevoegingen!
Mijn tasting notes | Afbeelding (alleen voor WB-friends)

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 19 Aug 2017, 19:04

Ik ben laatst (tussen 8-12 Augustus) bij 2 distillers geweest: Springbank en Ben Nevis. Beide hadden geen productie en waren in onderhoud (bij Springbank zijn ze de malting floor aan het repareren maar er was wel productie in Glengyle distillery).
Bij beide de standaard tour gedaan. Springbank is wel het mooiste aangezien ze er alles zelf doen en er dus ook meer te zien valt. Bij Ben Nevis was de rondleiding maar kort en viel er eigenlijk niet zoveel te zien aangezien ze wat delen van het proces outsourcen.

Dus raad ik hiervoor Springbank aan en Ben Nevis alleen als het rotweer is, hier heb ik wel over de standaard tour!
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 19 Aug 2017, 19:51

Malinois schreef:Ik ben laatst (tussen 8-12 Augustus) bij 2 distillers geweest: Springbank en Ben Nevis. Beide hadden geen productie en waren in onderhoud (bij Springbank zijn ze de malting floor aan het repareren maar er was wel productie in Glengyle distillery).
Bij beide de standaard tour gedaan. Springbank is wel het mooiste aangezien ze er alles zelf doen en er dus ook meer te zien valt. Bij Ben Nevis was de rondleiding maar kort en viel er eigenlijk niet zoveel te zien aangezien ze wat delen van het proces outsourcen.

Dus raad ik hiervoor Springbank aan en Ben Nevis alleen als het rotweer is, hier heb ik wel over de standaard tour!

Tussen Springbank en inderdaad een tegenvallend Ben Nevis is nog wel meer te zien, Glen Scotia, Islay een stuk of 8, Tobermory, Oban. En dan hebben we nog de nodige shops en bars :Proost
0 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 19 Aug 2017, 21:08

gerritbakker57 schreef:
Malinois schreef:Ik ben laatst (tussen 8-12 Augustus) bij 2 distillers geweest: Springbank en Ben Nevis. Beide hadden geen productie en waren in onderhoud (bij Springbank zijn ze de malting floor aan het repareren maar er was wel productie in Glengyle distillery).

Tussen Springbank en inderdaad een tegenvallend Ben Nevis is nog wel meer te zien, Glen Scotia, Islay een stuk of 8, Tobermory, Oban. En dan hebben we nog de nodige shops en bars :Proost

Dat klopt helemaal! Zelf ben ik ook voorbij Kilkerran, Oban en Glen Scotia distillery voorbijgekomen. Echter had ik het alleen over de ervaringen die ik zelf meegemaakt heb. Die andere zijn inderdaad ook nog!

Over bars gesproken: Ardshiel hotel zijn we ook een drammetje gaan drinken! Een mooie Springbank en Longrow geproefd. Ik heb nog een foto van het assortiment van de Springbank/Longrow op mijn gsm staan. Een jaartje terug had ik gelezen dat je er nog echte vintage kon drinken van Macallan, Springbank, etc. Daar blijven er nu nog maar heel weinig van over.
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Meulie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Meulie » 28 Aug 2017, 00:22

De voorbije 7 jaar, meer dan 70 distilleerderijen bezocht in Schotland. Enkel Glen Scotia en Tobermory hebben we nog niet gedaan die open zijn voor het publiek.

Het is moeilijk te zeggen welke goed zijn en welke niet, dit hangt vooral van de gids af! Zo hebben we een slechte ervaring gehad met een gids die 0,000% zelfvertrouwen had bij Ben Nevis en een heel goede ervaring met een gids die 1 week bezig was bij Tomatin....

Aanraders zijn gho moeilijk om te kiezen.. BenRiach, Knockdhu, Daftmill, Glengoyne, Aberlour, Bruichladdich, Glencadam, Tomintoul, Lagavulin, Ardbeg (waar een jonge gids ons goed zat heeft gevoerd :bigsmile ) en dan vergeet ik er nog veel.....

De soort tour die je kiest heeft ook veel invloed: een gewone standaard tour is meestal blablabla, daarom gaan wij meestal voor managers tour of warehouse tasting. Ook de periode dat je gaat kan de kwaliteit van de tour beïnvloeden. Tijdens de zomermaanden heb je veel "jobstudenten".

Ook zijn privé-tours altijd veel leuker dan met 15-20 personen. Veel persoonlijker en gemakkelijk een praatje maken met de gids.

Maar echt leuk en exclusief zijn de distillery's zonder bezoekerscentrum waar je normaal altijd alleen bent voor de tour (meestal ook gratis) en waar je niet als nummer ontvangen wordt. Je moet wel wat research doen op internet om contact gegevens, maar meestal ontvangen ze je heel goed en zeker als je een klein cadeautje meebrengt (Bier, chocolade...). Daar leer je ook het meest van....
0 x

Meulie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Meulie » 28 Aug 2017, 00:34

gerritbakker57 schreef:
Mermur schreef:
gerritbakker57 schreef:Terug van 10 dagen Schotland, regen, kou en zeer uiteenlopende distilleerderijen.

Hoe was het bij Mortlach?

Ik heb via Derek Maier (Gleann Mor). geprobeerd contact te krijgen. Hij heeft 2 personen bij Mortlach ingesproken maar geen enkele reactie gekregen. Waarschijnlijk vakantie. Ik ben daarom op zaterdagochtend op mijn gemak om de distilleerderij heen gelopen en heb wat foto's gemaakt. Erg mooie distilleerderij op een mooie plek aan de rand van het dal. Nog een paar dorpelingen gesproken die hun hond uitlieten. Daar is het helaas bij gebleven.

Als je de volgende keer in Dufftown bent... zeker en vast Dufftown Distilleries Walk doen. Michelle is een zeer goede en leuke gids. Afhankelijk van de wandeling die je kies kom je voorbij alle distillery's die in Dufftown staan of gestaan hebben en overal krijg je van die distillery een dram. Bij sommige ga je zelfs ff binnen om eens rond te neuzen... en logeren in Castle View 2km buiten dufftown (Bij Ian en Betty. Ian heeft altijd in de whisky industrie gewerkt als vertegenwoordiger en Betty werkt in de bottelarij in Glenfiddich)
2 x

Kidomalt
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Kidomalt » 03 Sep 2017, 19:28

Tobermory is echt een fantastische distilleert, de setting ook wel vond ik.
Super lekkere whiskies, wel duur. De 15yo betaal je rond de 100€ dus niet echt goedkoop maar o zo lekker!

Bij Ardbeg hebben de de Across The Decades tour gevolgd. De tour was ok niet meer dan dat maar de tasting nadat de mensen die de standaard tour boekten weg waren was echt waanzinnig goed! Echt super lekkere whisky's geproefd. Mooie oude expressies ook we gingen zelfs terug tot in de jaren 50!

Bij Highland Park hebben we ook de Magnus Eunson Tour gedaan, die was ook heel erg goed. Goeie tasting erna de 30yo HP is echt weergaloos lekker!

Scapa vond ik een van de meest verrassende tours, ook de whisky was goed. Jammer dat de 16yo nog maar moeilijk, verkrijgbaar is...

In het rijtje verrassend staat bij mij ook Bunnahabhain, de naam kende we maar ik had er nog niks van geproefd, wat een ontdekking!

En zo zijn er nog vele toffe distilleries!

Het jammere aan deze speciale tours vind ik wel dat ze soms drama laten proeven die echt super lekker zijn maar die niet werden/worden uitgebracht waardoor je er nadien thuis niet meer van kan genieten... Natuurlijk is dat ook wel speciaal en proef je dan ook wel expressies die niet algemeen bekend zijn... Het is maar hoe je het bekijkt...

Leuk is ook wel te zien dat meer en meer distilleries vervoer voor de bezoekers aanbieden, al dan niet betalend.
0 x

Zolt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Zolt » 18 Sep 2017, 15:53

De afgelopen week heb ik bij diverse distileerderijen in Schotland tours met tastings gedaan.
Hieronder mijn persoonlijke ervaringen:

Glenkinchie: Experience tour
Een standaard tour met wel een uitstekende gids. De tasting omvatte 6 glazen die al vooraf waren al met gevuld (1cl :Scratch). Een vreemde eend in de bijt was de Talisker distillers edition, hiervoor had ik liever een Glenkinchie gekregen, maar dat zal wel Diageo policy zijn.
  • Glenkinchie 12 43%,
  • Glenkinchie 12 double matured 43%,
  • Glenkinchie triple matured 48%,
  • Glenkinchie 16y cs 57% Bourbon cask 1364,
  • Glenkinchie 24yr cs Sherry cask 8827
  • Talisker Distillers Edition

Arran: Combined Distillery met tutorial tasting tour
Leuke tour maar wel standaard en snel. Vooraf een dram en een film. De tasting na de tour was weer eens wat anders. Er stond een rij van 17 bottelingen waarvan je er 4 mocht kiezen om te proeven. Mijn vier keuzes:
  • Arran 18,
  • Arran Sauternes 46%,
  • Arran 14 Bourbon 53,6% cs cask 908 (bottlring voor Japan,
  • Arran 13 sherry hogshead 2001/098 54,7% (privat botteling voor de Glasgow whisky Club)

Bruichladdich: Tour en warehouse experience
Redelijk uitgebreide tour met een gids die maar bleef praten. De warehouse tasting was leuk. Er stonden drie vaten die alledrie geweldig waren. De glazen werden redelijk vol geschonken zodat ik nog wat in een sample fles kon doen voor later.
  • Bruichladdich 28 bourbon 53,5% cask 44 :smullen ,
  • Port Charlotte 2004 13 jaar 57% cask 30 (Mouton Rothshild vat),
  • Octomore 2005 62% cask 2

Kilchoman: Premium tour
Een redelijk uitgebreide tour door de distellery, waar ze flink aan het verbouwen zijn voor de nieuwe kiln die volgend jaar gereed moet zijn.
De tasting was een beetje standaard met 5 glazen. Geen verrassingen en eigenlijk iets onder verwachting. Ik hoopte op een px sherry cs, maar het werd een rum finish.
  • Machir Bay,
  • Sanaig,
  • Loch Gorm,
  • 2009 Vintage,
  • CS Rum finish ?%

Lagavulin: Warehouse demonstration
Hier alleen de warehouse tasting gedaan en zoals verwacht een van de hoogtepunten van de trip. Ian McArthur deed de tasting en was weer in grootste vorm. De vaten waren stuk voor stuk geweldig. Na afloop was het druk in de shop waar de feis ile 2017, jazz 2016 en distillery only nog volop verkrijgbaar waren.
  • Feis Ile 2017 56,1%,
  • 2005 5yr 61,6%,
  • 2004 13yr 52,1%,
  • 1998 19yr 52,4%,
  • 1993 24yr 49,8%,
  • 1982 35yr 53,2% :smullen (had paar druppels water nodig)
Bowmore: Craftman's tour
Dit was de mooiste en meest uitgebreide distillery tour. We stonden in de verzengende hitte tot boven onze enkels in de kiln.
De warehouse tasting die in deze tour zit had slechts 2 vaten, maar wel erg goed. Na de warehouse tasting konden we nog volop tasten in de bar. Voorafgaand aan de tour kregen we nog een dram bowmore 12. Na afloop ook nog de Bowmore 25 en handfill wijn geproefd.
Wel jammer dat de handfilled een wijn finish was. Geef mij maar een bourbon of sherry, dat vind ik toch vaak lekkerder.
  • Bowmore 1998 Bourbon cs cask 514 :smullen
  • Bowmore 2002 Sherry CS cask 2071
Laphroaig: Distillers wares
De tour was prima en er werd afgesloten met een warehouse tasting waar je een eigen fles van 250 ml mocht bottelen.
  • Laphroaig 2005 12yr 55% cask 0000107 8yr bourbon en 4yr quarter cask (warehouse no 1),
  • Laphroaig 2006 11yr 58,4% cask 668 full maturation boubon (Dunnage warehouse 8),
  • Laphroaig 2005 12yr 54.8% cask 0000005 5yr bourbon en 7yr Pedro Ximenez hogshead (Rack warehouse 9) (deze zelf gebotteld :bigsmile)

Ardbeg: Ardbig tour and Ardbig tasting at two
Leuke tour, wel redelijk standaard, met een afsluitende warehouse tasting met de nodige hapjes. De drams werden geschonken in de warehouse, maar waren wel al vooraf gebotteld. Het leuke was hier ook dat we de 2 verschillende componenten afzonderlijk konden proeven van de Uigeadail (U1 en U2). Ook leuk was dat er als laatste nog een fles Ardbeg Alligator Committee Reserve werd geopend waar we van mochten proeven.
  • Ardbeg 2007 1st fill bourbon 57,6% cask 2838 (U1),
  • Ardbeg 2006 Toasted Oak 52,2% cask 4356,
  • Ardbeg 2003 Manzanilla 51,2% cask 98,
  • Ardbeg 2005 Oloroso Sherry Butt 57% cask 1322 (U2),
  • Ardbeg Alligator Committee Reserve (4.5l fles)
Ardnahoe: construction site
Na eerder in de week al de shop te hebben bezocht om een van de Kinships (Caol Ila) te bemachtigen naar de bouwlocatie gegaan waar we een rondleiding kregen met Ardnahoe Helm en geel vestje aan. Het regende wel pijpestelen maar het was toch een leuke ervaring. Ik hoop dat ik volgend jaar met de Feis Ile het resultaat kan bewonderen. Eind oktober worden de stills geplaatst en daarna zal het pand snel worden gebouwd. De locatie is prachtig, alleen de weg ernaar toe is nog een avontuur met de auto. Hier geen dram geproefd.

Bunnahabhain: Dram tour en warehouse experience
In de stromende regen kwamen we bij Bunnahabhain aan en het lijkt wel of de tijd hier heeft stil gestaan. Hier mag wel een kwastje verf hier en daar gebruikt worden. De distillery was volop in bedrijf en de gids kon bijna niet over de mill geluiden uithkomen. Wel een leuke tour. Na aflo0p in de shop eerst 3 drams geproefd waarna we in de warehouse nog vier vaten gingen proeven.
  • Bunnahabhain 12,
  • Bunnahabhain Ceobanach,
  • Bunnahabhain Cruach-Mhona batch 12,
  • Bunnahabhain 9yr 51,8% 6yr sherry maturation en 3 yr finish in bourbon barrel cask 0110883 (wild turkey),
  • Bunnahabhain 2005 12yr Sherry butt manzanilla 51,3%,
  • Bunnahabhain 13yr moine (=peat) 35ppm cask 89330 9yr bourbon en 4yr oloroso finish,
  • Bunnahabhain Feis Ile 2017 13yr 55,6% 10yr bourbon en 3yr port pipe finish

Caol Ila: Cask Strength Experience
Hier ook alleen een warehouse tasting gedaan. De distillery lag stil vanwege groot onderhoud. Een aardige tasting met mooie vaten en twee bottelingen, alleen was de volgorde een beetje vreemd.
  • Caol Ila Distiller Only Natural Cask Strength 58,8%,
  • Caol Ila 2012 5yr Refill American oak 60,9%,
  • Caol Ila 2006 11yr First fill American oak 61,9%,
  • Caol Ila 1996 21yr Sherry cask 55,4%,
  • Caol Ila 1988 29yr first fill sherry oloroso 56,5% ,
  • Caol Ila 1997 17yr unpeated 55,9%
4 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 28 Okt 2017, 10:01

Iemand van de Ben Nevis bezoekers die weet of er distillery only bottelingen te verkrijgen zijn?
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

K-AH
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor K-AH » 28 Okt 2017, 13:12

BWhisky schreef:Iemand van de Ben Nevis bezoekers die weet of er distillery only bottelingen te verkrijgen zijn?

Volgens mij niet. Ben er 2 jaar geleden geweest, en toen niets 'distillery only' gezien.
1 x
Afbeelding

Rien68
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 28 Okt 2017, 14:34

Meulie schreef:Als je de volgende keer in Dufftown bent... zeker en vast Dufftown Distilleries Walk doen. Michelle is een zeer goede en leuke gids. Afhankelijk van de wandeling die je kies kom je voorbij alle distillery's die in Dufftown staan of gestaan hebben en overal krijg je van die distillery een dram. Bij sommige ga je zelfs ff binnen om eens rond te neuzen..

Dit klopt deels. Afgelopen september kreeg je van de closed distilleries (Convalmore, Parkmore en Pittyvaich) alleen een Pittyvaich (Flora&fauna) te proeven. Bij Dufftown kreeg je een Singleton en bij Glendullan kreeg je een Tamdhu. Verder is het inderdaad wel een leuke tour en de 12 drams maken ook wel weer wat goed.
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”